Jump to content

Toegelicht: Broedseizoen


-Tjiftjaf-

Recommended Posts

Het broedseizoen is voor de meeste vogels al weer ten einde (Meestal 15 maart tot 15 juli).

 

Ik kom met mijn onderhoudsrondes altijd wat later langs de logs van caches en zie ook alleen de caches die al langer onderhoud behoeven.

 

Toch zag ik bij dit kleine percentage caches een behoorlijk aantal logs, waaruit bleek dat er in het geval van broedende vogels maar doorgegaan wordt met het proberen te loggen van de caches.

Broedende vogels laten bij verstoring hun eieren of jongen in de steek met als resultaat dat er hier en daar ook (niet uitgebroede) eieren en zelfs dode vogeltjes moesten worden verwijderd.

Ook grotere vogels, zoals zwanen werden het water ingejaagd om maar bij de cache te kunnen komen.

Ik werd er werkelijk een beetje treurig van.

 

De richtlijnen zeggen ons het hierover het volgende: " Wildlife and the natural environment are not harmed in the pursuit of geocaching. Geocaches are placed so that plant and animal life are safe from both intentional and unintentional harm. In some regions geocaching activity may need to cease for portions of the year due to sensitivity of some species."

 

Dit geldt zeker ook voor de vogels.

 

Daarom hier wat tips, die mogelijk nog kunnen worden aangevuld door degenen met praktijkervaring:

 

Ter voorbereiding:

 

  • Cache eigenaren met vogelhuisjes als behuizing: Plak a.u.b. het invlieggat van uw vogelhuisje af. De vogel kan dan niet naar binnen en zal uw kastje ook niet uitkiezen om in te gaan broeden.
  • Cache eigenaren die hun caches in broedgebieden hebben liggen of naast kasten hebben hangen en de cache ook keurig gedurende het seizoen onbeschikbaar maken: Dit blijkt helaas niet genoeg. Haal uw cache weg en meldt ook op de pagina dat u dit doet. Het liefst een week o.i.d. van te voren omdat niet iedereen dagelijks de PQ's ververst.

 

Tijdens het broedseizoen:

 

  • Cachers: Lees de beschrijving en kijk de laatste logs van de caches die u wil gaan bezoeken hierop na, zeker als u de natuur in gaat.
  • Wanneer u tijdens uw bezoek een broedende vogel op, in of op enkele meters van de cache ontdekt; Meldt dit a.u.b. zo snel mogelijk met een Needs Maintenance log.
  • Wanneer u opmerkt dat er kennelijk niet door de cache eigenaar op meldingen wordt gereageerd en/of cachers onzorgvuldig lijken om te gaan met het gegeven dat er een broedende vogel aanwezig is, meldt dit aan de reviewer middels een Needs Archived log.
  • Cache eigenaren: Maak uw cache onmiddellijk onbeschikbaar na een melding en neem voorzichtig polshoogte.
  • Zit er een vogel op uw cache of in de behuizing dan kunt u weinig doen tot de jongen zijn uitgevlogen.
  • Is er een melding dat er een vogel in de nabijheid van uw cache broedt, kijk dan of u uw cache toch kan verwijderen en meldt dit, met een Owner Maintenance log, op uw pagina. Beter één cache eigenaar die nog even polshoogte komt nemen dan nog tien, twintig of soms meer cachers.

 

Voor ieder die toch de neiging heeft om een cache te willen loggen, ook al weet en ziet u dat er een vogel aan het broeden is:

Keer terug en laat die cache ongemoeid liggen!

Er zijn het hele jaar door duizenden caches te bezoeken, in en bij een klein deel daarvan broeden slechts drie maanden wat vogels.

Bedwing uw neiging om juist die ene cache te willen loggen en laat de vogels met rust a.u.b.

 

Dank u wel

Namens de Nederlandse reviewers,

-Tjiftjaf-

Edited by -Tjiftjaf-
wat foutjes verbeterd
Link to comment

De dagen gaan lengen en het wordt weer lente.

Hoewel het nog koud kan worden, fluiten de vogels al meer en meer en zie ik zelf hier en daar al meesjes met nesteldrang.

Nog maar enkele maanden geleden vond ik in de behuizing van een cache nog restanten van een nestje van vorig jaar.

 

Als geocacher wil ik daarom bovenstaand bericht nog even onder de aandacht brengen, zodat CO's nog op tijd hun caches kunnen controleren en zo nodig afsluiten voor vogels.

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...