Jump to content

FIN: Kerro kätkemiskokemuksesi!


Stargher

Recommended Posts

Minulla on usein käynyt kätköjä etsiessäni mielessä, mikä on saanut kätkijän laittamaan kätkön valitsemaansa paikkaan ja millaista kätkön tekeminen oli. Itselläni on aina äärettömän hauskaa pohtiessani uusia kätköjä ja usein ne tulevat mieleen sattumalta, mutta joskus myös määrätietoisen suunnittelun tuloksena. Itse en ole paras ihminen puhumaan kätkemisestä, sillä olen kätkenyt alle kymmenen kätköä ja ryssin aina koordinaattien kanssa, mutta jokainen on oman kätkönsä herra ja pyydänkin kertomuksia teidän kätkemistä kätköistä. Luvallanne julkaisen ne Geoseikkailijoiden kotisivuilla osoitteessa:

 

http://www.kolumbus.fi/geoseikkailijat/cache.html

 

Ensimmäinen kätkemiskokemus on jo kirjoitettu, mutta ilman apua sivut hyytyvät omiin kätköihini. Näppis siis sauhuamaan ja omista kätköistä kirjoittamaan pliis!

Link to comment

Kaikki kätkemiskokemukset ovat tervetulleita, eikä niiden tarvitse olla yhtä pitkiäkään. Jokainen kätkijä saa itse kertoa omasta kätköstään omin sanoin. Kätkön paljastamiselle ei voi mitään, mutta eiköhän jokainen osaa itse hypätä yli niiden kätköjen kuvauksista joita ei vielä ole hakenut (jos haluaa).

Link to comment

Vielä ei paljon ole kerrottavaa icon_smile.gif Pari ekaa kätköä on mennyt helppoihin paikkoihin lähinnä hetken mielijohteesta. Seuraavaan kätköön liittyy kyllä hyvin vanha tarina jonka olen kuullut lapsuudessa... siitä voisi jotain kirjoittaakkin kunhan ensin ehdin kätkön viemään paikalleen (tänä viikonloppuna?).

 

Siinä mielessä idea on ihan hyvä, että moneen paikkaan liittyy jokin "paikallinen" legenda jota kätkön etsijä ei mistään saa selville, Kunhan ihmettelee, että mikä tässä paikassa nyt niin hienoa/ihmeellistä on että tänne kannatti pistää kätkö...

Link to comment

Etkö luota kanssaihmiseesi? Jos joltain puuttuu moraalinen selkäranka ja haluaa lukea vastauksen ennen kuin edes yrittää itse ja saa onnistumisesta saadun tyydytyksen, suotakoon se hänelle. Samaiset ihmiset lukevat kirjoista viimeiset sivut, hakevat tietokone/video peleihin huijauskoodit ja kulkevat yleensäkin sieltä missä aita on matalin. Vai pelkäätkö että oma uteliaisuutesi vie voiton icon_wink.gif

Link to comment

Niin hauskoja kertomuksia tulee ehkä helpommin siitä mitä tapahtui kun yritti löytää kätköä kuin siitä mitä sen kätkemistä edelsi.

 

Hankalin kätkemistarina oli palindromi-kätköön liittyvä. Kävin nimittäin useassa paikassa jossa koordinaatit olivat palindromeja mutta paikat olivat sopimattomia kätköjen sijoituspaikaksi. joskus tuli ihan rikollinen olo kun löysi itsensä jonkuin kesämökin pihalta päällistelemässä GPS:n kanssa, selittää siinä sitten ulkopuoliselle mitä sitä on tekemässä icon_wink.gif

 

kalman

Link to comment

Samaa mieltä Kalmanin kanssa eli hauskoja kertomuksia tulee kyllä varmasti etsimisestä helpommin kuin kätkemisestä.

 

Omista kätkemisistäni valtaosa on kumminkin varsin tavallisia tarinoita, ne olisivat aika tylsää luettavaa. Captain's Special Nr. 1 on ehkä ainoa johon liittyy vähän jotain mielenkiintoista, jouduin etsimään sopivaa paikkaa varsin pitkään ympäri Hämettä ja kun se vihdoin löytyi, niin kätkön paikalleen saanti tuotti aluksi yllättäviä ongelmia. No, ei siitä sen enempää icon_wink.gif

Captain's Special 2 joka on nyt työn alla tuottaa samanlaisia vaikeuksia eli paikan löytäminen on vaikeaa. Pari potentiaalista paikkaa jo löytyi, mutta yllättäen niiden lähelle tulikin muiden kätkijöiden kätköjä, joten jouduin hylkäämään k.o. paikat ja jatkamaan etsintää...

 

Etsintäkokemukset sen sijaan voivat olla todella hauskoja. Mitä jos tekisit niille oman sivun ja pyytäisit sinne tekstiä meiltä muilta?

 

70242_1300.gif

Link to comment

Ehkä ikimuistettavin kätkemiskokemuksemme liittyy Rymyämistä-sarjan piilottamiseen. Olemme vaimoni kanssa ulkoilmaihmisiä, ja lapsia on uusperheessämme aina paikalla 1 tai 3. Jollaksessa lasten kanssa seikkaillessa oli alkanut kyteä ajatus kätkösarjasta, kun törmäsi mielenkiintoisiin ja kauniisiin paikkoihin aina vähän väliä.

 

Bonuskätkön paikan bongasin ensiksi kartalta - teki mieli mennä katsomaan millainen olisi tuo paikka "livenä". Lasten kanssa pyöräretki sinne, tutustuimme paikkaan muutamalla reissulla ja pidimme piknikkiä. Lopullisen kätkön sijoituspaikka selvisi kuin itsestään noin viidennellä vierailulla. Talvikelpoinen, tarpeeksi helppo mutta mahdollisimman jästivarma. Ja tietysti mahdollisimman iso kätköpurkki, kyseessähän on bonuskätkö.

 

Eräänä perjantai-iltana kun olimme saaneet kaikki lapset hoitoon / yökylään päätimme pitää aikuisten illan: (tässä vaiheessa "normaalit" ihmiset varmasti lähtisivät ravintolaan tai tanssilavalle, kuka minnekin) Sataa tihutti vettä ja puimme sadevaatteet päälle. Koska kätköpaikat oli huolellisesti katsottu jo etukäteen, neljän purkin piilottaminen sujui noin tunnissa. Minä askartelin kätköpurkkien kanssa ja vaimo keskiarvotti gepsiä, ja välillä toisin päin. Monia huvittavia hetkiä ja kommelluksia sisältyi tuohon reissuun, kuten Kalliojyrkänteeltä melkein putoaminen, muttein kuitenkaan. Ripeän toiminnan mahdollisti myös se, että kätköpurkit ja kätkemiseen käytettävät materiaalit (narut, rautalangat, naamiointivälineet yms) oli kaikki repussa mukana ja huolellisesti suunniteltu.

 

Kun purkit olivat kaikki jemmoissaan tulimme kotiin likomärkinä. Tyrkkäsimme valmistellun lohifileen uuniin ja menimme saunaan. Nautimme toistemme seurasta ja hyvästä ruoasta. Tuli sellainen olo, että geokätköily - ja myös jemmojen tekeminen - on yksi monista asioista jotka yhdistävät meitä.

 

Kätköpurkit oli piilotettu noin tunnissa - ne kävi FTF-hakemassa eräs virtuoosi alle tunnissa jo samana iltana, niin että ehdimme lukea loggaukset ennen nukkumaan menoa. Myös siitä tuli hyvä mieli :huh:

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...