Jump to content

Beoogde locatie controleren


MajorGlory78

Recommended Posts

Goedenavond allen,

 

Een korte vraag van een beginnend cache vinder/plaatser. Na een stuk of 15 caches van andere gezocht (en gevonden :)) te hebben ben ik uit enthousiasme ook wat caches gaan plaatsen. Ik woon in een redelijk druk bezet gebied en doe mijn uiterste best om goede locaties te vinden. Toch krijg ik heel vaak (ongetwijfeld terecht) de melding vanuit de reviewers dat mijn cache te dicht bij een ander fysiek punt geplaatst is (de bekende 161 meter regel). Dit irriteert mij om twee redenen: Ten eerste omdat ik dus de reviewer vraag naar een cache te kijken welke hij of zij vervolgens helemaal niet kan publiceren en ik moet mijn cache weer ophalen en verplaatsen. De laatste weken heb ik vijf caches geplaatst waarvan er vier niet goed geplaatst waren. Eén kon ik opnieuw plaatsen verderop en die was toen ok. De andere drie zijn (of gaan) direct het archive in.

 

Mijn vraag is even conreet: Wat is volgens jullie de beste methode om je beoogde locatie goed te controleren? Ik kijk zeker naar alle traditionals in de buurt en neem daar ruim afstand van. Ik vind het echter niet reeel om bijvoorbeeld alle mystery's in mijn woonplaats op te gaan lossen om dan zelf te weten waar ik kan plaatsen. Bestaat er niet een site/tooltje waarmee ik coordinaten kan opgeven en waar ik dan gelijk in zie: kan wel of kan niet?

 

Ik wil heel graag meer caches plaatsen om zo het 'spel' voor iedereen nieuw te houden, echter merk ik dat het herhaaldelijk moeten archiven van een listing welke nooit publiek is geweest mij best teleur stelt.

 

Ik ben heel benieuwd naar de werkwijze van andere cachers.

 

Groet,

 

MG

Edited by MajorGlory78
Link to comment

"Bestaat er niet een site/tooltje waarmee ik coordinaten kan opgeven en waar ik dan gelijk in zie: kan wel of kan niet?"

 

Antwoord: nee dat bestaat er niet. Je kunt wel voordat je een cache pagina maakt en ergens een cache gaat plaatsen even een mail sturen naar een reviewer om te vragen of een coördinaat wat je in gedachten hebt wel mogelijk is.

 

Cache pagina's die nooit online zijn gekomen hoef je overigens ook niet meteen te archiven, die kunnen je prima later gebruiken door ze gewoon even aan te passen.

 

Daarnaast zeg je dat je het niet reëel vindt om bijvoorbeeld alle mystery's in je woonplaats op te gaan lossen om dan zelf te weten waar je ze kan plaatsen.

Tsja, daarin verschillen we dan van mening. En met alleen mysteries oplossen ben je er nog niet eens, want alle fysieke waypoints van de multicaches moet je ook nog weten, daarvoor geldt namelijk hetzelfde.

En dat kost een hoop tijd, maar er is toch geen haast bij?

 

Persoonlijk vind ik dat je wel erg weinig caches hebt gevonden om nu al meteen zelf caches te gaan plaatsen. Ik begrijp je enthousiasme, maar met slechts 15 gevonden caches heb je echt nog geen totaalbeeld van wat het geocachen inhoudt en wat de mogelijkheden zijn. Juist door veel caches te doen in je eigen omgeving, krijg je een beeld van wat er al is en hoe je het het spel echt voor iedereen nieuw kunt houden door daar iets op aan te vullen. Want om echt iets nieuws te brengen moet je juist origineel zijn in het vinden van een bijzondere locatie, een aparte behuizing of een mooie route. Dat doe je niet door zomaar een ergens een cache te plaatsen, omdat er toevallig qua afstandsregel plek voor is.

 

Dus als je vraagt hoe wij het doen: vooral veel cachen, de omgeving verkennen, leren van anderen, ideeën opdoen en dan kijken wat er nog niet is en daar dan een cache over/voor maken. Onze eerste cache hebben we pas na 250 finds geplaatst. Het is een multi in het centrum van Eindhoven, die geschikt is voor zowel beginners als toeristen en die nu na bijna 4 jaar nog steeds regelmatig door cachers uit binnen- en buitenland met veel plezier wordt gedaan.

Link to comment

"Bestaat er niet een site/tooltje waarmee ik coordinaten kan opgeven en waar ik dan gelijk in zie: kan wel of kan niet?"

 

Antwoord: nee dat bestaat er niet. Je kunt wel voordat je een cache pagina maakt en ergens een cache gaat plaatsen even een mail sturen naar een reviewer om te vragen of een coördinaat wat je in gedachten hebt wel mogelijk is.

 

Cache pagina's die nooit online zijn gekomen hoef je overigens ook niet meteen te archiven, die kunnen je prima later gebruiken door ze gewoon even aan te passen.

 

Daarnaast zeg je dat je het niet reëel vindt om bijvoorbeeld alle mystery's in je woonplaats op te gaan lossen om dan zelf te weten waar je ze kan plaatsen.

Tsja, daarin verschillen we dan van mening. En met alleen mysteries oplossen ben je er nog niet eens, want alle fysieke waypoints van de multicaches moet je ook nog weten, daarvoor geldt namelijk hetzelfde.

En dat kost een hoop tijd, maar er is toch geen haast bij?

 

Persoonlijk vind ik dat je wel erg weinig caches hebt gevonden om nu al meteen zelf caches te gaan plaatsen. Ik begrijp je enthousiasme, maar met slechts 15 gevonden caches heb je echt nog geen totaalbeeld van wat het geocachen inhoudt en wat de mogelijkheden zijn. Juist door veel caches te doen in je eigen omgeving, krijg je een beeld van wat er al is en hoe je het het spel echt voor iedereen nieuw kunt houden door daar iets op aan te vullen. Want om echt iets nieuws te brengen moet je juist origineel zijn in het vinden van een bijzondere locatie, een aparte behuizing of een mooie route. Dat doe je niet door zomaar een ergens een cache te plaatsen, omdat er toevallig qua afstandsregel plek voor is.

 

Dus als je vraagt hoe wij het doen: vooral veel cachen, de omgeving verkennen, leren van anderen, ideeën opdoen en dan kijken wat er nog niet is en daar dan een cache over/voor maken. Onze eerste cache hebben we pas na 250 finds geplaatst. Het is een multi in het centrum van Eindhoven, die geschikt is voor zowel beginners als toeristen en die nu na bijna 4 jaar nog steeds regelmatig door cachers uit binnen- en buitenland met veel plezier wordt gedaan.

 

Hoi Irisisleuk,

 

Dank voor je reactie! Dat van dat archiven is een heel goed punt, daar zal ik in het vervolg rekening mee houden. Ook je opmerking dat een reviewer gewoon even gevraagd mag worden of een locatie geschikt is, is een goede, die gebruik ik indien nodig in het vervolg.

 

Ik denk niet dat een "X-aantal gevonden eer je kan plaatsen" (250, meer of minder) aan de orde is. Je merkt terecht op dat het vinden van een groot aantal caches helpt om vele malen beter te kunnen bepalen welke locatie's geschikt zijn, daarover geen discussie mogelijk. Is er haast bij? Nee, gelukkig niet, het is en blijft een hobby. Echter: Het geocachen heeft meerdere kanten en persoonlijk vind ik het leuk om die kanten tegelijk te leren/ontdekken. Aangezien de tijd die ik er in kan stoppen beperkt is ga ik soms op zoek naar caches om op te pikken maar vaak ook kom ik op plekken waar het leuk is om er een te plaatsen. Het klopt wel dat ik mij nu beperk tot simpele traditionals omdat ik wat puzzels en route's betreft inderdaad nog wat meer kennis wil opdoen alvorens ik mij daar aan waag. Ik heb wat bijzondere zelfbouw caches op de planning staan waarmee ik wel degelijk denk ook de ervaren rotten in het vak te kunnen verrassen (qua container en/of locatie). Nee, ik heb geen totaalbeeld, dat klopt. Ik hoop ook dat ik dat totaalbeeld nog hééééél lang mag missen, des te meer valt er te leren.

 

Dank & groet,

 

MG

Link to comment

Ook naar mijn idee is het zo dat wat meer ervaring vaak wat mooiere caches oplevert, al is er af en toe best een startende cacher die wel een prachtige cache maakt.

Met het oplossen van mysteries en multies rond de plek(ken) waar jij een cache wilt leggen doe je ervaring op en je weet waar de caches in de omgeving liggen en daarmee vang je twee vliegen in een klap en je bent lekker buiten aan het geocachen.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om iets verder van huis een cache-luw gebied te zoeken, waar je wat minder kans hebt om te dicht bij een andere cache in de buurt uit te komen.

Alleen moet je dan misschien weer opnieuw, ergens anders, toestemming regelen en wat verder weg voor het onderhoud van de cache.

 

Hoe dan ook, succes...

Link to comment

Je zal vast in een ontzettend interessante omgeving wonen, dat je er in zo'n korte tijd vijf potentiële cachelocaties weet te vinden en er ook nog eens toestemming voor hebt kunnen regelen!

 

De 161 meter-regel kan inderdaad frustrerend zijn. Het zijn niet alleen bestaande caches die in de weg kunnen zitten, maar ook caches die nog niet actief zijn. Netjes dus dat je ongebruikte cachepagina's archiveert.

Zou er een tooltje zijn om locaties vooraf te controleren op schending van de 161m-regel, dan zou je hiermee ook caches kunnen verraden.

Link to comment

Die 161 meter regel kan inderdaad frustrerend zijn. Niet alleen de mysteries zijn een probleem, ook de Multi's. Aangezien de afstand tussen eind-cache van een Multi en start-coördinaat kan variëren tussen 161 meter en 20.000 km, zou je in principe eerst alle multi's in de hele wereld moeten lopen om zeker te weten dat er geen conflict is. Daarom wel zo handig dat je het ook een reviewer kan vragen.

Reden voor ons om geen caches te willen plaatsen in gebieden die toch al bijna vol liggen, maar ons te richten op gebieden die nog bijna leeg zijn. De kans op een conflict is dan erg klein. Bovendien voegt een cache in een leeg gebied wat meer toe aan het geheel. Ik begrijp dat zoiets voor ons wat gemakkelijker is dan voor iemand die in de randstad woont.

We hebben slechts 1x te maken gehad met de 161 regel, toen iemand anders een waypoint van zijn Multi vlak bij onze cache wilde plaatsen. Hij vroeg of wij er een probleem mee hadden. Aangezien er in dat geval geen verwarring mogelijk was, vonden we het prima en ook de reviewer vond het toen geen probleem.

Link to comment

Allen,

 

Dank voor de terugkoppeling. Ik zal mijn kennis over locaties en type caches verder uitbreiden door het vinden van de caches van anderen. Op die manier zal ook mijn beeld van waar de caches in mijn drukke woonplaats liggen beter worden. Daardoor krijg ik (hopelijk) minder last van de 161m regel. Nog steeds ben ik van mening dat je niet een 'minimaal aantal gevonden, alvorens je kan plaatsen' regel moet gebruiken. Wel ben ik het na het lezen van jullie commentaar eens met het risico van 'statistieken caches'. Caches die puur dienen om de teller op te krikken, maar welke verder niet veel bijdragen aan het geheel. Eén van mijn beoogde, nog niet gepubliceerde caches was wel een dergelijke cache eerlijk gezegd en die heb ik dus ook opgepikt en ga ik niet verder uitzetten. Een goede plaats regel vind ik jezelf de vraag stellen: 'Waarom wil ik iemand naar deze plek krijgen?'. Als daar geen goed antwoord op valt te geven, is het geen interessante, goede locatie.

 

Groet,

 

MG

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...