Jump to content

Fin: Gsak/oziexplorer/pocket Queries


jupilli

Recommended Posts

Heips,

uuden Gepsin hankkimisen myötä olen maksanut GC:n jäsenmaksun, 30 päivää, asentanut GSAKit ja OZIEXPLORERit sun muut hienosteluvehkeet ja päättänyt kokeilla miltä kätköily tuntuu tekniikan ihmeiden avulla.

Koska en kuitenkaan haluaisi uhrata koko kesän tehokasta kätköilyaikaa opettelemalla tämän arsenaalin käyttämistä, uskallan esittää kysymyksen (kysymyksiä) siitä millä tavalla joku jos kukaan täällä pohjan perillä näitä vehkeitä käyttää.

Esimerkiksi nuo Pocket Queryt, käyttääkö joku niitä ja jos niin mitenkäs homma käytännössä kannattaa tehdä ?? Kerran viikossa odotellen GC:n lähetystä ?? Kuinka laajalta alueelta niitä kannattaa ladata ? ETC ETC ??

Olen ollut käsittävinäni että PQ:t lopettaisivat tuon tuskastuttavan koordinaattien naputtelun vajaamielisten Aamerikkalaisten insinöörien rakentaman käyttöliittymän avulla Gepsiin. Onko näin ??

Link to comment

Koordinaattien näpytteleminen on TYLSÄÄ. Olen jo pitkään käyttänyt apuohjelmia. Nykyisin GSAK:ta ja MapSourcea. Waypointit GSAK:iin, siitä MapSourcen kartalle ja sitten reititettynä gepsiin. Pocket Queryjen ihanuudesta en tiedä mitään, kun en ole jäsen.

Link to comment

Minulla on tehtynä valmiiksi kymmenkunta erilaista pocket queryä, joita sitten ajastelen kulloisenkin kätköilyinnokkuuden ja kulkureittieni mukaan.

Yleisimmin käytössä on query joka tuo 200 lähintä löytämätöntä. Tällä hetkellä tuo query on ajastettu lähettämään satsin minulle joka päivä zipattuna gpx-formaatissa.

 

Tuon paketin avaan sitten GSAK:lla (ei tarvitse edes purkaa, GSAK osaa lukea suoraan zipistä). Tuloksena GSAK:ssa on sitten kätköt kuvauksineen ja muutaman viimeisen lokimerkinnän kera selailtavissa offline-tilassa.

 

Jos ratkaisen esim. jonkun mystery-kätkön kotona, muutan ko. kätkön koordinaatit GSAK:iin (Corrected coordinates). Seuraavan satsin tullessa GSAK muistaakin sitten muuttaa ko. kätkön koordinaatit automaattisesti.

 

GSAK:sta exporttaan waypointit Magellan MapSend Streets&Destinations Suomi - ohjelmaan, joka sitten näyttää ne kartalla. Sitten vaan reitin suunnittelu ja siirto GPS-laitteeseen.

 

Voi kuulostaa monimutkaiselta, mutta on itse asiassa helppoa ja nopeaa. Eikä tarvitse tuskailla gc.com:in ajoittaisten hidastelujen takia kuin logatessaan.

Link to comment

Kyllästyin raahaamaan mukana useita kiloja printattuja kätkökuvauksia ja hommasin PDA-laitteen johon ajan kuvaukset GSAKista HTML-muodossa, voin katsella niitä suoraan nettiselaimella.

LOC tiedostossahan on vain kätkön nimi, koodi ja koordinaatit, GPX sisältää koko kuvauksen ja viisi viimeistä lokia. Lokitietoja voi kerryttää GSAK:iin kumulatiivisesti lataamalla saman kätkön uudelleen.

Minulla on GSAK:ssa ladattuna kaikki Suomen kätköt, PQ:na pullahtaa uudet pari kertaa viikossa, samoin päivitetyt kätköt.

Lisäksi päivitän "Modification Reports" -säikeessä ja Recent Logs sivulta löytyvät muutedut/disabloidut/enabloidut kätköt sekä omat löydetyt suoraan kätkökuvauksen GPX-linkistä (aukeaa muuten Firefoxilla suoraan GSAKkiin :blink: )

Lisäksi käytän kätköjen 2-d visualisointiin Trackmakerin ilmaisversiota jossa pidän myös "tiekarttaa" gepsistä saatujen reittilokien pohjalta.

Sitten vaan filtteröidään tulevalta etsintäalueelta löytökelpoiset kätköt ja tuupataan gepsiin ja eikun menoksi.

Link to comment

Käytän täsmälleen samanlaista systeemiä kuin Shambbu. Oikeastaan ainoa ero on siinä että yleisimmin käyttämäni query hakee 150 lähintä löytämätöntä, ei 200 kuten Shambulla :). Kerran tai pari viikossa tämä tulee postilaatikkoon.

 

Jos lähistölle on ilmestynyt uusi kätkö, jonka koordinaatit ja kuvauksen haluaa heti, niin siihen ei tarvitse käyttää pocket queryä. Yksittäisen gpx:n saa ladattua kätkön sivulta. Sen voi sitten ladata GSAK:iin.

 

Silloin tällöin voi hakea vaikka kaikkien Suomen kätköjen tiedot. Yhdessä queryssä voi olla maksimissaan 500 tulosta, joten kaikki Suomen (ja Ahvenanmaan) kätköt tulevat tällä hetkellä kolmella queryllä. Olen jakanut ne kätkön perustamispäivän mukaan: eka 1.1.2000 - 10.4.2004, toka 10.4.2004 - 28.8.2004 ja kolmas 29.8.2004:stä eteenpäin.

 

Tuossa 150:n lähimmän mukana mulle tulee myös eBook formaatissa oleva prc-file (joka ei suinkaan ole täysin prc:stä ;):blink: ). Sen siirrän kännykkään, josta sitten voin selailla kätköjen kuvauksia Mobipocket Readerilla. Eli en kanna yleensä mukana muuta paperia kuin ruutuvihon muistiinpanojen tekemiseen. Huono puoli tuossa Mobipocketissa on se, että ainakaan rekisteröimättömässä (ilmaisessa) versiossa ei näyttäisi olevan minkäänlaista hakuominaisuutta.

 

GSAK:ista saa kätköjen kuvaukset ulos myös HTML fileinä, jotka sitten voi ladata vaikka PDA:han (tai kännykkään?). En ole kokeillut. GSAK on kaiken kaikkiaan hieno softa! Siinä riittää ominaisuuksia vaikka kuinka paljon.

 

OziExploreriin en ole vielä tutustunut, vaikka suunnitelmissa on sekin ollut. Mistäs siihen saa karttoja helpoiten?

 

Joku voisi ajatella että kyllä näin harvoin kätköillä käyvä kaveri tulisi toimeen vähemmilläkin systeemeillä. Mutta oma hauskuutensa näissäkin on, ja säästävät vaivaa kuitenkin.

 

Erwast ehtikin mun vielä kirjoitellessa mainita osittain samoja asioita...

Link to comment

Heips,

olen edelleen hiukkasen pyörällä päästäni noiden 'Pocket Queryjen' kanssa. Jotenkin tuntuu niinkuin GC vastaisi pyyntöihini ihan pelkästään silloin kun se sattuu haluamaan, ei juurikaan silloin kun minua juttu kiinnostaisi.

Osaakos joku selittää asiaa miten ne toimivat, mitkä ovat rajoitukset niiden kanssa ja miten valinnat oikein toimivat.

Link to comment

Sinulla on 20 paikkaa, joihin voit tallentaa kyselyn. Saat ajastaa 5 kyselyä/päivä sen aikataulukaavion mukaan. Ajoitetut kyselyt ajetaan joskus sen päivän aikana (jenkkiaikaa) ja lähetetään sähköpostiisi. Unix-ihmiset voivat vaikkapa poimia procmail -ohjelmalla nuo postit automaattikäsittelyyn...

 

Kehittäessäsi uutta PQ:ta älä aluksi valitse suorituspäivää ollenkaan. Kokeile asetuksia, kunnes saat ne kohdalleen. Testaa kyselyäsi tallentamalla se (Submit) ja esikatselemalla (Preview) tuloksia ruudullasi. Vasta kun kysely antaa mielestäsi oikean tuloksen, kannattaa se ajastaa.

 

Jos haluat käyttää 'kertakäyttökyselyitä' eli et halua viikottain toistuvaa ajoa sille, luo aina uusi kysely. Testaa, kunnes se on valmis ja ajasta se kyseiselle päivälle (muista aikavyöhyke), saat vastauksen sähköpostiisi usein jo 15 min sisällä, koska uudet kyselyt menevät jonon edelle. Jos et tehnyt uutta kyselyä vaan käytit vanhaa, joudut jonon viimeiseksi ja tuloksen saaminen voi kestää useita tunteja. Tällaisia kyselyitä varten pidä aina pari kyselyä joko tyhjinä tai ainakin ajastamattomina.

 

Rajoitukset löytyvät ohjeista ja vinkkejä esim. koko Suomen keräämiseen kolmella kyselyllä (toukokuu 2005, pian tarvitaan jo neljäs kysely) on foorumit täynnä. Tärkein rajoitus on tuo max. 500 kätköä/kysely.

Link to comment
Unix-ihmiset voivat vaikkapa poimia procmail -ohjelmalla nuo postit automaattikäsittelyyn...

GSAK:in uusimmalla versiolla pitäisi onnistua kyselyiden tulosten hakeminen suoraan POP3-serveriltä. Helpistä löytyy ohjeet. Kokeilin ihan pikaisesti, mutta en saanut ainakaan ensimmäisellä yrityksellä toimimaan. Ehkä mulla oli jotain asetuksia pielessä, tai sitten firman palomuuri puuttui asiaan.

Link to comment
Unix-ihmiset voivat vaikkapa poimia procmail -ohjelmalla nuo postit automaattikäsittelyyn...

GSAK:in uusimmalla versiolla pitäisi onnistua kyselyiden tulosten hakeminen suoraan POP3-serveriltä. Helpistä löytyy ohjeet. Kokeilin ihan pikaisesti, mutta en saanut ainakaan ensimmäisellä yrityksellä toimimaan. Ehkä mulla oli jotain asetuksia pielessä, tai sitten firman palomuuri puuttui asiaan.

Heips,

mulla on menossa 5.6.0 (Build=11) mutta en silti löydä mainitsemastasi POP3 serveristä sanaakaan senparemmin GSAKista kuin helpeistäkään.

Voitko ystävällisesti valaista asiaa hiukka enemmän ??

Link to comment
Heips,

mulla on menossa 5.6.0 (Build=11) mutta en silti löydä mainitsemastasi POP3 serveristä sanaakaan senparemmin GSAKista kuin helpeistäkään.

Voitko ystävällisesti valaista asiaa hiukka enemmän ??

 

Minulla näyttäisi olevan versio 5.5.1 ja tästä tuo ainakin löytyy:

File->Get data via e-mail

Edited by Shambbu
Link to comment
Heips,

mulla on menossa 5.6.0 (Build=11) mutta en silti löydä mainitsemastasi POP3 serveristä sanaakaan senparemmin GSAKista kuin helpeistäkään.

Voitko ystävällisesti valaista asiaa hiukka enemmän ??

 

Minulla näyttäisi olevan versio 5.5.1 ja tästä tuo ainakin löytyy:

File->Get data via e-mail

Hyvä, kiitos, nyt löytyi !!

Juttu ei kuitenkaan yhtään auennut. Mihinkähän tuo liittyy?? Postipalvelimeenko ??

 

PS: Oma versioni lienee joku BETA, sain sen kun valitin ettei EXPORT Magellanin SD-kortille onnistu. Nyt onnistuu !!

Link to comment
Juttu ei kuitenkaan yhtään auennut. Mihinkähän tuo liittyy?? Postipalvelimeenko ??

 

Postipalvelimeempa hyvinkin. Eli tuolla voi hakea pocket queryt suoraan postipalvelimelta käyttämättä mitään muuta sähköpostiohjelmaa.

En ole tuota ennen käyttänyt, mutta nyt kokeilin ja tuntuu toimivan mainiosti.

Link to comment

Postipalvelimeempa hyvinkin. Eli tuolla voi hakea pocket queryt suoraan postipalvelimelta käyttämättä mitään muuta sähköpostiohjelmaa.

En ole tuota ennen käyttänyt, mutta nyt kokeilin ja tuntuu toimivan mainiosti.

Taidanpa jättää moisen homman opettelematta. Käytän työnantajani tarjoamia postipalvelinta sekä säpo-ohjelmaa surutta hyväkseni ja minulle on kovin paljon helpompaa antaa postin replikoitua PC:lle asti ennekuin noukin filetot talteen. Toistaiseksi kaistaa ja levytilaa on riittänyt.

Vai näettekös asiassa jotain muita puolia ??

'Kohta' kun pääsen eläkkeelle saattaa tilanne jyrkästi muutua minunkin osaltani !!

Link to comment
mulla on menossa 5.6.0 (Build=11) mutta en silti löydä mainitsemastasi POP3 serveristä sanaakaan senparemmin GSAKista kuin helpeistäkään.

Mulla taitaa olla sellainen paha tapa että selitän liikaa kun selityksiä ei tarvita, ja liian vähän kun tarvittaisiin... No, GSAK:in helppi on aika hyvä ja siinä on varsin kattava Find-toiminto. Sinne kun kirjoittaa pop3, mail, tai email, niin johan löytyy tietoa.

Taidanpa jättää moisen homman opettelematta.

Toki GSAK:issa on paljon muita ominaisuuksia, joiden opettelusta on aluksi enemmän hyötyä. Tuo email-toiminto vain automatisoi tietojen hakemista. GSAK:issa voi tehdä myös aika monipuolisia makroja, joilla voi automatisoida vaikka mitä. Mutta tätäkään ei kannatta opetella ensimmäisenä.

Ehkä kannattaa opetella toimintoja sitä mukaa kun itselle tulee tarvetta. Yllättävän usein GSAK:ista löytyy toiminto, jolla saat näkyville juuri ne tiedot joita satut tarvitsemaan. Search -> Filter on ainakin tutustumisen arvoinen.

Link to comment
Yllättävän usein GSAK:ista löytyy toiminto, jolla saat näkyville juuri ne tiedot joita satut tarvitsemaan. Search -> Filter on ainakin tutustumisen arvoinen.

Jeps,

tarkoitukseni onkin ollut filtteröidä useampia aluellisia tiedostoja ladattaviksi GPSrään vähän niinkuin reissun suunnan mukaisesti. Nyt olen kuitenkin myös aprikoinut mahtaako tuosta seurata pahanpäiväinen päivittämisrumba ??

En ole vieläkään saanut uutta GPSrää näppeihini enkä tiedä kuinka helppoa/vaikeaa yhden kaikenkattavan tiedoston käsitteleminen siinä on, vai ovatko pienemmät alueelliset tiedostot helpompia.

Link to comment
tarkoitukseni onkin ollut filtteröidä useampia aluellisia tiedostoja ladattaviksi GPSrään vähän niinkuin reissun suunnan mukaisesti. Nyt olen kuitenkin myös aprikoinut mahtaako tuosta seurata pahanpäiväinen päivittämisrumba ??

En nyt ole ihan varma minkälainen päivittämisrumba mielessäsi siintää. Päivittää tietysti täytyy, kun uusia kätköjä ilmestyy ja vanhojenkin koordinaatteihin voi tulla muutoksia. Sitä, miten homma olisi parasta hoitaa ja mitä mahdollisuuksia Pocket Queryt ja GSAK siihen tarjoavat, voisi pohtia vaikka kuinka paljon. Ehkä on parasta hakea itselleen sopiva tapa kokeilemalla, ellei joku sitten ole kirjoittanut valmiiksi GSAK:in helppiä parempaa ohjetta. Suurta tuhoa tai ongelmia tuskin saa aikaan vaikkei kaikkea tekisikään heti täydellisesti.

 

En ole vieläkään saanut uutta GPSrää näppeihini enkä tiedä kuinka helppoa/vaikeaa yhden kaikenkattavan tiedoston käsitteleminen siinä on, vai ovatko pienemmät alueelliset tiedostot helpompia.

Ei kai GPSr:n päässä käsitellä koskaan koordinaatteja yhtenä tiedostona, vaan erillisinä nimettyinä pisteinä. GSAK:in tietokannasta filtteröidään halutut pisteet, jotka sitten lähetetään GPSr:n muistiin (tai kortille). Lähetykseen ei mene kuin hetki. Filtterit voi tallentaa seuraavaa käyttöä varten.

 

Mielestäni koordinaattipisteitä voi lähettää GPSr:ään niin paljon kuin huvittaa, kunhan jättää tarpeeksi tilaa myös maastossa tallennettaville pisteille. En sitten tiedä toimiiko esimerkiksi karttanäyttö hitaammin jos pisteitä on paljon. En usko että tämä on iso ongelma.

 

Jossain vaiheessa tulee tarve poistaa suurempi määrä tarpeettomia pisteitä kerralla GPSr:n muistista. Jos siellä on vain kätköjen koordinaatteja, tai muita koordinaatteja jotka ovat tallessa tietokoneella, niin ei muuta kuin tyhjentää koko muistin. Kaiken tarpeellisenhan saa takaisin tietokoneelta.

 

Itse tallennettuja koordinaatteja saa ladattua myös GPSr:stä GSAK:in tietokantaan. Ei kuitenkaan voi valita vain tiettyjä pisteitä ladattavaksi, vaan kerralla tulee kaikki GPSr:n muistista. Kannattanee käyttää eri tietokantaa kuin mihin Pocket Queryjen tulokset on tallennettu. Tässä onkin sitten mielenkiintoista miten saa näppärästi filtteröityä kätköjen koordinaatit erilleen muista koordinaateista. En ole tutkinut tätä vielä tarkemmin. Ehkä GSAK:issa on joku näppärä ominaisuus homman hoitamiseen. Tai sitten voi nimetä pisteet siten että niitä on helppo filtteröidä.

Link to comment

Ei kai GPSr:n päässä käsitellä koskaan koordinaatteja yhtenä tiedostona, vaan erillisinä nimettyinä pisteinä. GSAK:in tietokannasta filtteröidään halutut pisteet, jotka sitten lähetetään GPSr:n muistiin (tai kortille).

Kuten jo sanoin, en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta olen käsittänyt että Exploristin muistiin tai SD-kortille tallennetaan nimenomaan tiedostoja, POI filejä, jonka voi sitten valita käyttöön halunsa mukaan. Toisaalta taas kun ainakin joku tuolla foorumissa morkkasi samaisen laitteen kykyä etsiä ja sortata pisteitä noiden POI filettojen sisällä, voisi luulla että jos filetto sisältää esimerkiksi kaikki Suomen kätköt, voi yhden tietyn kätkön hakeminen olla hankalaa.

Link to comment
Jossain vaiheessa tulee tarve poistaa suurempi määrä tarpeettomia pisteitä kerralla GPSr:n muistista. Jos siellä on vain kätköjen koordinaatteja, tai muita koordinaatteja jotka ovat tallessa tietokoneella, niin ei muuta kuin tyhjentää koko muistin. Kaiken tarpeellisenhan saa takaisin tietokoneelta

 

Näinhän se käytännössä käy, joissakin gepsuissa voi poistaa reittipisteitä ikonin perusteella, siinäkin tapauksessa kannattaa pitää oma tietokanta muille kuin kätköpisteille. Yksi latuskertahan tulee kyllä lisää mutta ei siinä kauaa aikaa mene.

 

...miten saa näppärästi filtteröityä kätköjen koordinaatit erilleen muista koordinaateista. En ole tutkinut tätä vielä tarkemmin. Ehkä GSAK:issa on joku näppärä ominaisuus homman hoitamiseen. Tai sitten voi nimetä pisteet siten että niitä on helppo filtteröidä.

Nimen perusteella ok. Myös esim. Last log/Placed by/last found jne. -kentät jäävät tyhjiksi kun lataa pisteitä kapulasta jolloin voi sortata/filtteröidä näiden mukaan.

(Filtteri: <kenttä xx> Is Empty)

Edited by Erwast
Link to comment
olen käsittänyt että Exploristin muistiin tai SD-kortille tallennetaan nimenomaan tiedostoja, POI filejä

Aha. Osaako se sun GSAK:in beta versio tehdä nimenomaan noita POI filejä?

 

joku tuolla foorumissa morkkasi samaisen laitteen kykyä etsiä ja sortata pisteitä noiden POI filettojen sisällä, voisi luulla että jos filetto sisältää esimerkiksi kaikki Suomen kätköt, voi yhden tietyn kätkön hakeminen olla hankalaa.

Jos pisteen saa valittua vaikka karttanäytöltä tökkäämällä, niin homma voisi toimia jotenkin.

 

joissakin gepsuissa voi poistaa reittipisteitä ikonin perusteella

Täytyypä tutkia onko omassani tuollaista. En muista nähneeni. Olisi hyödyllinen.

 

Myös esim. Last log/Placed by/last found jne. -kentät jäävät tyhjiksi kun lataa pisteitä kapulasta jolloin voi sortata/filtteröidä näiden mukaan.

Mulla saattaa nyt vähän pätkiä, mutta eikös kapulasta ladattaessa kyseiset kentät jää tyhjiksi jokaisesta pisteestä, oli ne sitten GSAK:ista saatuja tai itse kapulaan naputettuja? Lataamisen jälkeen mulla on tietokanta jossa on nuo kaikki gepsistä ladatut pisteet. Sitten haluaisin tuhota tästä tietokannasta kätköjen koordinaatit, jotta jäljelle jäisi vain muut pisteet. Toisessa tietokannassa on paremmin ajan tasalla olevat ja enemmän tietoa sisältävät pocket queryjen tulokset, joten gepsistä luetut kätköjen koordinaatit ovat turhaa tavaraa.

Link to comment
Myös esim. Last log/Placed by/last found jne. -kentät jäävät tyhjiksi kun lataa pisteitä kapulasta jolloin voi sortata/filtteröidä näiden mukaan.

Mulla saattaa nyt vähän pätkiä, mutta eikös kapulasta ladattaessa kyseiset kentät jää tyhjiksi jokaisesta pisteestä, oli ne sitten GSAK:ista saatuja tai itse kapulaan naputettuja? Lataamisen jälkeen mulla on tietokanta jossa on nuo kaikki gepsistä ladatut pisteet. Sitten haluaisin tuhota tästä tietokannasta kätköjen koordinaatit, jotta jäljelle jäisi vain muut pisteet. Toisessa tietokannassa on paremmin ajan tasalla olevat ja enemmän tietoa sisältävät pocket queryjen tulokset, joten gepsistä luetut kätköjen koordinaatit ovat turhaa tavaraa.

Niinpä.

Downloadin jälkeen voi move komennolla siirtää kätköpisteet samaan hakemistoon ja sorttailla sitten. Edellyttäen että GPS:ään on ladannut reittipisteet %codella eikä ole nimiä muutellut.

Onkohan liian työlästä? Kannattanee sitten käyttää reittipistenimiä jotka osaa erottaa kätköistä.

Edited by Erwast
Link to comment

Selvyyttä joihinkin asioihin parin opettelu päivän jälkeen:

 

Magellan eXplorist rakentaa omaan sekä SD-cardin muistiin samanlaisen hakemistopuun joka on sitten PCllä USBn kautta ulkoisena levynä käsiteltävissä normaalin XPn levyn tapaan. Puussa on hakemistot: taustakartat, tarkat kartat, Omat POIt, Reitit, Jälkilokit ja Geocache. Kaikkiin voin tehdä alihakemistoja etc.

Voin siis koipioida, tallentaa, siirtää, uudelleen nimetä tai editoida tiedostoja mieleni mukaan. Ainakin POI tiedostot ovat selviä tekstitiedostoja. Vaikkapa karttapohjien siirtäminen tapahtuu siis XPn tiedostokomennoilla, ei esimerkiksi MapSendin 'sentoGPS' toiminnolla, jolla rakennetaan vain sopiva xxxx.imi tiedosto.

Käsitteleminen tuntuu toimivan ihan OK. Haittana näen että ensin on valittava haluanko touhuta vehkeen oman muistin (muutama MB jäljellä) kanssa, vai touhuanko SD kortin kanssa, yhtä aikaa se ei onnistu.

 

Latasin äsken koko Suomen MapSend Streets and Destinationsin ja jonkun kymmenen lähintä Waypointia SD kortille Tarkat kartat hakemistoon , homma kesti puolisen tuntia, kartat ja POIt (=Waipointit) näyttävät löytyvän vehkeestä mutta taisi se muuttua kovin hitaaksi. Koko kannan koko on 42+ MB. Täytyy vielä kokeilla miten vehje toimii pienellä aineistolla / koko kartalla.

 

Mielestäni tämmöinen järjestelmä on toimiva, kunhan osaisi vaan viilata sen toimivaan kuntoon eikä Waypointien (POIden) päivittämisestä tulisi liian työlästä.

 

PS: Sain yhden SD kortin viikonloppuna jotenkin mährättyä toimimattomaan tilaan mutta kun tänään pääsin sen uudelleen formatoimaan PCssä olevassa SD-korttipaikassa toimii se taas hyvin. Tein ilmeisesti hätäisiä ratkaisuja.

Link to comment

Vinkki:

Lsää seuraava rivi custom URLs listaan, (Tools->Options->HTML) saat suoraan linkin karttapaikalle :P

FINTOPO=http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/koordinaattihaku.html?y=%lat&x=%lon&srsName=LATLON%3Aetrs

 

Vaihda FINTOPO:n tilalle haluamasi likkinimi.

Käyttö vaikkapa näin: oikeanpuoleinen napsautus, valitse Custom URL ja valitse listasta.

 

Edit: koskee siis GSAKkia eikä muita tässä säikeessä mainittuja ohjelmia ;)

Edited by Erwast
Link to comment
Vinkki:

Lsää seuraava rivi custom URLs listaan, (Tools->Options->HTML) saat suoraan linkin karttapaikalle  ;)

FINTOPO=http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/koordinaattihaku.html?y=%lat&x=%lon&srsName=LATLON%3Aetrs

 

Vaihda FINTOPO:n tilalle haluamasi likkinimi.

Käyttö vaikkapa näin: oikeanpuoleinen napsautus, valitse Custom URL ja valitse listasta.

 

Edit: koskee siis GSAKkia eikä muita tässä säikeessä mainittuja ohjelmia  ;)

GSAK:n Custom URL -linkki Eniron karttaan on seuraavanlainen:

 

ENIRO=http://maps.eniro.com/servlets/fi_MapImageLocator?profile=Main&size=800x800&center=%lon;%lat&zoomlevel=7&symbols=bullseye;%lon;%lat

 

Kartan kokoa voi muuttaa size -arvoilla ja zoomausastetta zoomlevel'illä (7 on suurin koko).

 

Kyllästyin GSAK:n nalkutusikkunaan ja maksoin 20$ Clydelle.

Link to comment

Kyllästyin GSAK:n nalkutusikkunaan ja maksoin 20$ Clydelle.

Niin kyllästyin minäkin, hetialkuunsa.

 

Toisaalta, GSAK ei oikein pelittänyt tuon Magellan eXplorerin kanssa ja valitin siitä Glydelle. Sain TempFixin paluupostissa ja viime viikolla tuli virallinenkin päivitys. Tuntuu ihan ammattimaiselle !!

 

Hyvää Juhannusta Kaikille !!!!

Link to comment

Lisäys tuohon karttalinkkivinkkiini:

Kannattaa määritellä oma nappula tälle (ja muillekin usein käytettäville toiminnoille). Muistaakseni oikeanpuolinen hiirennaksautus komentopalkissa. Linkkinappulaan tulee linkkinimen kolme ensimmäistä kirjainta.

Hyvää Jussinpäivää kaikille!

Link to comment

Huomasin juuri, että Pocket Queryjen tilaus täytyy nykyään uusia viikottain - ongelmia kyselygeneraattorissa. En ole aiemmin lukenut saatemeilejä, ihmetellyt vaan kun rastit häviävät tilaustaulukosta.

On siinä muutakin häikkää, väittää että mulla on jo täydet viisi tilausta tiistaille vaikka sen päivän kohdalla ei ole yhtään rastia.

Link to comment

Pocket Queryjen hakukriteerinä voi nykyään käyttää myös kätkön attribuutteja. Moni on sen varmaan huomannut - minulle se selkesi eilen kun GT-JuNen viesti herätti kiinnostuksen aiheeseen.

 

On mahdollista esimerkiksi tilata kysely, jossa on talvikelpoiset kätköt eli jemmat, joiden attribuutteihin on laitettu lumikide winter-yes.gif. Kun pikaisesti kokeilin, löytyi 448 sellaista. Talvikätköjä on tietenkin enemmän, mutta kaikkien kuvauksessa ei ole attribuutteja käytetty.

 

Tämä ominaisuus lisää attribuuttien merkitystä. Kannattaa tsekata omien kätköjen kuvaukset ja määrittää attribuutit, jos ne puuttuvat.

 

Koirakelpoisia dogs-yes.gif kätköjä on muuten 338 kpl. Vuh, VUH!

Link to comment
Onkos kukaan huomannut koskahan GSAK alkaisi tukea, siis näyttää Attribuutit ??

Vai enkö taas osaa käyttää ??

Ei tue (vielä) koska GPX ei sisällä attribuuttitietoja.

Kiertotie:

1. Luo PQ filtteröitynä haluamasi attribuutin mukaan.

2. Load GPX, laita täppä kohtaan "Set user flag"

3. Filtteröi vain flagatyt näkyville

4. Database-> Global replace jossa

esim User Data tai User Data 2 kenttään vaikkapa W(niinkuin winter)

ja paina Replace

 

Näin olet luonut ihan oman filtteröitävän attribuuttikentän.

Huom! jos laitat samaan kenttään useampia eri attribuutteja täytynee kenttä päivittää käsin ettei olemassaoleva tieto katoa.

(WCD = Winter, Children, Dogs)

Link to comment
Pocket Queryjen hakukriteerinä voi nykyään käyttää myös kätkön attribuutteja.

Laitoin muutaman attribuuttien mukaan kerätyn kätkölajitelman tänne:

 

GEOKÄTKÖLAJITELMIA

Kun nyt nuo attribuutit tulivat puheeksi, niin muistui mieleen säie Uudet kätköattribuutit. Mielestäni Liimes on tuolla antanut varsin hyviä ohjeita attribuuttien käytöstä. Periaate näyttäisi monen attribuutin kohdalla olevan "käytä vain jos asia ei ole muutenkin itsestään selvä".

 

Mutta kun attribuuttien perusteella haluaakin muodostaa täysin kattavia listoja, niin silloin kaikkien kätköjen kuvauksissa pitäisi olla päällä kaikki relevantit attribuutit. En ota nyt sen kummemmin kantaa miten olisi paras toimia.

 

Olen ollut havaitsevinani että attribuutteja käytetään ja tulkitaankin aika vaihtelevasti. Laitetaan nyt esimerkiksi keskustelu Available in winter -attribuutista. Itse tulkitsen tuota lumikideikonia niin, että lumi tai jää ei haittaa kätkön löytymistä, kun on päässyt oikeaan paikkaan. Joillekin Ameriikanmaalla se näyttää merkitsevän että kätkön koordinaatteihin on mahdollista päästä talvellakin, mutta kätkön löytäminen voi silti vaatia laajan alueen puhdistamista lumesta!

Link to comment
Itse tulkitsen tuota lumikideikonia niin, että lumi tai jää ei haittaa kätkön löytymistä, kun on päässyt oikeaan paikkaan. Joillekin Ameriikanmaalla se näyttää merkitsevän että kätkön koordinaatteihin on mahdollista päästä talvellakin, mutta kätkön löytäminen voi silti vaatia laajan alueen puhdistamista lumesta!

Olisin yllä olevan Jusun tulkinnan kannalla ja toivoisin tosiaan että talvikätköt attribuutitettaisiin ihan huolellisesti ja kaikki. Talvellakin olisi kiva käydä silloin tällöin metsästämässä purkkeja mutta lumilapion kanssa en halua liikkeelle lähteä.

 

Tuo Amerikan tulkinta kyllä hiukan hämmästyttää !!

Mitäs merkitystä koko attribuutilla sitten on jos se voi tarkoittaa kuitenkin lumitöitä ??

Jokaisen purkinhan loppujen lopuksi saa kaivettua aina lumenalta jos tekee riittävästi töitä vaikkapa lämpöpuhaltimien tai liekinheittimen kanssa.

Link to comment
Mitäs merkitystä koko attribuutilla sitten on jos se voi tarkoittaa kuitenkin lumitöitä ??

Samaa mieltä.

Omilla kätköilläni "available in winter" tarkoittaa sitä, että purkki on samalla tavalla löydettävissä lumesta riippumatta (käytännössä usein 'irti' maasta). Eli lumi tai jää ei peitä purkkia.

"Not available in winter" tarkoittaa minun kätköissä sitä, että kätköpurkin päällä saattaa olla jäätä ja/tai lunta, mutta saa sitä silti koittaa hakea :ph34r: .

Sitten on vielä nuo rajapataukset, joista ei vielä ole koko talven mittaisia kokemuksia (peittyykö vai ei). Niissä on vain tekstissä maininta.

 

Edit: Sori, tää taitaa olla aika off-topic <_<

Edited by Maxxy
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...