Jump to content

Hoe groot is een coördinaat?


Pallini

Recommended Posts

Om nog preciezer te zijn:

Een coördinaat is een exacte plek op de aardbol, dat is niet in vierkante meters uit te drukken. Het is gewoon een punt.

 

Wat je je wel kan afvragen is bijvoorbeeld de afstand van één graad, één minuut of één seconde, dat is wel in meters uit te drukken. Zoals hierboven al gezegd, dat is wel afhankelijk van waar je je op de aarde bevindt.

Op de evenaar zijn zowel breedtegraad lijnen (latitude, noord-zuid) als lengtegraad lijnen (longitude, oost-west) ongeveer even ver van elkaar verwijderd. Het verschil in één graad is ongeveer 110km, één minuut ongeveer 1.8km en één seconde ongeveer 30m.

De breedtegraad lijnen liggen overal even ver uit elkaar, dus die afstanden veranderen niet, de lengtegraad lijnen liggen dichterbij elkaar naarmate je dichter bij de polen komt en komen op de pool samen. Hiermee reduceert de afstand dus tot nul op de polen.

 

Edit: PS. het hangt natuurlijk ook af van het coördinaten systeem dat je gebruikt. Hierboven beschreven geldt voor het WGS84 systeem (dat ook standaard op gc.com gebruikt wordt). Als je bijvoorbeeld het Rijksdriehoekssysteem gebruikt (Dutch grid), dan is een verschil van 1 in de coördinaat gewoon 1 meter. De grid is ook mooi vierkant, dus het maakt niet uit waar je je bevindt, dit is altijd in beide richtingen 1 meter. Uiteraard is Dutch grid wel alleen gedefinieerd in Nederland.

Edited by Japiejoo
Link to comment

hoi

kan iemand mij wat meer uitlegen over de verschillende soorten coordinaten.

ik zie hier WGS84 staan.

en ik ken:

 

Decimale graden

Graden en decimale minuten

Graden, minuten en (decimale) seconden

 

maar wat houdt het allemaal in?

 

hoeveel verschillende invoer metodes zijn er?

 

Tom

Edited by Tom Dederen
Link to comment

Je haalt Datum en Grid door elkaar.

 

Een (geodetische) Datum is een wiskundige manier om een punt op (een deel van) de aarde te kunnen omschrijven. Voorbeelden zijn WGS 84, wat wij geocachers bijna altijd gebruiken, en het RD-stelsel (RijksDriehoekscoördinaten).

 

Het Grid is hoe de Datum moet worden weergegeven. Dat is waar jij het over hebt. Voor WGS 84 is dat in (decimale) graden, (decimale) minuten en/of seconden. Het RD-stelsel wordt weergegeven in meters horizontaal (X-as / West naar Oost) en verticaal (Y-as / Zuid naar Noord) vanaf een bepaald nulpunt in Frankrijk.

 

Kijk maar eens in BaseCamp: Hulpprogramma's --> Opties.

In het blad Eenheden zie je onderin Grid en Datum staan. Speel er maar eens mee. Overigens heet RD in BaseCamp 'Dutch'.

Link to comment

Er is geen afstand tussen een coordinaat. Maar wel een afstand tussen 2 coordinaten :-)

 

Wat hierboven al staat betekent dus ook dat de afstand tussen twee 'coordinaten' afhangt van de schrijfwijze.

In theorie kan je die coordinaten zo precies maken als je zelf wil / nodig vind.

Bij het geocachen gebruiken we graden (DD), minuten (MM) en decimale minuten (,MMM).

De minuten worden dan verdeeld in delen van 1/1000 achterde komma. Maar je zou natuurlijk ook 1/10 000 of zelfs 1 / 100 000 delen kunnen schrijven.

De andere veel gebruikte methode van minuten (MM), seconden (SS) en decimale seconden (,S) is minder nauwkeurig. Een minuut bestaat uit 60 seconden, terwijl die secondes in 1/10 worden verdeeld. Dus 60 x 10 = 600 'stukjes' in een minuut. Terwijl de meest gebruikte methode 1000 'stukjes' per minuut telt.

Link to comment

Je haalt Datum en Grid door elkaar...

 

...Kijk maar eens in BaseCamp: Hulpprogramma's --> Opties.

In het blad Eenheden zie je onderin Grid en Datum staan. Speel er maar eens mee. Overigens heet RD in BaseCamp 'Dutch'.

 

hoi.

bedankt voor deze uitleg maar wat bedoel je met BaseCamp: Hulpprogramma's --> Opties..

 

en woord met GPS dus alleen WGS84 gebruikt of kan je ook anderen ~datums~ toepassen op GPS

 

(mijn kennis op het gebied van ~(geodetische) Datum~ is bij mij 0 aangezien ik mijn sectorwerkstuk over GPS maak weel ik dit gedeelte iets beter bekent worden hoe gps zelf werkt ben ik wel van op de hoogte.)

Link to comment

Excuus... ik ga er van uit dat iedereen een Garmin gps heeft...

Basecamp is een gratis programma om Garmin-kaarten op je pc of Mac te bekijken en er routes in te plannen, waypoints aan te maken, enzovoort.

Vroeger had je een ander programma, MapSource, maar de ontwikkeling er van is gestopt.

Heb je geen Garmin, dan heb je er weinig aan. Je kan legaal gratis BaseCamp en kaarten van internet halen en routes maken, maar niet naar je gps sturen.

In alle outdoor-gps'en die ik ken (jawel... van Garmin) zijn datum en grid ook in het toestel aan te passen naar je wensen. In autonavigatie meestal niet.

 

Even ontopic: een leuk weetje is dat 1 minuut van een breedtegraad gelijk is aan 1 zeemijl = 1,852 km.

Link to comment

ik snap je wel wand het klopt ook dat veel cacher een Garmin hebben.

ik zou er zelf ook wel een willen maar ik heb er niet veel geld voor over.

er zijn ook natuurlijk meer merken die ook volop gebruikt worden.

 

mobiele telefoons en tabelets worden nu ook veel gebruikt maar hebben allemaal hetzelfde nadeel.

het ontvangst :sad:

 

bedankt voor het antwoord.

 

ik kijk ff hoever ik hier me kom

Edited by Tom Dederen
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...