Jump to content

FIN: parkkikoordinaatteja puuttuu


ekhoc

Recommended Posts

Olen käynyt näin hyvissä ajoin ennen kesälomaa läpi liudan suomalaisia kätköjä ja suorastaan yllättynyt siitä, miten monessa on parkkipaikka- ja muita koordinaatteja kyllä kirjoitettu kätkön kuvaukseen, muttei ole sitten viitsitty lisätä child waypointeiksi. Koitetaas tsempata ja käydä läpi omat kätköt & varmistaa, ettei niistä puutu lisäkoordinaatit.

Link to comment

Kerropa vielä miksi parkkipaikan koordinaatit pitäisi antaa child waypointteina. Kätköilijälle, joka ei ole premium member, se ei välttämättä ole itsestään selvää :D

Omista kuvauksistani parkkikoordinaatit yleensä puuttuvat siksi, etten juuri koskaan kätköile auton kanssa. Autoilijan tarpeet ovat kovin etäisiä. Varmaankaan vastaavasta syystä muiden kuvauksissa ei juurikaan anneta bussipysäkkien koordinaatteja eikä linkkejä aikatauluihin. Asioita, joita itse kovasti arvostaisin <_<

Link to comment

Minä ainakin käytän lapsipisteitä: ajan ne GSAKista ToTomin POI-tiedostoksi jolloin pysäkkipaikkoja ei tarvitse itse hakea. Ilmankin toki pärjää mutta valmiit parkkikoordinaatit helpottavat huomattavasti vieraalla paikkakunnalla haahuillessa.

Jos koordinaatit ovat kuvauksessa vain tekstimuodossa ne voi kyllä helposti lisätä GSAKin apupisteiksi.

Jos ja kun laitatte child waypointteja kuvaukseen niin muistattehan tarkistaa että pituuskoordinaatissa on valittuna E eikä W, tämä on sangen yleinen kömmähdys, itsellenikin on näin käynyt. (Jos lipsahtaa niin minulta kyllä tulee palautetta läntiselle pallonpuoliskolle sijoitetuista parkkipaikoista/polun päistä.)

Link to comment

Olen jo jonkun aikaa mietiskellyt keskustelun herättämistä kätköilyn mielekkyyden säilyttämisestä tekniikan kehittyessä huimaavaa vauhtiaan niin että kohta tosiaan voimme kotoa antaa autolle käskyn: " Nyt ajat kauneinta maisemareittiä parkkipaikalle josta on helpoin kävelyreitti kätkölle GCZXC6V (kätköjen tunnuksia on ollut pakko pidentää niiden mahdottoman määrän takia). Matkan aikana, hyvä autoni, voit huomauttaa silloin kun ohitetaan muu kätkö alle 200m päästä ! Näytössä esität kartat sekä tehtävän edistymisen matkan aikana. Perillä lataat kätkön tarkat koordinaatit käsiGepsiin."

Parkista voimme sitten kävellä käsiGepsin 20cm:n tarkkuuteen luottaen purkille ja kirjata käyntimme. Onko TOSI JÄNNÄÄ ?? Mitä ??

 

Olen itse kirjannut PA Waypointteja joihinkin kätköistäni ja tavoitteena on ollut yrittää pitää huolta siitä että jästejä häiritsevää autojen tielle tms jättämistä ei esiintyisi. Sellaisissa paikoissa joissa pysäköinti ei näyttäisi olevan vaarassa aiheuttaa ongelmia, olen yleensä laittanut koordinaatit kuvaukseen koska uskon että monikaan ei halua niitä alkaa kopiomaan Autonsa navigaattoriin, vaan päättää itse löytää tiensä perille ihan niinkuin se entinen omien polkujensa kulkija. Mielestäni tämä on yksi kätköilyn hienouksia, se pakottaa ainakin minut tutkimaan karttoja ja teitä ja polkuja, usein löydän jotain uutta ja mielenkiintoista.

 

Jos nyt sitten tuo GALILEO-järjestelmä joskus saadaan rahanpuutteen ja keskinäisten kinailujen jotenkin ihmeellisesti loputtua taivaalle, saattaa kätköilystä tosiaan hävitä iso osa, mielestäni kiinnostava osa. Jos uusi hieno järjestelmä tosiaan mahdollistaa purkin paikan osoittamisen parinkymmenen sentin tarkkuudella, ja uudet vastaanottimet osoittavat sen yhtä tarkasti, onko kätköpurkin hakeminen 0,5m säteisen ympyrän sisältä ihan erityisiä olosuhteita lukuunottamatta enää jännää ? Onko silloin pääosa uusista kätköistä menossa pilalle ??

 

Olisiko syytä aloittaa keskustelut siitä kuinka koordinaatteja pitäisikin 'epätarkentaa' harrastuksen mielekkyyden säilyttämiseksi ???

Link to comment
Olisiko syytä aloittaa keskustelut siitä kuinka koordinaatteja pitäisikin 'epätarkentaa' harrastuksen mielekkyyden säilyttämiseksi ???
Aika monet piilottajat tekevät sitä jo nyt mittaamalla purkin sijainnin huolimattomasti. En ole niin positiivinen, että se tuntuisi lisähaasteena kätkön etsimisessä. Yleensä epätarkat koordinaatit kenkuttavat.
Link to comment

... Matkan aikana, hyvä autoni, voit huomauttaa silloin kun ohitetaan muu kätkö alle 200m päästä ! Näytössä esität kartat sekä tehtävän edistymisen matkan aikana...

Itse asiassa olen asettanut huomautuksen 500 metriin <_<

(Muuta käyttöä ei kameravalvontatolppien paljastamiseen kehitettyyn toimintoon minulla ole ja tuskin tuleekaan).

 

Jos satelliittipaikannus tuntuu liian tarkalta systeemiltä niin ainahan voi liittyä pelkän kartan kanssa kätköilevien joukkoon. Kukin taaplaa tyylillään.

Link to comment

Olisiko syytä aloittaa keskustelut siitä kuinka koordinaatteja pitäisikin 'epätarkentaa' harrastuksen mielekkyyden säilyttämiseksi ???

 

Älkää hyvät veljet "epätarkentako" koordinaatteja, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Jo nykyiselläänkin joidenkin kätköjen lukemat heittävät turhan paljon. Kaikista ei ole mielekästä etsiä kätköä parin sadan metrin säteiseltä alueelta.

Mielestäni lähtökohta pitäisi olla se, että koordinaatit annetaan niin tarkasti kuin mahdollista. Jos haluaa vaikeuttaa kätkön löytämistä, sen voi tehdä muilla keinoilla.

 

Tuo Galileo ei todennäköisesti tuo tarkennusta nykyiseen systeemiin, ainakaan ilmaiseksi.

Edited by Maxxy
Link to comment

Aluksi mainitsen aiheen ohi että ihmettelen välillä kuinka voimakkaasti tässä foorumissa ihmiset toisinaan kirjoittavat. Yritetäänhän olla rauhallisia ja ymmärtäväisiä. Meitä on moneen lähtöön emmekä varmasti tunne juuri lainkaan toisiamme, joten kohteliaisuus on paikallaan. Olisimmehan kohteliaita jos tapaisimme kasvotustenkin?

 

Elieli... parkkikoordinaatit ovat toisinaan myös siksi käteviä että niillä löytää tiensä taas ulos metsästä helposti. Harvoinpa minua on harmittanut liika informaatio kätköseudusta. Kotiseudulla en paljon parkki koordinaatteja tarvitse, mutta hiljattain olin kaverini kanssa reissussa ja silloin jäin useinkin kaipaamaan niitä. Mitä tulee siihen että ovatko koordinaatit kätkökuvauksessa vai childeinä en ota kantaa, meikäläinen kun näpyttelee kaikki numerot vielä toistaiseksikin käsipelillä (ja tykkään siitä).

 

Ja mitä tulee tekniikan edistymiseen, tänä päivänä ei ole lainkaan tavatonta että etsin kätköä 10 metrin säteellä paikasta johon GPS minut ohjaa. Jos tämä tarkentuisi, se ei kyllä minua harmittaisi. Katvepaikkojakin on varmasti riittämiin että jos joku haluaa tehdä kätkön löytämisen vaikeaksi, niin siinä varmasti onnistuu. Joskus nykyäänkin GPS vie minut metrin tarkkuudella paikalle enkä siltikään löydä kätköä heti. Antaa tekniikan edistyä edistymistään, en usko että kenenkään tarvitsee luopua tavastaan harrastaa tätä harrastusta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...