Jump to content

FIN: Apuva, WGS84 <--> KKJ


htuominen

Recommended Posts

Hep!

 

Kuinkas olette menetelleet noiden WGS84 <--> KKJ muunnosten kanssa? Onko välttämätöntä muuntaa KKJ:ksi, jotta GPS ohjaisi tarpeeksi lähelle kätköä?

Miksi meidän suomalaisten pitää olla taas erilaisia?

 

Makkaramestari

 

[This message was edited by Tahu Nuva on October 30, 2003 at 06:05 AM.]

Link to comment

Lähtökohtaisesti minulla ei ole ollut mitään ongelmia karttajärjestelmien kanssa: Kätkösivuilla ilmoitetut koordinaatit ovat WGS84-muotoa ja ilmoitetaan muodossa asteet ja minuutit kolmen desimaalin tarkkuudella (AA°MM.MMM), ja asetukset omassa gepsissäni ovat samalla tavalla. Varsin monta kätköä olen tällä tavalla löytänyt.icon_smile.gif

 

Joissakin erikoiskätköissä on kuitenkin joutunut pelaamaan koordinaatistojen kanssa, jolloin olen joutunut muuntamaan kätkösivukoordinaatteja toiseen muotoon. Esim. Waypoint Workbench -nimisestä Excel-tiedostosta on tällöin ollut hyötyä.

 

- I just got lost in thought. It was unfamiliar territory. -

Link to comment

Jos jossain on pitänyt laskea koordinaatteja esim. ympyröiden avulla olen muuttanut WGS84 -> YKJ gepsissä. WGS84 tilalle olen laittanut Finnish Hayford ja sit hdºmm.mmm tilalle User Grid ja sinne pitää muuttaa ne arvot riippuen millä kaistalla kätkö on (2. vai 3. kaista).

Link to comment

quote:
Originally posted by Pupu:

Itse olen käyttänyt menestyksekkäästi http://www.nls.fi/kartta/palvelut/euref89/.

 

Pupun ratkaisu on oikein hyvä. Euref89-muuntoa minäkin olen käyttänyt. Periaatteessahan WGS84 ja Euref89 ovat eri järjestelmiä, mutta niiden ero on paljon pienempi kuin GPS:n epätarkkuus. Kätkön löytämisen kannalta asialla ei ole mitään merkitystä, mutta olen huomannut, että joskus ihmiset tekevät lokimerkintöjä, joissa kiistellään KKJ-koordinaatin viimeisestä numerosta (siis 1 metrin erosta).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...