Jump to content

Help! Coördinates Conversions hoe werkt dit?


fritslinda

Recommended Posts

Wij zijn net begonnen met het geocaching. We gebruiken daarbij ons navigatiesysteem (navigon 1410) waarop je coördinaten kan invullen. Alleen moet ik bij het invoeren van de coördinaten deze eerst omrekenen naar degrees,minutes,seconds en dan de laatste twee cijfers weglaten (dat was al een heel gepuzzel), dan leidt de navigon ons naar de goede plek. maar wat moet ik nou doen als wij een multi cache willen doen waar een puzzel aan vast zit. dan kan je ter plekke pas zien wat de laatste coördinaten moeten zijn. hoe reken ik dit op locatie (dus zonder computer) om?

Met vriendelijke groet, FritsLinda

Link to comment

Wij zijn net begonnen met het geocaching. We gebruiken daarbij ons navigatiesysteem (navigon 1410) waarop je coördinaten kan invullen. Alleen moet ik bij het invoeren van de coördinaten deze eerst omrekenen naar degrees,minutes,seconds en dan de laatste twee cijfers weglaten (dat was al een heel gepuzzel), dan leidt de navigon ons naar de goede plek. maar wat moet ik nou doen als wij een multi cache willen doen waar een puzzel aan vast zit. dan kan je ter plekke pas zien wat de laatste coördinaten moeten zijn. hoe reken ik dit op locatie (dus zonder computer) om?

Met vriendelijke groet, FritsLinda

 

Voor de smartfoons is er het programma PGCT , gebruik ik op mijn gsm ook.

http://www.pgct.nl/

Edited by Remunj
Link to comment

Wij zijn net begonnen met het geocaching. We gebruiken daarbij ons navigatiesysteem (navigon 1410) waarop je coördinaten kan invullen. Alleen moet ik bij het invoeren van de coördinaten deze eerst omrekenen naar degrees,minutes,seconds en dan de laatste twee cijfers weglaten (dat was al een heel gepuzzel), dan leidt de navigon ons naar de goede plek. maar wat moet ik nou doen als wij een multi cache willen doen waar een puzzel aan vast zit. dan kan je ter plekke pas zien wat de laatste coördinaten moeten zijn. hoe reken ik dit op locatie (dus zonder computer) om?

Met vriendelijke groet, FritsLinda

 

Voor de smartfoons is er het programma PGCT , gebruik ik op mijn gsm ook.

http://www.pgct.nl/

 

En daar kan ik dus de coördinaten ook omrekenen? dat zou geweldig zijn! thanx!

Link to comment

Van minuten decimalen (mm.ddd) naar minuten seconden (mm ss) kun je makkelijk uit je hoofd doen.

 

x.500 minuten => x minuten en 30 seconden

 

De eerste ruwe schatting is: 6 x 5 = 30

Dus vermeendigvuldig het eerste cijfer van decimaal minuten met 6. Hiermee heb je het aantal seconden.

 

dus 52 40.450' => 52 40' 24''

 

Maar dan moet je er nog wat bij doen voor de tweede decimaal.

Ook die vermeendigvuldig je met 6, maar dat 1 decimaal verschoven.

 

dus 52 40.450' => 52 40' 27''

(6x4 + 6x5 / 10)

 

dus 52 40.210' => 52 40' 13''

(6x2 + 6x1 / 10 = 12 + 0.6)

 

dus 52 40.670' => 52 40' 40''

(6x6 + 6x7 / 10 = 36 + 4.2)

Link to comment

Nu heb ik geen verstand van andere navigatiesystemen, maar doe toch een poging (als het niet klopt mag je 't dus rustig zeggen):

 

Volgens de handleiding van je systeem kun je de coordinaten ook op decimale graden zetten. Dat werkt denk ik iets makkelijker in dit geval om het in het veld (weliswaar niet automatisch) coordinaten uit te rekenen.

Als je nu een coordinaat hebt bepaald tijdens de multi, bijvoorbeeld:

N 51 24.994 E 5 25.644

Dan doe je 't volgende (met simpel rekenmachientje):

24.994 /60= 0.41656666

25.644 /60= 0.4270

Dan krijg je hiermee het volgende coordinaat om in te tikken:

N 51.41656 E 5.42740

 

Maar denk niet dat je hieraan altijd genoeg hebt bij multi's. Het komt ook nog wel een voor dat je onderweg een projectie moet doen ipv "gewoon" coordinaten uit te rekenen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...