Jump to content

Projecteren


Cornu

Recommended Posts

Ik durf eigenlijk niet zo goed vragen in dit forum te stellen. Als ik verschillende berichten over dit onderwerp lees, krijgen veel inzenders op hun donder omdat: "ze de gebruiksaanwijzing van hun GPS niet goed hebben gelezen" of omdat "ze niet eerst de vorige inzendingen gelezen hebben alvorens naar de bekende weg te vragen"

Toch waag ik het er maar op. Ik heb echt goed mijn best gedaan om er zelf achter te komen. Het gaat dus om het peilen. Veel caches heb ik voortijdig moeten afbreken of helemaal maar niet gelopen omdat er een peiling moest worden uitgevoerd.

Ik weet inmiddels dat ik in dat geval de functie "projecteren" van mijn GPS (Een E-trex H) moet gebruiken.

Het getal voor het invoeren van de hoek geeft geen problemen, maar het invoeren van het aantal meters voor de afstand wel. Als ik bijvoorbeeld 275 meter moet invoeren kom ik in de problemen: Standaard staat er in mijn display: 000.0 km. Ik zie geen mogelijkheid om van kilometers meter te maken. Ook het meer dan 1 decimaal achter de punt invoeren is onmogelijk. Ik heb allerlei knoppen ingedrukt en mijn gebruiksaanwijzing, zowel de Engelse als de Nederlandse, uitvoerig uitgespit maar zonder resultaat.

Ik hoop dat iemand (liefst bekend met een Etrex-H mij kan helpen.

Alvast bedankt!

 

Cornu

Edited by Cornu
Link to comment

Ik ga je zeker niet afbranden. Misschien ben ik wat handiger dan je met zoeken op het internet. De Etrex-H is van voor mijn tijd, maar in diverse topics geeft men aan dat het i.d.d. tot een cijfer achter de comma in te stellen is (dus 100 meter). Ik heb ook een stukje gevonden van iemand die uitlegd hoe hij/ zij dit oplost.

 

Ik deed het altijd zo:

 

Je hebt wp1, vanwaaruit je projecteert. En na projectie heb je dus ook wp2, door projectie verkregen. In dit geval zou ik dan niet wp2 projecteren op 0,4 km, maar op 0,5 km. Te ver dus.

 

Nu maak je met je gps een route van wp1 naar wp2. Dit is dan dus een route met maar één routelijn, ofwel een rechte lijn van wp1 naar wp2.

Je kunt deze route zichtbaar maken door door te bladeren naar het plot-schermpje. Je ziet daar een grafische weergave van deze routelijn en jouw positie t.o.v. die route.

 

Je weet nu één ding zeker: de cache (of het volgende waypoint?) ligt ergens op deze routelijn! Volg nu de route. Tijdens het volgen van de route houdt je gps precies bij hoeveel meter je je vanaf wp2 bevindt.

 

Je weet dus nu twee dingen:

- hoever je af bent van wp2 én

- dat de cache op de lijn ligt.

 

En dan moet je de goede plek toch kunnen vinden?

Link to comment

Ik ga je zeker niet afbranden. Misschien ben ik wat handiger dan je met zoeken op het internet. De Etrex-H is van voor mijn tijd, maar in diverse topics geeft men aan dat het i.d.d. tot een cijfer achter de comma in te stellen is (dus 100 meter). Ik heb ook een stukje gevonden van iemand die uitlegd hoe hij/ zij dit oplost.

 

Ik deed het altijd zo:

 

Je hebt wp1, vanwaaruit je projecteert. En na projectie heb je dus ook wp2, door projectie verkregen. In dit geval zou ik dan niet wp2 projecteren op 0,4 km, maar op 0,5 km. Te ver dus.

 

Nu maak je met je gps een route van wp1 naar wp2. Dit is dan dus een route met maar één routelijn, ofwel een rechte lijn van wp1 naar wp2.

Je kunt deze route zichtbaar maken door door te bladeren naar het plot-schermpje. Je ziet daar een grafische weergave van deze routelijn en jouw positie t.o.v. die route.

 

Je weet nu één ding zeker: de cache (of het volgende waypoint?) ligt ergens op deze routelijn! Volg nu de route. Tijdens het volgen van de route houdt je gps precies bij hoeveel meter je je vanaf wp2 bevindt.

 

Je weet dus nu twee dingen:

- hoever je af bent van wp2 én

- dat de cache op de lijn ligt.

 

En dan moet je de goede plek toch kunnen vinden?

 

Lijkt me een prima tip! Ga ik uitproberen. Bedankt.

 

Cornu

Link to comment
Ik deed het altijd zo:

 

Je hebt wp1, vanwaaruit je projecteert. En na projectie heb je dus ook wp2, door projectie verkregen. In dit geval zou ik dan niet wp2 projecteren op 0,4 km, maar op 0,5 km. Te ver dus.

 

Nu maak je met je gps een route van wp1 naar wp2. Dit is dan dus een route met maar één routelijn, ofwel een rechte lijn van wp1 naar wp2.

Je kunt deze route zichtbaar maken door door te bladeren naar het plot-schermpje. Je ziet daar een grafische weergave van deze routelijn en jouw positie t.o.v. die route.

 

Je weet nu één ding zeker: de cache (of het volgende waypoint?) ligt ergens op deze routelijn! Volg nu de route. Tijdens het volgen van de route houdt je gps precies bij hoeveel meter je je vanaf wp2 bevindt.

 

Je weet dus nu twee dingen:

- hoever je af bent van wp2 én

- dat de cache op de lijn ligt.

En dan moet je de goede plek toch kunnen vinden?

 

Tot voor kort gebruikten wij ook de Etrex H. En de tip zoals hierboven beschreven gebruikten wij ook altijd. En wij hebben nooit problemen met projecteren gehad. Veel succes!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...