Jump to content

Gebruik copy tag


Jut+Jul

Recommended Posts

Al tien maanden is onze T.B. kwijt en wij vermoeden dat hij niet meer boven water komt. Wij hebben hem daarom als "zoekgeraakt" geregistreerd. Kunnen wij nu de copy tag gebruiken als vervanging en hoe registreren we dat?

We denken eraan om dezelfde T.B. te gebruiken of is het slimmer om een totaal andere te nemen? Wie kan ons adviseren?

Link to comment

Je kan de copytag gerust gebruiken maar dan moet je hem eerst weer actief maken.

De copytag heeft immers hetzelfde nummer.

 

Eigenlijk koop je een trackingcode. Die staat in dit geval op een metalenplaatje. Maar hij zou ook ergens anders op kunnen staan.

Die code kan je zo vaak gebruiken als je wil. Dus ook als de copytag eventueel verdwijnt.

 

Maak er iets leuks aan vast en stuur hem weer op pad.

 

Veel plezier.

Link to comment

Ik zou niet zo snel opgeven. Mijn TB's zijn soms wel 1 of twee jaar kwijt geweest en toch duiken ze telkens weer ergens op. Als je de copytag op pad stuurt en het origineel komt toch weer boven water, dan krijg je zeer verwarrende logs, die vrijwel niet meer te stoppen zijn.

Link to comment

De copytag heeft hetzelfde nummer als de TB die je op reis stuurde, die nu vermist is.

Per nummer gebruik je dezelfde pagina.

Bij een copytag gebruik je dus nooit een tweede activatiecode en/of pagina.

 

Je kunt de vermiste TB "grabben" zodat deze weer in jouw handen is.

Dan "drop" je de (copy)TB weer in een cache en gaat deze weer op reis.

Je kunt de pagina van de TB aanpassen voor wat betreft het doel en wat je verder kwijt wil over de (copy)TB.

Je kunt zelfs besluiten om eerdere logs te verwijderen, hoewel je daarmee ook de gehele geschiedenis van de TB tot nog toe verwijdert en daarmee de moeite van alle geocachers om de oorspronkelijke TB te verplaatsen en te loggen.

 

Zoals Wirholt aangeeft is het nadeel van het op reis sturen van de copytag inderdaad dat wanneer de oorspronkelijke TB weer op duikt er vanuit een dubbele reis gelogd zal worden, namelijk vanuit de reis van de eerste TB en vanuit de reis van de copytag.

Edited by Sivota
Link to comment

Als je de copytag op pad stuurt en het origineel komt toch weer boven water, dan krijg je zeer verwarrende logs, die vrijwel niet meer te stoppen zijn.

Als dat gebeurt dan stuur je een berichtje naar de cacher die de TB in handen heeft. Je vraagt of ze de copy hebben. En, zo ja, of ze hem terug willen sturen.

Link to comment

Je kunt zelfs besluiten om eerdere logs te verwijderen, hoewel je daarmee ook de gehele geschiedenis van de TB tot nog toe verwijdert en daarmee de moeite van alle geocachers om de oorspronkelijke TB te verplaatsen en te loggen.

 

allen logs verwijderen.

op je profiel pagina wort bijgehouden hoeveel en wat voor soort TB`s je hebt gelogd.

net al bij een cache.

als je de log bij een cache verwijdert verdwijnt die ook op je profiel.

is dat dan niet bij TB`s het geval?

 

wat dan vind ik niet dat een TB log mag verwijderen, om dezen reden.

de TB is wel echt gevonden door die gebruikers.

Link to comment

Dat klopt, bij het verwijderen van een log verandert ook het aantal voor het TB icoontje of het icoontje zelf (in geval van slechts 1 log)

Ik denk zelf ook dat je daar erg voorzichtig mee moet zijn, vooral omdat de verplaatser toch ook wat moeite doet om jouw TB mee te nemen en dan is het minder leuk wanneer die log achteraf verwijderd is.

Er zijn echter geen nadere instukties voor het omgaan van logs bij trackables (zoals bij caches)en bij het inzetten van copytags of de deelname aan een race (met de voorwaarde zonder eerdere logs en kilometerstand op 0)en zelfs bij het ruilen van geactiveerde geocoins worden logs nog wel eens verwijderd.

Link to comment

Bedankt voor de snelle reacties! Ik blijf het vreemd vinden dat een TB opeens weer opduikt...Uit de cache waar onze TB gedumpt was, zijn heel veel TB's verdwenen. Wij hebben de eigenaar een mailtje gestuurd, maar helaas niets meer van gehoord.

Wij hebben besloten nog even te wachten en in juni, wanneer we op vakantie in IJsland zijn, de copy tag daar achter te laten. We zien dan wel hoe het verder gaat en mocht de oude weer opduiken, dan kunnen we inderdaad de copy weer uit de roulatie nemen.

Link to comment

Bedankt voor de snelle reacties! Ik blijf het vreemd vinden dat een TB opeens weer opduikt...Uit de cache waar onze TB gedumpt was, zijn heel veel TB's verdwenen. Wij hebben de eigenaar een mailtje gestuurd, maar helaas niets meer van gehoord.

Wij hebben besloten nog even te wachten en in juni, wanneer we op vakantie in IJsland zijn, de copy tag daar achter te laten. We zien dan wel hoe het verder gaat en mocht de oude weer opduiken, dan kunnen we inderdaad de copy weer uit de roulatie nemen.

 

Ik dacht, ik reageer toch ook nog even...

 

Allereerst, de copytag is eigenlijk voor jezelf het bewijs dat de trackable van jou is. Je kunt redelijk eenvoudig van papier een vervanger maken voor de zoekgeraakte tag.

Scan de achterkant (of vookant, net hoe je er tegenaan kijkt) van de copy-tag (het logo van de bug). Neem de maat van de scan en plak het plaatje in een nieuw plaatje van de dubbele breedte van de scan. Hierdoor krijg je als je hem dubbelvouwt een voor en achterkant die je kan invullen.

 

Vervolgens plaats je op het lege deel van het plaatje een tekst dat het een TB is met de tracking code er bij. Ik zelf heb er nog een QR-code bijgezet die naar de trackingpagina van geocaching.com wijst.

 

Vouw dubbel, gooi door een lamineer apparaat (regelmatig te koop voor 20 euro bij de Lidl), knip op maat, prik er een gaatje in en je hebt een copy-tag. Die kan je makkelijk wegsturen. Dan hou je dus je eigen copy-tag.

 

Op GeoCaching.com zit ook een cacher, genaamd EXMAN. Dit is een Amerikaan die deze werkzaamheden voor jou verricht, zonder dat het je geld kost. Is een hobby van hem. Ondertussen heeft hij er zoveel werk aan dat hij een team vrijwilligers heeft, die dit samen met hem doen. Kijk maar eens bij de TB http://coord.info/TB4JR6M

 

Voor/nadelen:

1. de tb moet minimaal een jaar niet meer getraceerd zijn.

2. de tb wordt weer op gang geholpen en wordt uiteindelijk door een van de vrijwilligers gedropped in een cache in de USA.

3. er kan een wachttijd(je) aan zitten, voor ze aan je trackable toekomen, omdat er op dit moment meer als 300 tb's per maand verwerkt worden.

 

Zelf ben ik van mening dat als ik een TB op pad stuur, ik deze nooit meer terug zie. Hij is dus bij vertrek gelijk afgeschreven. En ik heb het dus ook al gehad dat een cacher een TB ruim een jaar in zijn tas had en totaal niet reageerde op mails die ik stuurde. Vervolgens na een dik jaar werd de tb ineens gegrabbed uit een cache. Misschien dat de cacher zich schaamde voor de lange tijd dat hij de TB op zak had en durfde hij niet meer... Geen idee. Maar hij is in ieder geval weer op pad.

 

Denk wel: het is zo dat inderdaad dubbele logs voor gaan komen als behalve de copy-tag ook de originele weer wordt gedropped. Soms heb je inderdaad TB's waarvan je kan verwachten dat ze niet meer terug komen. Die komen dan in aanmerking om opnieuw te worden verspreidt. Ik zou zelf de logs van de oude niet weghalen. Zonde van de history van de TB.

 

Veel plezier met deze leuke hobby.

 

Theo

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...