Jump to content

FIN: Kohtaamisia Luonnon Kanssa?


Kuukkelit

Recommended Posts

Minä olen yhden hirven kolauttanut autollani tajuttomaksi, mutta kyllä se pinkoi metsään karkuun ennen kuin poliisi tuli sitä "lopettamaan", eivätkä kiinni saaneet koirankaan kanssa.

 

Tottuneena metsänelävänä minulla on aina vaellussauva (viime vuosina oikein tekninen vekotin) mukana korven kätköillä, se aina ensin koloon, sitten vasta käsi. Täältä nykyisiltä kotiseuduilta on peräisin myös se uusi oppi, että jos ei halua tavata karhua ja kyytä, on parempi astua jokaisen raksahtavan oksan päälle kuin kokeilla ninjataitojaan äänettömässä etenemisessä. Tai voi vihellellä.

 

Tämä tietokone keskipisteenä kun vedetään ympyrä jonka säde on 15 km, niin sen sisään mahtui viime talven laskujen mukaan 4 karhunpesää jossa asukit ja pentuarvion mukaan n. 7 karhua. Kun heitetään säteeksi kätköilijää kiinnostava 60 km, saadaan jo karhujakin satakunta. Suomen puolella siis, tuosta ympyrästä menee näet itänaapurin puolelle suuri lohko eikä niitä pidetä laskuissa. Joten karhujen kanssa tullaan toimeen. Ainakin minä. Mutta tietenkin, tilapäisenä metsävieraana minulle karhu on Maslown tarvehierarkiassa siellä jossain henkisellä alueella, mutta metsäisillä alueilla asuville toki kyseessä on huoli joka johtuu perustarpeista.

Edited by hidehairy
Link to comment
Ihan oikeasti: onko se valmiina hankittu vai itse tehty?

Tekniset valmiuteni ja käden taidot eivät kyllä riitä kuin sellaisen perinteisen vaellussauvan tekoon.

 

Tämä kyseinen yksilö on nyt viitisen vuotta vanha ja vaeltanut tuollaiset vähän alta tuhat kilsaa seurassani. Merkki on Komperdell ja malli on Guide. Lekillä on joku aika vastaava malli. Suosittelen. Nykyinen vaelluskaveri katseli kolmisen vuotta kunnes uskoi ja hankki samanlaisen.

 

Kamerajalustaosa ei ole aivan niin hyödyllinen kuin luulisi, mutta joskus se on tietysti parempi kuin ei mitään. Ja geokätkentään maastoon en lähtisi ilman tätä. Citykätkön olen uskaltanut hakea ilmankin.

Link to comment

Thanks! Löytyi googlella. Halvin oli Sierralla 44,95 (am) ja toiseksi halvin yllättäen Partioaitalla 49,95. Ohjehinta näytti pyörivän tuolla 89 euron tuntumassa. Täytyy käydä Partioaitassa testaamassa, kun seuraavan kerran sinne päin sattuu (muistaakseni HML).

Link to comment

Kiitos vihjeestä. Hämeenlinnan Partiokaupan hyllyssä oli kaksi Komperdell Guide Titanal puikkoa, hinta 49,90 euroa. Kevyeltä tuntui, pituus lyhimmillään 56 senttiä, pisimmillään 130 cm. Päässä on kameran jenka, kahva pitää irrottaa että sen saa esiin. Nupissa on kompassi, joka on ihan oikea vaikka on pieni. Lelukompassien suuntautumista saa odottaa pitkään, tämä kääntyy pohjoiseen nopeasti. Tositoimissa en sauvaa ole kokeillut. Uskon, että sillä kengurut pysyvät loitolla. Maxxy, nyt siellä hyllyssä on vielä yksi Komperdell.

Link to comment

LARGEA ei ole tulossa, mutta SMALL kyllä !!

Odotappa pari päivää kunhan hyväksyntä valmistuu. Niitä on siellä kypsymässä, samoin kuin ahomansikoita, vattuja ja mustikoita. Yllinkyllin kaikille !!

Suosittelen !! Nyt on itikoissakin tauon paikka menossa !!

Link to comment
Upea kuva! Mikä kamera ja mitkä asetukset?

Ihan normaali Minoltan G400 4,0 Mp ja ainoa automaattiasetusten lisäys oli macro-asetus. Vähän rajasin softalla tietskarissa.

Luulisin että suuri valon määrä ja isot kontrastit vaikuttivat onnistumiseen. Olisin varovasti väittämässä että nuo Konica-Minoltan kamerat ovat melko onnistuneita, ainakin Canoneihin verrattuna, kokemusta on jonkin verran.

Link to comment
Kohtasin tänään monta tällaista:

Hyvän makuisia !!

Näyttääpä hyvältä! Jos voit tehdä niistä Large-kätkön samantien kohtuullisen matkan päähän, niin yritän olla FTF tai jopa FBA :anibad:

Mikahe,

 

ei siitä kätköä tullutkaan, ei pientä eikä suurta, sijaitsee kuulemma lepakoiden suojelualueella, eikä niitä voi häiritä. Joudun hakemaan jo piilottamani purkin pois kunhan lepakot muuttavat johonkin muualle !!

Toimiikohan tämä rauhoitettujen lintujenkin kanssa samalla tavalla !!??

Link to comment

No. kun toimeen ryhtyy, niin tällaisiakin voi poimia:

GD049-NYAC_gd49_nyac_6_Small.jpg

 

Ja tällaisia voi ihailla:

GD049-OCYL_gd49_ocylc_Small.jpg

 

Kuvat tuli napattua geodashing keikalla itäisessä Suomessa, samalla kun katsastelin paria kätkön paikkaa... annas ny kattoo... Onhan minulla kätkö Savitaipaleella, ja Heinolaan tulossa, mutta jos joku toinen tuntee Koikkalan seutua paremmin niin siellä oli kyllä tosi komeat maisemat.

 

Harri

Link to comment

Kesälomareissulla korkeakosken kätköllä kiipesi semmoinen paksu vihreä juttu pitkin paljasta jakaa. Tuntui aika ilkeältä... ;)

Kun potkaisin toukan jalastani se kiertyi rullalle asfaltille. Halkaisijaltaan tämä "rulla oli n. 2,5 cm.

efe465d5-b636-49ce-995d-e227309f3058.jpg

Edited by Reba&Masa
Link to comment
Kesälomareissulla korkeakosken kätköllä kiipesi semmoinen paksu vihreä juttu pitkin paljasta jakaa. Tuntui aika ilkeältä... <_<

Kun potkaisin toukan jalastani se kiertyi rullalle asfaltille.

Piilottaja oli ilmeisesti unohtanut mainita, että kysymyksessä oli toukkakätkö. :rolleyes:

Link to comment

"Thou shall not hide the cache in ivy" ja pidetään mielessä kaiken maailman myrkkysumakit ja poisonous oak:it. Niin ja hämähäkit, käärmeet ja vihaiset maanomistajat. Taisin tässä kiireessä unohtaa skorppionit, ampiaset, karhut, puumat, krokotiilit, burman boat ja muut enemmän tai vähemmän vaaralliset mönkiäiset.

Olin noin kuukausi sitten jenkeissä Pohjois-Karoliinassa työmatkalla ja päärin käyttää vapaa-aikani kätköilyyn, mennä komeasti luontoon!

Seuraavana päivänä asiaa paikallisten kanssa puidessani, eräs niistä lausahti: "Are you crazy, it is dangerous round here!". Sen verran on tullut ameriikkalaista pop-kulttuuria seurattua, että en nyt mennyt soitellen sotaan; oli minulla vaelluskengät mukana ja shortsit ja t-paita päällä. Ja sen verran olin asiaan perehtynyt etukäteen, että yritin laskea kaikkien kohtaamieni kasvien lehtiä: "Leaves of three, let them be". Mutta ei siitä ollut paljon apua. Tuota nyt lienee syytä mainita, että en tullut syödyksi, purruksi tai polttanut itseäni myrkyllisissä kasveissa, mutta ilmeisen läheltä piti. Ajattelin käydä katsomassa cachen nimeltä:Triangle's Hampton Roads Hurricane Cache, jossa piti asustella erään matkaluteen. Taisin hommata koordinaatit puhelimella. Menin tietenkin paikalle lukematta ensin muiden lokeja ja tsekkasin ne vasta kun palasin omalta 1h DNF retkeltä... . Eräs aiempi DNF loggaus antoi kertoa, jotta:"Wow this one was right under our noses by our GPS but we looked and looked. Spent over an hour! Saw some really cool bugs, lots of poison ivy and a rattle snake but no cache" Kylläpä se sitten lämmitti mieltä tuo ivy -maininta. No onneksi se ei kuulema yleensä aiheuta reaktiota ensinmäisellä kerralla. Hämähäkkejä paikalla oli todella runsaasti, oikein komean näköisiä kaikissa sateenkaaren väreissään -- todennäköisesti olivat myös jossei nyt 100% tappavia, niin myrkyllisiä kuitenkin.

Tarinan opetus: ellet tunne paikallista luontoa, suosittelen pitäytymistä urban cacheissa.

Niin ja toden totta pidetään vielä mielessä, että mustaleski tykkää tehdä verkkonsa juuri sellaisiin kivoihin koloihin, mihin on kiva kätkeä kaikenlaisia muovipurnukoita: "Webs of the black widow spider can be found in recesses under stones or logs in a woodpile, in crevices or holes in dirt embankments, in barns and outbuildings."

Kyllä käkintä on Suomessa helppoa!

Edited by srpnt
Link to comment

Kaipa tämäkin on jonkilainen kohtaaminen.

 

Olin 14.11 klo 04.30 lähdössä jatkamaan matkaa Rest Stop of "Lehmäpaikka" :sta.

Palasin takaisin 3- tielle, käännyin Jalasjärven suuntaan kun näin rusakon hyppelevän tiellä n. 200 m päässä. (Tuolla kohdalla on 3-tiellä hyvä valaistus)

Pupu istahti keskelle tietä ja katsoi minuunpäin. Se oli sen viimeinen katse !

Jänis ei varmaan ehtinyt tajuta mikä siihen iski.

Näin ensin vain tumman vilahduksen kun huuhkaja tarrasi siihen kiinni ja koppasi nokallaan päähän. Hiukan yritti saalis laittaa vastaan, mutta turhaan. Siihen se jäi tienreunaan saaliinsa kanssa odottamaan ,että jäniksen potkiminen loppuu.

Ajoin hitaasti tapahtumapaikalle, ja odotin tietenkin, että se lähtee lentoon ja vie eväänsä mukanaan. Mutta ei puhettakaan, katsoi vain kohti sen näköisenä, että tää on mun eikä sun.

 

Eikä tietenkään kameraa mukana. Kuvan olisi varmasti ehtinyt ottaa.

Edited by JarmoR
Link to comment

Sitä on itsekin kohdannut luonnossa liikkuessaan jos jonkin laista eläjää ja olentoa.Yksi mieleen painuvimpia kertoja oli,kun olin kerran isäni kansssa etsimässä viirupöllön pesäpuuta mummolan metsissä.Lopulta se löytyi,pienen etsimisen jälkeen.Ensin ei pesän pariskunta ollut paikalla, mutta pienen pälyilyn jälkeen isäni löysi emännän meidän selän takaa.Siellä se istui oksalla ja puntaroi tulijoiden aikeita.Itse en nähnyt missä pöllö istui,mutta pian huomasin.Isäni veti minut kiireesti hartioista maahan,kun pöllö oli päättänyt "hyökätä" pesälleen. :lol: Siinä se sitten istui n.10metrin päässä meistä ja naksutti äkäisenä nokkaansa. ;):D Silloin meille tuli kiire ja otimme jalat alle,kiireenvilkkaa,taakse vilkuilematta. :D Tamä tapahtui joskus -90-luvulla. Nykyäänkin vierailen samalla paikalla,koska lajin yksilöitä pesii alueella edelleen.Viimeisin kohtaaminen on toissa kesältä,kun olin kuullut pöllön taas pesivän pihan läheisyydessä. :D Oli jopa vaaninut alkukeväästä hiiriä pihapellon sähkötolpassa. :) Aika rohkea veijari.. ;) Mieli tekisi kohdata maakotka luonnossa,mutta on vielä toistaiseksi jäänyt kokematta. Ehkäpä joskus tulevaisuudessa... :D Kukapa sitä tietää.. :D Semmoisia kohtaamisia luonnon kanssa.

Link to comment

Ei ole juurikaan sattunut mitään isompia eläimiä vastaan kätköreissuilla, hevosia ja lehmiä nyt näkee. Yksi erikoinen heppa sattui Hangon reissulla vastaan, aikamme aprikoitiin tuota mystistä näkyä. Ensin se vaikutti patsaalta, oli täysin liikkumatta erillään muusta laumasta. Alkoi tuokin reppana sitten liikkua, mietittiin että sillä on jokin iho-tauti tai vastaava. Kuva löytyy lokista: Hevonen Suomusjärven puukirkolta Rotomännylle ajelin pientä hiekkatietä ja tapani mukaan reilulla kaasulla, hirven vasa juoksi tien yli... Onneksi etäisyyttä oli riittämiin. Noita hirviä saakin näköjään varoa nyt valoisallakin, tuokaan ei liikkunut lähelläkään hämärää kuten hirvet yleensä.

Link to comment

Kerkelän kätkölle (lähellä Saariselkää) kipittäessä vastaan tuli lauma poroja. Mieleen tulivat lehtijutut, joiden mukaan porot ovat tänä syksynä hyökänneet ihmisten päälle niillä seuduin...

Eipä ehtinyt pelottaa, kun yritin kaivaa kameraa esille. Porot olivat nopeampia ja juoksivat sorkat oikosenaan pakoon.

Link to comment

Eikös tämä Mikkozzz:n ja Divinen luontokohtaaminen ole vielä vain läheltä liippasi kohtaaminen :lol: Sitten kun nuoret miehet tuolla pallon toisella puolella törmäävät samalle kätkölle voi sanoa kirkkain silmin :P että "onpas maailma pieni" . Jännityksellä sitä jäänkin tässä odottelemaan.

- A -

Link to comment

Tulipa taannoin kohdattua luontokappale kohtuullisen eksoottisessa paikassa. Olin etsimässä Kokemäenjoen rautatiesilta part2:sta kun törmäsin seuraavanlaiseen näkyyn kurkistaessani sillan kaiteena toimivan rautaputken sisälle:

 

d38dce4d-8984-4deb-968e-678c20d3800c.jpg

 

Talitinttihan se siellä putkessa värjötteli. Liekö mennyt suojaan pakkaselta vaiko saalistajilta. Kätköä en tuolloin löytänyt, mutta tämä havainto kyllä korvasi sen.

Link to comment

Pakko kai tässä on jakaa kohtaaminen, mihin jouduttiin Varvikellon kanssa, kun tultiin Turusta metsämeetingiin 5.3. Ajeltiin sokeasti ViaMichelinin ohjaamana, joka veikin meidät melko mukavaa reittiä: mutkittelevia pikkuteitä, kumpuilevaa maastoa,laskettelukeskus, ja... Lehmiä! Paljon lehmiä!

Yhtäkkiä havaitsimme olevamme maatalon pihalla keskellä lehmälaumaa. Ammuja oli auton edessä, takana ja vierellä. Ne katselivat meitä uteliaina (kuten myös varmasti maatilan omistajatkin) kun varovasti kääntelimme autoa ja palasimme takaisin päin, vaikka karttaohjelman mukaan tie olisi jatkunut eteenpäin. Tämä kohtaaminentapahtui ilmeisesti täällä

Link to comment

Pakko kai tässä on jakaa kohtaaminen, mihin jouduttiin Varvikellon kanssa, kun tultiin Turusta metsämeetingiin 5.3. Ajeltiin sokeasti ViaMichelinin ohjaamana, joka veikin meidät melko mukavaa reittiä: mutkittelevia pikkuteitä, kumpuilevaa maastoa,laskettelukeskus, ja... Lehmiä! Paljon lehmiä!

Yhtäkkiä havaitsimme olevamme maatalon pihalla keskellä lehmälaumaa. Ammuja oli auton edessä, takana ja vierellä. Ne katselivat meitä uteliaina (kuten myös varmasti maatilan omistajatkin) kun varovasti kääntelimme autoa ja palasimme takaisin päin, vaikka karttaohjelman mukaan tie olisi jatkunut eteenpäin. Tämä kohtaaminentapahtui ilmeisesti täällä

Kas vain, oma kartturini (TomTom) ohjasi paikalle virallista reittiä mutta tyrkytti pois mennessä lehmipolkua, hyvä etten kokeillut vaan palasin tulojälkiäni :)

Link to comment

Viime syksynä kävi itselläni erikoinen tapaaminen parin hirven kanssa Tampereella lähellä Niihamajärven lähistöllä. Olin kätköreissulla polkupyörällä ja päästelin melko vauhdilla näsijärven rannan suunnasta takaisin Teiskontielle päin kuulokkeet päässä. Hiekkatie teki s-mutkan ja mutkassa mennessäni tajusin, että sen takaa kuului kauhea ryske. Samantien tajusin, että mutkan takana olleet kaksi hirveä rynnivät eri suuntiin pusikkoon piiloon. Toinen jäi kuitenkin n. 30m päähän naulittuna tuijottamaan minua. Pysähdyin ja tuijottelin takaisin.

Näky oli sinänsä huvittava, että ötökällä roikkui ilmeisesti iltapalana ollut ruohotuppo edelleen suusta :laughing:

Vajaat viisi minuuttia tuijottelimme toisiamme kunnes kaveri ensin mutusteli iltapalansa parempiin suihin ja sitten varovasti edelleen minua tuijottaen häipyi paikalta pusikkoon.

 

Oli se vaan komia näky päästä niinkin läheltä hirveä livenä katselemaan ja vieläpä käytännössä kaupunkialueella.

Link to comment

Huhtikuussa 07 törmättiin tällaiseen pupuliiniin kätköllä Kaarinassa. Pupu oli aikasten peloton, vasta kun 8-vuotiaamme oli hiipannut metrin-parin päähän, sen hermot petti ja otti hatkat, edelleen kuitenkin näköetäisyydelle..taisi olla utelias heppu :blink:

 

i580906_viskipuskassa.jpg

Edited by team_pson
Link to comment

Kuljin tänään Kaitalammen eteläkärjestä Velskolan toimintakeskukselle johtavaa polkua pitkin. Olin yllättynyt, kun Kaitalammen puoleinen pää oli tiiviiksi tampattu. En odottanut että siellä päin olisi paljoakaan kulkijoita. Lumessa olevan uran syvyydestä päätellen polkua oli kuitenkin käytetty tiheään. Noin puolimatkassa polku yllättäen katosi. Vain yksinäiset suksenjäljet jatkoivat länteen. Kävelijät olivat tulleet tähän asti ja sitten joko kääntyneet takaisin tai nouseet ilmaan. Vieresen männyn oksantyngässä roikkui kangaskassi, jossa oli siemeniä ja maassa oli pari paleltunutta omenaa. Paikka tuntui lähinnä epätodelliselta. Mikähän tuon tarkoitus on? Käyvätkö jotkut säännöllisesti ja suurella joukolla syöttämässä metsän lintuja keskellä ei mitään? Eikö talviruokintaa voisi tehdä esim. Kaitalammen rantamilla?

 

984cbc18-5b2a-43ce-b414-a012eab14449.jpg

Selkeä polku

 

d0806a55-0c69-40d9-b1cd-5fdb2420647b.jpg

Talviruokintapaikka?

 

44550da9-73a4-458b-b27d-689849aa3f42.jpg

Polku katosi

Link to comment

Tällainen pikkukaveri oli viime kesänä nukkumassa luolan katossa "Salpalinja - Korsu 144" kätköllä.

 

f6a7a5f7-ebcc-49cb-b3c5-df6564bada88.jpg

 

Ja yöllä pimeässä metsässä "Suurenvuoren seikkailu" kätköllä yhtäkkiä silmien edessä olikin iso hämähäkki verkkoineen. Ja tarkemmin kun tutkittiin niin siinä vieressä oli useampia samanlaisia. Kyllä säikäytti ensin :)

 

13373145.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...