Jump to content

Hulp gevraagd voor Geocache in Oterleek


jklerkx

Recommended Posts

Voor een zomerkamp dat wij elk jaar organiseren in de buurt van Oterleek, ben ik van plan om de deelnemers kennis te laten maken met Geocaching. Voor mij is dit geheel nieuw, maar een vriendin wees mij erop en het lijkt heel bruikbaar. Het is de bedoeling dat we de tocht in een spel omzetten, dat past bij het thema van het zomerkamp. De deelnemers zijn tieners en kinderen in drie verschillende leeftijdsgroepen van 7 t/m 15, dus de instructies moeten steeds voldoende uitdagend zijn, maar ook weer niet te moeilijk voor de betreffende leeftijd.

 

Ik heb een multicache gevonden IN Oterleek: http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC1PY87. Ik denk dat zo'n multicache heel geschikt is om in een spel om te zetten. Zoals gezegd heb ik zelf geen ervaring met geocaching, maar misschien zou ik met wat hulp ook een eigen tocht kunnen opzetten.

 

Is er iemand die het leuk vind om te helpen met het testen van deze cache in Oterleek en die mij bekend kan maken met de ins en outs van Geocaching? Het is de bedoeling dat ik de route uiterlijk komende zondag 1 augustus heb getest.

 

Hartelijke groet,

Jasper Klerkx

Link to comment

Dag jklercks,

Wat je nu precies vraagt is mij wat onduidelijk.

Een bestaande cache omzetten in een spel. Wat voor spel dan?

Het oplossen, lopen van de route en vinden van de cache is het spel en dat heet geocachen.

 

Er bestaan op de Nederlandse fora wel topics over het neerleggen van geocaches voor kinderen/tieners bij bijvoorbeeld verjaardagsfeestjes.

Echter:dat wordt altijd gedaan door geocachers die zelf al (wat)ervaring hebben met het vinden van geocaches en de diverse zaken die daar bij komen kijken en daarbij wordt altijd aangeraden om een ,niet in de datadase bestaande, geocache te maken (dus geen bestaande geocache te gebruiken).

 

Ik zie dat je geen enkele ervaring hebt met geocachen en/of de gps techniek, de soorten caches en hun mogelijkheden/ moeilijkheden en wat zoal de gebruiken zijn.

 

Wat wil je nu (en vooral zo snel) nog leren en wat wil je dan overdragen aan de kinderen?

 

Verder; Een van de goede gebruiken bij geocachen is dat de geocachers zo te werk gaan dat de mensen die het spel niet kennen niet merken dat je met een spel bezig bent en niet te weten komen waar de cache ligt.

Met een groep kinderen is dat moeilijk te realiseren en je hebt ook een cache uitgezocht in een bewoond gebied, waar het nog moeilijker is om dit uit te voeren.

Dat betekent daarom groot gevaar voor een geocache die een ander met moeite voor geocachers heeft uitgezet.

 

Is het niet beter om zelf eerst van alles te leren en in de praktijk te ervaren wat geocaching is, een aantal geocaches te doen (zeer aan te raden overigens :unsure: ) en nu voor de kinderen gewoon een ouderwetse mooie speurtocht uit te zetten?

Edited by Sivota
Link to comment

Hoi Jklerkx,

 

Het is inderdaad geen slecht idee om zelf eerst eens een cache te lopen voordat je deze uberhaupt wilt inzetten voor de groep kinderen. In dezelfde omgeving is misschien deze cache: Oudorp geschikter. Zelfde afstand, meer buiten de bebouwde kom en ik lees in de logjes van mensen dat ze hem zeer geschikt vinden voor kinderen. Als je een ervaren geocacher in deze omgeving kunt charteren, dan kan je in overleg met deze cacher bijvoorbeeld een alternatief op de bestaande cache maken waarbij de route hetzelfde is, maar de uiteindelijke "schat" een afwijkend coördinaat heeft. Je kunt daar zelf wat leuks verstoppen wat de kinderen kunnen houden. Op die manier blijft de originele verstopplek ongeschonden. Door dit vlak van te voren te verstoppen levert dit, denk ik, geen problemen op qua goedkeuring enz. (maar dat kan je dan wel even overleggen met de geocacher die je misschien kan helpen). Kortom, mijn advies: ga de cache eerst eens zelf lopen (huur een gps bij bijv. beversport), bepaal of je de route geschikt vindt voor kinderen, vraag dan of er in geocachingwereld (www.geocaching.nl , www.globalcaching.nl en hier) iemand in jouw regio wil helpen.

 

-Hemma

Link to comment

Hoi Jklerkx,

 

Het is inderdaad geen slecht idee om zelf eerst eens een cache te lopen voordat je deze uberhaupt wilt inzetten voor de groep kinderen. In dezelfde omgeving is misschien deze cache: Oudorp geschikter. Zelfde afstand, meer buiten de bebouwde kom en ik lees in de logjes van mensen dat ze hem zeer geschikt vinden voor kinderen. Als je een ervaren geocacher in deze omgeving kunt charteren, dan kan je in overleg met deze cacher bijvoorbeeld een alternatief op de bestaande cache maken waarbij de route hetzelfde is, maar de uiteindelijke "schat" een afwijkend coördinaat heeft. Je kunt daar zelf wat leuks verstoppen wat de kinderen kunnen houden. Op die manier blijft de originele verstopplek ongeschonden. Door dit vlak van te voren te verstoppen levert dit, denk ik, geen problemen op qua goedkeuring enz. (maar dat kan je dan wel even overleggen met de geocacher die je misschien kan helpen). Kortom, mijn advies: ga de cache eerst eens zelf lopen (huur een gps bij bijv. beversport), bepaal of je de route geschikt vindt voor kinderen, vraag dan of er in geocachingwereld (www.geocaching.nl , www.globalcaching.nl en hier) iemand in jouw regio wil helpen.

 

-Hemma

 

@Hemma, bedankt voor je reactie. Goed idee om de uiteindelijke "schat" te wijzigen. Oterleek is juist een mooie plek omdat dit op loopafstand van het kampterrein is, maar we willen natuurlijk niet het spel van anderen bederven. :unsure:

 

Ik heb inmiddels de iphone app gebruikt en ik had al wat ervaring met navigeren op basis van GPS coordinaten (maar dan op zee). Ik denk dat het daarom niet al te moeilijk moet zijn om de laatste vraag naar een andere locatie te leiden. De kinderen krijgen gewone gps apparaatjes mee, want ik verwacht niet dat ze al een iphone hebben of 7,99 om de app te kopen...

 

Ik ben van plan om de route morgen te lopen met mijn vrouw en natuurlijk laat ik de cache intact. Met wat ik in de iphone app heb gezien, denk ik dat het zelfs wel mogelijk is om een geheel eigen route te maken :( . uit de reactie van @Sivota maak ik op dat het belangrijk is om de gebruiken van de geocachers te kennen, dus misschien is dat uiteindelijk wel de beste optie.

 

@Sivota: ik ga de fora eens uitspitten naar verjaardagscaches e.d., bedankt voor de tip! ...en ik hoop natuurlijk nog steeds op een reactie van iemand die zin en tijd heeft om met ons mee te lopen en misschien wel te helpen met het aanpassen of maken van een route. :(

Link to comment

Hoi Jklerkx,

 

Het is inderdaad geen slecht idee om zelf eerst eens een cache te lopen voordat je deze uberhaupt wilt inzetten voor de groep kinderen. In dezelfde omgeving is misschien deze cache: Oudorp geschikter. Zelfde afstand, meer buiten de bebouwde kom en ik lees in de logjes van mensen dat ze hem zeer geschikt vinden voor kinderen. Als je een ervaren geocacher in deze omgeving kunt charteren, dan kan je in overleg met deze cacher bijvoorbeeld een alternatief op de bestaande cache maken waarbij de route hetzelfde is, maar de uiteindelijke "schat" een afwijkend coördinaat heeft. Je kunt daar zelf wat leuks verstoppen wat de kinderen kunnen houden. Op die manier blijft de originele verstopplek ongeschonden. Door dit vlak van te voren te verstoppen levert dit, denk ik, geen problemen op qua goedkeuring enz. (maar dat kan je dan wel even overleggen met de geocacher die je misschien kan helpen). Kortom, mijn advies: ga de cache eerst eens zelf lopen (huur een gps bij bijv. beversport), bepaal of je de route geschikt vindt voor kinderen, vraag dan of er in geocachingwereld (www.geocaching.nl , www.globalcaching.nl en hier) iemand in jouw regio wil helpen.

 

-Hemma

 

@Hemma, bedankt voor je reactie. Goed idee om de uiteindelijke "schat" te wijzigen. Oterleek is juist een mooie plek omdat dit op loopafstand van het kampterrein is, maar we willen natuurlijk niet het spel van anderen bederven. :unsure:

 

Ik heb inmiddels de iphone app gebruikt en ik had al wat ervaring met navigeren op basis van GPS coordinaten (maar dan op zee). Ik denk dat het daarom niet al te moeilijk moet zijn om de laatste vraag naar een andere locatie te leiden. De kinderen krijgen gewone gps apparaatjes mee, want ik verwacht niet dat ze al een iphone hebben of 7,99 om de app te kopen...

 

Ik ben van plan om de route morgen te lopen met mijn vrouw en natuurlijk laat ik de cache intact. Met wat ik in de iphone app heb gezien, denk ik dat het zelfs wel mogelijk is om een geheel eigen route te maken :( . uit de reactie van @Sivota maak ik op dat het belangrijk is om de gebruiken van de geocachers te kennen, dus misschien is dat uiteindelijk wel de beste optie.

 

@Sivota: ik ga de fora eens uitspitten naar verjaardagscaches e.d., bedankt voor de tip! ...en ik hoop natuurlijk nog steeds op een reactie van iemand die zin en tijd heeft om met ons mee te lopen en misschien wel te helpen met het aanpassen of maken van een route. :(

 

Ok, heel veel succes!

Link to comment

@Hemma, bedankt voor je reactie. Goed idee om de uiteindelijke "schat" te wijzigen. Oterleek is juist een mooie plek omdat dit op loopafstand van het kampterrein is, maar we willen natuurlijk niet het spel van anderen bederven. :unsure:

 

Ik heb inmiddels de iphone app gebruikt en ik had al wat ervaring met navigeren op basis van GPS coordinaten (maar dan op zee). Ik denk dat het daarom niet al te moeilijk moet zijn om de laatste vraag naar een andere locatie te leiden. De kinderen krijgen gewone gps apparaatjes mee, want ik verwacht niet dat ze al een iphone hebben of 7,99 om de app te kopen...

 

Ik ben van plan om de route morgen te lopen met mijn vrouw en natuurlijk laat ik de cache intact. Met wat ik in de iphone app heb gezien, denk ik dat het zelfs wel mogelijk is om een geheel eigen route te maken :( . uit de reactie van @Sivota maak ik op dat het belangrijk is om de gebruiken van de geocachers te kennen, dus misschien is dat uiteindelijk wel de beste optie.

 

@Sivota: ik ga de fora eens uitspitten naar verjaardagscaches e.d., bedankt voor de tip! ...en ik hoop natuurlijk nog steeds op een reactie van iemand die zin en tijd heeft om met ons mee te lopen en misschien wel te helpen met het aanpassen of maken van een route. :(

Ok, heel veel succes

 

(oeps dubbel reply, sorry)

Edited by De broekies
Link to comment

Succes. Ik vind dat je erg weinig tijd hebt/neemt om jezelf met e.e.a. bekend te maken en het nog aan kinderen over te dragen ook. Ik hoop desondanks dat het je, op een goede manier, lukt.

 

Hier nog een link naar een topic met ideetjes (en weer links naar andere draadjes) op het forum van geocaching.nl.

 

En voor het geval je het nog niet gevonden had wat hulp bij het hoe en wat van geocachen.

 

link

link

Link to comment

Voor een zomerkamp dat wij elk jaar organiseren in de buurt van Oterleek, ben ik van plan om de deelnemers kennis te laten maken met Geocaching. Voor mij is dit geheel nieuw, maar een vriendin wees mij erop en het lijkt heel bruikbaar. Het is de bedoeling dat we de tocht in een spel omzetten, dat past bij het thema van het zomerkamp. De deelnemers zijn tieners en kinderen in drie verschillende leeftijdsgroepen van 7 t/m 15, dus de instructies moeten steeds voldoende uitdagend zijn, maar ook weer niet te moeilijk voor de betreffende leeftijd.

 

Ik heb een multicache gevonden IN Oterleek: http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC1PY87. Ik denk dat zo'n multicache heel geschikt is om in een spel om te zetten. Zoals gezegd heb ik zelf geen ervaring met geocaching, maar misschien zou ik met wat hulp ook een eigen tocht kunnen opzetten.

 

Is er iemand die het leuk vind om te helpen met het testen van deze cache in Oterleek en die mij bekend kan maken met de ins en outs van Geocaching? Het is de bedoeling dat ik de route uiterlijk komende zondag 1 augustus heb getest.

 

Hartelijke groet,

Jasper Klerkx

 

Hallo Jasper,

 

In de regio Oterleek is zelfs een scoutinggroep die aan geocaching doet.

De groep heet SC Angela en ze hebben zelfs een cache daar.

Je zou met hen contact kunnen opnemen om iets te kunnen uitwerken.

Link to comment

 

Hallo Jasper,

 

In de regio Oterleek is zelfs een scoutinggroep die aan geocaching doet.

De groep heet SC Angela en ze hebben zelfs een cache daar.

Je zou met hen contact kunnen opnemen om iets te kunnen uitwerken.

 

Super, dankjewel!

Edited by jklerkx
Link to comment

We hebben vandaag de tocht bij Oterleek uitgelopen. Dat was een leuke introductie met het concept geocaching. Ik had niet gedacht dat het zo leuk kon zijn om wat coordinaten op een gps te volgen. De tocht heeft mij ook geinspireerd om gewoon zelf een tocht te maken voor de kinderen. Wat ik vooral leuk vind is dat je in zo'n omgeving waar je al jaren komt ineens hele verassende plekjes tegenkomt (nooit geweten dat er een wijngaard in Oterleek ligt :yikes: ...).

 

Iedereen bedankt voor de reacties en wellicht tot lezens op Groundspeak.

 

groetjes,

jasper

Link to comment

Succes. Ik vind dat je erg weinig tijd hebt/neemt om jezelf met e.e.a. bekend te maken en het nog aan kinderen over te dragen ook. Ik hoop desondanks dat het je, op een goede manier, lukt.

 

Hier nog een link naar een topic met ideetjes (en weer links naar andere draadjes) op het forum van geocaching.nl.

 

En voor het geval je het nog niet gevonden had wat hulp bij het hoe en wat van geocachen.

 

link

link

 

dankjewel! Ben na het lopen ook zelf tot de conclusie gekomen om beter zelf een tocht te maken, de rekensommen zijn te moeilijk en de volgorde staat vast omdat steeds meerdere voorgaande antwoorden nodig zijn... Wel genoeg inspi opgedaan voor leuke vragen en rekensommetjes en sommige plekjes zoals de wijnboer past prima in een romeins/grieks mythologish thema...

 

GPS blijft erin. De cache wordt een eigen cache op een andere locatie zodat we die kunnen inpassen in het thema. Het wordt in ieder geval een multi maar waarschijnlijk meer naar het model van Ouddorp, zodat de volgorde niet uitmaakt en we de drie groepen tegelijk verschillende routes kunnen laten lopen.

 

Misschien neem ik te weinig tijd om mij in te leven in de geocaching community, maar voor het beoogde doel is op dit moment niet veel meer nodig (bovendien is dit maar één van de vele onderdelen en uiteindelijk gaat het om de dansvoorstelling en niet om de avondspellen..)

 

Jou en alle andere geocachers wens ik in ieder geval nog heel veel plezier met de vele andere ontdekkingen en misschien heb ik over een paar maanden wel genoeg ervaring met geocaching om mij te kunnen inleven...

Link to comment

Misschien neem ik te weinig tijd om mij in te leven in de geocaching community, maar voor het beoogde doel is op dit moment niet veel meer nodig (bovendien is dit maar één van de vele onderdelen en uiteindelijk gaat het om de dansvoorstelling en niet om de avondspellen..)

Er wordt door een aantal wat zwaar gedacht over het spelletje. Het is geen rocket science!

Dat geocaching staat voor: High Tech Treasure hunt, slaat meer op de GPSr. Die is voor een aantal en zeker voor kleinere kinderen moeilijk te bedienen.

Maar wie heeft er eerder niet een orienteringsrit gedaan? Geweldig toch? En daar wordt ook niet moeilijk over gedaan.

 

Dus je neemt net zoveel tijd als je zelf wilt. Alleen jij kunt dat bepalen.

Ik wens je veel plezier bij het maken van de cache en zeer veel plezier op de dag zelf van de happening.

Mocht je toch nog vragen of hulp nodig hebben met iets, neem gerust contact op (via PB, forum of hoe dan ook).

Link to comment

...........knip......Wat ik vooral leuk vind is dat je in zo'n omgeving waar je al jaren komt ineens hele verassende plekjes tegenkomt (nooit geweten dat er een wijngaard in Oterleek ligt :yikes: ...).knip

 

 

Ja, dat is zeer zeker een van de leuke dingen en van de oorspronkelijke bedoelingen van geocaching, een ander een mooi of bijzonder plekje laten zien, door een cache(route) neer te leggen.

 

Goed kamp en veel plezier bij je verdere kennismaking met dit mooie spel :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...