Jump to content

Geocaching utomlands med IPhone


Archimboldi

Recommended Posts

Har ingen aning. Var till Bali för några veckor sedan. Hade lagt in alla cacher på gps:en, så jag hade dem. Här hemma har jag friluftskartan på den, men där bara yta och större vägar. Med god taxichaufför fungerade det bra. Vår telefon använde vi inte, då det skulle kostat oss minst ett par skjortor.

Link to comment

Du kan om du är premium medlem, skapa en pocket query med cachar över det område du ska till och sen ladda ner den i telefonen innan du reser. Sen stänger du av datatrafik när du åker så kostar det inget då GPS'en är gratis att ha igång, förutom att det drar batterier.

Edited by mindwipe
Link to comment

GPSen i sig är inget annat än en radiomottagare, så den är gratis att använda, precis som en vanlig FM-radio. Det som drar trafik är dock kartor och trafik till och från geocaching i form av foton, ledtrådar och sådant. Jag använde den officiella appen på iPhone i Frankrike förra sommaren och det kostade rejält med pengar. Runt 100 kr per dag. Det visade sig bero på att min operatör Halebop tar betalt per 100 kb-intervaller, vilket är mycket mer än vad som krävs för att ladda ner ynka små kartbitar.

Link to comment

Du kan om du är premium medlem, skapa en pocket query med cachar över det område du ska till och sen ladda ner den i telefonen innan du reser. Sen stänger du av datatrafik när du åker så kostar det inget då GPS'en är gratis att ha igång, förutom att det drar batterier.

 

Har du tips på vilket kartprogram som är bra i telefonen? Jag har samma funderingar som trådstartaren men har inte lyckats ladda ner cacherna offline i telefonen...

Link to comment

Du kan spara caches för off-line-användning i den senaste versionen av iPhone appen. Notera att du måste välja en annan kartleverantör än Google (men det framgår av applikationen). Detta är som jag förstår det en feature som Groundspeak lade till i början av sommaren. Med den funktionen kunde vi cacha utanför Sverige i sommar.

/PerJ

  • Upvote 1
Link to comment

Pocket querys är riktigt smidiga att använda, även här hemma i Sverige. Inför vårens resa har jag kollat upp min operatör (felia). Man kan tydligen köpa dagpass för mobildata för 49:- per dag inom EU.

Återkommer kanske med ett utlåtande. :-)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...