Jump to content

FIN: Postiohjelman lisäosalla taskukyselyt talteen kätevästi


PekkaR

Recommended Posts

Kannatusmaksun suorittaneet geokätköilijät voivat tilata GC:ltä kätkölajitelmia taskukyselyinä. Mulla alkaa jo kyselyjen määrä olla lähellä maksimia eli 40:ää.

 

Kyselyt tulevat zip-paketteina meilin liitetiedostoissa. Olen tehnyt Thunderbirdiin suodattimen, joka siirtää PQ:t omaan postilaatikkoonsa (aihe alkaa merkeillä: [GEO] Pocket Query). Tallennan ne sitten kyselyn aiheen mukaisiin kansioihin 4-5 paikkaan. Siinä on oma hommansa.

 

Lauantaina löysin aika kätevän Thunderbirdin laajennuksen, Attachment Extractor. AE tallentaa kerralla kaikkien valittuna olevien postien liitetiedostot haluttuun paikkaan ja nimeää ne selväkielisesti. Käytän ainakin nyt aluksi nimeä: #subject#_#date#_#namepart#_#count##extpart# eli tiedoston nimeksi voi tulla esim. [GEO] Pocket Query FIN_1_252684.zip.

Tallennan tiedostot välivarastokansioon kerralla ja siirrän ne sieltä aiheen mukaisiin hakemistoihin, joista GSAK ne löytää. Aikaa säästyy ainakin kymmenen minuuttia (:

Link to comment

Eikös GSAK osaa noutaa nuo pq:t itsekin suoraan postista? Ainakin gmailissa olen sen onnistunut tekemään ennen, vaan nyt ei jostain syystä ole toiminut enkä ole jaksanut punnertaa ongelman kanssa toistaiseksi. Oli kuitenkin kätevä niinkauan kuin toimi.

Link to comment

Eikös GSAK osaa noutaa nuo pq:t itsekin suoraan postista?

Pitäisi osata. En ole koskaan saanut sitä toimimaan ): Soneran postista olen yrittänyt.

 

Taisin juuri löytää GSAK foorumista syyn epäonnistumiseen. GSAK etsii viestejä postipalvelimelta, mutta postiohjelma on imuroinut ne jo omalle koneelle ja poistanut palvelimelta.

 

Pitää avata oma (netti)postitili taskukyselyille ja ohjata tai edelleenlähettää PQ:t sinne. Tätä tiliä ei pidä lisätä postiohjelmaan, Thunderbird, Outlook Express jne. (Tai voi lisätä jos ohjelman asetuksiin saa laitettua, että viestejä ei poisteta automaattisesti postipalvelimelta.) Pitääpä kokeilla.

 

edit: Thunderbirdin asetuksiin saa muutettua, että viestit säilytetään postipalvelimella halutun ajan esim. 7 vrk. Alan kääntyä optimistiseksi, että homma vo onnistua. Sitten teen GSAK:n makron, joka hakee kyselyt postista ja tallentaa ne aiheen mukaisiin kansioihin. Aikaa voi säästyä jopa 15 minuuttia.

Edited by PekkaR
Link to comment

Se toimii !

Kiitos potkaisusta, reijamasa. Olin jo menettänyt toivoni, viestinne kannusti yrittämään vielä uudelleen.

 

Postiohjelman asetuksia pitää muuttaa että se ei poista viestejä postipalvelimelta ladatessaan ne omalle koneelle. Thunderbirdissä se tapahtuu näin: poimi Työkalut-valikosta Tilien asetukset, valitse sen tilin Palvelimen asetukset, jonne taskukyselyt tulevat. Rastita ruutu "Jätä viestit palvelimelle", ruksaa myös kaksi seuraavaa kohtaa. Postien säilytysaika voi olla esim. 7 päivää jos taskukyselytkin tulevat viikottain.

 

GSAKssa pitää "Get data via e-mail" asetuksiin laittaa sähköpostin käyttäjätunnus, salasana, postipalvelimen osoite ja portiksi yleensä 110 (Gmaililla 995). Asetuksiin tulee myös tallennuskansion polku. GSAK löytää taskukyselyt kun asetuksiin laittaa, että viestin aihe sisältää "[GEO] Pocket Query". Jos kyselyitä on eri aiheisia ja ne haluaa omiin kansioihinsa, pitää hakuehto määrittää tarkemmin, tarvittaessa vaikka imuroida jokainen PQ erikseen. Taskukyselyn saa halutessaan avattua valittuun GSAKn tietokantaan.

 

GSAKn makroilla työtä saa helpotettua. Minä ainakin olen niin laiska, että pyrin kaikkia toistuvia hommia automatisoimaan.

 

Säilytän silti Attachment Extractor'inkin, tallennan sillä muita meilin liitetiedostoja.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...