Jump to content

Fin: Kissa Vai Koira


jupilli

Recommended Posts

Heips,

luin jostain säikeestä jonkun kätköilijän kaivanneen muinoin edesmennyttä kissaansa ja asia jäi senverran mieleeni, tärkeä kun tietysti on, että päätin kysyä.

Kuinkahan moni kätköilijä kuuluu niihin kissan kanssa eläjiin tai muuten kissaihmisiin, kuinka moni uskaltaa ilmoittautua kanssani koirien kanssa eläjäksi ??

Link to comment

Jäsen M eli siis minä on ehdottomasti Kissa ihminen.

Pidän eläimistä yleensäkin mutta koirat ei oikein lämmitä. Johtunee varmaan osin eräästä lapsuuden aikaisesta traumasta josta saan kiittää erästä ajattelematonta koiraihmistä. :P Juu tiedetään, ajattelemattomia ihmisiä on muissakin ryhmissä. Se vaan ei muuta faktoja omalla kohdallani - ikävä kyllä.

 

Myönnettäköön nyt vielä sekin, että olen sen verran laiska luonteeltani että koira ei sovi minulle.

Edited by TeamMH
Link to comment

Asun kissojen kanssa, mutta olen kasvanut koirien kanssa. Molemmat lajit menettelevät - eläinrakas kun olen, mutta perinteiseen Kissa vai koira? -kysymykseen vastaan tavallisesti 'koira', vaikken sellaista riesakseni tässä elämänvaiheessa haluaisikaan.

 

Kissat pääsevät toisinaan TB-kuviin poseeraamaan - vapaaehtoisesti tietenkin.:P

8b2221b5-5ba9-46a7-8b16-89a068b8cf87.jpg

Link to comment

Myönnettäköön nyt vielä sekin, että olen sen verran laiska luonteeltani että koira ei sovi minulle.

Kissahan on melko pirteä peto niin halutessaan !! Vai onko ??

 

Meillä on ainakin yksi umpilaiska koira, mutta en nyt mitenkään halua väittää vastaan !!

Link to comment

Yllekirjoittaneella on parikin viirukasta kissaa, joten enköhän kissaihmiseksi tunnustaudu.

 

Tosin, maalla kun asun, koirakin olisi ihan mieluisa lenkkikaveri ja talonvahti, mutta tuo kauniimpi puolisko on sitä mieltä, että kolmessa geomuksussa on tarpeeksi huolehdittavaa ja koira olisi jo liikaa.

 

No, onneksi kompromissina meille sitten hankittiin kesäksi viisi kanaa :unsure:

 

Edit: kirjoitusvihreitä, taas.

Edited by sparris
Link to comment

Taidan olla enemmän kissaihminen vaikka kissaa, = "Teemu", ei ole ollut sitten sen jälkeen kun synnyinkodin jätin. Lapsena oli maalaistalossa aina useampiakin teemuja. Eli kun yksi läksi omille retkilleen niin uusi nimettiin aina Teemuksi :unsure:

Nykyään tyttäreni Riikka on koittanut kaikin konstein saada meitä hankkimaan koiran, Westien. Nyt viimeaikoina jopa sillä lupauksella että saisin kouluttaa siitä geokoiran ja ottaa sen mukaan etsintäretkille :ph34r: Taitaa tuo haave kuitenkin jäädä haaveeksi kun olen hieman koirapelkoinen. Siitä syystä että 2 kertaa koira on purassut minua lapsena.

-A-

Link to comment

Meillä asuu 13-vuotias kissa, tai välillä kun sen elkeitä seuraa, niin tuntuu että sen mielestä me asutaan sen luona.

 

Koirien kanssa tullaan hyvin toimeen ja niistä pidetään paljon, mutta minusta ei ainakaan olisi lähtijäksi säässä kuin säässä aamuviideltä pissareissulle ulos.

 

Kätköreissuilla olen monesti ajatellut että nyt kun olisi koira, sillä olisi pystynyt monissa paikoissa naamioimaan omat touhut.

 

Taitaa tuo haave kuitenkin jäädä haaveeksi kun olen hieman koirapelkoinen. Siitä syystä että 2 kertaa koira on purassut minua lapsena.

 

Minuakin puri vuonna -85 mäyräkoira naamaan, älkää naurako, tämä tarina on tosi. Onneksi ei jäänyt pahoja jälkiä. :unsure:

 

Ei niitä silti auttaisi pelkäämään alkaa.

 

Lauloihan Gösta Sundgvistkin että "tässä naamassa arpikin kaunistus olis..." :ph34r:

Edited by teamLP
Link to comment

Minuakin puri vuonna -85 mäyräkoira naamaan, älkää naurako, tämä tarina on tosi. Onneksi ei jäänyt pahoja jälkiä. :unsure:

Olet oikeassa, on paha pysyä ihan kokonaan vakavana, vaikka asia onkin ikävä ja ainakin koiranomistajalle ns kuolemanvakava. Jätän mieleen väkisin nousevat kommentit ja kysymykset tekemättä.

 

Minulle sattui myös tapaus oman Airikseni kanssa joskus 80-luvun alkupuolella kun leikin koiran kanssa ja se nappasi korvalehteni yläosasta kiinni. Sehän tietty sattui ja nykäisin päätä ylös jonka seurauksena korvalehti repesi parin sentin matkalta irki !!

Verta tuli kuin sen entisen härän kurkusta mutta homma hoitui kun laitettiin tiukka pipo parin tunnin ajaksi päähäni. Koira oli kovin hämillään aiheuttamastaan hämmingistä vaikkei tietty ymmärtänyt siitä paljoakaan.

 

PS: Korva on kestänyt hyvin paikoillaan senkoommin !!

Link to comment

Itse asiassa minullekin kävi pikkupoikana niin, että naapurin monivuotinen tuttu ja 'turvallinen' paimenkoira päätti kerran yhtäkkiä puraista minua kasvoista ja kulmahammas vei melkein silmän päästä. Syytä tuohon hyökkäykseen ei koskaan saatu selvitettyä. Mutta on mielestäni ymmärrettävää, että luottamus koiriin meni, eikä ole takaisin tullut. :unsure:

Link to comment

Saakos kettuihmiset äänestää...?

Kissaihmiseksi tunnustaudun, vaikka pienet koiratkin ovat kyllä ihan mukavia. Lapsuudenkotona oli kaksi kisua. Oli rohkea amatsoni "Sukkula", jonka bravuureja oli naapurin saksanpaimenkoiran jahtaaminen pakosalle. Rohkeus koitui myös kohtaloksi. Bussia ei niin vaan voitetakaan, vaan Sukkulasta tuli kissapizzaa... Sitten oli arka Simo, joka sai kypsässä iässä syövän ja päästettiin autuaammille hiirestysmaille.

Kissaa tekisi niin kovasti mieli nytkin! Puolisko sen sijaan haluaisi jonkun ison koiran, eikä pidä kissoista, joten pitänee ottaa kompromissina kilppari.

Link to comment

Lapsuudenkodossa noita kissoja oli vaikka kaupungissa asuttiinkin. Oli Viki, Tassu, Aivo, Ikki. Ikillä vielä pentujakin naapurustolle asti jaettavaksi. Puolisoni kotona on ollut koiria, joiden kaikkien kanssa olen ollut hyvää pataa - monia ulkoilulenkkejä on tullut roikuttua taluttimen jatkona. Perheessämme ei, lasten vaatimuksista huolimatta, ole ollut kotiloita tai miljoonakaloja vaativampia elättejä, nyt ei enää niitäkään.

 

Kissa vaiko koira? Vaikka koirista pidänkin, niin kai tässä on kissaihmiseksi tunnustauduttava. Tässä lienee syynä nuo lapsuuden muistelot - en ikinä unohda sitä kun isä sen ensimmäisen kissanpennun kotiin toi...

Link to comment
Mikäli laskin oikein, KISSAT johtavat tässä vaiheessa KOIRIA ylivoimaisesti 12 - 5. Tai siis kissoja sympatiseeraavia kätköilijöitä on ilmoittautunut seitsemän enemmän kuin koirista pitäviä.

Olen kyllä hiukkasen hämmästynyt mutta uskon laskentaasi ilman tarkistusta, tuntuma oli saman suuntainen.

Koiraihmiset herätkää, olemme tappiolla !!

 

Onkohan kissan luonteessa jotain kätköilijään vetoavaa jota en ole ymmärtänyt ???

Selittäkää jos osaatte ?? Olisi kiinnostavaa tietää, ja ties vaikka minäkin oppisin olemaan usuttamatta koiriani ihan joka kerta kissojen kimppuun !!

Link to comment
Mikäli laskin oikein, KISSAT johtavat tässä vaiheessa KOIRIA ylivoimaisesti 12 - 5. Tai siis kissoja sympatiseeraavia kätköilijöitä on ilmoittautunut seitsemän enemmän kuin koirista pitäviä.

Nyt 13-5! Kissoja vaan ei voi vastustaa, siinä selitystä... :laughing:

 

Tasapuolisuuden nimissä täytyy silti todeta, että kaikki eläimet ovat kyllä tavattoman kiinnostavia.

Edited by Matti
Link to comment

Kai kätköilijä on perusluonteeltaan ja käyttäytymiseltään kuten kissa - itsenäinen, salaperäinen, liikkuu hiljaa vaivihkaa hiiviskellen huomiota herättämättä, väistelee muita otuksia, piilottaa jopa luonnollisen tarpeensa tuotoksen peittelemällä sen huolellisesti.

Link to comment
Kai kätköilijä on perusluonteeltaan ja käyttäytymiseltään kuten kissa - itsenäinen, salaperäinen, liikkuu hiljaa vaivihkaa hiiviskellen huomiota herättämättä, väistelee muita otuksia, piilottaa jopa luonnollisen tarpeensa tuotoksen peittelemällä sen huolellisesti.

Tuo on kyllä HYVÄ !!

Osuu ainakin minun kohdallani hyvin !!

Miksiköhän kissat eivät miellytä minua ollenkaan ??

Koirat sitten taas ovat melkein rodusta riipumatta OK.

Kaipa minussa on hiukkasen sitä kenraalia joka odottaa tottelevaisuutta !!

Link to comment
Miksiköhän kissat eivät miellytä minua  ollenkaan ??

En minäkään kissoista oikein pitänyt *) ennen kuin muutin sellaiseen asuntoon, jossa niitä asui jo valmiiksi. (Huom. siis pääsin asumaan sinne - minultahan ei mitään varsinaisesti kysytty. :laughing:) Nyt olemme feliinien kanssa aika erottamattomia. Kaipa sitä kiintyisi vaikka muuliin, jos sellainen olisi huolehdittavana. :laughing:

 

Edelleenkin vastaisin silti siihen klassiseen kysymykseen koira.

 

*) Minulla on ala-asteajoilta huono kokemus eräästä luokkatoverin kissasta, joka raateli käteni riekaleiksi kaverin ensin vakuutettua, että sitä voi aivan hyvin silittää. :laughing:

Link to comment

Taitaa olla mutsilla valokuva jossa n. vuoden ikäisenä vedän hännästä kissaa joka koettaa poistua paikalta muina jäppisinä. Nyt edelleen reilut 40 vuotta myöhemmin kotona on kaksikin kissaa, joita voi vetää hännästä. Siis: kissa

 

Vaikka kyllä koiratkin kivoja on. Jos itse ottaisin koiran, niin luonnetta sillä pitää olla - ja kokoa kolmen kissan verran.

Edited by hidehairy
Link to comment

Satuin pitkästä aikaa sivuille ja täytyy nyt sitten tunnustautua koiraihmiseksi, vaikka olenkin niistä osalle erityisen allerginen. Mutta aikanaan lapsuuskodossa oli Bostonin terrieri Mökö ja se oli kyllä aika ihana :grin: Kissaa ei ole koskaan ollut, mutta onhan ne kissanpennutkin kyllä söpöjä. Mutta siis allergisuudesta huolimatta ääni koiralle!

Link to comment
No joo, protesti hyväksytty. Uusintalaskenta antoi tulokseksi:

 

KISSAT vs. KOIRAT

 

19 - 11

 

Ei ole ihan loogista, mutta tämä onkin vähän tulkinnanvarainen juttu.

 

Ja tässähän on kysymys vasta väliaikatiedosta !!

 

Koirukset ovat ehkä vähän rauhallisempia !!

Link to comment

Koira totta kai! Itsellämme ei tosin koiraa ole, mutta kerran olemme käyttäneet vanhempieni koiraa kätkön etsinnässä (Wandering Micro Kuopiossa) "apuna". Olishan tuollainen geo-koira näppärä olla mukana etenkin jästikätköillä, niin ei kiinnitä ulkopuolisten huomiota niin paljoa, koiran kanssa tienvarsipusikoita tonkiessa. Kissat tuntuvan löytävän kätköt kyllä ihan luonnostaan, Kuopion Sankaripuiston kätköllä sellainen tuli nuuskimaan kätköpurkkia.

Link to comment

Senator George Vest, 1870:

 

“Gentlemen of the jury, the best friend a man has in this world may turn against him and become his enemy. His son and daughter that he has reared with loving care may become ungrateful. Those who are nearest and dearest to us, those whom we trust with our happiness and our good name, may become traitors to their faith. The money that a man has he may lose. It flies away from him when he may need it most. Man's reputation may be sacrificed in a moment of ill considered action. The people who are prone to fall on their knees and do us honor when success is with us may be the first to throw the stone of malice when failure settles its cloud upon our head.

The one absolutely unselfish friend that man can have in this selfish world, the one that never deserts him, the one that never proves ungrateful or treacherous, is his DOG. A man's dog stands by him in prosperity and in poverty, in health and in sickness. He will sleep on the cold ground,where the wintry winds blow and the snow drives fiercely, if only he may be near his master's side. He will kiss the hand that has no food to offer, he will lick the wounds and sores that come in encounter with the roughness of the world. He guards the sleep of his pauper master as if he were a prince. When all other friends desert, he remains. When riches take wing and reputation falls to pieces, he is as content in his love as the sun in its journey throught the heavens. If fortune drives the master forth an outcast into the cold, friendless and homeless, the faithful dog asks no higher privilege than that of accompanying him to guard him against danger, and to fight against his enemies. When the last scene of all comes, and death takes his master in its embrace and his body is laid away in the cold ground, no matter if all other friends pursue their way, there by his graveside will the noble dog be found, his head between his paws and his eyes sad, but open in alert watchfulness, faithful and true even to death.”

 

Eli tietysti koira!!

Link to comment

If we start to quote, well here comes some more: :D

 

There are two means of refuge from the miseries of life: music and cats.

 

    - Albert Schweitzer

 

The smallest feline is a masterpiece.

   

    - Leonardo Da Vinci

 

Cats

 

They are alike, prim scholar and perfervid lover:

When comes the season of decay, they both decide

Upon sweet, husky cats to be the household pride;

Cats choose, like them, to sit, and like them, shudder.

 

Like partisans of carnal dalliance and science,

They search for silence and the shadowings of dread;

Hell well might harness them as horses for the dead,

If it could bend their native proudness in compliance.

 

In reverie they emulate the noble mood

Of giant sphinxes stretched in depths of solitude

Who seem to slumber in a never-ending dream;

 

Within their fertile loins a sparkling magic lies;

Finer than any sand are dusts of gold that gleam,

Vague starpoints, in the mystic iris of their eyes.

 

    - Charles Baudelaire

 

If man could be crossed with the cat, it would improve man but deteriorate the cat.

 

    - Mark Twain

 

Finally something to all men (an dogs too) including me: :)

 

Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea.

 

    - Robert A. Heinlein

Edited by TeamMH
Link to comment

Koira! Vannoutunut kanien kannattaja siirtyi koiraleiriin vuoden 2004 alussa. Loikkaamisen aiheutti "käytettynä" ostettu geokoira Pedro.

 

Ei sen puoleen, kyllä kissatkin ovat mukavia. Viime viikolla meillä oli hoidossa Pedron vanha kaveri Pinja-kissa. Pinjalla on sekä äärettömän söpö että vähän ärsyttävä taipumus nukkua yöllä ihmisten päällä. Kiltti kun olen, herätin Pinjan aina ennenkuin käänsin kylkeä, ettei se lentäisi kaaressa lattialle. Aamulla ei ollut kovin levännyt olo...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...