Jump to content

Fin: Fba (found Before Approval)


seikku

Recommended Posts

Hessut ihmetteli Vermon logissaan FBA:n hyväksyttävyyttä.

 

FBA, eli ennen kätkön hyväksymistä gc.comiin tehty löytö, ei varmastikaan olisi käytäntönä, mikäli kätköjä hyväksyttäisiin useammin kuin kerran viikossa. Kätköilyn ideana tuskin on gc.comin tukeminen, vaan piilotus ja etsintä. Siinä kohtaa kun kätköilijä piilottaa kätkön, hänellä on täysi vapaus ilmoittaa siitä gc.comissa, omilla veppisivuillaan, irkissä tai vaikka Alepan ilmoitustaululla.

 

Mikään sääntö ei kiellä kätkökuvausten jakamista ennen gc.comin hyväksyntää eikä voisikaan, koska geokätköily ei ole geocaching.com-kätköilyä vaan geocaching.com on vain veppisivusto, joka on tehty palvelemaan kätköilijöitä. Tällä hetkellä se ei ole palvellut tarpeeksi hyvin kaikkien kätköilijöiden mielestä, joten ollaan tekemässä vaihtoehtoisia kanavia kätköjen ilmoittamiseen.

 

Mikäli haluatte löytää kätköjä nopeasti piilotusten jälkeen (omani oli esimerkiksi viikon verran jonossa gc.comissa täysin turhaan) tulkaa IRCnetiin #geocaching.fi -kanavalle. Mikäli haluatte löytää VAIN gc.comissa ilmoitettuja ja hyväksyttyjä kätköjä, niin se on teidän oma valintanne. Niin saa tehdä, mutta turha sitten on kitistä, että on huijausta hakea kätköjä ennen teitä.

 

Tein hiljattain myös veppisivun, joka sivuaa aihetta pintaraapaisuna.

Link to comment

Samoja kätköjä näyttää olevan listattuna sekä GC:n että Navicachen sivuilla.

Lienee todennäköistä että kätkö julkaistaan eri lähteissä eri aikaan jolloin (jos nyt tahtoo molempia käyttää) myöhemmin julkaistulle kätköpalvelusaitille tulee innokkaan FTF-bongarin ansiosta väkisinkin FBA merkintä.

Itse en ole omista kätköistäni hiiskunut ennen hyväksyntää mutta en tällaista toimintaa tuomitsekkaan.

Tietysti tällöin on oltava 100% varma siitä että kätkö täyttää vaaditut ehdot ja tullaan siis hyväksymään.

Edited by Erwast
Link to comment

Harvemmin näen mitään hohtoa siinä, että löydän jonkun kätkön ensimmäisenä. En myöskään osaa pitää FBA:ta minkäänlaisena meriittinä. Uu! Oo! Joku löysi kätkön ennen kuin se oli listattu GC.comiin! Stop the press! :unsure:

 

Etsin kätköjä silloin kun se itselleni sopii (kotiseudulla kyllä usein pian listaamisen jälkeen), ja vaikka muutama kätkö olisikin joskus jonossa odottamassa listaamista, on minulla kyllä tähän asti ollut muutakin tekemistä kuin etsiä hyväksymättömiä kätköjä jostain muualta netistä.

Link to comment

En minäkään näe mitään väärää siinä, että kätköjä ilmoitetaan muilla tavoilla ja myös etsitään ja löydetään ennen hyväksymistä (FBA). Olen joskus järjestänyt tapahtumia, joissa kätkö on tehty tapahtumaa varten, ja sitten myöhemmän hyväksymisen jälkeen kätköstä on tullut julkinen ja pysyvä. Koska hyväksymisen ajankohtaa on vaikea ennustaa ja koska se usein on paljon myöhemmin kuin ohjeissa ilmoitetun 72 tunnin kuluessa, olisi täysin mahdotonta järjestää tällaisia tapahtumia ja olla varma, että kätkö on vielä tapahtuman alkaessa paikallaan, jos pitäisi odottaa, että kätkö on ensin hyväksytty.

 

Itse en oikein ymmärrä ollenkaan tuota ensilöytöjen (FTF) laskemista. Lähden etsimään kätköjä silloin, kun se sopii minulle, enkä silloin, kun "Internet" käskee. Enkä oikein ymmärrä edes löytöjen laskemista. Täytyy myöntää, että omien löytöjeni kokonaismäärää kyllä seuraan satunnaisesti, mutta teen sen varmistaakseni, että olen kirjannut kaikki löydöt sekä omiin muistiinpanoihini että gc.comiin. En ole kiinnostunut seuraamaan, löydänkö kätköjä enemmän kuin joku muu.

 

Yhtä FBA-löytöihin liittyvää menettelytapaa kehottaisin kuitenkin välttämään. Totean jälleen, että tämäkään ei ole kiellettyä, mutta se hidastaa kätköjen julkaisemista edelleen. Muutamat harrastajat näyttävät kilpailevan ensilöydöistä ja ovat sopineet kaverin kanssa yhteistyöstä. He julkaisevat kätkökuvauksen vasta sitten, kun kaveri on tehnyt FBA:n. Joskus halutaan jopa naamioida FBA tavalliseksi FTF:ksi ja kirjataan löytö gc.comissa vasta hyväksymispäivälle.

Link to comment

Tuli irkissä keskustelua aiheesta enemmänkin. Siitä, että jos jollekin FTF on niin arvokas, että pettyy koko kätköön, mikäli siellä on FBA, niin kannattaisiko joko

a) Mennä itseensä omien odotusten suhteen.

:unsure: Lukea kätkökuvaus. Esim omassa Haarat-kätkössäni lukee kuvaussivulla "Hidden: 5/1/2005". Kätköilijä voi Helsingissä olettaa, että lähtiessään 10.5 kätköilemään 1.5 kätkettyä purkkia, niin siellä voi hyvinkin joku toinen jo olla käynyt.

c) Ryhtyy irkkaamaan, lukee kätköilijöiden kotisivuja tai lähettelee kätköilijöille meilejä ja kyselee uusista kätköistä. Aika monen kätköilijän puhelinnumero on jopa netissä.

 

Jos se on tosiaan tärkeää, niin kyllä sen FTF:n voi saada.

 

Itse laitan kätkökuvaukset julkisiksi vasta sen jälkeen kun olen ilmoittanut ne gc.comiin. Mikäli gc.comissa sitten kestää viikon hyväksyntä, niin se ei tee minun toiminnastani epähyväksyttävää. Mikäli gc.comiin tulisi nopeasti listaus esiin, niin kaikki olisivat samalla viivalla. Ja kaikki ovat minun kätköissäni samalla viivalla, koska kätkökuvaukset ilmoitan veppisivuillani, jotka ovat kaikkien kätköilijöiden nähtävillä (kuvaukset myös englanniksi, joten se ON reilua peliä). Toki irkissä #geocaching.fi -kanavalla kerron mikäli sivuillani on uusi kätkö. Jos seuraa irkkiä, niin saattaa saada sen FTF:n tai FBA:n tai molemmat.

 

Ja itsestäni ainakin on mukavaa kätköillä ennen auktoriteettien hyväksyntää. Siinä ottaa riskin, ettei kätköä ehkä hyväksytä gc.comiin, mutta kuten sanottua, kätköily ei ole gc.com-kätköilyä. Logatahan voi vaikka pelkkään purkkiin... ei kaikki tulee gc.comiin loggaamaan.

Link to comment

Ainoa hyöty minkä olen huomannut FTF:issä on se, että muut kätköilijät eivät ole päässeet spoilaamaan mahdollisesti kätkön piilotustapaa tms mitä kätkö pitää sisällään. Tiedän monta hyvää kätköä jonka piilo on mennyt ehkä hieman piloille loggausten myötä kun myöhemmät etsijät voivat jo arvata mitä etsiä

Link to comment
Ainoa hyöty minkä olen huomannut FTF:issä on se, että muut kätköilijät eivät ole päässeet spoilaamaan mahdollisesti kätkön piilotustapaa tms mitä kätkö pitää sisällään. Tiedän monta hyvää kätköä jonka piilo on mennyt ehkä hieman piloille loggausten myötä kun myöhemmät etsijät voivat jo arvata mitä etsiä

Itse harvemmin luen aiempia loggauksia ennen etsintäreissulle lähtöä.

Link to comment
Ja itsestäni ainakin on mukavaa kätköillä ennen auktoriteettien hyväksyntää. Siinä ottaa riskin, ettei kätköä ehkä hyväksytä gc.comiin, mutta kuten sanottua,  kätköily ei ole gc.com-kätköilyä. Logatahan voi vaikka pelkkään purkkiin... ei kaikki tulee gc.comiin loggaamaan.

:laughing: Mikä paha on auktoriteetin hyväksynnässä? Minun mielestäni se tuo jonkunlaisen etukäteisseulan kätköille. Eli kun gc.comissa on kätkö on se periaatteessa kätkökuvauksensa mukainen (ja ei tietenkään aina ole kun hyväksyjä ei voi sitä kätköä käydä katsomassa ennen hyväksyntää :laughing: ). Ja minulle, ei extreme-ihmisenä, se on ihan hyvä juttu.

 

FBA:t tuntuvat olevan vain yksi ilmentymä "kapinassa :unsure: " gc.comia vastaan. Ei siinä mitään, vaihtoehdot ovat aina tervetulleita :unsure:, vaikka olen hyvin tyytyväinen nykyiseenkin järjestelmään. Toivottavasti mahdollinen tuleva gc.com:in vaihtoehtojärjestelmä on sitten nopeampi, käyttäjäystävällisempi, demokraattisempi, ...

 

Sitä odotellessa...

Link to comment

Kätköjä julkaistaan monella tavalla.

 

Onhan meillä yksi kätkö, joka ei tullut hyväksytyksi gc.comiin. Sille perustettiin oma webbisivu (joka sittemmin näyttää valitettavasti kadonneen) ja sen ratkaisusta on keskusteltu sekä Groundspeakin foorumilla, ircissä ja varmaan muuallakin. Tarkoitan siis Malmin Murhamysteeriä.

 

Sitten on kätköjä, jotka listataan Geocaching.comin lisäksi muille listaussaiteille, tätä jotkut kutsuvat crosspostaukseksi. Eräät saitit kieltävät crosspostauksen (tai toivovat, että niin ei tehtäisi), mutta Groundspeak ei ymmärrettävistä syistä halua koko asiaa edes mainita, joten sitä on tässä tapauksessa pidettävä sallittuna. Kun joillakin saiteilla erillistä hyväksyntää ei ole ja jossain se taas kestää useamman päivän, on luonnollista että samaan aikaan molempiin ilmoitettu kätkö ilmestyy toiseen nopeammin.

 

Lisäksi ihmiset perustavat omille kotisivuilleen kätkökuvauksia. Jotkut taas lähettävät kuvauksen sähköpostitse esim. jotain listaa käyttäen tietylle vastaanottajajoukolle. Syitä tähän voi toki olla monia, yksi varmaan on se, että silloin kätkön saa nopeimmin julkaistua. Samoin syynä voi olla pelko siitä, että Gc.com ei hyväksyisikään kätköä, silloin kätkö jää henkiin oman sivunsa kautta.

 

Lisäksi olen suhteellisen varma siitä, että on olemassa kätköjä, joita ei edes haluta julkisiksi tietyn piirin ulkopuolelle. Näitä levitetään esim. salasanoin suojatuilla webisaiteilla, joihin henkilökohtaisesti kutsutaan käyttäjiksi vain samanhenkisiä harrastajia. Näistä kätköistä tiedetään jo tehdessä, että ne rikkovat Groundspeakin antamia sääntöjä ja ohjeita niin pahasti, että on turha yrittääkään saada niitä hyväksytyksi gc.comiin.

 

Totuus on se, että jotkut kätkijät kilpailevat FTF:istä, vaikka joitakin asia ei kiinnosta. Nämä henkilöt ovat oppineet, että pysyäkseen ajan tasalla pitää seurata useampaa tietolähdettä kuin pelkkää Gc.com-saittia. Irc on tänä päivänä Suomessa käytetty tapa, mikäli haluaa osallistua reaaliaikaiseen keskusteluun kätköilystä. Tervetuloa IRCNetiin kanavalle #geocaching.fi.

Link to comment
mahdollinen tuleva gc.com:in vaihtoehtojärjestelmä

 

Sepä se olisikin jos pitäisi seurata useita eri foorumeita löytääkseen uusimmat kätköt. Tai vastaavasti, pitäisi tehdä kätkökuvaukset kullekin eri foorumille omansa. Oma aika ja energia kun ei aina riitä edes tämän olemassa olevan kanssa.

Link to comment

Rehellisyyden nimissä minun on myönnettävä, että FTF tuo minulle lisätyydytystä. En silti koe kilpailevani muiden kanssa FTF:ien määrässä. On vaan vähän sellainen tutkimusmatkailijafiilinki löytää jotakin ensimmäisenä. En ole ollut tietoinen näistä vaihtoehtoisista julkaisupaikoista. Niin paljon minulle ensimmäisenä olo ei merkitse, että haluaisin alkaa etsimällä etsiä uusia kätköjä erilaisista julkaisufoorumeista ja Alepojen ilmoitustauluilta, mutta sallin sen tietysti muille ja lopetan täten julkisen narinan FBAsta, vaikka itsekseni vielä murisenkin. :unsure: t. Lapsenmielinen vaikka harmaahiuksinen Hessut

Link to comment
Sepä se olisikin jos pitäisi seurata useita eri foorumeita löytääkseen uusimmat kätköt. Tai vastaavasti, pitäisi tehdä kätkökuvaukset kullekin eri foorumille omansa.

Jos haluaa FTF:iä, niin kannattaa jo tällä hetkellä. Lisäksi refreshaa gc.comin Suomi-sivun kymmeniä kertoja päivässä. Jos haluaa oman kätkönsä nopeasti julkiseksi, niin pitää ilmoittaa monessa paikassa.

 

Jos riittää, että näkee uudet kätköt silloin tällöin, tilaa itselleen gc.comin sähköpostitse tulevan viikkotiedotteen. Välimuodot näiden kahden välillä ovat - no - välimuotoja.

 

Nyt sentään jokaisella on valinnanmahdollisuus.

Link to comment
Lisäksi olen suhteellisen varma siitä, että on olemassa kätköjä, joita ei edes haluta julkisiksi tietyn piirin ulkopuolelle. Näitä levitetään esim. salasanoin suojatuilla webisaiteilla, joihin henkilökohtaisesti kutsutaan käyttäjiksi vain samanhenkisiä harrastajia. Näistä kätköistä tiedetään jo tehdessä, että ne rikkovat Groundspeakin antamia sääntöjä ja ohjeita niin pahasti, että on turha yrittääkään saada niitä hyväksytyksi gc.comiin.

Onhan noita, mutta ei kaikissa ole kyse siitä, että tehdään oletusarvoisesti kätköjä, joita ei hyväksyttäisi GC.comissa. Joku Terracaching on pelkästään kutsu-suositusperiaatteella toimiva järjestelmä, jonka kätköjä ei crosspostata. Lähtökohta ei kuitenkaan ole se, että kätköt rikkoisivat Groundspeakin antamia suosituksia niin pahasti, että on turha yrittääkään saada niitä hyväksytyksi.

 

Jännästi se mentaliteetti tuntuu muuten usein olevan niin päin, että GC.comiin pitää saada ikään kuin rajoja koetellen yrittää läpi kätköjä jotka mahdollisesti eivät sitten tulekaan listatuiksi. Ja sitten sanotaan muille, että jos haluatte etsiä vain GC.com -kätköjä, niin se on oma valintanne. Eikö voi ajatella myös niin päin, että jos haluatte kätkönne listatuksi GC:comissa, noudattakaa suosituksia. Jos ette halua noudattaa niitä, niin se on oma valintanne. Ei kukaan pakota juuri GC.comia käyttämään.

 

On minullakin omat vaatimukseni, pettymykseni ja valitukseni GC.comin suhteen, mutta tähän mennessä saitti on antanut ja antaa yhä minulle enemmän puuhaa geokätköilyn parissa kuin mihin aikani millään riittää.

Link to comment
Nyt sentään jokaisella on valinnanmahdollisuus.

 

Jeps. Nykyvaihtoehtojen kanssa en koe olevan mitään ongelmia, kukin pelailkoon FBA:t ja FTF:t omien intressien pohjalta. Kunhan vaan kaikki kätköselosteet löytyvät yhdestä ja samasta paikkaa, vaikka sitten pienellä viiveellä.

 

Peilailin mielessäni kauhukuvia tekstein jo maalaillusta tulevasta ajasta jolloin itse kukin meistä laittaa kätköselosteensa vähän sinne minne huvittaa. Siinä tapauksessa puuttuu kaikille yhteinen kokoava voima josta löytää kaikki tarvitsemansa.

Link to comment

Onhan noita, mutta ei kaikissa ole kyse siitä, että tehdään oletusarvoisesti kätköjä, joita ei hyväksyttäisi GC.comissa. Joku Terracaching on pelkästään kutsu-suositusperiaatteella toimiva järjestelmä, jonka kätköjä ei crosspostata. Lähtökohta ei kuitenkaan ole se, että kätköt rikkoisivat Groundspeakin antamia suosituksia niin pahasti, että on turha yrittääkään saada niitä hyväksytyksi.

 

En puhu TC:stä, vaan 'salaisista' saiteista, esimerkiksi niistä, jotka yhdistävät Urban Exploringin ja kätköilyn. TC:hen sain kutsun kahdelta tuntemattomalta tunnissa, kun vaan perustin tunnuksen.

 

Jännästi se mentaliteetti tuntuu muuten usein olevan niin päin, että GC.comiin pitää saada ikään kuin rajoja koetellen yrittää läpi kätköjä jotka mahdollisesti eivät sitten tulekaan listatuiksi. Ja sitten sanotaan muille, että jos haluatte etsiä vain GC.com -kätköjä, niin se on oma valintanne. Eikö voi ajatella myös niin päin, että jos haluatte kätkönne listatuksi GC:comissa, noudattakaa suosituksia. Jos ette halua noudattaa niitä, niin se on oma valintanne. Ei kukaan pakota juuri GC.comia käyttämään.

 

Siitä ei toki ole kyse, että yritettäisiin. GC.com ei joko sääntöjen, teknisten ongelmien tai voimassaolevan käytännön vuoksi hyväksy uusina kätköinä locationlessejä, ei liikkuvia kätköjä, ei luvattomasti yksityiselle maalle sijoitettuja, ei poliisiasemien nurkalle, ei ratakiskoille tai välittömään läheisyyteen, ei lomakätköjä, ei sisätiloihin... lista on loputon eivätkä kätkijätkään pysy enää kielloissa (rajoituksissa?) mukana (viite: breederit). Joskus rajoituksia (suosituksia, whatever) muutetaan kätkön piilottamisen jälkeen (viite: 1kg police).

 

Osa näistä pykälistä (ohjeista?) on joidenkin mielestä aiheettomia, raja menee eri ihmisillä eri paikassa eikä siitä tässä säikeessä ole tarpeen keskustella. Totuus on, että on ihmisiä, joiden mielestä osa näistä kielloista on tarpeettomia ja niiden vastaisia kätköjä on saatava rakentaa.

 

Nyt tullaan siihen hylkäämispelko-asiaan, otetaan pari esimerkkiä:

 

Laitan purkin rautatien ali kulkevaan jalankulkutunneliin. Se on kielletyllä etäisyydellä kiskoista, mutta sellaisia on ennenkin hyväksytty. Onko minulla aihetta pelätä, että Groundspeakin kirjoitetun Guidelinen mukaan kätköä ei hyväksytäkään? Edes ottaa tällainen mahdollisuus huomioon? Voidaanko se tulevaisuudessa kieltää?

 

Tai laitan purkin hylättyyn tehtaaseen, jossa nuoriso silloin tällöin luvatta käy, jonne on selkeä kulkureitti mutta joka on kieltotauluilla merkittyä kiellettyä aluetta. Perjantai-iltaisin paikalla on enemmän nuorisoa kaljakasseineen kuin Nuuksion metsässä retkeilijöitä. Meneekö läpi gc.comin hyväksynnästä?

 

Jos nämä ovat jonkun mielestä hyviä kätköpaikkoja, niin miksi hän ei laittaisi niihin kätköä? Siksikö, että gc.comissa saattaa olla pykälä (ohje?), joka aiheuttaa hankaluuksia. Voihan ne kätköt muuallekin listata...

 

Pitkään ollaan puhuttu siitä, kuinka Groundspeakin Guidelinet eivät sovellu maailmanlaajuiseen toimintaan ja että niitä ollaan kirjoittamassa uudestaan. Kääntäjiä jopa kyseltiin jo aikaa sitten. Kenties asiat selkenisivät, jos säännöt selkenisivät. Ihmisillä saattaisi silloin olla joku käsitys siitä, mitkä ovat Groundspeakin 'Terms Of Use', mitkä Approvereiden Killan 'Yleisiä Suosituksia' ja mitkä oman alueen Approverin 'Henkilökohtaisia Mielipiteitä'.

Link to comment
Tai laitan purkin hylättyyn tehtaaseen, jossa nuoriso silloin tällöin luvatta käy, jonne on selkeä kulkureitti mutta joka on kieltotauluilla merkittyä kiellettyä aluetta. Perjantai-iltaisin paikalla on enemmän nuorisoa kaljakasseineen kuin Nuuksion metsässä retkeilijöitä. Meneekö läpi gc.comin hyväksynnästä?

 

Jos nämä ovat jonkun mielestä hyviä kätköpaikkoja, niin miksi hän ei laittaisi niihin kätköä? Siksikö, että gc.comissa saattaa olla pykälä (ohje?), joka aiheuttaa hankaluuksia. Voihan ne kätköt muuallekin listata...

Se että paikalla heiluu kännissä nuorisoa ei tee paikasta sallittua. Todennäköisesti pääsykieltoon on joku syy (yksityisalue, vaarallinen paikka, ...). Jos gc.com:issa määritellään että tällaisiin paikkoihin laitettuja kätköjä ei gc.comiin hyväksytä, niin tämäkin kätkö jää hyväksymättä. Minun mielestä ihan hyvä juttu (viittaan aikaisempaan postaukseeni: jonkunlainen kontrolli hyväksytyillä kätköillä => mukavampi mennä etsimään).

 

Jos joku haluaa laittaa sinne kätkön niin listatkoon sen sitten muualle missä on eri hyväksymissäännöt. Minäkin voin niiltä vaihtoehtoisilta paikoilta kenties jotain poimia JOS säännöt ovat sellaiset että voin mielenrauhaani menettämättä mennä etsimään niitä ja järjestelmän käytettävyys ja kattavuus on hyvä.

 

Miksi valittaa asiasta jos on mahdollista laittaa se kätkökuvaus jonnekin muualle? Jos sellaista paikkaa ei vielä ole joka juuri tämän tyyppisen kätkön hyväksyy listalleen, niin ainahan jokainen voi sellaisen perustaa. Toinen asia on sitten että kuinka moni tulee käyttämään tällaista paikkaa, eli kuinka moni pitää järjestelmää ja sääntöjä sellaisina että haluaa harrastaa niiden puitteissa. Kuten jo monesti on sanottu, kaikki saavat valita kuitenkin mitä tekevät, ketään ei (kai) pakoteta mihinkään?

Link to comment

Onhan noita, mutta ei kaikissa ole kyse siitä, että tehdään oletusarvoisesti kätköjä, joita ei hyväksyttäisi GC.comissa. Joku Terracaching on pelkästään kutsu-suositusperiaatteella toimiva järjestelmä, jonka kätköjä ei crosspostata. Lähtökohta ei kuitenkaan ole se, että kätköt rikkoisivat Groundspeakin antamia suosituksia niin pahasti, että on turha yrittääkään saada niitä hyväksytyksi.

En puhu TC:stä, vaan 'salaisista' saiteista, esimerkiksi niistä, jotka yhdistävät Urban Exploringin ja kätköilyn. TC:hen sain kutsun kahdelta tuntemattomalta tunnissa, kun vaan perustin tunnuksen.

Puhuit kuitenkin 'kätköistä, joita ei edes haluta julkisiksi tietyn piirin ulkopuolelle', mihin määritelmään TC:kin sopii. Itse olen saanut kutsuni sinne tekemättä edes käyttäjätunnusta - enkä taida tehdäkään, kun ei muille saiteille ole oikein aikaa. Mitä esim. UE:n ja geokätköilyn yhdistämiseen tulee, olen itse joskus ehdottanut sellaista, ja joidenkin kätköilijöiden kanssa sellaisesta neuvotellutkin. Jonkin verran luvattomia tunkeutumisia olen geokätköilyn ulkopuolella tehnyt ja todella hienoja paikkoja päässyt näkemään, mutta en näe mitään syytä sekoittaa GC.comin toimintaa siihen. Jos joku moista saittia ylläpitää, niin siitä vaan, en minä sellaista vastaan koskaan ole ollutkaan, mutta soveltaakseni tässä säikeessä esilletulleita sanoja: turha kitistä, jos sellaisia kätköjä ei hyväksytä GC.comissa.

 

lista on loputon eivätkä kätkijätkään pysy enää kielloissa (rajoituksissa?) mukana (viite: breederit).

Tämähän ei siis ollut kielto eikä rajoitus, vaan keskustelunavaus siitä, tarvitaanko emokätköjä.

 

Joskus rajoituksia (suosituksia, whatever) muutetaan kätkön piilottamisen jälkeen (viite: 1kg police).

Ja hyvä niin. Olisikin paha juttu, jos virheitä ei voisi korjata. Jos Suomessa (kyllä vain, ei Yhdysvalloissa) palomiehet kuvittelevat geokätköilijän asentavan pommia työpaikkansa nurkalle keskellä kirkasta päivää, voi vain kuvitella mitä vastaava toiminta poliisiasemien välittömässä läheisyydessä (joissa on oikeastikin pommeja räjäytelty Suomessa - kyllä vain, ei Yhdysvalloissa) voisi aiheuttaa.

 

Totuus on, että on ihmisiä, joiden mielestä osa näistä kielloista on tarpeettomia ja niiden vastaisia kätköjä on saatava rakentaa.

Varmasti näin on, mutta sehän onkin kaikkien oma valinta ettei niitä GC.comiin rakenna.

 

Laitan purkin rautatien ali kulkevaan jalankulkutunneliin. Se on kielletyllä etäisyydellä kiskoista, mutta sellaisia on ennenkin hyväksytty. Onko minulla aihetta pelätä, että Groundspeakin kirjoitetun Guidelinen mukaan kätköä ei hyväksytäkään? Edes ottaa tällainen mahdollisuus huomioon? Voidaanko se tulevaisuudessa kieltää?

Jos olet lukenut ohjeet, niin tiedät ettei tietyn etäisyyden päähän kiskoista saa laittaa kätköä. Silloin sinun ei ole mitään järkeä edes yrittää listata sitä GC.comiin. Mutta - tiedät kuitenkin tunnelikätköjä olevan olemassa. Voit siis mainita tästä kätkön hyväksyjälle reviewer-notessa. En usko, että sinulla olisi tällöin aihetta pelätä hylkäämistä. Se voidaan toki tulevaisuudessa kieltää - kuten millä tahansa kätkölistaamissaitilla, jota et itse omista/hallinnoi.

 

Tai laitan purkin hylättyyn tehtaaseen, jossa nuoriso silloin tällöin luvatta käy, jonne on selkeä kulkureitti mutta joka on kieltotauluilla merkittyä kiellettyä aluetta. Perjantai-iltaisin paikalla on enemmän nuorisoa kaljakasseineen kuin Nuuksion metsässä retkeilijöitä. Meneekö läpi gc.comin hyväksynnästä?

Tuskin, ja hyvä niin. Miksi pitäisi piilottaa kätkö alueelle, joka on selkeästi kieltotauluilla merkittyä vain siksi, että jotkut muutkin rikkovat kieltoa? Pitäisikö GC.comin hyväksyä myös kannabiksenvaihtokätkö, koska 'kaikkihan pilvee vetää'?:unsure:

 

Jos nämä ovat jonkun mielestä hyviä kätköpaikkoja, niin miksi hän ei laittaisi niihin kätköä? Siksikö, että gc.comissa saattaa olla pykälä (ohje?), joka aiheuttaa hankaluuksia. Voihan ne kätköt muuallekin listata...

No juuri näin. Eihän tässä juuri kukaan ole muita listauksia varsinaisesti vastustanutkaan. Soraäänet liittyvät lähinnä siihen, ettei monikaan viitsi etsiä kätkökuvauksia useasta paikasta. FTF- ja FBA-addiktit voivat toki etsiä 'annoksensa' mistä haluavat.

 

Editoitu tekstistä hirveää tautologiaa :laughing:

Edited by Divine
Link to comment

Kukaan ei kitise siitä, ettei omia kätköjä hyväksytä gc.comissa. Päinvastoin, ihmiset varautuvat siihen, että kaikkia kätköjä ei hyväksytä, siksihän niitä useaan paikkaan ilmoitetaankin. Siitä ihmiset ovat kitisseet, että muiden kätköjä joutuu etsimään useista paikoista, koska kätkijät haluavat varmistaa, että heidän kätkönsä tulevat esille edes jonnekin.

 

Rautatiekätköistä:

Ensimmäinen koskaan löytämäni kätkö oli tuollaisessa tunnelissa. Se on edelleen avoinna ja on muuten hyvä kätkö, aloittelijoille sopiva. Yksi kätkö kiskoilla hyväksyttiin viikko sitten, nyt se on suljettu. Kuopioon hyväksyttiin viime kesänä kätkö parin metrin päähän raiteista kohtaan, jossa junilla on jo jonkin verran nopeutta, se on nyt suljettu. Kiskojen lähellä olevia kätköjä eli mahdollisia pommipaikkoja en jaksa laskea, mutta kukin voi itse koittaa löytää niitä hakutoiminnolla, avainsanaksi vaikka 'railway station'.

 

Totuus on, että on ihmisiä, joiden mielestä osa näistä kielloista on tarpeettomia ja niiden vastaisia kätköjä on saatava rakentaa.

Varmasti näin on, mutta sehän onkin kaikkien oma valinta ettei niitä GC.comiin rakenna.

Ei toki. Se on ensisijaisesti Groundspeak, Inc.:n valinta, jota valvovat ensisijaisesti nimetyt vapaaehtoishyväksyjät. Ihmiset kuitenkin jatkuvasti yrittävät hyväksyttää niiden vastaisia kätköjä. Kyse on joko siitä, että ihmiset eivät tiedä ohjeista tai eivät niistä välitä. (viite: GCNV7P).

 

Breedereistä taas väitän, että kun approveri (nimenomaan approver-, ei kätköilijäroolissaan) avaa threadin niinkuin tuo avattiin, niin tuskin kellekään tulee mieleen, että kyseessä on hienovarainen toive. Jos joku sen tulkitsi niin, että kyllä niitä vielä hyväksytään vaikka hyväksyjän mukaan niitä on liikaa, niin hän osaa lukea rivien välistä paljon enemmän kuin minä. Tätä tarkoitin sillä, että ohjeiden, sääntöjen ja toivomusten raja on epäselvä.

Link to comment

Ei meitä kätköilijöitä eikä kätköjä ole Suomessa ruuhkaksi asti joten en oikein näe järkeväksi, että lähdetään ehdoin tahdoin pilkkomaan porukkaa erilleen toisistaan. Minä en toivo ainakaan, että tämän hienon harrastukseen pariin pesiytyisi tämä minä minä kulttuuri joka on tuntuu muutenkin olevan vallalla. Enkä näe kivana myöskään mitään klikkytymistä vaan näkisin mieluummin porukan edelleenkin (idealistisesti kenties?) yhtenä suurena perheenä. Mutta kuten on jo todettu kukin kätköilee omalla tavallaan mutta kyllä silti yhteiset pelisäännöt on hyvä olla olemassa. Koska tämä yhteiskunta on muutenkin menossa Amerikkalaisempaan suuntaan niin ihan villi meno napsahtaa ennemmin tai myöhemmin, ei ainoastaan omaan nilkkaan niin myös muiden kätköilijöiden nilkkaan.

 

Mitään tulee erinäisiin ohjeistuksiin ja säännöksiin mitä geocaching.com sivuilla on olemassa niin emmeköhän voi edelleen luottaa siihen, että niitä voidaan soveltaa luovasti täällä Suomessa missä olot lienevät vielä vapaammat kuin tuolla rapakon takana.

 

Mitä sitten tulee itse alkuperäiseen aiheeseen niin en oikein tiedä mitä tuohon sanoisin, kun en ole koskaan oikein nähnyt tarpeelliseksi olla se ensimmäinen löytäjä. Tokihan se voisi joskus olla kivaa mutta yleensä meillä ei ole aikaa lueskelle kätkö kuvauksia työaikana, joten taitaa jäädä haaveeksi. :unsure: Jotenkin tuntuisi kuitenkin yleisesti ottaen reilummalta ja pelin hengen mukaiselta, että kuvaukset ovat tekijän halussa siihen asti kunnes ne ovat ilmestyneet julkisiksi sille pääasialle foorumille mille ne onkin tarkoitettu eli yleensä ilmeisesti sitten geocaching.com sivustolle. Tämä ideahan lähtee tietenkin tuossa yllä mainitusta ajatuksestani, että ei kannata hajottaa tätä meidän pientä porukkaamme.

 

Member M from TeamMH

Link to comment
Totuus on, että on ihmisiä, joiden mielestä osa näistä kielloista on tarpeettomia ja niiden vastaisia kätköjä on saatava rakentaa.

Varmasti näin on, mutta sehän onkin kaikkien oma valinta ettei niitä GC.comiin rakenna.

Ei toki. Se on ensisijaisesti Groundspeak, Inc.:n valinta, jota valvovat ensisijaisesti nimetyt vapaaehtoishyväksyjät. Ihmiset kuitenkin jatkuvasti yrittävät hyväksyttää niiden vastaisia kätköjä. Kyse on joko siitä, että ihmiset eivät tiedä ohjeista tai eivät niistä välitä. (viite: GCNV7P).

Hetkinen. Siis on ihmisiä, joiden mielestä GC.comin suositusten vastaisia kätköjä on saatava rakentaa. Ok. Kyllä se on ihan heidän oma valintansa, etteivät niitä ehdoin tahdoin GC.comiin sitten listaa. Jos he tästä huolimatta sitä yrittävät, niin tokihan se on sitten GC.com, joka voi kätkön arkistoida, jos kätkö osoittautuu saitin suositusten vastaiseksi.

 

On kokonaan toinen juttu, jos säännöistä ei tiedä. Tällöin voi tapahtua virheitä, kuten mainitsemassasi esimerkissä. Onneksi se korjattiin. Miksi kätkö pitäisi piilottaa käytössä olevalle junaradalle tai sen välittömään läheisyyteen (eikä niitä julkiseen käyttöön tarkoitettuja tunneleita nyt lasketa)? Tai pikemminkin, miksi GC.comin pitäisi hyväksyä sellaiset? Nyt tapahtui mielestäni ihan oikein, eli kätkö on hyllytetty, kunnes joku ratkaisu löytyy. Se, että kätkö alun perin on hyväksytty, on selkeä virhe mutta big deal, tällaiset virheet voi korjata. Pääasia, ettei kenenkään henki mennyt.

Link to comment

Harrastumuoto on globaali, joka tuo omat murheensa toimintaan.

Yankeistä keskusjohdettu hommeli ei toimi kaikkialla, eli omaa päätän saa käyttää niin kätkijä, etsijä ja aprooveri.

 

Jokainen Suomalainen,uskoakseni, on sen verran fiksu että osaa käyttää omaa päätään harrastaessaan kyseistä lajia.

 

Meillä on jokamiehenlaki (ja naisen) jota noudattamalla, ja omaa harkintaa käyttäen tuskin törmäämme isompiin ongelmiin.

 

Omat aivot käyttöön, ihan kaikesta meillä ei tarvitse olla ”rules” ,ohjeita,

,”guidens”, suosituksia, Meidän ei tarvitse olla niin pelokkaita lakijuttujen suhteen kun Yankkien.

 

Minne on kadonnut harrastuksen alkuajoilla ollut innostus.

Tuntuu virtaton mielestä että hommeli on mennyt liian ryppyotsaiseksi, kyseessä on kumminkin vain harrastus.

 

Pidin itse taukoa hommasta jonkun aikaa, koska touhu alkoi maistumaan tuohelta.

Nyt näyttää siltä että, riita, tora ja veriset vaatteet ovat etusijalla. Kuka on FTF kuka löytää kätkön ennen kun sitä on hyväksytty, kenellä eniten löytöjä! Great! Missä saatuja pisteitä voi käyttää?

 

Käsittääkseni touhun tarkoitus on olla harrastus.

Ei kukaan voi olla näin tosissaan metsässä olevan muovipurkin takia.

 

Anteeksi avautuminen

 

virtato

Edited by virtato
Link to comment
Hessut ihmetteli Vermon logissaan FBA:n hyväksyttävyyttä.

 

Sen enempää asiaan puuttumatta, mutta minusta ei ole oikein, että minun 'jonotuslistalla' olevan kätkön tietoja jaellaan toisille minulta siitä kysymättä. Annoin Vermon tiedot alun alkaen vain Solarflarelle, jotta hän saisi haettua oman geokolikkonsa kätköstä. Tottakai suostuin siihen, kun sitä kerran pyydettiin. En kuitenkaan olettanut, että kätkön tiedot lähtivät samalla yleiseen jakoon. Pikkumaista tai ei, mutta kyseessä oli kuitenkin minun kätköni ja minä olisin halunnut kätkön säilyvän 'pimennossa' julkaisupäivään asti.

Edited by gemmatic
Link to comment
Pikkumaista tai ei, mutta kyseessä oli kuitenkin minun kätköni ja minä olisin halunnut kätkön säilyvän 'pimennossa' julkaisupäivään asti.

Tosiaankin! Suurin vääryys tässä on se, että Hessut menetti STF:nsä (Second to Find) ja sai sen sijaan FTF:n (Fourth to Find). Vai odottiko gemmatic kenties, että solarflare käyn vain hakemassa kolikkonsa "loggaamatta FTF:ää"?

 

Osa tästä keskustelusta on niin turhanpäiväistä, että ihan hirvittää. Koska FTF:ien laskemisessa on edelleen kysymys vain ja ainoastaan siitä mitä itse haluaa niillä laskea, niin Hessut voi hyvällä syyllä pitää itseään vaikka FTF:nä jos siltä tuntuu.

 

Ja täytyy vielä pyytää nöyrimmin anteeksi kun käytiin seikun kanssa kuluttamassa sitä kallisarvoista tyhjää tilaa gemmaticin kätkön lokikirjassa.

Link to comment

Jos gemmatic antoi ystävällisesti solarflarelle luvan noutaa hänelle tärkeä kolikko uudesta kätköstä, ei se mielestäni valtuuta solarflarea juoruamaan tietoa jemmasta maailmalle. Eihän asia tietenkään maailmoja kaada, mutta kyse on luottamuksesta ja sen pettämisestä. Se ei ole ihan pikkujuttu.

Link to comment

Minä en kyllä tajua sitä, että joku tekee kätkön eikä halua, että sitä kukaan etsii. Eli tekee kätkön ja sitten on tyytyväinen siihen, ettei purkin tietoja saa mistään. Onko kätkön etsiminen pois muilta? Edelleenkin siellä on purkki ja edelleen sen voi logata. Jokuhan voi etsiä noita vaikka loggaamatta ja olemalla rekisteröitymättä gc.comiin. Onko se nyt oikeasti keneltäkään pois?

Link to comment

Vermo-kätkö on tietenkin tehty etsittäväksi ja löydettäväksi. Tässä nyt oli lähinnä kyseessä se, että oletin vain Solarflaren etsivän kätkön ja toki loggaavan sen. En arvannut, että kätkön tiedot menisivät jakeluun yleisemminkin. Minusta on ihan sama missä uusien kätköjen tietoja jaellaan, mutta eiköhän jokaisen pitäisi julkaista vain omien ei-vielä-hyväksyttyjen kätköjensä tietoja?

 

Ja täytyy vielä pyytää nöyrimmin anteeksi kun käytiin seikun kanssa kuluttamassa sitä kallisarvoista tyhjää tilaa gemmaticin kätkön lokikirjassa.
En viitsi edes vastata tuohon :laughing: Edited by gemmatic
Link to comment

Toistan itseäni: FBA ei ole kiellettyä, FTF ei ole kiellettyä, locationlessien loggaaminen ei ole kiellettyä.

 

Gemmaticin olisi kannattanut mainita Solarille siitä, ettei halua kätkön tietoja levitykseen. Ihan turha marista jotain luottamuksen menetyksestä, kun ei ole itse tehnyt selväksi omaa suhtautumistaan asiaan. Mistä ihmeestä me ennen tätä keskustelua olisimme voineet tietää gemmaticin kannan asiaan, kun hän ei sitä selväsanaisesti ilmoittanut kätkötietojen antamisen yhteydessä? Ai niin, olisi tietenkin pitänyt tajuta kysyä. Joskus sitä vaan olettaa asian olevan OK ja niin mekin oletimme ennen tätä ihmeellistä kuohahdusta, joka syntyi.

 

Anteeksi, anteeksi, anteeksi...

 

Ja niin kauan kuin toiminta ei ole kiellettyä, jatkan sitä. :laughing:

Link to comment

Vaikuttaa siltä, että raati on varsin yksimielisesti ollut valmis hyväksymään FBAt. Mitä nyt Hessut vähän murisevat.

 

On minullakin joskus käynyt mielessä, että voisin tiedottaa omasta uudesta kätköstäni muutamalle kätköilijälle "suoramarkkinointina" ennen sen hyväksymistä. Eipä ole tullut tehtyä – reilumpaa kun kaikki ovat samalla viivalla, jos haluavat ekan löydön riemun kokea.

 

Avainasia on kuitenkin, että piilottaja on se joka päättää missä ja milloin haluaa kätkönsä julkaista.

Link to comment
Gemmaticin olisi kannattanut mainita Solarille siitä, ettei halua kätkön tietoja levitykseen. Ihan turha marista jotain luottamuksen menetyksestä, kun ei ole itse tehnyt selväksi omaa suhtautumistaan asiaan.

Myönnän, tämä menee nyt asiattomaksi. Pyydän nöyrimmästi anteeksi ja kaikki mahdolliset hymiöt vielä perään.

 

En ole tavannut "Solaria", mutta olisi aika rasittavaa muistuttaa aina joka lauseen jälkeen, että "tämä ei ole tarkoitettu levitykseen".

Link to comment

Heips kaikki,

joudun ihmettelemään keskustelun kiihkeyttä tällä palstalla, toivottavasti kukaan ei pahoita mieltään eikä muitakaan vahinkoja synny !!

Oma mielipiteeni on että 'AFRIKAN TÄHTEÄ' pelatessa joudun, ja haluankin noudattaa 'AFRIKAN TÄHDEN' sääntöjä, 'MONOPOLIA' pelatessa haluan ja joudun noudattamaan 'MONOPOLIN' sääntöjä. Geokätkentää harrastaessani haluan noudattaa Geokätkennän sääntöjä ja jos harrastan kätkentää GC.commin tarjoamien kätköjen piirissä niinkuin nykyään pelkästään ehdin tekemään, olen ihan halukas toimimaan sovittujen sääntöjen mukaisesti, niinkuin AFRIKAN TÄHTEÄ pelatessanikin.

Minun mielestäni koko poru johtunee nyt siitä että jotkut ovat havainneet että GC.comin säännöt hyväksyviä kätköilijöitä on jo nyt niin paljon että kannattaa pystyttää yritys muiden, vähemmän suosittujen ja väljemmillä säännöillä toimivien harrastajapiirien kasvattamiseen.

Ainakaan minulla ei ole mitään aikomusta aloittaa useampien kätköilysaittien kyttäämistä, en myöskään aio aloittaa säpo-viestien vaihtamista saadakseni jotain ensimmäisiä tai toisiakaan löytöjä. Olen enemmän kiinnostunut harrastamaan kätköilyä omilla ehdoillani sillä tavalla kuin sitä haluan harrastaa ja silloin kun minulla sattuu siihen olemaan paukkuja ja aikaa. GC kaikkine sääntöineen sopii minulle tällä hetkellä oivallisesti.

Link to comment

Voin kyllä heittää pyyhkeen kehään jos ette ole tyytyväisiä. Ehkä olisikin jo aika vaihtaa kätköjen tarkistajaa.

Toivottavasti tähän ei mennä. Minusta näyttäisi kuitenkin siltä että backup-hyväksyjiä pitäisi olla, ihan vain tasaamaan työmäärää joka kuitenkin lienee aika kova yhdelle ihmiselle tässä multikätköjen luvatussa maassa. Kokeneen hyväksyjän menettäminen taas toisi aivan varmasti mukanaan muita ongelmia; kokemus kuitenkin on tuossakin hommassa varmasti tärkeää.

 

Tuntuu että tästä on kasvamassa universumia suurempi ongelma joten JOKU ratkaisu asiaan pitäisi löytää ennenkuin universumi romahtaa. Jää vain pieni mikrokätkön mentävä musta aukko Suomen kohdalle.

Link to comment
Voin kyllä heittää pyyhkeen kehään jos ette ole tyytyväisiä. Ehkä olisikin jo aika vaihtaa kätköjen tarkistajaa.

 

Yhdyn Peetuun eikun ole samaa mieltä. Toivon, että voisimme keskustella asioista ilman, että kukaan päättää lopettaa yhtään mitään ja ketään vaihdetaan yhtään kehenkään. Jos hyväksyjiä ei jostain syystä saada lisää, ei sitten. Jos saamme, kaikkien tilanne varmasti helpottuu.

 

Johanna

Link to comment
Gemmaticin olisi kannattanut mainita Solarille siitä, ettei halua kätkön tietoja levitykseen. Ihan turha marista jotain luottamuksen menetyksestä, kun ei ole itse tehnyt selväksi omaa suhtautumistaan asiaan.

Vähän sama kuin hehkuttelisi täällä jonkun geokätköilijän intiimivahauksista, jos ei tämä ole maininnut siitä, ettei halua levitykseen... eikun siis miten se nyt meneekään. No joo, ei yhtään sama, mutta sinnepäin. :o:laughing:

Edited by Divine
Link to comment
Vähän sama kuin hehkuttelisi täällä jonkun geokätköilijän intiimivahauksista, jos ei tämä ole maininnut siitä, ettei halua levitykseen... eikun siis miten se nyt meneekään. No joo, ei yhtään sama, mutta sinnepäin.

Tarinan opetus: minulle ei kannata puhua intiimivahauksista mitään, tai ainakin kannattaa sitten kertoa ettei siitä saa puhua eteenpäin. :laughing:

Link to comment
Tarinan opetus: minulle ei kannata puhua intiimivahauksista mitään, tai ainakin kannattaa sitten kertoa ettei siitä saa puhua eteenpäin. :laughing:

Jari, ajoin tänään parran, ja jätin poskille hillittömät pulisongit. Psst... älä kerro eteenpäin!

Link to comment

Tuntuu silti, että kätkijöillä on kauhea hoppu saada kätköt julkaistuksi, vaikka kätkijä itse on saattanut käyttä montakin viikkoa kätkön suunnitteluun, kuvauksen tekemiseen ja piilottamiseen. Kätköillessä sitä osaa kyllä arvostaa jos kätkön piilotamiseen ja idean keksimiseen on käytetty aikaa ja ainakin minä arvostan kyllä kovasti myös sitä työtä mitä Tahu Nuva tekee tarkastaessaan kätkökuvauksen ja kordinaatit, vaikka tähän joskus kuluisikin yli 72 h. Ei se kätkö siitä huonone, että se odottaa etsijäänsä pari päivää kauemmin, mutta moni kätkö tai kuvaus saattaisi olla huonompi ellei sitä suunniteltaisi ajan kanssa ja myös tarkastettaisi huolellisesti.

Link to comment
Katsotaan nyt jonkin aikaa.... ainakin tuo Karttapaikkalisäys kätkösivuille on sellainen voitto minulle että olen siitä todella tyytyväinen - se helpottaa huomattavasti omalta osaltaan tarkistusprosessia.

Tahu, The reviewer,

se karttapaikka lisäys helpottaa varmasti monen muunkin toimia, ainakin täällä maalla !! Minusta se on todella hieno homma !!

Ja kuten rinnakkaiseksi muuttuneessa säikeessä mielipiteenäni ilmaisen, harrastusten tärkeyttä pitää aina harkita oman tilanteensa mukaan.

 

Toisaalta, uskallan epäillä että ikäisesi mies saattaisi hyvin olla myös kovasti työpaineiden rasittama ja siinä tapauksessa suosittelen että yrität hankkia tukea reviewer hommiisi !!

Link to comment

Pealgis on pohtinut samoja juttuja kuin minä. Vaikka tiedostan, että muiden tarpeet ovat usein erilaiset, omalla kohdalla ei hirveästi joku kätköjen listaamisen viivästyminen rassaa. Kuten aiemmin sanoin, minulla on tyypillisesti niin paljon muutakin puuhaa, että teen sitten jotain muuta, kunnes pääsen taas toteuttamaan itseäni geokätköilyn parissa.

 

Geokätköily on (toki aika iso) osa elämääni, mutta ei kuitenkaan sen keskipiste. Jos jokin estää minua väliaikaisesti kätköilemästä - oli se sitten akuutti lähellä olevien kätköjen puute, gepsivarkaus, kätkölistauksen viivästys tai vaikka auton hajoaminen, niin en vain jotenkin jaksa repiä kätköilyhousujani siitä, vaan teen välillä jotain muuta.

 

Tällä en tietenkään tarkoita sitä, etteikö epäkohtiin saisi kiinnittää huomita ja niitä parantaa. Näinhän onneksi jatkuvasti tapahtuukin. Yritän vain toisinaan hakea asioille järkeviä mittasuhteita.

Link to comment
Tuntuu silti, että kätkijöillä on kauhea hoppu saada kätköt julkaistuksi, vaikka kätkijä itse on saattanut käyttä montakin viikkoa kätkön suunnitteluun, kuvauksen tekemiseen  ja piilottamiseen.  Kätköillessä sitä osaa kyllä arvostaa jos kätkön piilotamiseen ja idean keksimiseen on käytetty aikaa ja ainakin minä arvostan kyllä kovasti myös sitä työtä mitä Tahu Nuva tekee tarkastaessaan kätkökuvauksen ja kordinaatit, vaikka tähän joskus kuluisikin yli 72 h. Ei se kätkö siitä huonone, että se odottaa etsijäänsä pari päivää kauemmin, mutta moni kätkö tai kuvaus saattaisi olla huonompi ellei sitä suunniteltaisi ajan kanssa ja myös tarkastettaisi huolellisesti.

 

Aika hyvin asetit sanomasi, olen ihan samaa mieltä !!

 

Pitääkö tässäkin hommassa olla niin hirveä kiire !! Ihan niinkuin töissä aina on !!

Link to comment
Ei meitä kätköilijöitä eikä kätköjä ole Suomessa ruuhkaksi asti joten en oikein näe järkeväksi, että lähdetään ehdoin tahdoin pilkkomaan porukkaa erilleen toisistaan. Minä en toivo ainakaan, että tämän hienon harrastukseen pariin pesiytyisi tämä minä minä kulttuuri joka on tuntuu muutenkin olevan vallalla. Enkä näe kivana myöskään mitään klikkytymistä vaan näkisin mieluummin porukan edelleenkin (idealistisesti kenties?) yhtenä suurena perheenä.

 

Sen enempää puuttumatta noihin FTF, FBA sun muihin, joista en edes paljoa tiedä, niin kantaa ottaisin noihin eri järjestelmiin joita taitaa tänne Suomeenkin pukata. Olen tuolla Porolandian etelänaapurissa, Virossa, tätä asiaa jonkin aikaa seurannut ja siellä on valta-asemassa Geopeitus.ee. Täysin vironkielinen sivusto.Siellä on myös GC comin kätköjä, mutta paljolti ainoastaan omia geopeituksia. Monet virolaiset näkevät hankaluudeksi GC:n englanninkielen.

No tässä asiassa muodostaa suurimman ongelman se, että kun kätköt on kahdella eri sivulla niin mahdolliset kätkökuvausten tarkennukset ja korjaukset tahtovat jäädä vain näille "valtasivuille". Kun ulkomaiset haluaisivat niitä etsiä niin eräässäkin paikassa oli GC comin kätkön koordinaatit 400m pielessä kun taas Geopeituksen aivan paikallaan.

Sitten se mitä Geopeituksen Foorumilla on viime aikoina keskusteltu on TB:t. Ne tahtovat, ikävä kyllä kadota tuolla Viron maassa, vaikka minkä laiset ohjeet olisi mukana. Kun ensimmäinen sen ottaa GC comin kätköstä ja tiputtaa seuraavaksi Geopeitukseen, niin sen jälkeen se alkaa olla tavallista vaihtotavaraa, josta ei enää pidetä kirjaa ja monille kummallinen lelu jossa on merkillinen metalliläpykkä. Tästä eteenpäin meinaan tuoda kaikki Virossa käsiini sattuneet TB:t takaisin Suomeen, itsekin niitä sinne alkuun vein, niin kauan kuin niitä sieltä vaivattomasti löytyy.

Link to comment

Huh, onpa kiihkeä ja laaja keskustelu!

 

Mielestäni Tahu perusteli hyvin, miksi Suomen lakia pitää noudattaa. Kysymys on paitsi harrastajien turvallisuudesta myös harrastuksen maineesta. Ei liene kenellekään meistä eduksi, jos leviää sellainen käsitys, että geokätkijät juoksevat junaradalla tai ihmisten pihoissa. Esimerkit ulkomailta osoittavat jo, että kätkörasioiden levittelykin pyritään joissakin paikoissa kieltämään, joten kyllä on meidän kaikkien etu, että pidämme harrastuksemme sellaisena, ettei se haittaa ulkopuolisia.

 

Mitä tulee tuohon hyväksyjän kuorman jakamiseen, niin miksi suomalaisia kätköjä eivät voisi hyväksyä muutkin kuin suomalaiset hyväksyjät? Toimihan se hyvin ennen Tahuakin.

Link to comment

Vielä noista junaratojen varrella sijaitsevista kätköistä:

 

Rautatielaki 6. luku 44§ 5mom.

 

"Joka tahallaan liikkuu tai oleskelee asiattomasti ratapiha-alueella, ratalinjalla, rautatiesillalla tai rautatietunnelissa, joka ei ole yleisön käytettävissä,

 

on tuomittava rautatielainsäädännön rikkomisesta sakkoon, jollei teko ole vähäinen tai muussa laissa ole säädetty ankarampaa rangaistusta."

 

Eli pidetään ne kätköt poissa ratalinjauksilta, ellei sitten kyseessä ole tunneli tai muu vastaava paikka (*. Samoin kätkölle tulee olla kulku ilman radalla liikkumista.

 

*) terrorismi on mielestäni vielä Suomessa sen verran harvinaista, että itse en pidä rautatietunnelissa olevaa kätköä kovin kyseenalaisena. Tosin koputan myös puuta, sillä näiltä osin maailma ei näytä olevan muuttumassa ainakaan parempaan suuntaan...

 

atrivsolap jr.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...