Jump to content

Gsak


pellep

Recommended Posts

Olen ihan noviisi tän ohjelman kanssa, ois ihan kiva tietää kuinka ihmiset käyttävät ko. ohjelmaa kätköilyssä.

Ole ladannut Pekan kätkösivuilta .loc tiedoston ja tarkotus olis nyt sitten pitää tätä kantaa yllä, löydetyistä ja ei löydetyistä kätköistä ja kuinkas sitten toimitaan kun tulee taas uusi .loc tiedosto niin kuinka ne vanhat saa pysymään muuttumattomina ?

Vinkkejä odotellessa. :rolleyes:

Link to comment
...kuinkas sitten toimitaan kun tulee taas uusi .loc tiedosto niin kuinka ne vanhat saa pysymään muuttumattomina ? Vinkkejä odotellessa. :rolleyes:

Vaikutti, että kun uutta tiedostoa avatessa valitsee Database update options kohdassa Add only, säilyivät vanhat jemmat muuttumattomina ja uudet lisätään tietokantaan.

 

Kannattaa kokeilla testitietokannalla. Voit kokeilla sillä samallakin LOC.tiedostolla. Avaa se testikantaan, poista muutama kätkö ja merkkaa joku löydetyksi ja lataa sitten sama filee uudelleen. Poistettujen pitäisi palautua ja löydetyn pysyä löydettynä.

 

Löyhästi teemaan liittyen. Olen miettinyt, että jos ilmenee kiinnostusta ja halukkuutta, avaan verkkosivun, josta voisi imuroida GSAK:n makroja. Kollegoilla on varmaan käytössä käteviä apuneuvoja, joista olisi iloa muillekin. Hankaluutena on, että makrot yleensä vaativat esivalmisteluja, joskus muokkaamistakin, ennen kuin toimivat. Siksi makrojen pitää olla hyvin dokumentoituja, että käyttäjä osaa tehdä vaaditut valmistelut.

Miltä tuntuu? Ota yhteyttä, jos olet valmis jakamaan makrojasi muillekin kätköilijöille.

Link to comment

No niin näillä jo pääsin hyvin alkuu, kiitos siitä.

Mutta nyt kun olen laittanut muutaman kätkön status tilan löydetyksei, niin en kuitenkaan saa filtteröityä ei löydettyjä vaan se näyttää myös nekin jotka on löydetty tilassa.

Link to comment

Kyllä se mun GSAK:ssa onnistuu. Waypoint, Edit, rasti ruutuun Found ja halutessa vielä löytöpäivä. Cache statuksen muuttaminen tekee saman homman, löytöajaksi vaan tulee tämä päivä.

Sitten filtterissä ruksi pois kohdasta Found ja uudet haasteet ovat avautuvassa luettelossa.

Link to comment

Jep noinhan se onnistuukin, kokeilin valmista filtteriä pudotusvalikosta "Not Yet Found" sillä se ei ainkaan poistanut löydettyjä, tiedä sitten mikä toi filtteri on.

Kuinkas sitten saan valittua monta kätköä kerralla ja pistää tietyn löytöpäivän niihin ettei tarvitsisi yksitellen niitä käydä läpi, ja mikä merkitys tai mitä käyttöä tolla user flagilla on ?

Link to comment

Jep noinhan se onnistuukin, kokeilin valmista filtteriä pudotusvalikosta "Not Yet Found" sillä se ei ainkaan poistanut löydettyjä, tiedä sitten mikä toi filtteri on.

Not Yet Found, eli kätköt, joita ei ole vielä löydetty lainkaan.

 

GSAKilla on oma supportfooruminsa gsak.netissä, siellä on myös tekijä itse neuvomassa. Dokumentaatio löytyy, valmiita makroja jne,

Link to comment

Jep noinhan se onnistuukin, kokeilin valmista filtteriä pudotusvalikosta "Not Yet Found" sillä se ei ainkaan poistanut löydettyjä, tiedä sitten mikä toi filtteri on.

Kuinkas sitten saan valittua monta kätköä kerralla ja pistää tietyn löytöpäivän niihin ettei tarvitsisi yksitellen niitä käydä läpi, ja mikä merkitys tai mitä käyttöä tolla user flagilla on ?

Valmis filtteri "Not Yet Found" näyttää kätköt, joita ei ole vielä löydetty ollenkaan. Omia filttereitähän saa tehtyä Search - Filter -valikosta.

 

User Flag on käyttäjän ruksaama rivi Gsak:ssa ja esim. User Flags valikon Set For Filter Only ruksaa ne rivit, mitkä olet suodattanut näkyville jollain hakuehdolla. Itse käytän noita user flag -optioita esim. saadakseni tiivistetyn tulosteen kätkötiedoista kätköreissua varten

 

Itse en ole Gsak:iin manuaalisesti muuttanut noita kätköjä löydetyiksi, eikä minulla ole hajuakaan voiko niitä muuttaa useamman kerralla löydetyksi.

Link to comment
Jep noinhan se onnistuukin, kokeilin valmista filtteriä pudotusvalikosta "Not Yet Found" sillä se ei ainkaan poistanut löydettyjä, tiedä sitten mikä toi filtteri on.

Kuinkas sitten saan valittua monta kätköä kerralla ja pistää tietyn löytöpäivän niihin ettei tarvitsisi yksitellen niitä käydä läpi, ja mikä merkitys tai mitä käyttöä tolla user flagilla on ?

Yksi GSAK:n puute on, että vain yhden kätkön kerrallaan saa valittua. Makroilla voi asioita automatisoida. Seuraava makro merkitsee tänään löydetyiksi kaikki kätköt, joiden User flag -lippu on ruksattu. Etukäteen pitää tallentaa suodatin "User flag = set".

 

# UUDET LOYDOT.TXT

#

# Makro merkkaa käyttäjän lipulla (User flag)

# valitut kätköt löydetyiksi tänään

#

# PekkaR, 13.3.2006

 

# ETUKÄTEEN TALLENNETTAVA SUODATIN

#

# "User flag = set"

# Not set -ruudusta rasti pois ja tallennus em. nimellä

 

# Näytetään vain liputetut kätköt

FILTER name="User flag = set"

 

# Muutetaan löydetyiksi

WHILE .not. $_EOL

$d_Found=true

$d_FoundByMeDate=$_Today

GOTO Position=Next

ENDWHILE

 

# Poistetaan liput

USERFLAG Type=clear Range=all

Link to comment

Löyhästi teemaan liittyen. Olen miettinyt, että jos ilmenee kiinnostusta ja halukkuutta, avaan verkkosivun, josta voisi imuroida GSAK:n makroja.

 

Ainakin minusta tuo kuulostaa hyvältä :P . Ei millään ole jaksanut perehtyä noihin GSAKin makroihin kovin tarkkaan ja sen mahdollisuudet jää sitten hyödyntämättä.

Vielä kun joku vääntäisi siitä suomenkielisen version, niin vot! :P

Voiko siihen ladata myös kätkötiedotteet niin, että ne voisi vaikka läppäristä lukea ilman nettiyhteyttä?

Tokihan ne Firefoxilla jää näytöllekin, kun esim. avaa joka kätkön omalle välilehdelle...

Link to comment

>pellep

>saakos noit kätkövinkit jotenkin noihin mukaan ?

 

Kätkövinkit saat näkyviin helposti.

Lataa pisteet GEO-sivuilta GBX-muodossa Gsak:in ja valitse alasvetovalikosta näytä sivu.

Tarvittaessa saat systeemistä vielä paremman, kun talletat saadun datan html-muodossa.

Hmtl muoto käyttää exploreria ja ei tartte vartoilla Gsak nakkia.

Kantsii testata.

-mavesatu

Link to comment

Kätkökuvaus, vinkit ja 5 viimeistä lokia tulevat GPX tiedoston mukana, LOC:eissahan on vain nimi ja koordinaatit.

GPX:n lataaminen onnistuu jos olet GC.comin maksava asiakas, voit tilata ns. pocket queryjä maks. 5kpl päivässä, kussakin maks. 500 kätköä.

 

Kuinka minä käytän:

1.) Ajan GSAKilla löytämättömistäni kätköistä HTML-sivuston joka latautuu PDA-laitteeseen (Taskutietskari) , ei tarvitse printtailla ja raahata älytöntä nivaskaa vanhentuneita papereita mukana.

2.) Toinen sovellus johon tätä pääsääntöisesti käytän on reitiitävä kartturi (TomTom) joka niinikään toimii PDA:ssa. Sinne vaan erityyppisille kätköille oma ikoni ruutuun ja aina näkee reissuillaan josko lähistöllä olisi purkkia tarjolla.

3.) Lataan gepsiin muistin mukaisen määrän reittipisteitä, yleensä keskipisteenä koti, mutta kun on matka tiedossa niin luonnollisesti suodatan määränpään/matkan varrella olevat kätköt mukaan.

Link to comment

GSAK:ista saa tosiaan eniten irti maksava asiakas, joka voi käyttää Pocket Queryissä tulevia GPX-tiedostoja. Löydettyjä kätköjäkään ei silloin tarvitse merkitä GSAK:iin manuaalisesti, vaan tieto tulee GPX:ssä, samoin kuin kätköjen kuvaukset.

 

LOC-tiedostojen hyvä puoli on se, että saa ladattua koordinaatit gepsiin ilmaiseksi. GPX:iä ei voi laittaa vapaaseen jakeluun omalle nettisivulle, koska ne ovat maksaville asiakkaille tarjottu palvelu.

 

Olen miettinyt, että jos ilmenee kiinnostusta ja halukkuutta, avaan verkkosivun, josta voisi imuroida GSAK:n makroja.

GSAK:in omalla sivulla on Macro Library, jonne jokainen voi lähettää omia makrojaan. Tuo lienee ihan hyvä paikka makrojen jakeluun, mutta ehkä omalle sivulle voisi harkita jonkiinlaista suomenkielistä jatketta tuolle?

 

Voiko siihen ladata myös kätkötiedotteet niin, että ne voisi vaikka läppäristä lukea ilman nettiyhteyttä?

GPX-file GSAK:iin Pocket Querystä, sitten File -> Export -> HTML files.

Kieroutuneempi ihminen lataa nuo GSAK:in tekemät HTML-tiedostot kännykkään (muistikortille), koska PDA:ta ei ole tullut hankittua ja läppäriä ei viitsi kantaa. Riippuu varmaan kännykästä kuinka monen kätkön tiedot kannattaa tallentaa. Kännykän toiminta käy helposti hitaaksi, jos samassa hakemistossa on älytön määrä tiedostoja.

Link to comment
GPX:iä ei voi laittaa vapaaseen jakeluun omalle nettisivulle, koska ne ovat maksaville asiakkaille tarjottu palvelu.
Juu, niin minäkin olen ajatellut ja siksi tarjoilen LOC-tiedostoja vaikka GPX:ssä olisi paljon enemmän informaatiota. Olen kyllä kätköjen selitteeseen pakannut jemman perustiedot: tyypin, vaikeusasteet ja rasian koon.
Link to comment

Riippuu varmaan kännykästä kuinka monen kätkön tiedot kannattaa tallentaa. Kännykän toiminta käy helposti hitaaksi, jos samassa hakemistossa on älytön määrä tiedostoja.

 

Mä esim. koitin tunkea reilut 500 html-kuvausta (+ vihjeet omissa tiedostoissaan) 6630:aan ja lopputulos oli se, että toi ei jaksanut avata hakemistoa. Tiedostonhallinta jäi taustalle pyörimään joka kerta kun erehdyksessä meni siihen kansioon väärällä tavalla. Useimmiten prosessi huudatti CPUta siihen tahtiin, että täysi akku kului loppuun ennenkuin kansio oli avattu.

 

Fiksumpi systeemi on kyllä suunnitteilla, tarkoituksena teipata jotain Postgres-tietokannan päälle maailmankaikkeuden ilmastointiteipillä eli Perlillä.

Link to comment

Pikkuhiljaa pääsen jyvälle tästä GSAK:sta.

Tämmöstä oon tässä nyt ajatellut, teen PocketQueryn ja GSAK:lla filtteröin ja teen ym. jutut ja exporttaan HTML -muotoon ja tuuppaan PDA -laitteeseen. Nyt siis pitäisi olla PDA:ssa kaikki tarvittavat kätköt, kätkökuvaukset ja vinkit mukana reissussa. Olenkohan nyt oikeilla jäljillä ?

Link to comment
Mä esim. koitin tunkea reilut 500 html-kuvausta (+ vihjeet omissa tiedostoissaan) 6630:aan ja lopputulos oli se, että toi ei jaksanut avata hakemistoa.

7610:llä kokeilin hakemistoa, jossa on reilun 200:n kätkön tiedot. Hakemiston avaaminen ensimmäisen kerran kesti minuutin. Tästä seuraavan tason avaaminen kesti n. 15 sekuntia, ja tältä tasolta taas varsinaisten kätkökuvausten avaaminen 5 - 8 sekuntia.

 

Tämmöstä oon tässä nyt ajatellut, teen PocketQueryn ja GSAK:lla filtteröin ja teen ym. jutut ja exporttaan HTML -muotoon ja tuuppaan PDA -laitteeseen. Nyt siis pitäisi olla PDA:ssa kaikki tarvittavat kätköt, kätkökuvaukset ja vinkit mukana reissussa. Olenkohan nyt oikeilla jäljillä ?

Noinhan se menee. Suuremmat määrät dataa kannattaa ottaa Pocket Queryllä, mutta yksittäisiä GPX-tiedostoja voi ottaa myös suoraan kätköjen sivuilta (esim. PQ:n jälkeen ilmestyneet kätköt). Kumpikin on siis maksaville asiakkaille näkyvä toiminto.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...