Jump to content

Hoek bepalen van een lijn


Angulon

Recommended Posts

Ik ben in het bezit van een Garmin GPSmap 62 in wil voor een geocache de hoek bepalen van een lijn tussen 2 Waypoints. Ook de afstand tussen beide punten wil ik weten

 

Ik kom daar niet helemaal uit: ik kan een een route maken tussen de Waypoints A & B: ik krijg dan de lengte (hoe krijg die afstand nauwkeuriger? Ik krijg nu bv 1,4 km als antwoord, ik zou het in meters willen weten: uiteindelijk moet een waypoint vinden exact in het midden van de lijn A & B )

 

Nadat ik in de instellingen de windrichtingen van letter naar grade gezet heb, kan ik op de route tussen A & B gaan staan, en krijg ik een waarde in graden: die is echter niet nauwkeurig genoeg: projecteer ik uit A met de gevonden hoek over 700 meter, dan ligt het nieuwe punt niet exact op de route lijn.

 

Dus hoe kan ik dit beter aanpakken ?

 

Alvast bedankt !

 

Mvgr,

 

Angulon

Edited by Angulon
Link to comment

Ik zou de verkregen coordinaten thuis in Google Earth invoeren en van daar uit de berekening doen.

 

Dan kan inderdaad, maar dat is "in het veld" met alleen een GPS geen oplossing, het zou toch ook met een GPSmap 62 moeten kunnen, tenminste na wat Googlen lijkt het wel te kunnen met andere GPS apparaten (ook met andere types van Garmin)

 

Mvgr,

 

Angulon

Link to comment

Een aantal andere GPS'en van Garmin heeft een 'zoek nabij' mogelijkheid, die wordt aangegeven met 2 of 3 concentrische cirkels. Je krijgt dan de exact afstand en richting van het gekozen waypoint naar de andere waypoints. Heeft de 62 ook niet zo'n mogelijkheid in het zoek-scherm ?

 

Bedankt voor je reactie, op een ander forum kreeg ik dezelfde hint, met een 62 werkt het net iets anders:

 

Ik herhaal het ook hier zodat anderen er misschien ook iets aan hebben:

 

........................................................................................

Je hebt me zeker op weg geholpen, maar met een GPS62 werkt het toch net iets anders:

 

Hier hoe ik nu eindelijk gevonden heb:

 

Ga naar:

 

 

HOOFDMENU

 

WAYPOINT BEHEER

 

Ga naar het Waypoint dat het begin van de lijn is: A

 

ENTER

 

MENU

 

Kies dan ZOEK NABIJ HIER

 

Dat zet dit waypoint op 0, (ga terug naar WAYPOINT BEHEER) en alle ander waypoints worden weerggeven met de afstand en richting/hoek t.ov A (wel even in de instellingen van windrichtingen in letters naar graden switchen).

 

 

Nu weet ik dus de afstand van A naar B en de hoek, en kan nu makkelijk de helft van deze lijn projecteren, als ik een route maak van A naar B valt M precies in het midden..eindelijk gelukt!

 

 

Angulon

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...