Jump to content

Osto-opas


Geo-Scooters

Recommended Posts

Tämä on varmaan monesti puitu asia, mutta kun en ole oikein löytänyt tietoa. Eli onko kukaan tehnyt tälläiselle vasta-alkajalle tarpeeksi simppeliä osto-opasta gps-laitteille? Eli mitä pitäisi tietää ja mitä ominaisuuksia pitäs olla, kun rupee harkitsemaan ostamista?

Link to comment

Täällä GC.com:ssa ja sen foorumeilla löytyy varmaankin tarinaa, esim. linkki tänne sivustoon Joe Mehaffey and Jack Yeazel's GPS Information Website sekä sieltä lisää.

 

Lyhyesti voisi todeta, että voit ostaa halvan mallin tai sitten sellaisen, jonka oikeasti haluat. Jotta et suotta joutuisi ostamaan molempia, niin kannattaa tutkailla rauhassa. Jos kuume on liian korkea, niin voit päätyä parantumista odotellessa vaikka superhalpaan vaihtoehtoon, eli käytettyyn.

Link to comment

Sain itse ensimmäisen GPSäni synttärilahjaksi ja se palveli kätköilyssäkin puolitoista vuotta oivallisesti. Muuten olen 'mikahen' kanssa samaa mieltä, joko hankit ensin superhalvan ja uusit sitten sen vuoden parin päästä, tai harkitset tarkkaan ja hankit kunnollisen ensi yrittämällä. Välimuodot taitavat tulla vielä kalliimmiksi.

Link to comment

Ainakin ihan ensiksi kannattaa miettiä haluaako karttapohjaisen vai tyytyykö perinteiseen malliin jossa reitti täytyy suunnitella jonkun "manuaalisen" kartan avulla (tai sitten vaan posottaa linnuntietä :o ). Tämän jälkeen voi miettiä paljonko laitteeseen haluaa törsätä rahaa ja hieman vertailla eri valmistajien hintaeroja.

Link to comment

Kalliimpia malleja ei kannata lähteä sokkona ostamaan. Ehkä ekaks kannattaa ostaa käytetty, joko täältä tai vaikkapa huuto.netistä. Sitten kun on hieman kokemusta siitä, mitä ominaisuuksia kätköillessä tarvitsee, niin voi katsoa kalliimpaa konetta.

 

Sitäpaitsi tämän päivän hienoin kone on puolen vuoden päästä enää neljänneksi hienoin...

Link to comment
Kalliimpia malleja ei kannata lähteä sokkona ostamaan.

Samaa mieltä. Itse olen suurimman osan löydöistäni hakenut etäisyys+suuntanuoli (+kartta printtinä) -ominaisuuksilla. Tuona aikana varmaan vain oikeastaan kerran todella toivoin, että olisi ollut karttaominaisuus gepsissä. En olisi vanhaa Ventureani muuten vaihtanutkaan, ellei sitä olisi varastettu. Kun uuden joutui pakosta ostamaan, niin otin sitten karttavehkeen (60CS).

Link to comment

Ehkä tuo "nuoli/etäisyys" vois riittää näin aluksi minulle. Ja mitä eniten toivoisin siinä olevan, meinaan tarkkuutta. Joten sitten vaarallisille vesille: mitä merkkiä ja mallia suosittelisitte... Vai onko tarkkuus paremmuus vain urbaani legenda? Vielä vaarallisempaa; onko jotain mitä ei missään tapauksessa kannata hankkia?

Link to comment
Ehkä tuo "nuoli/etäisyys" vois riittää näin aluksi minulle. Ja mitä eniten toivoisin siinä olevan, meinaan tarkkuutta. Joten sitten vaarallisille vesille: mitä merkkiä ja mallia suosittelisitte... Vai onko tarkkuus paremmuus vain urbaani legenda? Vielä vaarallisempaa; onko jotain mitä ei missään tapauksessa kannata hankkia?

Ensimmäinen Gepsini oli tosiaan lahjaksi saatu perus eTrex, siis pelkästään nuolilla ja etäisyydellä toimiva vehje, uusi syö nyt sitten lähes rajattomat määrät karttoja ja Waypointteja. Suoraan sanottuna tarkkuudessa en ole ainakaan vielä havainnut eroja, jotkut toki väittävät sitäkin. Voisi epäillä että uudempi löytää satelliitit nopeammin ja kertoo osaavansa paikantaa tarkemmin mutta nähtäväksi jää. Kuisalliseksi olen kokenut tarpeen naputella koordinaatit käsin, virheitäkin tulee ja homma on käyttöliittymästä johtuen ns tuskastuttavaa.

 

Olisikohan alussa niin kovin kova kiire ??

 

Mitä ei kannata hankkia?? Siihen en osaa ottaa kantaa, molemmat hallussani olleet vehkeet ovat hoitaneet hommansa.

Link to comment

Minä kuuluun siihen "höynäytettävien" sakkiin jonka mielestä uusin ja hienoin on aina parasta. Aina siihen ei ole kuiteskaan rahaa tai sitä voi raottaa pussin suuta pitkin hampain ja ajatellen onko tässä mitään järkeä. Tosin olen myös sitä mieltä, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Ja jos ostoksille lähdetään niin ostetaan sitten kerralla sellainen laite ettei häti tarvitse kauppaan sännätä uudestaan.

 

Tähän asiaan on siis olemassa monta lähtökohtaa ja näkemystä. Tällainen ajattelutapa ei kenties ole aina egologinen mutta toisaalta meitäkin tarvitaan jottan kehitys menisi eteenpäin.

Link to comment

Seuraavassa 6/05 MikroPiltissä (lehti lienee joillekin tuttu) pitäisi olla juttua GPS-laitteista. Asiasisällön tukevuudesta en mene takuuseen, joten sittenpä nähdään.

 

Itse hankin Garmin 76cs:n seitsemän vuoden ikäisen GPS II+:n vapauttamiseksi vilttiketjuun. Molemmissa arvostan liitäntöjä ulkoiselle antennille (esim. autokäytössä) ja virtalähteelle (kotona ja autossa) sekä tietysti PC-liitäntää (molempiin käy sama virta/datakaapeli), 76cs:ssä lisäksi USB jota on tosin tullut käytetyksi käytännön syistä vain satunnaisesti. Sarjaliitännälläkin pärjää ilmeisesti hyvin, paitsi karttojen lataus on 115 kB:n nopeudesta huolimatta ilmeisesti USB:llä nopeampaa.

 

76cs:ssä pari NiMH-AA-akkua kestää monta kertaa pidempään kuin vanhassa neljä. Samoin kompassi on hyvä olla joskus käytettävissä, ja nyt se on aina mukana.

 

WAAS on toistaiseksi ollut pettymys, koska järjestelmä ei ole vieläkään valmis Euroopassa, ja satelliitit voivat jäädä muutenkin liian matalalle horisonttiin.

 

GPS:n kanssa on paljon lisäiloa karttaohjelmista (varsinkin autossa), joilla voi katsoa missä ollaan, mitä on lähistöllä, missä tulikaan kierreltyä ja myös tehdä reittejä etukäteen patikointiin yms. Kätköilyssä karttoja ei tarvita välttämättä GPSr:ssä, niitä voi ladata kuvina vaikka kännykkään, niin ei tarvitse tulostella.

 

EDIT: Esim. Garminilla taitaa olla joitakin malleja, jotka ottavat virtaa USB-kaapelista. Tällöin akut eivät kulu kotona, eikä tarvitse hankkia erillistä virtapiuhaa, kun USB saattaa tulla laitteen mukana.

 

EDIT2: Lehden juttu onkin jo esittelyssä webissä: Gps-autonavigointilaitteet vertailussa. Harmi, ettei mukana ollut laitteita geokätköilijöille.

Edited by mikahe
Link to comment

"WAAS on toistaiseksi ollut pettymys, koska järjestelmä ei ole vieläkään valmis Euroopassa, ja satelliitit voivat jäädä muutenkin liian matalalle horisonttiin. "

 

Waas-järjestelmä palvelee hieman eri aluetta kuin Skandinavia mutta pelaa täälläkin auttavasti.

Egnos-järjestelmästä taas odotettiin pelastajaa mutta toisin käy.Tästä "pikku-Galileo"-järjestelmästä tuskin tulee olemaan mitään iloa Suomen leveysasteilla.

Lähin maa-asema on Tromssassa ja sen signaalista ei ole yksinään apua.

Eli GPS-myyjien Egnospuheet voi laskea toisesta korvasta ulos.

Ja...Egnos-järjestelmään tuskin satsataan lisää rahaa kun Galileon ylösajo on käynnistynyt.

Edited by Korian Cacher
Link to comment

Galileosta tulikin mieleen, että senhän pitäisi olla yhteensopiva olemassa olevien järjestelmien kanssa mutta mahtaakohan se vaatia sitten päivityksiä olemassa olevien gepsien ohjelmistoon. Vai pitääkö mennä gepsi kauppaan, jos aikoo hyödyntää järjestelmää kätköilyssä oikein kunnolla.

Link to comment
onko jotain mitä ei missään tapauksessa kannata hankkia?

Merkkejä en tiedä, mutta minulle on jäänyt sellainen käsitys (korjatkaa jos olen aivan väärässä), että on kaksi valtamerkkiä; Garmin ja Magellan. Näihin löytyy ohjelmistopäivityksiä, karttoja ym. Markkinoilla on myös 'nimettömiä' GPS laitteita, joiden yhteensopivuudesta eri karttajärjestelmiin ei ole tietoa, samoin kuin huolloista, päivityksistä jne. Joten minä neuvoisin, että valitse gepsi noista kahdesta merkistä, niin riski on aina hiukan pienempi. Se kumpi on parempi, riippuu siitä keneltä kysyt :lol:

Hyviä ne on silti molemmat.

Link to comment
Galileosta tulikin mieleen, että senhän pitäisi olla yhteensopiva olemassa olevien järjestelmien kanssa mutta mahtaakohan se vaatia sitten päivityksiä olemassa olevien gepsien ohjelmistoon. Vai pitääkö mennä gepsi kauppaan, jos aikoo hyödyntää järjestelmää kätköilyssä oikein kunnolla.

En usko, että nykyisillä laitteila Galileoa pystyy kuuntelemaan - ehkä sitten joskus tulee kaksoislaitteita, jotak toimivat molemmissa.

Mutta isompi ongelma galileon suhteen on taannoin jostain (en muista mistä) lukemani suorituskyky: Tarkkuus huitelee muistaakseni jossain 10 - 20 m välillä, ellei osta tarkempaa palvelua. En tiedä, mikä tuo ostomenettely olisi, mutta ilmeisesti jotain vastaavaa, kuin nykyään on saatavissa differentiaali-GPS -signaalia RDS-radiopalveluna.

Link to comment

Sanotaan vielä ihan halvimmista laitteista yksi huomioitava asia:

 

Pienimmässä Gekossa ei ole PC-liitäntää. Se on erittäin paha puute geokätköilykäytössä, kun waypointteja ladataan koneelle kymmeniä/satoja. Gepsien askeettisen näppäimistön huomioiden jo muutaman pisteen käsin naputtelu alkaa puuduttamaan... Tämäkin riippuu tietenkin kätköilijästä; itse pidän kapulassa jatkuvasti 700 kotiani lähintä kätköä ja vaihdan sisältöä, kun lähden tuon alueen ulkopuolelle.

 

Tuo 700 sen takia, että koneen muistiin mahtuu 1000, ja haluan pitää tilaa multien välipisteille, parkkipaikoille jne.

Link to comment

Galileosta löytyy tietoa ESA:n sekä Euroopan komission sivuilta. En kyllä löytänyt tarkkuutta ilmaiskäyttäjille, mutta jostain lisäpalveluista ainakin joudutaan maksamaan. Voisi kuitenkin kuvitella että tarkkuus olisi vähintään GPS:n luokkaa kun Eurooppa niin haluaa ylpeillä tuolla, ja tottahan onkin että teknisiltä tiedoiltaan se on paljon kehittyneempi kuin GPS. Tai siis tällaisen käsityksen noilta propagandasivuilta saa ;)

Link to comment

Lopullista,julkista tietoa Galileon käyttötarkkuuksista ei ole kai saatavilla.Jossain vaiheessa annettiin tietoa että tarkkuus on parempi kuin GPS-järjestelmässä ilman korjaussignaaleja.

Se tarkkuus mikä tulee vapaaseen,ilmaiseen käyttöön on auki.Maksullisia lisäpalveluja saa rahalla.

Saapa siis nähdä mihin mennään.

Link to comment

Joku radioamatööri tai muuten radiojuttuja tunteva voisi muuten kertoa meille muille, mihin tuo RDS:n suojaus perustuu. Perusmallin RDS-vastaanotin on käsittääkseni hyvin edullinen laite, miksi emme siis viritä sellaisia gepseihimme kiinni, jolloin pääsisimme differentiaalikorjauksella kenties 1m tarkkuuksiin? Ei kai noissa sentään saman luokan salauksia ole kuin tv:n satelliittikanavissa?

Link to comment
...edullinen laite, miksi emme siis viritä sellaisia gepseihimme kiinni, jolloin pääsisimme differentiaalikorjauksella kenties 1m tarkkuuksiin?

Ja kukakohan tarvitsee kätköilyssä alle metrin tarkkuuksia kun ei kätkön piilottaja ole kuitenkaan todennäköisesti saanut kätköstä aivan tarkkoja koordinaatteja :D

Link to comment
...edullinen laite, miksi emme siis viritä sellaisia gepseihimme kiinni, jolloin pääsisimme differentiaalikorjauksella kenties 1m tarkkuuksiin?

Ja kukakohan tarvitsee kätköilyssä alle metrin tarkkuuksia kun ei kätkön piilottaja ole kuitenkaan todennäköisesti saanut kätköstä aivan tarkkoja koordinaatteja :D

Kätköstä saa tarkat koordinaatit, jos jaksaa tehdä sen hiukan huolellisemmin kuin pelkästään napauttamalla kätkön kohdalla kerran gepsin 'Merkkaa tähän waypoint' -nappia. Jos epäilet asiaa, voit toki lukea kävijöiden logeja vaikkapa minun kätköistäni :D

 

Kenties helposti saatavia tarkkoja koordinaatteja voisivat haluta vaikkapa kätköjen piilottajat? Etsintääkin se kyllä huomattavasti helpottaa, varsinkin jos on oppinut tuntemaan kätkijöitä nimimerkin perusteella sen verran, että tietää kyseisen kätkijän yleensä pitävän huolta koordinaattiensa tarkkuudesta.

Link to comment

Niin no en epäile yhtään kätköjen tarkkuutta jos jaksaa mitata huolellisesti, mutta itselläni on vanha Garmin 12, noin 7 vuotta vanha, niin en tiedä kuinka varmasti sillä saa kätkön koordinaatit otettua. Voi olla, että saa, mutta itse en ainakaan osaa kovin kummosia taikatemppuja tehdä koordinaattien ottamiseksi. Huolellisesti tosin itsekkin pyrin kätköni koordinaatteja ottamaan ja laskemalla keskiarvoja, mutta tiedä siitä sitten kuinka tarkkoja ne todellisuudessa ovat muiden laitteilla katsottuna.

 

No itse kyllä arvostan jos koordinaatit vievät suoraan kätkölle, kun joskus on tullut haettua 10 metriä väärästä paikasta kun koordinaatit ovat olleet pielessä (Gps:sänihän näyttää etan 0.00km, 0.01km, 0.02km...jne.). Tosin tämä on yleensä tapahtunut vanhemmilla kätköillä (piilotettu ~2001-2002)

 

Ja jos ei kätkö löydy voihan sitä aina soittaa kaverille :)

Link to comment
(Gps:sänihän näyttää etan 0.00km, 0.01km, 0.02km...jne.)

Noissa SA-aikakauden laitteissa kannattaa katsoa ennemmin koordinaattinäyttöä. Samalla saa osviittaa suunnasta. SA:llahan metrintarkasta etäisyysnäytöstä olisi ollut lähinnä haittaa.

Link to comment
(Gps:sänihän näyttää etan 0.00km, 0.01km, 0.02km...jne.)

Noissa SA-aikakauden laitteissa kannattaa katsoa ennemmin koordinaattinäyttöä. Samalla saa osviittaa suunnasta. SA:llahan metrintarkasta etäisyysnäytöstä olisi ollut lähinnä haittaa.

Juu sitä menetelmää olen käyttänyt ja myös sitä, että mihin kepsin kompassin nuoli osottaa, sillä jos koordinaatit ovat tarkat, niin kun kävelee kätköä ympäri nuoli pyörii osoittaen koko ajan kätköön. Olen ollut erittäin tyytyväinen kätköilyssä tähän laitteeseen.

Link to comment
Galileosta tulikin mieleen, että senhän pitäisi olla yhteensopiva olemassa olevien järjestelmien kanssa mutta mahtaakohan se vaatia sitten päivityksiä olemassa olevien gepsien ohjelmistoon. Vai pitääkö mennä gepsi kauppaan, jos aikoo hyödyntää järjestelmää kätköilyssä oikein kunnolla.

Käsittääkseni yhteensopivuudella tarkoitetaan sitä, että käytössä on samoja taajuuksia, mikä alentaa "dual-mode" laitteen kustannuksia, ja että järjestelmä on suunniteltu niin, että molempien signaalit voidaan laskea mukaan samaan "yhtälöön", eli Galileo-laite osaa ja pystyy järkevästi parantamaan tarkkuutta / paikkaamaan kuuluvuutta GPS-signaalin avulla. Galileo on tietenkin täysin riippumaton GPS:stä, mutta ilmeisesti tälläiset "dual-mode" laitteet on se, mitä pitäisi olla tulossa.

 

Egnos on askel kohti Galileota siinä mielessä (muiden, ei-teknisten päämäärien lisäksi), että sillä voidaan nopeasti välittää vastaanottimille tieto viallisesta satelliitista tai muusta järjestelmän toimintahäiriöstä. Tämä on (paremman tarkkuuden ohella) merkittävä uusi asia myös Galileossa. Ko. palvelutaso ("safety-of-life") taataan ilmeisesti vain sertifioiduille laitteille, mutta on sinänsä maksuton.

 

Galileon maksullisten palveluiden idea on siinä, että järjestelmään on määritelty taajuksia myös 3. osapuolien tarjoamille (salatuille) data-palveluille. Nämä voivat sisältää periaatteessa mitä vaan, mutta luonnillisia sovelluksia olisi vaikka karttadata tai sen päivitykset, säätiedot, liikennetiedot ja miksei supertarkka (paikallinen) differentiaali-signaali. Lisäksi joku kaista on varattu viranomaisten signalointiin; tämänkin käyttö lienee viranomaisten (ja laitevalmistajien) mielikuvituksesta kiinni.(?)

 

Mutta kyllä järjestelmän (oma) tarkkuus tulee olemaan parempi kuin GPS, eikä maksa mitään. Toki tähän liittyy aina teknisiä haasteita, mutta olisihan se ihan skandaali jos sitä ei saavuteta.

 

Jossain dokumentissa oli luonnehdittu erilaisia käyttäjäryhmiä ja niiden tarpeita, ja siellä taisi olla maininta että joku peruskäyttäjä vaatii esim. 10-20m tarkkuuden, kaupallinen hyödyntäjä enemmän ja joku erikoistapaus vaikka senttejä. Kyse oli kuitenkin minimi-tasoista, eikä siitä että se olisi se mitä tarjotaan. Eikai tähän konseptiin mitään tarkkuuden "pihtaamista" kuulu...?

Link to comment

Ja kukakohan tarvitsee kätköilyssä alle metrin tarkkuuksia kun ei kätkön piilottaja ole kuitenkaan todennäköisesti saanut kätköstä aivan tarkkoja koordinaatteja :)

Kätköistä saa varsin tarkat koordinaatit hyvin yksinkertaisin konstein. Olen soveltanut viiden pisteen ristiinmittausta: otetaan talteen koordinaatti itse kätkön kohdalta sekä sopivan metrimäärän päästä neljään eri ilmansuuntaan ja niistä keskiarvo.

Mittanauha tai -naru olisi hyvä apuväline, kärsivällisyys vielä parempi.. :) ...jos antaisi gepsin rauhoittua joka pisteessä vaikka viisi minuuttia ennen pisteen tallennusta, saisi oletettavasti vielä tarkemman mittauksen.

Link to comment

Gepsin hankkiminen alkaa pikkuhiljaa tulla ajankohtaiseksi ja on vähän hankala tietää, mitä kannattaa hankkia. Kaikkialla mainitaan aina Magellan ja Garmin, mutta onko jollakulla kokemusta Lowrancen gepseistä? Hongkong kauppaa iFinder Go-nimistä laitetta (iFinder Go) mielestäni kohtuullisen edulliseen 119 €:n hintaan.

Link to comment

Käytössäni on nyt parin viikon ajan ollut Magellanin eXplorist 500 ja MapSendin Streets and Destinations kartat ladattuina sen sisuksiin koko Suomen osalta. Samoin olen ladannut sinne melkein kaikki Suomen kätköjen Waypointit. Verrattuna edeltäjänsä kanssa (Garminin perus eTrex) tehtyihin kätköreissuihin, olen huomannut muutamia peruseroja eXploristin hyväksi:

1. Parempi tarkkuus; vehje hakee kyllä tarkkuutta puolisen tuntia virran päälle kytkemisen jälkeen mutta sitten se yleensä löytää WAAS satelliitin täällä Keski-Suomessakin ja muutaman minuutin hakemisen jälkeen se ainakin ilmoittaa tarkkuudeksi 2 tai 3 metriä. Tähän asti hakemani kätköt ovat myös tuolta etäisyydeltä löytyneet mutta tämä saattaa toki olla ennakkotieto vähäisen kokemuksen takia. En usko edes ulkoisen antennin juurikaan parantavan tarkkuutta koska tuon saman 2-3m lukeman löytää näytöstä vaikka vehje olisi ollut puoli tuntia auton etupenkin alla piilossa.

eTrexin kanssa tarkkuus oli yleensä 10m paikkeilla katteista riippuen, autossa aina yli 20m paitsi tuulilasin alla 10-20m.

2. GPSr:n kartoista on kyllä senverran apua että ainakaan kaikille kätköille ei tartte enää printata karttaa mukaan, autolla ajettavat tiet näyttävät löytyvän kaikki.

Kartoista on apua kätköilyn lisäksi muussakin liikkumiseen liittyvässä, jopa kalastamisen harrastamisessa

3. Uudemman vehkeen akku kestää tuplasti sen minkä vanhassa patterit.

4. USB liitäntä on nopea

5. Muisti ei lopu kesken

6. Koordinaatteja ei enää tartte näpytellä GPSrään joka on TODELLA rasittavaa, tosin ainakin GSAKin käyttäminen vaatii lisää rahaa eli 'NagNagkin' poistamismaksun Clydelle. Sitten homma hoituu 200 waypointin kasoissa todella näppärästi.

 

Ja eXploristin tappioksi:

1. Tavalliset AAA patterit ei käy !!!!!!

2. Uusi on hiukka eTrexiä isompi

 

Arvostelkaa ainakin näitä asioita ja jos ne laittaa toiseen kuppiin ja toiseen lähes törkeän kotimaisen hankintahinnan, en ainakaan minä lähde helposti kenellekään osoittammaan tai suosittelemaan mitään merkkiä tai mallia.

Kuitenkin itse olen ainakin tällä hetkellä tyytyväinen, olen saanut suunnilleen ne asiat joita eXploristin hankkiessani etsin: pieni koko niin että se on lähes aina mukana, tarkka myös puiden alla, hyvä näyttö tämmöisen puolisokean vaarin vaativille silmille ja kartat joista on apua muutenkin kuin kätköilyssä. Lisäksi sain ihan kohtuulliset kartat tietskariini.

Link to comment
Gepsin hankkiminen alkaa pikkuhiljaa tulla ajankohtaiseksi ja on vähän hankala tietää, mitä kannattaa hankkia. Kaikkialla mainitaan aina Magellan ja Garmin, mutta onko jollakulla kokemusta Lowrancen gepseistä? Hongkong kauppaa iFinder Go-nimistä laitetta (iFinder Go) mielestäni kohtuullisen edulliseen 119 €:n hintaan.

Näyttäisi olevan perus karttagepsi, ennen ostamista kannattaa varmistaa että karttana on jokin kotoisempi kuin valmistajan ilmoittama:

Background Map

32MB built-in memory with background map of the continental U.S. and Hawaii

Käsittääkseni karttaa ei pysty itse päivittämään:

Custom Mapping

none

Lisäksi en löytänyt mitään tietoja datakaapelista! Accessories mainitsee vain Cigarette plug power cable:n.

En ostaisi gepsiä jota ei saa kiinni tietskariin. NMEA input/output tälle kyllä luvataan joten varmaan vehkeessä sitten on I/O-liitin, kannattaa tarkistaa kaupassa.

 

Edit

Lisätietoja tästä säikeestä

...I made a second call. This time I was told there was no upload capability of waypoints or maps or anything else. The unit could only send NMEA information to the PC.

Eli ei mahdollisuutta ladata karttoja eikä edes waypointteja :P

Halvalla ei välttämättä saa hyvää...

Edited by Erwast
Link to comment
Näyttäisi olevan perus karttagepsi, ennen ostamista kannattaa varmistaa että karttana on jokin kotoisempi kuin valmistajan ilmoittama:

 

Kävin paikallisessa Hongkongissa tutustumassa iFinder Gohon. Karttana laitteessa on tosiaan continental U.S. ja Hawaii. Jonkinlainen maailmankartta löytyi myös ja maksimizoomauksella Suomesta löytyi yksi kaupunki, Helsinki. Näillä kartoilla ei siis ole mitään käyttöä Suomessa.

 

Lisäksi en löytänyt mitään tietoja datakaapelista! Accessories mainitsee vain Cigarette plug power cable:n. En ostaisi gepsiä jota ei saa kiinni tietskariin. NMEA input/output tälle kyllä luvataan joten varmaan vehkeessä sitten on I/O-liitin, kannattaa tarkistaa kaupassa.

 

Laitteessa näytti olevan liitin virtakaapelia varten ja toinen liitin ilmeisesti datakaapelia varten. Myyntipakkauksessa ei ollut mukana minkäänlaisia liitäntäkaapeleita.

 

Halvalla ei välttämättä saa hyvää...

 

Tähän hintaan (119 €) ei todellakaan voi olettaa saavansa laadukasta karttagepsiä. Mielestäni tässä laitteessa on ylivoimainen hinta/ominaisuussuhde verrattuna Magellanin ja Garminin vastaaviin eli halvimpiin laitteisiin. Laite on siis varteenotettava vaihtoehto perusgepsiä hankkiville.

Link to comment
Halvalla ei välttämättä saa hyvää...

 

Tähän hintaan (119 €) ei todellakaan voi olettaa saavansa laadukasta karttagepsiä. Mielestäni tässä laitteessa on ylivoimainen hinta/ominaisuussuhde verrattuna Magellanin ja Garminin vastaaviin eli halvimpiin laitteisiin. Laite on siis varteenotettava vaihtoehto perusgepsiä hankkiville.

No otetaan sen verran takaisin että kyllähän tuo varmaan muuten on aivan kelpo laite mutta kun reittipisteet pitää syöttää käsin :mad:

NMEA-liitäntää tietysti voi hyväksikäyttää jos haluaa navigoida läppärin tai PDA:n kanssa, siinä suhteessa pykälää parempi kuin Geko 101

Link to comment

Mikähän laite mahtaisi olla paras valinta, kun ajatellaan yhteiskäyttöä auto+metsä? thePeanuts on aloittelemassa kätköilyuraansa, mutta haluaisi käyttää laitetta ensisijaisesti ajo-oppaana kaupungissa. Toiveena olisi ääniopastus. Laite pitäisi saada siis irti autosta ja käteen.

 

T: Reba

Link to comment
Mikähän laite mahtaisi olla paras valinta, kun ajatellaan yhteiskäyttöä auto+metsä? thePeanuts on aloittelemassa kätköilyuraansa, mutta haluaisi käyttää laitetta ensisijaisesti ajo-oppaana kaupungissa. Toiveena olisi ääniopastus. Laite pitäisi saada siis irti autosta ja käteen.

 

T: Reba

 

Ehdottaisin Garmin Quest'ia. Olen itse testannut ja toimii hyvin. Tosin maastossa kaupunkikartalla ei kovin tarkkoja tietoja ole, maastokartoissa sen sijaan kyllä.

Viimeksi testasin siten, että ajokarttana oli Europe ja maastoon siirtyessä vaihdoin Suomi Topoon (ja liikkumisvälneeksi 'jalkaisin'). Ainoa hankaluus on laitteen muoto, mutta lisäantennilla siitäkin selvisi hienosti. Laite saa olla taskussa ja yhteys toimii silti.

Ääniohjaus on auton virtapistokkeessa, joten se ei toimi pelkässä gepsissä maastossa ;) .

Kannattaa tutustua.

Link to comment
Ok, kiitos neuvosta. Välitän sen asianosaisille.

Vahvistan Maxxyn kommentit Questin omistajana :P

Jos haluat tarkempaa tietoa omianisuuksista, käytettävyydestä jne, ota yhteyttä.

 

Tuo lisäantenni olisi todella tarpeeseen - on todella hankala pitää laiteen oma antenni vaakatasossa pusikossa ja kivikossa rämpiessä :P

Suojakotelo tai pussikin olisi tarpeen maastossa :P

 

Onko joku hankkinut - mistä saisi edullisimmin?

Link to comment

Nyt kun minullakin on Quest, täytyy todeta että hyvä peli. 500 omaa pistettä mahtuu muistiin. Extremesportista tilasin. Tarkistakaa, että saatte Europe7 kartan, mistä ostattekin. Uusi malli Quest II on tulossa. Ainoa ero lienee isompi muisti.

Tuo maastossa käytettävyys voisi olla parempi lisäantennilla. Mutta toisaalta, onko antenni hankalampi kuin se läppä? Pitäisikä lisäantenni liimata lakin lippaan? Antennin johtokin on monta metriä? Vai onko erilaisia antenneja? Onko vinkkejä?

Elsingan sivuilta ja muualtakin löytyy tosi paljon vinkkejä Questin käyttöön, mutta ei tästä.

Ja täältäkin löytyy tietoa:

http://www.karavaanarit.fi/etuteltan_puhee...elu/?num=145397

Suojapussia en kaipaa, kun se kestää vesisadetta ja käyttöä aika hyvin. Olen ehtinyt jo pudottaakin aika korkealta.

Link to comment

Ehdottaisin Garmin Quest'ia.

 

...

 

Ainoa hankaluus on laitteen muoto, mutta lisäantennilla siitäkin selvisi hienosti. Laite saa olla taskussa ja yhteys toimii silti.

Nostetaanpa tämä keskustelu ylemmäksi.

Samalla Maxxylle kysymys:

Mikä antenni (tyyppinro) oli kyseessä?

Vai erillinen liitinjohto ja antenni?

Antenni maastossa lakin lippaan eli siis reppuun kiinnitettävissä?

Onnistuiko lyhentäminen vai oliko valmiiksi lyhyt ja notkea johto?

Näkemässäni oli karmea kaapeli, joka lienee tarkoitettu (kuorma)autoon pysyvään asennukseen...

Link to comment

Mulla on käytössä noita NavSpheren magneettiantenneja...

 

NavSphere

 

Näkyy vain hinnat nousseen lähes tuplaten kesästä!

 

Silti paljon paljon alle suomen hintojen :rolleyes:

 

Auton katolla aivan ehdoton värkki. Repussa yläosassa minulla on myös tuo antenni, parilla ruuvilla kiinni alla olevassa pellinpalassa (ruuvit tulee antennin mukana).

Ei paras mahdollinen paikka, mutta voipahan pistää koneen vaikka taskuun välillä.

 

Varmaan paras olisi siellä lippalakin päällä, mutta se on vielä kokeilematta ;)

 

Ai niin, tuossa antennissa on kiinteä johto, mitan saa itse valita. Autossa on pitempi ja repussa lyhyempi (muistaakseni 9ft/3 ft). Liitintyypin saa myös valita - suosittelen mutkaa.

Suora liitin käy kyllä autossa, mutta maastossa mutka on minusta parempi (= antennijohto lähtee liittimestä sivusuuntaan, ei suoraan koneen taakse).

Johto on kieltämättä hiukan jäykempää kuin vastaavan vahvuinen kuparijohto, mutta sehän onkin antennijohto!

Sitä saa myös ilman liitintä, jolloin johdon voi katkaista omaan tarkoitukseen sopivaksi. Muutoin kannattaa 'mitata' tarve ja tilata valmiiksi sopivan mittainen johto.

 

EDIT: Antennin merkki unohtui mainita: Gilsson (josko sillä nyt niin merkitystä on). :)

Edited by Maxxy
Link to comment

Mulla on käytössä noita NavSpheren magneettiantenneja...

...

EDIT: Antennin merkki unohtui mainita: Gilsson (josko sillä nyt niin merkitystä on). :ph34r:

Juuri tuli postista Questin 3ft antenni. Gilsson. 28,95 taalaa kotiin toimitettuna = n. 20 euroa. (gpsdiscount.com).

Suomesta olisi saanut tilaamalla hintaan 60-70 euroa!

Kaapeli on paljon näppärämpi kuin odotin ja liitin on erinomainen, samoin magneettikiinnitys.

Maxxylle kiitos vinkeistä. Oli kuin kaihileikkaus Questille. Antennissa on kuulemma tyyppivika, joka vaivaa vanhemmiten. Ja monta kertaa ehdin olla tämän kanssa pulassa.

Avasin ja puhdistin (ohjeita googlesta), mutta sain vain vilahduksia satelliiteista.

Suosittelen ehdottomasti Questin käyttäjille. Se lienee edelleen ainoa todella monipuolinen laite (ääniopastus) pitkällä akunkestolla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...