Jump to content

eTrex 20


Tom Dederen

Recommended Posts

ik heb al een tijdje de Garmin eTrex 20.

een prettig maar niet erg snelle GPS.

ik maak gebruik van kaarten van OpenStreetMap, wat de snelheid niet echt bevorderdelijk (ik denk dat dat zo is).

 

nu ga ik binnenkort een tijdje op vakantie en ik ga er van uit dat ik onderweg geen PC tot mijn beschikking krijg.

 

ik heb geprobeerd om alle caches in mijn GPS te laden (nog geeneens de kaart van het gebied er bij).

dat lukt wel. maar hij woord dan zo traag, dat je er bijna niks meer me kan.

 

dus ik wou de caches en kaarten in gebieden gaan indelen en op meerdere losse micro SD kaartjes gaan zeten.

 

mijn vraag is hoe groot de schrijfsnelheid moet zijn van de SD kaartjes om de maximale snelheid van mijn GPS te kunnen gebruiken. Wie weet dat?

 

Tom

Link to comment

De leessnelheid van het mSD-kaartje maakt niet veel uit, de beperkende factor is de processor van het toestel.

Ook de grootte (aantal tegels) van de kaart maakt niet veel uit. Je toestel kijkt toch alleen maar naar je directe omgeving, dus opdelen in kleine stukjes heeft nauwelijks effect. Wat wel uitmaakt is de gedetailleerdheid van de kaart, m.a.w. hoeveel informatie staat er in. Van Open Fietsmap is bijvoorbeeld ook een 'light' kaart te downloaden welke sneller zal werken in langzamere toestellen omdat er niet-relevante informatie uitgehaald is.

Het aantal caches (en waypoints in het algemeen) is inderdaad een vertragende factor. Bovendien is het maximum aantal 'slechts' 2000.

 

Als ik jou was zou ik de kaart in één geheel in het toestel zetten en de caches verdelen over een aantal mSD-kaartjes. Als de kaart te groot is voor je toestel kan je de huidige kaart backuppen en verwijderen. Als je terug bent kan je hem weer terugzetten.

Let wel goed op dat je geen goedkope mSD-kaartjes koopt. Sommige 'vage' merken kunnen tot herkenningsproblemen leiden.

Link to comment

Erg bedankt voor het heldere antwoord.

Ik ben nog wat aan het experimenteren geweest. De tip om de kaarten op het toestel zelf te laden werkt goed; hij werkt veel sneller.

Ik heb ook geprobeerd om alles op het toestel te installeren zelfs meer dan 2000 caches, dat werkte allemaal zonder problemen. Ik heb daarna alle caches- iets meer als 3000- op een SD geladen en de kaart op het toestel. Dat gaat ook prima.

Die max van 2000 valt dus wel me. Welke problemen hadden dit kunnen opleveren?

 

Dat heb ik allemaal met kaarten getest van Nederland en Tsjechië omdat je voor een land niet hoeft te wachten tot de kaart samengesteld is.

Maar toen ik een andere kaart, waar ook de wegen naar de bestemming toe opstaan heb geladen,

ontbraken er op mijn toestel opeens stukken uit de kaart, en zonder het SD kaartje bleef het probleem.

Ik heb opnieuw die kaart geladen van internet maar ik heb hem iets kleiner gemaakt (stukken waar ik weet dat ik niet naar toe ga heb ik weggelaten).

Het probleem blijft, maar de gaten zitten wel op andere plaatsen. En het zijn er wel minder, dus een vooruitgang. Is er een maximale grootte die ik op het toestel kan laden?

Ik denk dat het niet aan de kaart ligt want in BaseCamp is de kaart wel volledig.

Hoe kan ik dit oplossen?

geweest

Link to comment

Het kan zijn dat je toestel alleen de eerste 2000 caches ziet en de rest weg laat. Dat weet ik niet zeker, zo veel caches laad ik eerlijk gezegd nooit. Ik neem altijd een laptop met GSAK mee op vakantie.

 

Het ontbreken van stukjes kaart zou te maken kunnen hebben met het actief zijn van meerdere kaarten. Elke keer dat je een kaart op het toestel zet wordt deze ingeschakeld in alle profielen, dus eigenlijk moet je elke keer dat je een kaart op het toestel zet je instellingen aanpassen. Zorg dat je maar één kaart ingeschakeld hebt staan en daarnaast de wereldkaart. De wereldkaart zorgt voor een snellere schermopbouw bij sterk uitzoomen, wat weer wat tijdwinst oplevert.

Link to comment

erg bedankt voor het snelle antwoord.

 

dat die de rest van de caches (meer als 2000) zou weglaten hat ik zelf ook verwacht maar dat was niet het geval.

 

het aan en uitzetten van kaarten op het toestel werkt niet, de gaten blijven op de zelfde plaats.

ik hat de anderen kaarten al uitgezet (behalve de basiskaart) omdat die dan veel sneller werkt.

 

dat je de basiskaart aan moet laten was ik ook recent achter gekomen dat scheelt heel veel tijd aan laden als je ver uitgezoomd hebt.

 

is er iemand die dit zelfde probleem heeft of heeft gehad?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...