Jump to content

FIN: Parkkipaikkojen Koordinaatit


Captain Morgan

Recommended Posts

Moi!

 

Olisko mahdollista saada kätkösivuille aina lähimmän (mielellään ilmaisen) parkkipaikan koordinaatit? Varsinkin isoissa kaupungeissa autolla liikkuvalla kätköilijällä suuri haaste on monasti löytää kätkön läheltä parkkipaikka - varsinkin ilmainen sellainen... Parkkikoordinaatteja puuttuu joistain minunkin kätköistä, mutta ei enää kauaa . :anibad:

 

t: Olli

Link to comment

Samaten varoittaminen auton jättämisestä semmoiseen paikkaan josta joku tavalla tai toisella pahoittaa omansa tai kätköilijän mielen saattaisi joskus ehkäistä turhaa porua !! Näitäkin tapahtuu, myös täällä maalla.

Näistä tapauksista voisi sähköpostittaa kätkön omistajalle joka voisi lisätä varoituksen koordinaattien kanssa kuvaukseen. ??

Link to comment

Eiköhän kaupunkialueilla kuitenkin ole järkevää liikkua julkisilla? Itse olen laittanut muutamaan kätköön julkisen liikenteen yhteydet. Jos joku haluaa parkkeerata, niin voin laittaa sitten liityntäpysäköintikoordinaatit vaikka Vantaankosken asemalle tai jollekin muulle liityntäpysäköintipaikalle. Taajamassa sitä paitsi harvemmin voi vakuuttaa, että pysäköintialueella on parkkitilaa, joten koordinaattien antaminenkin on aika turhaa.

 

Olen kyllä sitä mieltä, että metsäkätköissä olisi hyvä olla parkkipaikkojen koordinaatit, koska metsäkätköille ei tule julkisilla lähdettyä, mikäli julkisia ei lähistölle mene.

Link to comment

Helsingin keskustassa ei ole ilmaisia parkkipaikkoja. Parkkitilanne kaupungeissa on sellainen, että kukaan ei koskaan voi taata, missä vapaita paikkoja on. Varsinkaan ilmaisia paikkoja. Osa paikoista on ilmaisia tietyn kellonajan jälkeen, osassa voi viipyä kiekolla vain lyhyen ajan jne. Pitäiskö nuo kaikki sitten myös luetella kuvauksissa?

 

Maksullisia paikkoja kaupungeissa pääsääntöisesti on. Tietyillä keskustan alueilla nekin ovat lähes aina varattuja. Paljonko auttaa ilmoitus, että 20 metrin säteellä on maksullisia paikkoja, jos 95% ajasta kahta korttelia lähempänä ei käytännössä ole tilaa?

 

Jotkut osaavat autoilla kaupungeissa, myös muualla kuin kotikaupungissaan. Yhtenä osana tähän taitoon kuuluu pysäköinti ja siihen taas kyky löytää vapaita paikkoja. Jos ei osaa ajaa kaupungissa, kannattaa auto jättää kauemmas ja käyttää julkisia tai paikallista kuljettajaa.

Link to comment
Eiköhän kaupunkialueilla kuitenkin ole järkevää liikkua julkisilla? .

Julkiset kulkuneuvot ainakin täällä maalla alkavat olla niin hirmuisissa hinnoissa että ajan saman matkan autonropposellani ainakin kahteen kertaan edestakaisin kertalipun hinnalla !! Tulee kätköilylle melkoisesti hintaa vaikka luonnonvaroja saattaakin ehkä säästyä.

Moisia kulkuneuvoja päivittäin käyttäville näyttölipun omistajille tilanne tietysti on kokonaan toinen.

Link to comment

Parkkipaikkojenkin koordinaateissa pitää olla tarkkana !!

Tänään hyväksytyssä uudessa kätkössäni olin tehnyt noin 100km arvoisen kirjoitusvihreen suosittelemani parkkipaikan koordinaateissa. :anibad:

 

Toivottavasti kukaan ei ehtinyt värkätä autoaan virheellisten osoittamaan tiettömään korpeen !! :D

Onneksi tarkempi kolleegani heti hiffasi virheen ja säposi minulle !! Thanx !!

Link to comment

Olen minä Helsingin keskustassakin pysäköinyt monta kertaa ilmaiseksi - tosin useimmissa tapauksissa on saattanut olla ilta tai sunnuntai. Mutta siis ilmaiseksi kuitenkin. On ihan huomaavaista etsijöitä kohtaan mainita kätkökuvauksessa pysäköintimahdollisuuksista jos sellaisia on. Sitähän voi pitää vaikka kaupunkiautoilun opettamisena, jos saa siitä paremman mielen. :anibad: Jos pysäköintivinkeillä voi säästää luontoa pakokaasuilta, kätköilijän kukkaroa kevenemiseltä ja naapurustoa meteliltä sekä muilta haittavaikutuksilta, niin miksipä ei voisi vinkata, että sieltä ja sieltä saattaa löytyä parkkitilaa vaikka vain sunnuntaisin ilmaiseksi?

 

En kuitenkaan lähtisi sille linjalle, että pysäköintikoordinaatit olisi aina saatava kätkökuvauksiin. Useissa tapauksissa pysäköintipaikat ovat niin ilmeisiä, ettei maksa vaivaa niitä erikseen selostaa, tai kuten esitettiin, ympäristön p-paikat voivat kuitenkin olla 95 % ajasta täynnä. Monta kertaahan riittää, kun sanallisesti yhdessä-kahdessa virkkeessä mainitsee, mihin voi autonsa jättää - ei niitä koordinaatteja ole aina pakko joka paikkaan ympätä.

 

Jotkut pitävät parkkipaikan löytämistä osana geokätköilyn viehätystä ja haasteellisuutta, ja vaikka tämä saattaakin pitää paikkansa joissakin tapauksissa, en näe kovinkaan paljon hienoutta siinä, että haastellisuus muodostuu siitä, että joutuu pyörimään auton kanssa ympyrää jossain asuinalueella, kun piilottaja olisi saman tien voinut kertoa ajo-ohjeet sopivalle p-paikalle.

 

Kyllä pääkaupunkiseudun etäisyyksillä ja ainakin minun löytömäärilläni auto on surullista kyllä aivan ehdoton geokätköilyväline. Olen minä sinne joskus fillarinkin (auton perässä) roudannut, ja paljon julkisillakin kätköillyt, mutta nykytilanteessa olen tarkoituksella jättänyt vain joitakin Helsingin keskustan kätköjä etsimättä niitä tilanteita varten, kun satun olemaan ilman autoa siellä liikkeellä.

Link to comment
metsäkätköissä olisi hyvä olla parkkipaikkojen koordinaatit, koska metsäkätköille ei tule julkisilla lähdettyä, mikäli julkisia ei lähistölle mene.

Tuota unohtui kommentoida: jep, juuri näin, ja usein vielä mielellään joillakin vähän laajemilla sanallisilla ohjeilla. Olen muutamiakin kertoja ajellut maalaishiekkateitä ristiin rastiin huonojen karttojen tai pelkästään nuoli-etäisyys -gepsin varassa vain huomatakseni, että olen jonkun hemmetin järven väärällä puolella, ja ajomatkaa tuleekin vielä 30 km lisää. Edelleen, joku voi pitää tätä juuri sinä mukavana haasteellisuutena, mutta vaikka maisemia mielelläni maaseudulla ajellessani katselenkin, niin bensankulutus, pakokaasut, meteli ja muut haitat ovat kyllä äkkiä mielessä - ja tuohan kaikki ylimääräinen ajo periaatteessa myös extra-turvattomuutta teille. Miksei siis voisi tarjota syrjäseutujen kätköissä ajo-ohjeita, kun se varsinainen etsiminen tapahtuu lopulta kuitenkin luultavasti jalkapatikassa?

 

Pitää tietty katsoa joskus peiliinkin: huolellinen valmistautuminen ehkäisee usein turhaa ajoa, ja toisaalta monet nähtävyyskätköt (kuten joku Pirunlinna Lempäälässä) ovat jo ennestään hyvin viitoitettu. Mutta kuten sanottu, harvemmin ne pienet ajo-ohjeet haittaakaan tekevät.

Link to comment

Moi

 

Jouduin itse pohdiskelemaan tätä parkkipaikkahommaa Metro Helsinki, Kalasatama station kätköllä.

Olen kirjoittanut parkkipaikka vaihtoehdosta varsin empivästi, kun ei oikein ottanut selvää kyseisen joutomaa korttelin omistajasta. Käsittääkseni vapaa pysäköinti, mutten uskalla luvata, jos vaikka joku saisi sakot.

Tämän takia en englanninkieliseen versioon laittanut mainintaa ollenkaan koko parkkipaikasta.

Link to comment

Piti oikein tarkistaa omat kätkökuvaukset... olihan niissä kaikissa tarpeellisissa p-paikan koordinaatit. Ja tämä on tullut juuri samasta aiheesta - itse on joissakin paikoissa tuskaillut tosissaan tämän asian kanssa. Kaupunkialueilla se ei aina ole niin välttämätön, mutta jos tiedossa on hyvä paikka lähellä, kannattaa siitä minun mielestäni mainita. Siinä säästää turhaa ajelua. Usein on kuitenkin rajallisesti aikaa käytettävissä ja ainakin minulla jää nuo 'pitemmän kävelymatkan' kätköt helpommin pois kiertueilta. Eri asia on sitten kun lähtee erikseen niitä etsimään.

Toinen itselle harmittava asia kuvauksissa on usein puuttuva tieto paikkakunnasta. Nuo kartatkaan eivät aina näytä kovin tarkasti, eikä niiden latautumisia jaksa aina odotella vain tarkistaakseen, onko kätkö oman matkan varrella. Pari kertaa on jäänyt joitakin kätköjä sen takia pois omasta suunnitelmasta. Ihan kaikkia ei kuitenkaan viitsi gepsiinkään ladata. Nytkin Tampere näyttää arkkukasalta karttanäytöllä B)

Link to comment

Autonavigaattorit ovat kovasti yleistyneet. Itsellänikin sellainen TomTom pyörii puhelimessa. Ainakin Tomppaan navigointikohde syötetään muodossa kunta, kadunnimi ja osoitenumero. Koordinaatit eivät kelpaa.

 

Katson nykyisin aina retkisuunnitelmaa tehdessä Eniron kartalta pari kadun tai tien nimeä kätkön lähistöltä. Joskus etsin hakuammunnalla niihin myös osoitenumerot. Kuntakin pitää selvittää jos ei sitä ei ole mainittu. Karttapaikasta näkee pitäjien rajat. Reissun päällä voin sitten aina näpytellä kohteeksi seuraavan etapin osoitteen.

 

Arvostaisin kovasti jos kätkökuvaukseen tai apupisteiden tietoihin olisi laitettu myös osoite. Kätkön piilottajalla on useimmiten parempi paikallistuntemus kuin etsijöillä ja onhan se rationalisointiakin kun yksi selvittää tiedot ja moni voi niitä hyödyntää. Ei sen välttämättä tarvitse olla parkkipaikan osoite, riittää kun opastetaan kätkön lähistölle.

 

Olen lisännyt melkein kaikkiin omiin kätköihini osoitetiedot. Joihinkin pulmakätköihin sitä ei voi tehdä spoilaamatta jemmaa.

 

PS Laitoin samalla patikointimatkan pituuden joihinkin kätköihin, joissa se on normaalia pitempi ja hyvä tietää retkisuunnitelmaa tehdessä.

Link to comment

Autonavigaattorit ovat kovasti yleistyneet. Itsellänikin sellainen TomTom pyörii puhelimessa. Ainakin Tomppaan navigointikohde syötetään muodossa kunta, kadunnimi ja osoitenumero. Koordinaatit eivät kelpaa.

TomTomiin voi GSAKilla näppärästi ajaa POI-tiedoston, toimii ainakin kämmykkäversioissa. Softa ohjaaa sitten lähimpään katuosoitteeseen.

PS Laitoin samalla patikointimatkan pituuden joihinkin kätköihin, joissa se on normaalia pitempi ja hyvä tietää retkisuunnitelmaa tehdessä.

Hyvä hyvä, täytyisi päivittää omatkin.

Link to comment
TomTomiin voi GSAKilla näppärästi ajaa POI-tiedoston, toimii ainakin kämmykkäversioissa. Softa ohjaaa sitten lähimpään katuosoitteeseen.
Olen kokeillut useampaan kertaan siirtää POI-tiedostoja Bluetoothin kautta puhelimen kortille. En ole saanut onnistumaan, pisteitä ei ole näkynyt Tompassa. Nyt taas innostuin kokeilemaan, mutta käytin kortinlukijaa jonka olen hommannut valokuvapankiksi. Toimii. Kiitos, Tervas, kun "potkaisit" yrittämään uudelleen.

 

Ei ne osoitetiedot silti pahitteeksi ole kätkökuvauksissa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...