Jump to content

Nieuwe regels voor Letterboxen?


NLBokkie

Recommended Posts

Bij het insturen van een nieuwe Letterbox Hybrid, kreeg ik deze opmerking van de reviewer terug: "Voor een Letterbox hybride moet ergens gedurende de tocht significant GPSgebruik aantoonbaar zijn. Onder significant GPS gebruik verstaan we het volgende; Het projecteren van waypoints vanaf een specifieke locatie, die al gedefinieerd is door een set van coördinaten. Of duidelijke coördinaten in de cache beschrijving staan. **De start coördinaten tellen hierbij niet mee.**"

 

De Letterbox die we probeerden in te sturen is er een van het type waarbij door middel van foto's en pijlen een speurtocht wordt gemaakt. Er zijn legio voorbeelden van Letterboxen die op dezelfde manier zijn opgezet, of die door middel van beschrijvingen, figuurtjes die richtingen aangeven etc. zijn opgezet. Maar die toevoeging dat "significant GPS gebruik aantoonbaar moet zijn" (dus blijkbaar een route opzetten op basis van GPS coördinaten in plaats van op andere wijzes) is helemaal nieuw voor mij. Is dit een nieuw regeltje? En vanaf wanneer geldt dit?

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet blij mee ben, want iedere Letterbox verwordt hierdoor tot een gewone multi of mystery. Het zijn voor mij nou juist die alternatieve mogelijkheden voor het wijzen van de weg die een Letterbox zo interessant maken - samen met het gebruik van de stempel en de mogelijkheid om kaartjes te sturen dan.

 

Iemand die hier meer over kan zeggen?

Link to comment

Dit is al heel lang zo, het is immers een geocache (waarbij je dus gebruik maakt van GPS coördinaten) van het type Letterbox Hybrid en geen echte Letterbox. Een Letterbox Hybrid is inderdaad niks anders dan een traditional/multi/mystery met de toevoeging van de stempel (die dan wel weer essentieel/verplicht is voor de Letterbox Hybrid). Die stempel maakt het verschil, verder niks.

Je kan wel nog delen van de route op die manier doen natuurlijk, maar er moet ook met coördinaten gewerkt worden. Daarnaast is 'significant gebruik' heel relatief natuurlijk.

Link to comment

De regel is niet nieuw, kan me niet anders herinneren dan dat er "A Letterbox Hybrid must include significant GPS usage for at least part of the hunt" in de guidelines staat. Maar hoezo is het dan opeens hetzelfde als een gewone multi of tradi? Alle voorbeelden die je noemt kunnen gewoon, je moet alleen ergens gedurende de route zorgen dat je iets moet doen met een gps. Bijvoorbeeld aan het eind van een fototocht nog een projectie, of ergens middenin een zinnetje als "kijk nu op je gps en loop naar N+200 E-500 en zoek daar de volgende foto". Dat er letterbox-caches zijn die niet aan deze guideline voldoen wil alleen maar zeggen dat er op het moment dat die caches gepubliceerd werden er niet zo nauwkeurig gecontroleerd werd op dat specifieke onderdeel van de guidelines en bij jou (en wellicht alle nieuwe letterbox-caches) nu wel. Er zal dus waarschijnlijk veel geklaagd zijn over letterbox caches die niet aan de guidelines voldoen met als gevolg dat er nu dus beter gecontroleerd wordt of ze dat wel doen.

Link to comment

Ik verbaas me hier eerlijk gezegd erg over. Letterboxing is een spel dat door Geocaching.com is "geaddopteerd". Het oorspronkelijke spel komt uit een tijd dat GPS nog niet eens bestond. Dat je dan voor het huidige Letterboxing een GPS coördinaat nodig hebt als startlocatie snap ik wel. Maar die extra eis van "nog een stap die met de GPS gemaakt moet worden" snap ik niet. Hoort voor mijn gevoel niet bij Letterboxing. En er zijn legio voorbeelden van caches die niet aan deze richtlijn voldoen (dat extra GPS punt bedoel ik dan) maar wél goedgekeurd zijn. Ook nog zo recent als 2014, want kijk maar eens naar de letterbox in het GeoGame Park bijvoorbeeld. Het tweede coördinaat wat daar genoemd staat heeft geen enkele relevantie voor de cachelocatie of de startlocatie. Een prima letterbox qua beleving, maar deze voldoet dus ook niet aan die regeltjes van significant GPS gebruik . . .

Edited by NLBokkie
Link to comment

Ik verbaas me hier eerlijk gezegd erg over. Letterboxing is een spel dat door Geocaching.com is "geaddopteerd". Het oorspronkelijke spel komt uit een tijd dat GPS nog niet eens bestond. Dat je dan voor het huidige Letterboxing een GPS coördinaat nodig hebt als startlocatie snap ik wel. Maar die extra eis van "nog een stap die met de GPS gemaakt moet worden" snap ik niet. Hoort voor mijn gevoel niet bij Letterboxing. En er zijn legio voorbeelden van caches die niet aan deze richtlijn voldoen (dat extra GPS punt bedoel ik dan) maar wél goedgekeurd zijn. Ook nog zo recent als 2014, want kijk maar eens naar de letterbox in het GeoGame Park bijvoorbeeld. Het tweede coördinaat wat daar genoemd staat heeft geen enkele relevantie voor de cachelocatie of de startlocatie. Een prima letterbox qua beleving, maar deze voldoet dus ook niet aan die regeltjes van significant GPS gebruik . . .

 

En daarom heet het bij geocaching dan ook geen letterbox maar een letterbox hybrid.

Je hebt inderdaad een letterbox hybrid gevonden die niet voldoet aan het regeltje, daar heeft de reviewer het dus over het hoofd gezien, of wellicht gedacht dat door dat extra gegeven coördinaat het wel zal kloppen. Of misschien dat het ze het om een of andere reden hebben toegestaan hier vanwege de specifieke geocaching reclame die dit park doet. Maar wat heeft het voor zin om hier een cache te noemen die er toevallig niet aan voldoet? Ik heb even gekeken naar de 3 letterbox hybrids die het dichtste bij het geogame park liggen en die voldoen er allemaal wel weer aan.

Link to comment

. . . Maar wat heeft het voor zin om hier een cache te noemen die er toevallig niet aan voldoet? Ik heb even gekeken naar de 3 letterbox hybrids die het dichtste bij het geogame park liggen en die voldoen er allemaal wel weer aan.

 

Voor de duidelijkheid: het genoemde voorbeeld is slechts een voorbeeld en meer niet. Het is absoluut niet mijn bedoeling om de CO van die specifieke cache of welke andere cache dan ook in discrediet te brengen. Ik had ook een andere letterbox hybrid kunnen nemen die niet aan de regels voldoet.

 

Maar ik kom simpelweg héél veel letterbox hybrid caches tegen waarbij behalve het begincoördinaat geen enkel coördinaat berekend wordt of gegeven wordt. En strikt genomen voldoen die dus allemaal niet aan de regels die Geocaching.com nu blijkbaar hanteert.

 

Overigens kwam ik in het Duitstalige deel van dit forum daar ook een hoop opmerkingen over tegen. Dus blijkbaar ben ik niet de enige die hier vraagtekens bij stelt.

Edited by NLBokkie
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...