Jump to content

Dakota 10 - nieuwe kaarten laden


pokerick

Recommended Posts

Sinds 2013 maak ik gebruik van een Dakota 10 met Topo Nederland waarmee ik al vele caches heb gevonden.

Alleen nu krijg ik de laatste tijd steeds vaker de melding "routeberekeningsfout".

 

Met bovenstaande in gedachten wil ik mijn huidige kaart vervangen door een actuele Topo Benelux Pro.

 

Er staat mij bij dat ik toentertijd kaartgedeeltes (tegels) van Nederland erop heb gezet, echter ik weet niet meer precies hoe.

Nu ben ik bang dat als ik iets fout doe, dat m'n gpsr de prullenbak in kan.

 

Zijn onderstaand de juiste stappen?

Basecamp installeren

Sourcemap installeren

Dakota 10 koppelen aan laptop

En vervolgens via Sourcemap de gewenste losse images in /garmin/map plaatsen (waarbij de oude kaarten worden overschreven).

 

Ik gebruik de kaart om zowel via de autoweg alsmede fiets- en wandelpaden de caches te zoeken.

 

Ik zie een reactie graag tegemoet,

Patrick

Edited by pokerick
Link to comment

Ik denk eigenlijk dat Topo Benelux Pro teveel is gevraagd voor je Dakota. De active routing, een van de grootste voordelen van de kaart, werkt namelijk niet in je Dakota. Daar moet je een nieuwer toestel voor hebben. Bovendien is de de kaart maar voor één toestel te ontkoppelen. Koop je ooit een nieuwe gpsr, dan werkt de kaart daar niet op.

 

Ik raad je aan om een gratis en legaal alternatief te nemen: OpenFietsMap. Dat is oorspronkelijk een fietskaart, waar echter ook prima wandelend mee te navigeren is. De Beneluxversie van deze kaart wordt elke week geüpdatet en is daardoor vele malen actueler dan Topo Benelux Pro, die ook alweer een paar jaar oud is.

OFM kan ook direct op je Dakota worden gezet zonder programma't te installeren. De volledige kaart is ca. 700 MB, ik weet niet of dat op je Dakota past.

 

De juiste stappen zijn:

1. Kaart installeren op de PC.

2. Mapsource (ik neem aan dat je dat bedoelt met Sourcemap :lol: ) OF Basecamp installeren. Het hoeft niet allebei (mag wel).

3. Dakota koppelen.

4. Backup van Dakota maken.

5. Eventueel ruimte op je Dakota vrijmaken.

6. Nieuwe kaart(delen) overzetten naar de Dakota.

 

1. Kaarten moeten eerst worden geïnstalleerd om er delen van naar je Dakota te kunnen sturen. Ik geloof dat als je toch de Topo Benelux Pro neemt, de Dakota hier al moet aansluiten om de kaart te ontgrendelen voor je Dakota. OpenFietsMap hoeft niet te worden gekoppeld.

 

2. Zowel Mapsource als Basecamp zijn in staat om kaarten over te sturen naar je Dakota. Mapsource is iets makkelijker om mee te werken, maar overschrijft de al geïnstalleerde kaarten op je toestel. Basecamp is moderner, heeft meer mogelijkheden en overschijft bestaande kaarten niet. Voor Mapsource MOET er eerst een kaart geïnstalleerd zijn (daarom zet ik dit bij stap 2), voor Basecamp hoeft dat geloof ik niet.

 

4. Voordat je iets met je Dakota gaat doen raad ik je aan om eerst een backup te maken. Dat kan je zelf doen, maar als je niet zo goed bent met computers raad ik je aan om JaVaWa Device Manager (JDM) te installeren en daarme een backup te maken.

 

5. Met JDM kan je ook ruimte vrijmaken op je Dakota. Je kan o.a. kaarten, oude tracks/routes/waypoints en niet-gebruikte taalbestanden verwijderen.

 

6. Mapsource: kaartdelen selecteren en oversturen. Basecamp: met BC wordt MapInstall geïnstalleerd. Deze kan je starten vanaf je startmenu of vanuit Basecamp (Kaarten --> Kaarten installeren). Daarna gewoon de instructies volgen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...