Jump to content

FTF trackable gelijk als... ?


Team FSDA

Recommended Posts

Je hebt een stukje metaal gekocht. Behalve het met mogelijk dodelijke snelheid naar een levend wezen gooien of kortsluiting veroorzaken in een vitaal systeem kan ik me niet voorstellen wat je er niet mee mag doen.

 

Dus als je wilt laten reizen! Ik vind het nog steeds leuk om een TB/Coin in een cache aan te treffen.

 

Tc

Link to comment

Je hebt een stukje metaal gekocht. Behalve het met mogelijk dodelijke snelheid naar een levend wezen gooien of kortsluiting veroorzaken in een vitaal systeem kan ik me niet voorstellen wat je er niet mee mag doen.

 

Dus als je wilt laten reizen! Ik vind het nog steeds leuk om een TB/Coin in een cache aan te treffen.

 

Tc

Grappig...

Maar is zon FTF niet bedoeld dat je die mag houden als je hem (als eerste) vind?

Link to comment

Zo'n FTF trackable kan je als prijs voor een FTF aantreffen in een nieuwe cache. Aangezien jij de TB hebt gekocht, ben jij er ook de eigenaar van. Je mag dus helemaal zelf weten of je hem laat reizen, weggeeft, in je verzameling doet of boven je bed hangt. Je móet helemaal niets.

Persoonlijk hoop ik wel dat je hem laat reizen, het is altijd leuk om een TB aan te treffen in een cache.

Link to comment

Er zijn erg veel verschillende coins met een thema.

Bijvoorbeeld de 500 founds coin. Die hoef je ook niet alleen in je 500ste found te laten zitten :-)

Lang niet alle cachers werken met een kadootje voor de ftf. En degenen die het wel doen gebruiken daar lang niet altijd die ftf-coin voor.

Dan even voor de helderheid. Er zijn TB's (Travel Bug) en coins. TB's zijn de bekende metalen plaatjes met een kever en nummer. TB's worden ook gebruikt voor voertuigen, petjes, rugzakken en van allerlei ander spul. Die kever staat er echter altijd bij. Bijna alle andere vormen zijn coins. TB's en coins heten samen trackabels.

Link to comment

Oke. Wad-seekers..

alleen heb ik begrepen dat coins snel 'verdwijnen' uit caches, misschien door enthousiaste coin verzamelaars?

Dan vraag ik me af of ik daar wel geld aan moet uitgeven en niet beter zo'n bug kan kopen..

Alhoewel.. als je af en toe in de profielen van cachers kijkt kom ik daar hele lijsten tegen vol met 'verschillende'trackable coins..

Link to comment

Oke. Wad-seekers..

alleen heb ik begrepen dat coins snel 'verdwijnen' uit caches, misschien door enthousiaste coin verzamelaars?

Dan vraag ik me af of ik daar wel geld aan moet uitgeven en niet beter zo'n bug kan kopen..

Alhoewel.. als je af en toe in de profielen van cachers kijkt kom ik daar hele lijsten tegen vol met 'verschillende'trackable coins..

 

Vele van die coins hebben ze dan ook "meestal" gediscovered op een event waar vele geocachers volledige mappen mee hebben met hun verzameling geocoins. :anibad:

Link to comment

Het is een wereldje in de wereld van geocaching...

Sommige cachers verzamelen icoontjes en die 'discoveren' heel veel.

Sommige cachers verzamelen coins en die kopen of ruilen er veel.

Anderen vinden het verplaatsen leuk en die zijn blij als er weer eens een coin te vinden is.

En, inderdaad, ze verdwijnen.

Iemand zei eens dat je een coin als 'vermist' moet beschouwen zodra je hem loslaat. Elke verplaatsing is meegenomen. Sommige coins verdwijnen al voordat ze ooit zijn verplaatst. Maar de meeste coins reizen toch wel een tijd rond. Ik denk dat onze coins gemiddeld 1 jaar mee gaan.

Wij sturen ook wel copieen de wereld in. Sommigen vinden dat niet leuk maar het is wellicht beter dan niets. In elk geval hebben de icoontjes verzamelaars daar wel plezier van :-)

TB's raken trouwens ook wel kwijt.

Link to comment

Oke. Wad-seekers..

alleen heb ik begrepen dat coins snel 'verdwijnen' uit caches, misschien door ?

Dan vraag ik me af of ik daar wel geld aan moet uitgeven en niet beter zo'n bug kan kopen..

Alhoewel.. als je af en toe in de profielen van cachers kijkt kom ik daar hele lijsten tegen vol met 'verschillende'trackable coins..

Pas op met wat je zegt die "enthousiaste coin verzamelaars" komen aan hun coins op een eerlijke manier en stelen ze niet uit caches.

 

PS ik voel me niet aangesproken of beledigt hoor.

Link to comment

Oke. Wad-seekers..

alleen heb ik begrepen dat coins snel 'verdwijnen' uit caches, misschien door ?

Dan vraag ik me af of ik daar wel geld aan moet uitgeven en niet beter zo'n bug kan kopen..

Alhoewel.. als je af en toe in de profielen van cachers kijkt kom ik daar hele lijsten tegen vol met 'verschillende'trackable coins..

Pas op met wat je zegt die "enthousiaste coin verzamelaars" komen aan hun coins op een eerlijke manier en stelen ze niet uit caches.

 

PS ik voel me niet aangesproken of beledigt hoor.

 

..sorry hoor, maar ik kan me voorstellen dat sommigen de verleiding niet kunnen weerstaan wanneer je tegen zo'n coin aankoopt die je al zo lang zoekt..!?

Link to comment

 

..sorry hoor, maar ik kan me voorstellen dat sommigen de verleiding niet kunnen weerstaan wanneer je tegen zo'n coin aankoopt die je al zo lang zoekt..!?

 

Ik niet. Er zijn zoveel mogelijkheden om aan een coin te komen die je lang zoekt: oproepen op diverse fora plaatsen, online veilingsites in de gaten houden, op events collega cachers vragen. Waarom zou je een coin gaan stelen?

 

Als je postzegels verzamelt dan ga je toch ook niet als je bij iemand op bezoek bent zijn postzegels uit een kastje jatten? Gewoon vragen is namelijk ook een optie! Als je iets verzamelt dan gaat het niet alleen om het hebben hebben hebben, maar ook om de lol om iets te pakken te kunnen krijgen. Het is toch veel leuker om een coin uiteindelijk te ruilen met een andere verzamelaar dan om er een te stelen?

 

Als verzamelaars de DE-punten uit de pakken koffie in de supermarkt zouden gaan uitknippen zonder ze te kopen vinden we dat toch ook raar? Dat pak koffie is voor andere klanten in de supermarkt een stuk minder interessant. En zo gaat het met coins die gejat worden ook. Als mensen een coin (die niet op hun naam staat) maar in hun eigen mapjes gaan stoppen, waarom zouden we dan coins nog laten reizen? Voor de coin eigenaar is het niet leuk en voor iemand die het leuk vindt om trackables te verplaatsen is het niet leuk om een lege cache aan te treffen.

 

Als een echte verzamelaar al lang op zoek is naar een coin, dan kan hij volgens mij niet blij zijn met een gestolen coin. Verzamelaars stelen niet, alleen dieven.

Link to comment

Het is een vaker voorkomend verwarrend misverstand, dat zich redelijk vaak, op forums, voordoet om dieven van geocoins ook "geocoin verzamelaars" te noemen.

"De geocoin verzamelaars" die over het algemeen op de fora te vinden zijn, kopen of ruilen hun geocoins op eerlijke wijze.

Zoals ook eerder door Wad-Seekers aangegeven, is het verzamelen van geocoins binnen geocaching een wereldje op zich.

Ook op deze Groundspeak forums is een heel Engels forum te vinden waarop informatie te vinden is over nieuwe geocoins en speciale edities, waar geruild en verkocht wordt, geocoins te winnen zijn, speciale uitwisselingsmissies plaatsvinden, aankondigingen zijn voor speciale geocoin events etc.

Je vindt dat forum hier

 

Deze verzamelaars zijn niet de dieven van geocoins van anderen.

Sterker nog, deze verzamelaars hebben niets aan geactiveerde geocoins op andermans naam, want die kunnen ze niet verkopen, ruilen of tonen ter discovery.

Omdat deze geocoin verzamelaars zich meer dan anderen begeven in het wereldje van geocoins, komen zij soms (bijvoorbeeld op internet van niet geocachers, die iets aanbieden) geocoins tegen waar een luchtje aan zit.

Dit wordt dan doorgegeven en er volgen oproepjes om niet te kopen en soms ook pogingen om ze terug te krijgen bij de rechtmatige eigenaars.

 

Het misverstand, dat ik eerder benoemde, ontstaat wanneer men de dieven van geocoins ook verzamelaars gaat noemen.

Daardoor kan het beeld ontstaan dat "DE geocoin verzamelaars" ook DE dieven van geocoins uit caches zijn en dat is dus niet het geval.

 

Overigens denk ik persoonlijk dat er best enkele dieven zijn die "een verzameling" hebben van geocoins van anderen, maar dat de meeste geocoins (en TB's) verdwijnen door het rippen van de caches waar ze in zaten en in lades en rugzakken liggen, omdat men ze is vergeten, niet weet wat er mee te doen, ze aanziet voor een te ruilen goodie of dan men is gestopt met geocachen.

Vorige week kwam ik zelf nog een hele zak in een cache in Belgie tegen, met trackables die allemaal al bijna een jaar vermist waren en door een cacher dan nu in een cache waren achter gelaten, zonder melding van wat er in de tussentijd mee gebeurd is.

 

Want dat kan ook, naast zoek raken duiken ook veel trackables na een tijdje weer op en reizen verder...

Link to comment

Dag beste vrienden..

 

ik moet als eerste mijn excuus aanbieden aan diegene die zich geïrriteerd hebben en/of aangesproken voelen door hetgeen ik schreef. Sorry, het was een uiting waar ik zelf (achteraf gezien) niet goed over nagedacht hebt. :( Ik merk dat ik hier in ieder geval te maken heb met 'echte' hobbyisten! ;) Vanuit de reacties heb ik gelijk ook weer wat andere dingen geleerd en mijn eigen vraag (de FTF) is ook beantwoord. Bedankt en ik wens voor ons allen 'happy geocaching'!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...