Jump to content

FIN: Millainen On Kätkön Hyväksymisprosessi?


TeamEimi

Recommended Posts

Hei!

 

Minua on alkanut kiinnostaa, miten kätkö hyväksytään GC:hen eli mitä hyväksyjät konkreettisesti tekevät? Olisi hienoa kuulla ihan, että ensin teen näin ja sitten näin ja lopuksi tarkistan vielä tämän, tuon ja nämä. Olisi kiva, jos joskus ehtisit vastata, Tahu Nuva. Tai ehkä jossain muilla foorumilla on jo vastaava selitys ja ohjeita kätkijöille juuri hyväksyjän näkökulmasta?

 

Kysyn tätä useasta syystä:

 

1) Jos tiedän, mitä ns. tärkeät asiat ovat, osaan jo itse kiinnittää niihin valmiiksi huomiota eivätkä turhat töpit venytä hyväksymisaikaa.

 

2) Tällaisen prosessin kulun ymmärtäminen auttaisi ehkä meitä ajoittain jonossa ihmetteleviä ymmärtämään paremmin sitä työmäärää, mikä tällaiseen vapaaehtoistyöhön sisältyy.

 

Minusta on nimittäin alkanut tuntua, että suomalaisen kätköilyn ongelmakohdaksi on harrastuksen kasvun myötä muodostunut hyväksymisajat, jotka tuntuvat jonossa olijoista liian pitkiltä (en osaa ottaa kantaa siihen, ovatko ne pitkiä verrattuna esim. muihin maihin, mutta tämä tuntuu olevan odottajien subjektiivinen kokemus eikä sitä voi faktoilla ohittaa).

 

Ongelmahan on pohjimmiltaan positiivinen: ihmisten into kätköillä on niin kova, että viikonkin odotus voi tuntua turhauttavan pitkältä. Harrastajien ja sitä myöten myös kätköjen määrä on kasvanut: me esim. aloitimme vajaa vuosi sitten, mutta kätköilijöiden määrä on jossain näkemäni tilaston mukaan siitä jo tuplaantunut.

 

Toivon, että hyväksymisaikojen pituudesta voitaisiin jälleen kerran keskustella asiallisesti, sillä minusta esimerkiksi ilmaiset pysäkointipaikat tai omat uikutukseni vanhoista kivimuureista, ovat toissijaisia tähän asiaan verrattuina. Toki toissijaisuuksistakin saa ja pitää keskustella, mutta helposti käy niin, että jos aina vain puhutaan pienestä, isoihin asioihin liittyvät paineet tuovat pintaan sellaisia tunteita, jotka tuntuvat vähäpätöisemmässä kontekstissa käsittämättömiltä.

 

Minulla on sellainen haisu, että juuri hyväksymisajat aiheuttavat pahaa mieltä ja kiehnäystä, joka suuntautuu pahimmillaan jopa niin hyväksyjien kuin kätköilijöidenkin persoonaan. Se on varmasti meistä kaikista turhaa ja lastentarhamaista. Emmeköhän me kuitenkin kaikki ole "samalla puolella", kehittämässä hyvää harrastusta entistä paremmaksi.

 

Jos tietäisin, mitä hyväksyminen on, voisin vahtia, että ainakaan meidän kätkömme eivät aiheuta ylimääräistä työtä ja jonon viivästymistä. Suurempi läpinäkyvyys voisi myös lisätä kaikkinaista halua ymmärtää.

 

Yksi trivia kiinnostaisi: paljonkohan muissa maissa tai kieli- tai maantieteellisillä alueilla on tällaiselle kätkömäärälle ja -vauhdille hyväksyjiä? Perustamatta toivettani muuhun kuin siihen kuuluisaan mutuun, minusta hyväksyijiä saisi meillä olla enemmän. Asiasta on keskusteltu ennenkin, mutta sorkinpa nyt taas muurahaisia minäkin.

 

Ja vielä: vaikka meillä ei ole kuin yksi suomalainen hyväksyjä, en millään muotoa halua moittia tai arvostella sinua, Tahu Nuva, vaan asia kiinnostaa minua, jotta turhasta kuhinasta erilaisissa vesilaseissa päästäisiin.

 

Eli rauhaa, piis, pax, miru mir ja kaikenlaisia iloisia hymiöitä heti perään!

 

Johanna, TeamEimi

Edited by TeamEimi
Link to comment
Minusta on nimittäin alkanut tuntua, että suomalaisen kätköilyn ongelmakohdaksi on harrastuksen kasvun myötä muodostunut hyväksymisajat

Jep, tämän takia itse olen innostunut FBA-kätköistä. Ja oikeastaan FBA-logillani (tulevaisuudessa logEIlla?) halusin nimenomaan herätellä sitä, että jos kätköissä alkaa järestään olemaan paljon FBA-loggauksia, niin se varmasti herättelisi vähän siihen suuntaan, että voitaisiin saada hyväksymisaikoja lyhyemmäksi.

 

Itse kannatan kahta tarkastajaa, joista toinen voisi olla vaikka varatarkastaja, jolle homma siirtyy siinä vaiheessa, kun vakituinen ei ole hyväksynyt jotakin kätköä kolmen vuorokauden sisällä kätkön ilmoittamisesta gc.comiin.

 

Vapaaehtoisia tarkastajia vaan ei taida paljon olla?

Link to comment

Kiitos vastauksesta!

 

Eli ainakin tämän voin tehdä:

1) tarkistan koordinaatit esim. klikkaamalla karttapaikan karttalinkkiä. Siitä huomaa äkkiä, jos W on jäänyt muuttamatta E:ksi, kuten meille on joskus käynyt.

2) jos tiedän itse jotain mahdollisia lähellä olevia multien pisteitä, selitän nekin kommenteissa (etäisyydet)

3) Selvitän valmiiksi luonnonsuojelualuejutut.

 

Tämä asia on kyllä aika hassu:

Sitten tarkistan onko se liian lähellä toisia kätköjä. Pääkaupunkiseudun kätköjen osalta se on usein hyvin työläs ja aikaavievä prosessi. Varsinkin jos kyseessä on esim. multikätkö ja kaikki kätköt lähellä ovat myös multikätköjä. Siinähän sitten laskeskelen loppupisteiden välisiä etäisyyksiä.

 

Äkkiseltään tuntuu, että sellaisen softan tekeminen, joka tarkastaisi nuo asiat (tietokannassa pitäisi siis olla multien jokainen piste), ei voisi olla mahdoton asia. Saman ongelman kanssahan pähkäilevät kaikki hyväksyjät ympäri maailman.

 

Kun nyt sain sinut vastaamaan, kertoisitko vielä oman mielipiteesi nykyisestä hyväksymistilanteesta. Oletko itse tyytyväinen siihen, miten hyväksynnät sujuvat, onko tästä hommia sopivasti? Voisin kuvitella, että se, että kaikki jatkuvasti whinettävät asiasta, alkaisi joskus käydä hermoille. Vai onko mulla vaan huonot hermot?

 

Johanna

Link to comment

Tahu,

ehdotan että avaat säikeen johon kerrot noita yleisimpiä virheitä aina kun niitä tulee uudestaan ja uudestaan eteen. Pinnaa se säie ja kun samoja virheitä tulee esiin useampia kertoja saman nimimerkin kohdalta, vastaat suoraan nimimerkille siihen samaan säikeeseen. Palaute yleensä auttaa ja ainakin omasta kokemuksestani tiedän että kun se osuu kantapäähän, se monesti opettaa niin että sen muistaa.

Tämmöinen toiminta varmaan aiheuttaa palautetta mutta ehkä vähemmän kuin tämä urputus viivästyneistä hyväksymisistä.

Toisaalta, uskallan epäillä että ikäisesi mies saattaisi hyvin olla myös kovasti työpaineiden rasittama ja siinä tapauksessa suosittelen että yrität hankkia tukea approver hommiisi !!

Link to comment

Uskon että itsekkin olen "syyllistynyt" kärsimättömyyteen, koska on se mennyt yli odotellessa oma turhautuneisuus, mutta kumminkin sieltä on putkahtanut listaan taas ainakin se kymmenkunta kätköä kätköilijöille etsittäväksi.

 

Vaikka aina sitä toivoisi että kun jonkun levyn tilaa postilähetyksellä esim. internetistä että sen pitäisi olla sen minimiajan sisällä jo omassa soittimessa.

Aina voi olla tilauksessa ruuhkaa tai muuta ongelmaa , jota ei aina voi ottaa huomioon.

 

Nyt kun sain "uutta" tietoa miten prosessi etenee kätkön kanssa, niin osaa ajatella että hommaa kyllä piisaa kun noita kohtia tarkastelee ja varmistelee.

Ideana onkin hyvä jupillin sanoma että rohkeasti vain listaa asioista joihin kätkön tekijöiden on syytä kiinnittää huomiota kätköä tehdessä , jotta saisi hyväksymisen kätköä koskien sujuvammin alkuun.

Kukaan ei ole virheetön näissäkään hommissa ja toinen kun "tarkastaa sitten puolestasi" niin voi joillakin tulla sanomisistaan takapakkia mielipiteeseensä kun huomaakin että on haukkunut osaksi väärää puuta.

Itse nyt haluan vain ilmaista omaa mielipidettäni sen enempää kiertelemättä, että aina ei joka hommaan löydy henkilöä joka osaisi homman paremmin, kuin mitä mielestään on.

Mutta olen kyllä sen kannalla, että vastuunjako on aina parempi joissakin tapauksissa kuin kantaa koko taakka yksinään.

Henkilökohtaiset ja itsestään riippumattomat syyt ovat aina esteitä mille ei välttämättä mitään voi.

Mutta niitä koskien voi organisoida sellaisten tilanteiden tullessa sen että vastuuta ei tarvitse kantaa yksin vaan saa myös apulaisia olla.

Ei se ole heikkouden merkki, jos haluaa saada taakkaa harteiltaan.

Se on mielestäni merkki siitä, että on vahva ihminen koska osaa tunnustaa että itse ei enää täysin hommaa jaksa.

Ja se ei ole aina ratkaisu että heittää pyyhettä kehään,paksunahkaisuutta tarvitaan ja kritiikkiä kestää.

Joskus kritiikkikään ei saa olla ylitsemenevää,ei sitä kukaan riittämättömiin kestä.

Mutta tämä mielipiteeni sen enempää ketään halua paheksua / loukata tai sanojani alkaa peruuttelemaan.

Mielipiteitä saa olla ja tuleekin olemaan nyt ja jatkossa.

Ei muuten olisi foorumeita,keskustelukanavia,uutisia ym missä asioita puitaisiin jos ei asiaa olisi.

Hyvää kätköilykesää kaikille ja positiivinen mieli se on , joka eteenpäin jaksaa kantaa tätäkin hommaa jatkossa.

Link to comment
Kuinka vakavasti muuten olet harkinnut asiaa? Oletko esim. valmis luopumaan FTF:istä multi- ja mysteerikätköjen kohdalla? Reviewer ei saa löytää ensimmäisenä kätköä jonka loppukoordinaatit hänellä on halutessaan tiedossa.

Ihan aikuisten oikeesti. Mitä tuohon FTF:ään tulee, eihän täällä stadissa ehdi kuitenkaan edes ovesta ulos, kun joku on jo multin/mysteerin puolessa välissä. :D

Link to comment
Oletko esim. valmis luopumaan FTF:istä multi- ja mysteerikätköjen kohdalla? Reviewer ei saa löytää ensimmäisenä kätköä jonka loppukoordinaatit hänellä on halutessaan tiedossa.

Aika kovia sanoja. Tästä asiasta oli irkissäkin puhetta, joten tuonpa esille oman mielipiteeni. Kaikkein eniten tuossa kalahtaa korvaan tuo, että reviewer ei saa etsiä/logata kätköjä ensimmäisenä. Itse en voisi kuvitella parempaa tilannetta, kuin se että joku todella kävisi fyysisesti tarkistamassa kätköt ennen kuin ne hyväksytään. Tässä muutamia seikkoja:

  • Entä sitten jos yhdelle Suomen kätköilijälle on helpompi bongata tiettyjä kätköjä ja käydä niissä ensimmäisenä. Minua ei häiritsisi tipan vertaa vaikka käyttäjällä "Captain Morgan" olisi 1000 löytöä, joista puolet FTF:iä. Kuten sanottua kukin kilpailee vain itsensä kanssa, ja kun tyyppi olisi kuitenkin jokaisella purkilla fyysisesti käynyt niin miksei se niitä saisi omalle tunnukselleen halutessaan logata? Loggaus lokikirjaan voisi tulla vaikka viimeiselle sivulle jos se "ekan merkinnän tekeminen" on joillekin niin tärkeää!
  • Ainoa asia mitä en antaisi reviewerin tehdä, olisi FTF-palkintojen bongailu, koska niiden tapauksessa olisi reilua että kaikki ovat samalla viivalla. Sama tietysti koskisi yleisemmin vaihtotavaroita, ettei reviewer voisi käydä vaihtamassa jotakin kivaa itselleen ennen kätkön listaamista.

Tämä taatusti parantaisi niiden kätköjen laatua, joille reviewerin tulisi lähdettyä. Ja jos tästä maasta löytyisi todella ihmisiä jotka tällä tavoin valvoisivat kätköjen laatua "findipalkalla", niin en usko että parempaa palvelua voisi kuvitellakaan. Luultavasti monella Pirkanmaan kätkölläkin olisi selvitty sekaannuksilta, jos CM olisi käynyt paikan päällä arvioimassa tilanteen. Eri asia onkin sitten, että olisiko reviewerillä aikaa/halua käydä tarkistamassa niitä purkkejä kovinkaan kaukana kotikoordinaateistaan, joten "tilastovääristymä" reviwerin eduksi jäisi joka tapauksessa vähäiseksi.

 

Yleisestikin ihmisillä on varsin vahvoja käsityksiä siitä mitä tässä leikissä saa ja ei saa tehdä. En edelleenkään muista nähneeni kirjoitettuja sääntöjä ja nekin vähät mistä on keskusteltu eivät ole tähän asiaan tainneet ottaa kantaa. Minua ei ainakaan häiritsisi jos reviwer käyttäisi asemaansa "edistääkseen omaa findilukuaan". Toisaalta itsekin voisin ajatella, kuten CM:kin tietääkseni ajattelee, että ei ole kiva jos reviewerointi pilaa muutamien hyvien mysteerien ja multien ratkaisuelämyksen. Mutta eiköhän tämänkin voisi jättää täysin reviewrin oman arviointikyvyn varaan.

 

Yhteenvetona sanottakoon, että reviewerin homma kyllä pilaa osan ko. henkilön kätköilyelämyksestä, mutta on väärin sanoa että se pilaa siksi että reviewer ei saa tehdä jotakin, vaan siksi että se ei halua tehdä sitä.

Link to comment
Nopeimmillaan perinteisen kätkön listaaminen vie minuutin tai kaksi, mutta multi- ja mysteerikätköt sitten vievätkin helposti aikaa kymmeniä minuutteja, puhumattakaan siitä jos kätkössä on jotain epäselvää, silloin voi yhteen kätköön kulua kaikkiaan jopa useita tunteja.

Suurkiitos Ollille tarkastustyöstäsi, joka on varmaan näin vaativan asiakaskunnan ollessa kyseessä tosi epäkiitollista hommaa. Minä arvostan sitä, että kätköt tarkastetaan ja voin luottaa aika suurella todennäköisyydellä siihen, että tietyt perusasiat ovat kunnossa. Minä toivon, ettei harrastukseni muodostuisi viranomaisten ja suuren yleisön silmätikuksi. Tarkastuskäytännön ansiota ainakin suurelta osin on se, että geokätköily on vielä sellainen harrastus, jonka kehtaan tunnustaa ulkopuolisillekin. (Tosin oma lapsenmielisyyteni välillä nolottaa näitä tunnustuksia tehdessä, mutta sehän ei ole tarkastajan vika). Yksi parannusehdotus minullakin olisi. Jaksan kyllä odottaa hyväksyntää, jos tiedän, että viivästystä on tiedossa. Silloin harmittaa, kun jotakin tarkastajan toimenpidettä joutuu odottamaan viikkojakin eikä saa mitään palautetta. Alkaa epäilyttää, että sähköposti ei enää toimi... Älyttömästi aikaa kuluu myös siihen, että monta kertaa päivässä käy tarkistamassa, jokohan jotakin olisi tapahtunut. Eli siis olisiko mahdollista saada edes joku aikataulu-arvio silloin, kun 72 h ylitetään? Tällaista yletöntä odottelua minun kohdallani on tapahtunut vain kahdesti, joten ei ole kyseessä mistään isosta asiasta, mutta joku toivonpilkahdus olisi silloin auttanut turhautunutta ja kärsimätöntä.

Link to comment

Joskus kätköilyä aloittaessani olin todella iloinen siitä, että meillä on oma suomalainen reviewer ja olen edelleen tyytyväinen siihen.

 

Miksi kukaan haluaa revieweriksi? Reviewerinä toimimisessa itselläni ainakin tekisi asian mahdottomaksi se, että tietäisin mysteryjen loppukoordinaatit. Tykkään mysteryjen ratkomisesta, enkä missään nimessä haluaisi luopua niiden tuomasta ilosta, jännityksestä ja joskus turhautumisistakin. Aika harva siis ihan ehdoin tahdoin tuohon vapaaehtoistyöhön haluaa. Solarflarea jonkin verran tuntien sanoisin, että hän vaikuttaa rauhalliselta, pitkäjänteiseltä ja kaikinpuolin fiksulta tyypiltä, joka taatusti on harkinnut tarkkaan tarjoutumista apuun.

 

Ja joku softa noitten mysteryjen ja multien ja etäisyyksien kanssa temppuiluun olisi ihan ehdoton. Joku (Liimes?) sanoi irkissä, ettei tarttisi olla kovinkaan vaativa ohjelmanpätkä, joka tuon hoitaisi.

Link to comment

Vaikka kätköjen tarkistus onkin pääsääntöisesti sujunut ihan hyvin ja haluan siitä kiittää Tahu Nuvaa, niin kuitenkin tekee mieleni kysyä, miten kummassa äskettäin pääsi läpi Nummela Railway Station alkuperäisessä muodossaan? Kätkön piilottajahan kertoi, että se on käytössä olevalla rautatiellä, ja varoitti junan alle jäämisestä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...