Jump to content

multi cache op etrex 35


astriddegroot

Recommended Posts

Tot nu toe gebruik ik mijn iphone om te geocachen. Op zich gaat het goed behalve uiteraard batterijduur (en wellicht zijn de kaarten gedetailleerder op gps???). Nu heb ik een etrex35 te leen. Daar zitten op zich voorgeladen caches op maar ik zie geen multi's. Hoe krijg ik een multi met voorgedefinieerde waypoints op de etrex35?

Link to comment

Tot nu toe gebruik ik mijn iphone om te geocachen. Op zich gaat het goed behalve uiteraard batterijduur (en wellicht zijn de kaarten gedetailleerder op gps???). Nu heb ik een etrex35 te leen. Daar zitten op zich voorgeladen caches op maar ik zie geen multi's. Hoe krijg ik een multi met voorgedefinieerde waypoints op de etrex35?

 

Normaal kan je via de listing op de website de GPX file downloaden maar aangezien je geen premium member bent krijg je enkel de LOC file. Daar zit geen beschrijving bij, enkel startcoordinaat en naam. Je zal dus manueel moeten de WPs invoeren of een waypontmanager gebruiken (basecamp, GSAK... enz).

Voor de beschrijving zal je moeten printen vrees ik.

Link to comment

Als niet-Premium Member heb je niet de beschikking over de "GPX file" knop en dat maakt het lastig.

 

Het kan met de knop "Send to My GPS", maar dan zal je wel de Garmin Communicator plug-in werkend moeten krijgen en dat gaat niet zomaar. Er zijn al verschillende draadjes over op dit forum, die je met de zoekfunctie kan opvragen.

 

Het kan met het programma GSAK. Hiermee mag je als Niet-PM'er drie caches per etmaal met volledige beschrijving en waypoints opvragen (ter vergelijking: PM'ers mogen er 10.000 per etmaal).

 

Een derde mogelijkheid is om alle waypoints handmatig in het toestel te zetten.

 

Niet helemaal legaal: ken je iemand die wel Premium Member is? Kijk dan hem/haar lief aan.

 

Als laatste: probeer eens een Premium lidmaatschap (bijvoorbeeld voor drie maanden) en kijk of het je bevalt.

Link to comment

Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels gewoon netjes premium lid om het wat makkelijker te maken. Wat is nu het meest handige als ik een Multi wil lopen? Ik heb nu via send to my gps de gpx van een vooorbeeld Multi op mijn etrex gekregen (en via een pocket query een heleboel caches en waypoints). Als ik die Multi ga lopen moet ik dan zelf steeds een waypoint kiezen of word ik door de cache gegevens steeds van waypoint naar waypoint geleid of hoe werkt dat? Snap het nog niet helemaal! De waypoint lijst is nu wel groot door de pq.

Link to comment

Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels gewoon netjes premium lid om het wat makkelijker te maken. Wat is nu het meest handige als ik een Multi wil lopen? Ik heb nu via send to my gps de gpx van een vooorbeeld Multi op mijn etrex gekregen (en via een pocket query een heleboel caches en waypoints). Als ik die Multi ga lopen moet ik dan zelf steeds een waypoint kiezen of word ik door de cache gegevens steeds van waypoint naar waypoint geleid of hoe werkt dat? Snap het nog niet helemaal! De waypoint lijst is nu wel groot door de pq.

 

Als je echt zeer flexibel wil werken (en goed bent met computers) zou ik GSAK (Windows) aanraden. De reden is dat je dan geen lange WPPlijst meer hoeft te hebben. GSAK kan namelijk de extra waypoints wegschrijven als POI en je kan zelfs de naam van de WPs aanpassen, dit alles door een macro.

 

Als je bij een multi de WPs krijgt dan moet je steeds het WP uit de lijst kiezen en er dan naartoe gaan. Daarna het volgende enz...

Krijg je de WP coordinaten niet (je moet bv. tags zoeken) dan kan je in het cachescherm met "coordinates" het volgende WP ingeven en dan weer het volgende... enz. Ik doe dat nooit omdat je die WPs daarna niet meer kan terugvinden, ik maak dus zelf WPs aan.

 

Alles hangt er van af wat je zelf gemakkelijk vind natuurlijk.

Link to comment

Ik ga GSAK even bekijken.Maar ik heb het dus goed begrepen dat je handmatig de waypoints moet selecteren. En handig te weten dat je zelf een waypoint aanmaakt ipv de coördinaten mogelijkheid. Nog even wennen aan de GPS (ben aan de iPhone gewend). Deze heeft ook nog niet zo'n gedetailleerde kaart. Welke zou je aanraden?

Link to comment

Ik ga GSAK even bekijken.Maar ik heb het dus goed begrepen dat je handmatig de waypoints moet selecteren. En handig te weten dat je zelf een waypoint aanmaakt ipv de coördinaten mogelijkheid. Nog even wennen aan de GPS (ben aan de iPhone gewend). Deze heeft ook nog niet zo'n gedetailleerde kaart. Welke zou je aanraden?

 

Ik ken de Etrex niet (heb een Oregon600) maar indien je een extra SD kaartje in de GPS hebt is een Openstreetmap of OpenCycleMap zeker een aanrader. Op de Oregon gebruik ik tegenwoordig de OCM (Benelux) het meeste maar ik heb ook al jaren met OSM gewerkt, zeker op vakantie is het handig om de gebieden te kiezen waar je komt. Beide zijn gratis en zeer gedetaileerd. Beiden zijn "routable" en geven de weg aan via paden en wegen. OCM is niet aan te raden om met de auto te gebruiken (het is dan ook een CYCLE map :lol:

 

BTW, GSAK "even" proberen gaat voor veel frustraties zorgen. Je kan je er best goed op toeleggen en zeker kijken naar de vele macro's die beschikbaar zijn. De GarminExport macro is wat mij betreft al zeker onmisbaar omdat je daar de "additional waypoints" als POI kan mee exporteren en bovendien de naamgeving (zoals ze in de lijst staan) kan personaliseren.

 

Ik gebruik GSAK al 10 jaar en ben zeker dat er nog een pak functies onbenut zijn maar mijn workflow is goed gestroomlijnd en geautomatiseerd.

Link to comment

Nog kleine extra vraag. Ik krijg geen bericht in m'n mail van replies op mijn topic. Af en toe kijken dus. Maar hoe kan dit?

 

Bovenaan op het driehoekje klikken > settings > Notification options >> Watch every topic I reply to - If enabled, choose default notification type: instant notification.

Link to comment

De meldingen komen inmiddels binnen.

Bedankt voor je reactie weer. Ik moet maar eens echt gaan lopen met de geleende gps (net even snel eentje gedaan hier in de buurt). Het klopt wat je zegt. Even GSAK bekijken werkt niet. Ik zal de OCM Benelux er opzetten. Zou je de Oregon 600 prefereren boven de etrex serie?

Link to comment

Zou je de Oregon 600 prefereren boven de etrex serie?

 

Wel, het was MIJN keuze nadat mijn Colorado300 het plots begaf. Ik heb er geen moment spijt van maar alles hangt af van je eigen gebruik en budget. Ik had het voordeel al enkele GPSen gebruikt te hebben en wou zeker touchscreen, anderen preferen dan weer toetsen.

Je kan best wat reviews lezen en de handleidingen downloaden om verschillende modellen te vergelijken.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...