Jump to content

Skapa geocache (i Kosovo)


bjorn7

Recommended Posts

Hallå,

 

Jag jobbar i ett projekt som Naturvårdsverket driver finansierat av SIDA för att stötta Kosovo. En del i projektet handlar om att höja statusen på nationalparkerna och ett sätt vi funderar på att göra detta på är att skapa Geocaches och marknadsföra dessa för att få fler att ge sig ut i parken. Jag har geocachat lite men har inte så stor erfarenhet och vi är lite osäkra på hur vi ska gå vidare med att skapa caches i parken. Vi skulle gärna vilja ha hjälp från er alla med tips och förslag på vad vi kan göra och vad vi bör undvika. Här är våra funderingar just nu.

 

- Det vore roligt med caches som har en koppling till Sverige (hur/vilken?)

- Hur bygger vi caches som håller över tid?

- Hur ska vi utforma dem över huvud taget (kunskapen om caching är lite för låg i projektet)

- Vad ska vi undvika för att inte bryta mot oskrivna regler inom communityt?

- En idé är att ha en qr-kod som leder till en webbsida för varje cache och där har vi en fin bild eller liknande man kan dela på sociala medier. Det ger också en möjlighet att se hur många som gör detta för lite uppföljning. Är det en bra idé?

- Vi har inte så mycket resurser för att bygga caches så tips på hur vi gör det i praktiken är bra.

 

Link to comment

Jag vet inte om det här är aktuellt längre men mitt första tips är att fråga på facebook istället då det är där den mesta av aktiviteten finns när det gäller det svenska geocachingcommunityt: https://www.facebook.com/groups/9967440491

 

Generellt tycker jag att ni ska fundera över om fysiska geocacher verkligen är det bästa för ert projekt. Vem kommer att underhålla dom? Har ni någon lokal kontakt i Kosovo som kan sköta det? Annars kommer ni att få problem redan från början. Min erfarenhet är att den här typen av projekt blir mer lyckade om man involverar någon erfaren utläggare så det är mitt nästa tips.
 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...