Jump to content

kruispeiling etrex 30?


4Linux

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik moet een kruispeiling maken. Wel dat lukte nog wel. Maar toen bleek dat ik het niet goed deed in dit geval. ik heb 4 punten. a naar b en c naar d. dan krijg ik 2 lijnen die elkaar in het verlengde pas gaan kruisen. Hier zit voor mij het probleem.

Hoe krijg ik dat op mijn Garmin etrex 30 voor elkaar. ik begrijp dat het iets met graden te maken heeft, maar kan niet vinden hoe ik het moet oplossen. van a naar b moet een aantal graden zijn en dan kan ik de lijn verlengen. en zo ook met c en d. En dan kijg ik een snijpunt en daar ligt dan de cache.

HELP, wie weet hoe ik het kan doen. Heb al op de site van meelhopper gekeken, maar kom er niet uit.

Link to comment

Ik moet zeggen dat het op de etrex vista hcx wat makkelijker was. Misschien zie ik wat over het hoofd, maar het kan in ieder geval door in het hoofdmenu voor Satelliet te kiezen, menuknop - Gebr. met GPS uit - menuknop - Stel loc. op krt. in.

Daarna kun je punt a kiezen en als je dan op de kaart naar punt b gaat met de aanwijzer, zie je bovenin je scherm afstand en richting ten opzichte van punt a. Daarna nieuwe locatie instellen op punt c en op de kaart naar punt d gaan. Dan heb je weer afstand en richting, dit keer ten opzichte van punt c. Niet vergeten je GPS weer aan te zetten voor je gaat navigeren!

 

Of gebruik een van de vele tooltjes voor op de smartphone, als je die hebt. Of gct (http://pgct.nl) op je laptop ofzo

Link to comment

Ik denk dat je het beste gebruik kunt maken van de functie 'zoeken nabij'. Die bereik je volgens de handleiding op deze manier : selecteer Waarheen?>menu>zoek nabij. Ik vermoed dat je dan de richting en de afstand naar de waypoints kunt vinden. Dus je zoekt nabij 'a' en bepaalt dan de richting naar 'b'. Die richting kun je dan gebruiken om een verdere projectie te maken.

Het kan zijn dat de richting in kompasstreken wordt gegeven. Dan moet je ergens in het instellingen menu dat aanpassen naar numerieke graden. Waarschijnlijk zit dat onder koersinstellingen>scherm, maar het zou ook ergens anders kunnen zitten.

Link to comment

Hmz... ik probeerde het vanuit de wp-manager, wp selecteren - menu - zoek nabij hier - waypoints en dan kreeg ik de melding Geen resultaat gevonden. Pas de zoekparameters aan en probeer het opnieuw.

Vanuit Waarheen gaat het inderdaad goed. Weer wat geleerd dus :D Bedankt, Topzoekertje

Link to comment

kruispeiling van 4 punten a,b,c,d kan ook door een route uit te zetten van a->b->c->d, je krijgt dan vanzelf dat de route zich snijdt op de lijnen a-b en c-d. Dan is het een kwestie van erheen lopen of een waypoint markeren op dat punt en erheen lopen. Wil je een nauwkeurige berekening zal je het met een telefoon of ander tooltje moeten doen.

Link to comment

kruispeiling van 4 punten a,b,c,d kan ook door een route uit te zetten van a->b->c->d, je krijgt dan vanzelf dat de route zich snijdt op de lijnen a-b en c-d. Dan is het een kwestie van erheen lopen of een waypoint markeren op dat punt en erheen lopen. Wil je een nauwkeurige berekening zal je het met een telefoon of ander tooltje moeten doen.

Dit werkt alleen als de lijnen binnen de gegeven punten kruisen en dat was niet het geval hier. Dus je zal eerst moeten projecteren voordat je deze methode kan gebruiken en daar ging het hier juist om.

Link to comment

de lijnen kruisen in het verlengde, de gewone kruispeiling lukt prima op een etrex 30 goed inzoemen en je krijgt zelfs het coördinaat mooi in beeld. Ik heb het nu opgelost op de laptop, daar staat basecamp op. lijnen trekken en verlengen. toen een nieuw punt gekregen en volgens de CO moet ik hem nu kunnen vinden. Voor de toekomst ga ik mezelf een mooie smartphone cadeau doen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...