Jump to content

Fin: Parempia Kätköpaikkoja Ja Kätköjä


Captain Morgan

Recommended Posts

Tiedän että sohaisen nyt muurahaispesää, mutta kun alkaa tuntua siltä että monelta on päässyt unohtumaan tämä kätköilyn perusajatus:

 

"Ultimately you'll want to place a cache in a place that is unique in some way. The big reward for geocachers, other than finding the cache itself, is the location. A prime camping spot, great viewpoint, unusual location, etc. are all good places to hide a cache."

 

Tuo on siis sivulta

http://www.geocaching.com/about/hiding.aspx

 

Siis: miksi kätköjä piilotetaan, varsinkin kaupunkialueilla (mutta myös metsissä), aivan mitäänsanomattomiin paikkoihin? Paikkoihin jotka eivät ole millään lailla epätavallisia, paikkoihin joissa ei ole mitään erikoista nähtävää?

 

Toivottavasti tämä pistää hieman ajattelemaan ja tulevaisuudessa näemme kätköissä enemmän laatua, niin itse kätkörasian, sen sisällön kuin etenkin paikkojen valinnan suhteen.

 

Huom. En viittaa tässä erityisesti kenenkään kätköön/kätköihin (eli älkää ottaako tätä henkilökohtaisesti), vaan tämä on fiilis joka minulla on ajan myötä syntynyt kun olen kätköjä hakenut ja Tahu Nuvan ominaisuudessa listaillut geocaching.com'iin.

 

terveisin, Olli

Link to comment

Omasta mielestäni on typerää, että jos joku ei halua nähdä mitäänsanomattomia kätköjä, ei niitä saisi kukaan muukaan nähdä. Toisille meistä esimerkiksi se löytöjen kokonaislukumäärä on kaikki kaikessa ja talous ei välttämättä kestä liikaa matkustelua. Jos siis jotkut haluavat piilottaa mitäänsanomattomia kätköjä ja toiset etsiä niitä, missä on ongelma? Miksi tämä pitäisi erityisesti estää?

 

Libertaarina ohjelmistosuunnittelijana päädyn jälleen kerran esittämään ongelmaan teknistä ratkaisua: kannattaisiko sittenkin kehittää järjestelmä kätköjen arvostelemiseksi löytäjien toimesta, jotta mahdolliset tulevat etsijät voivat tehdä päätöksensä lähtemisestä tämän informaation pohjalta kahlaamatta loputtomasti logeja läpi?

Link to comment
Entäs jos kyseessä on jollain muulla tavalla erikoinen kätkö? Ainutlaatuinen mystery, erikoinen kätköpurkki, teemakätkö?

Juu, ei siinä mitään, nehän ovat just niitä laatua tuovia juttuja, siis erikoiset mysteerit ja erikoiset kätköpurkit jne. Mutta voihan niitäkin koittaa laittaa erikoisiin tai hienoihin paikkoihin...

Link to comment
Toisille meistä esimerkiksi se löytöjen kokonaislukumäärä on kaikki kaikessa ja talous ei välttämättä kestä liikaa matkustelua.

Jeps, ja sitten logataan kasoittain locationlessejä jokaisesta lähiympäristön jutusta ja pidetään sitä kätköilynä.

 

Toiset pitävät etsimisen tuomasta jännityksestä ja etsivät mielellään niitäkin, joita toiset pitävät ihan tyhminä.

Link to comment

rvk:

"Omasta mielestäni on typerää, että jos joku ei halua nähdä mitäänsanomattomia kätköjä, ei niitä saisi kukaan muukaan nähdä. "

 

Öh, enhän minä noin sanonut...

 

"Jos siis jotkut haluavat piilottaa mitäänsanomattomia kätköjä ja toiset etsiä niitä, missä on ongelma? Miksi tämä pitäisi erityisesti estää?"

 

Olenko nyt estämässä jotakin? Estäminen ja toiveiden esittäminen on kaksi aivan eri asiaa.

 

Jos mitäänsanomattomalle paikalle tehdään kaksi kätköä, toinen perinteinen filmipurkki, jossa on lokikirja ja kynä ja toinen vaikka kiven näköiseksi modifioitu mikro, jossa on lokin ja kynän lisäksi vähän mukavaa sisältöäkin, niin eiköhän itse kukin saa jälkimmäisen löytämisestä enemmän tyydytystä?

 

t: Olli

Edited by Captain Morgan
Link to comment

Joillakin saattaa olla takana ajatus kätkötilastojen kauneus piilottaessaan ja etsiessään kätköjä... Ja toisaalta esim. Helsingin keskustassa ei enää suuremmin löydy (?) hienoja ja erikoisia paikkoja johon kätköjä piilottaa, jos ei kykene ylläpitämään kätköjä kauempana, niin väkisinkin tämän laiselle piilottajalle saattaa kätköpaikat jäädä vähiin. No toisaalta kaikissa keskustan kätköissä joilla olen käynyt on jonkin näköinen idea.

 

Teema- ja mysteerikätköt eivät välttämättä tarvitse niin erikoista paikkaa, mutta taas toisaalta jos on keksinyt juuri persoonallisen kätköpurkin tai piilon tms. niin se monesti antaa jo niin hyvän mielen, ettei sen paikalla tai muulla idealla välttämättä ole niin paljoa väliä.

 

Kätköjen arvostelu voisi olla omalla tavallaan ihan hyvä idea, mutta kaikki eivät välttämättä pidä siitä, että heidän tuotoksiansa arvostellaan.

 

Toisaalta tusinakätkötkin ovat välillä hyviä kunhan niitä ei ole liikaa. Ne antavat esimerkiksi automatkalla hyvän syyn pysähtyä ja pitää tauko.

 

Tiivistys: Mielestäni kätkö on hyvä silloin kun siinä on joku idea; oli se piilotustapa, paikka tai ongelma (mysteeri).

Edited by theorava
Link to comment

Ongelmana (sikäli mikäli ongelmaa tässä loppujen lopuksi edes onkaan) tässä on se, että toinen pitää äidistä ja toinen tyttärestä. Itseä esimerkiksi ei juurikaan jaksa kiinnostaa locationlessien bongailu ohimennen, ja kuitenkin niillekin löytyy näköjään oma vankka kannattajakuntansa.

 

Itse pidän yli kaiken kätköistä jotka esittelevät Suomen maasta mitä kauniimpia maisemia ja paikkoja mihin ei muuten ymmärtäisi mennä. Mutta ei tämä estä meikäistä nauttimasta urbaanikätköistäkään. Niissä on taasen aivan oma haasteensa mikä tulee vaikkapa erinomaisen piilon ja/tai jästien kautta, vielä ilman että kätkö on mystery.

 

Itse pidän jostain syystä kätkösarjojen luomisesta. Kun on kehittänyt ainakin omasta mielestään hyvän idean kätkösarjalle, tämä ei sitten aina mahdollista purkin laittamista mitenkään ainutlaatuiseen paikkaan, vaikka se pyrkimyksenäni aina onkin. Mutta uskoakseni juuri tämä ajatus ja idea kätkösarjan takana riittää antamaan oikeutuksen kätköpurkin laittamiselle sitten vaikka keskelle pajupuskaa.

 

Mitä opimme tästä? Lienee mahdotonta luoda mitään ohjeistusta siitä millainen kätkön tulisi olla ilman että kaikki ovat asetettuihin rajoituksiin tyytyväisiä. Eiköhän se riitä että kätköllä käy vierailijoita joiden kuittaus on muutakin kuin "Nice cache, TNLN" eli löytäjä on nauttinut kokemastaan. Kuluttajarajapinnasta kokemusta lainaten: "Täytyy muistaa kuka on meidän (kätköjen) asiakas."

 

Kuitenkin, todella harvassa on ne kätköt joiden taustalta ei tunnu löytyvän yhtään mitään ideaa.

Link to comment

Näinhän se on, yksi pitää toisesta ja toinen toisesta. Mutta varsinkin uusia kätköilijöitä ajatellen kätköjen tekemisestä kannattaa keskustella ja itse kunkin tuoda näkemyksiä esiin. Riippuen asuinpaikasta uusi kätköilijä saa varsin erilaisen kuvan kätköistä ja ottaa niistä helposti mallia. Kuten Divine totesi, esim. Jyväskylässä on paljon häneen makuunsa sopivia kätköjä. Taasen esim. pääkaupunkiseudulla asuva tottuu varsin sisältököyhiin kätköihin. Tukholmassa oli melkein kaikki kätköt kääritty muovipusseihin ja märkiä ja limaisia sen takia.

 

Mä toivon että olen itse tehny muiden mielestä hyviä kätköjä ja että joku on niistä saanut mallia omiin kätköihinsä... :anibad:

Link to comment
Kuitenkin, todella harvassa on ne kätköt joiden taustalta ei tunnu löytyvän yhtään mitään ideaa.

Ihan totta, mutta toisinaan sitä samaa ideaa toistetaan loputtomiin niin että paikka tai piilotusmetodi olisi tullut takuuvarmasti kaikille kätköjä vähänkään etsineille varmasti vähemmälläkin tutuksi tai selväksi. :anibad:

 

Tottahan toki ihmiset pitävät erilaisista kätköistä, ja 'kaikkia kätköjä tarvitaan', käyttääkseni vähän kulunutta sanontaa. Vaikka kaikenlaisia kätköjä edelleen etsiskelenkin, olen itse aikaa myöten vähiten viehättynyt ns. ryteikkökätköihin ja (urbaaneihin) mikroihin.

 

Poikkeuksia l. mielekkäitä tapauksia löytyy toki molemmista tyypeistä. Ja pitää muistaa, että siinä missä löytäjä ihmettelee että miksiköhän tähänkin risukkoon piti rasia piilottaa, niin kätkijälle itselleen paikka voi olla merkityksellinen esim. muistorikas lapsuuden leikkipaikka. Urbaaneilla mikroilla on tarjottu monen monta hauskaa tehtävää ja toisinaan esitelty huomattavia paikkojakin, mutta kymmenien rakennuksenkolo- ja kaiteenpielikätköjen jälkeen ne eivät sykäytä samalla tavalla kuin luonnonkauniit paikat melkein joka kerta. Lisäksi monia viehättävä geojästien hämäystarve urbaanikätköissä ei oikeastaan ole ongelma niinkään senhetkiselle etsijälle, kuin seuraavalle etsijälle, joka (tietysti omistajan lisäksi) kärsii siitä, kun kätkö on edellisen löytäjän jälkeen kadonnut.

 

Kuten Divine totesi, esim. Jyväskylässä on paljon häneen makuunsa sopivia kätköjä.

Tarkennuksena: Jyväskylän seudulla. Itse Jyväskylässähän ei vielä montakaan kätköä ole. Idea oli kyllä oikein. :D

Link to comment
Taasen esim. pääkaupunkiseudulla asuva tottuu varsin sisältököyhiin kätköihin.

 

Huh. Onpas raju yleistys. Kuinkas monta esim. Nuuksio/Luukin alueen noin 40 "sisältököyhästä" kätköstä on tullut haettua?

 

Minusta pääkaupunkiseudun kätköistä löytyy kyllä jokaiselle jotakin. Ulkopaikkakuntalaiset vain usein hakevat muutaman etukäteen helpoksi arvioimansa, vähän aikaa vievän urbaanikätkön ja tekevät sitten niistä johtopäätöksensä koko pääkaupunkiseudun kätkötarjonnasta.

Link to comment

Minusta pääkaupunkiseudun kätköistä löytyy kyllä jokaiselle jotakin. Ulkopaikkakuntalaiset vain usein hakevat muutaman etukäteen helpoksi arvioimansa, vähän aikaa vievän urbaanikätkön ja tekevät sitten niistä johtopäätöksensä koko pääkaupunkiseudun kätkötarjonnasta.

Shamppu saattaa olla oikeassa, olen itse hakenut Hesan keskustasta, siis kävelymatkan päästä kulloisestakin hotellista vain muutaman kätkön, valikoiden nekin, sekä Otaniemestä myös vain muutaman ja hakeminen oli minusta ihan mukavaa. Joukkoon sopii kait pari mikroakin, ainakin voin vakuuttaa että muutaman kohdalla jästien hämääminen oli vaikeinta ja huomasin piaan ettei semmoinen ole minun alaani, epäilemättä joku toinen pitää sitä koko harrastuksen suolana.

 

Jyväskylän kaupungissa on tosiaan vain muutama kätkö, ihme kyllä, ympäristöön on sitten saatu piilotettua joitakin lisää mutta kyllä täällä täysin kehitysalueella eletään kätköilyn suhteen ja matkat muodostuvatkin helposti melkoisiksi.

Minusta pitää kuitenkin ottaa huomioon myös se että täällä urbaanius loppuu lähes joka suunnassa kilometrin, viimeistään kahden päässä kaupungin keskustasta, Hesassa joutuu kävelemään melko moninkertaisen matkan ennenkuin pääsee varsinaisesti luontoon jos puistoja ei lasketa. Tilanne on samansuuntainen myös Kouvolassa, Kuopiossa sekä Imatralla niin etäisyyksien kuin kätköjen sijoittumisenkin suhteen.

Keski-Suomessa on mielestäni myös maaston puolesta lähes ihanteelliset piilottajan markkinat. Vaihtelevuutta ja rikkonaisuutta riittää eikä niitä pahimpia ryteikköjäkään oikein paljoa hakemallakaan löydä. Metsänhoito joskus pilaa liikkumisen ilon mutta jostain sitä vaikeuttakin pitää saada syntymään, siistissä mäntymetsässähän vaeltelee tuntikausia mielikseen ilman kätköjäkin.

 

Lisää Laatua? YES, olen samaa mieltä Captain Morganin kanssa !!

Kaikenlaisia kätköjä ?? YES olen taas samaa mieltä, ainakin itse luulen osaavani valita mitä lähden hakemaan.

Arvostelua ????? Taas voimakkaasti YES, ainakin minulle saa lähettää palautetta ja parannusehdotuksia sähköpostilla tai näin FORUMIN kauttakin !!

Link to comment

Noista sisältököyhistä pääkaupunkiseudun kätköistä sen verran, että kokeilkaapahan noita muutamia pääkaupunkiseudun vaikeita mysteryjä... vaikkapa Rosarch Inkplot Testiä tai Dogpikeä. Tai helpompia Kansallista Historiaa tai End of the Linea. Sisältököyhiäkö? Sisältöä kun voi olla myös siinä ratkaisutavassa.

Link to comment
Noista sisältököyhistä pääkaupunkiseudun kätköistä sen verran, että kokeilkaapahan noita muutamia pääkaupunkiseudun vaikeita mysteryjä... vaikkapa Rosarch Inkplot Testiä tai Dogpikeä. Tai helpompia Kansallista Historiaa tai End of the Linea. Sisältököyhiäkö? Sisältöä kun voi olla myös siinä ratkaisutavassa.

Vaan kun keskustelun avaaja peräänkuulutti nimenomaan hienoja kätköpaikkoja.

 

Valitsen nyt huonosti adjektiivin, kun en parempaakaan keksi, mutta idea lienee tämä:

On toki hienoa, jos kätkörasia on erikoinen tai jos mysteeri on opettavainen tai vaikea, mutta olisi vielä hienompaa, jos samalla se purkki olisi kätketty hienolle paikalle.

Link to comment
Taasen esim. pääkaupunkiseudulla asuva tottuu varsin sisältököyhiin kätköihin.

 

Huh. Onpas raju yleistys. Kuinkas monta esim. Nuuksio/Luukin alueen noin 40 "sisältököyhästä" kätköstä on tullut haettua?

 

Minusta pääkaupunkiseudun kätköistä löytyy kyllä jokaiselle jotakin. Ulkopaikkakuntalaiset vain usein hakevat muutaman etukäteen helpoksi arvioimansa, vähän aikaa vievän urbaanikätkön ja tekevät sitten niistä johtopäätöksensä koko pääkaupunkiseudun kätkötarjonnasta.

No itse en "maalaisena" laske Nuuksiota pääkaupunkiseutuun kuuluvaksi vaan miellän paakaupunkiseuduksi vain taajama-alueet. Sieltä olen kyllä hakenut kymmenittäin peruskätköjä ja esim. Pirkanmaahan verrattuna kätköt ovat pääsääntöisesti olleet tavaroiltaan varsin köyhiä, pahimmillaan täynnä ihan pelkkää roskaa.

 

Mutta siinä kyllä olet oikeassa että en ole hakenut sieltä montaakaan työlästä mysteereistä, mutta miksi ne olisivat tavaroiltaan poikkeavia alueen muihin kätköihin verrattuna? :anibad:

Edited by Captain Morgan
Link to comment
Noista sisältököyhistä pääkaupunkiseudun kätköistä sen verran, että kokeilkaapahan noita muutamia pääkaupunkiseudun vaikeita mysteryjä... vaikkapa Rosarch Inkplot Testiä tai Dogpikeä. Tai helpompia Kansallista Historiaa tai End of the Linea. Sisältököyhiäkö? Sisältöä kun voi olla myös siinä ratkaisutavassa.

Sisällöllä tarkoitan kyllä nyt vain ja ainoastaan kätkön sisältämiä tavaroita...

Link to comment
Sisällöllä tarkoitan kyllä nyt vain ja ainoastaan kätkön sisältämiä tavaroita...

Jänniä eroja henkkoht mieltymyksissä. Minä yritän yleensä välttää purkeissa olevaa irtosälää ja etsiä vain nopeasti login sieltä joukosta.

Toisinaan siitä on haittaakin: yhteen kätköön oli putkahtanut travelbugi myöhemmin samana päivänä, jona olin ottanut printin matkaan mukaan. Enpähän osannut katsella mitä säiliön pohjalla oli..

Link to comment
Sisällöllä tarkoitan kyllä nyt vain ja ainoastaan kätkön sisältämiä tavaroita...

Jänniä eroja henkkoht mieltymyksissä. Minä yritän yleensä välttää purkeissa olevaa irtosälää ja etsiä vain nopeasti login sieltä joukosta.

Toisinaan siitä on haittaakin: yhteen kätköön oli putkahtanut travelbugi myöhemmin samana päivänä, jona olin ottanut printin matkaan mukaan. Enpähän osannut katsella mitä säiliön pohjalla oli..

Minäkään en oikein osaa arvostaa sitä sisältöä, siis sitä sälää joka purkeissa on kuljeksimassa. Minäkin kaivan aina ensin sen logikirjan ja usein mielelläni tutkin hetken aiempia kirjauksia, joista btw usein kaipailen kelloaikoja. Miksiköhän, en osaa itsekään sanoa.

En varmaan osu kovin kauas jos veikkaan ettei CM:kään itse ole kauhean kiinnostunut tuosta tavarapuolesta, mutta jälkikasvunsa opettaminen kätköilyn tavoille helpottuu huomattavasti jos heille syntyy innostunut odotus siitä mitä purkista sitten löytämisen jälkeen mahtaakaan löytyä. Sen takia olenkin yrittänyt omiin kätköihini alunperin ainakin jotain tavaraa sijoittaa.

 

TBtä en ainakaan tietääkseni ole vielä missannut, vaikka en niitäkään erikoisesti osaa metsästää, yksi on makoillut päiväkausia kilometrin päässä kotoani, lähimmässä kätkössä. Toisaalta suunnittelen kyllä oman TBn irtipäästämistä kunhan kerkiän.

 

Tiedän että sohaisen nyt muurahaispesää, mutta kun alkaa tuntua siltä että monelta on päässyt unohtumaan tämä kätköilyn perusajatus

 

Mielestäni tämmöiset muurahaispesät suorastaan vaativat sörkimistä silloin tällöin niin että keskustelu herää ja saadaan ns pulssia uinuvien harrastajienkin näpeistä. Ja onhan keskustelu nytkin säilynyt kovin asiallisena erilaisten mielipiteiden esittämisenä. Ehkä tarvittaisiin enemmänkin provosointia !!?

 

Josta muistuikin mieleeni; missähän Hedberg luuraa kun ei kukaan enää esitä kommentteja paikallisiin keskusteluihin ??

Link to comment
En varmaan osu kovin kauas jos veikkaan ettei CM:kään itse ole kauhean kiinnostunut tuosta tavarapuolesta, mutta jälkikasvunsa opettaminen kätköilyn tavoille helpottuu huomattavasti jos heille syntyy innostunut odotus siitä mitä purkista sitten löytämisen jälkeen mahtaakaan löytyä. Sen takia olenkin yrittänyt omiin kätköihini alunperin ainakin jotain tavaraa sijoittaa.

Näinhän se on. Itse vaihdan todella harvoin, mutta toisaalta joillekin geokätköilijöille se 'aarteen' löytyminen on tosiaan se kaikista kivoin juttu. Joskus tiputankin kätköön jotain, vaikken mitään vaihtaisikaan. Mukavimpia vaihtotavaroita mitä itselle on jäänyt on mm. pieni gargoyle, linnun pääkallo, taskuveitsi ja munniharppu. (Tosin tuosta viimeisestä löydöstä kaikki läheiset eivät ole olleet niin ihastuneita... :rolleyes:) Pääsääntöisesti kuitenkin jätän vaihtamatta. Kuitenkin yllättävän moni, ihan aikuinen ihminen, kysyy kertoessani uudesta löydöstäni että mitä siellä oli.

 

TBtä en ainakaan tietääkseni ole vielä missannut, vaikka en niitäkään erikoisesti osaa metsästää

En minäkään. Ihan vain pari kertaa on oikein erikseen tullut lähdettyä TB:tä hakemaan, erityisesti jos olen katsonut voivani edistää sen tehtävää.

 

missähän Hedberg luuraa kun ei kukaan enää esitä kommentteja paikallisiin keskusteluihin ??

Eiköhän se tämänkin ketjun jossain vaiheessa hokaa, ja alkaa penätä käännöksiä (joita meidän olisi mm. brasilialaisia geokätköilijöitä varten alusta alkaen pitänyt tietysti tarjota!) :rolleyes::ph34r:

Link to comment

Ymmärsin sitten tuon sisältököyhyyden väärin.

Mutta enpä ole suurempia eroja kätköjen tavaramäärissä ja -laadussakaan eri paikkakuntien välillä huomannut.

Tosin Pirkanmaalla on tullut aika vähän liikuttua, joten saattaahan siellä olla paljon muuta Suomea laadukkaampia ja sisältörikkaampia kätköjä. Pitänee tutustua tilanteeseen. :rolleyes:

Link to comment

Tuossa matkan varrella oli puhetta kuinka saada aloittelevien kätköilijöiden kätköihin ideaa kätkön sijaintiin tai "tekniseen" sisältöön liittyen.

 

Ainakin tuohon ensimmäiseen seikkaan auttaa kunhan itse kätkijä muistaa että omia kätköjä on myös huollettava, ja joskus jopa useamman kerran vuodessa. Kyllä huoltamisen tekee paljon mielekkäämmäksi se, että kätkö on sijoitettu itselle mielekkääseen paikkaan jolla on ITSE miellyttävä käydä. Kait tämä suurimmalla osalla meistä tarkoittaa sitä että kätköpaikalla on jotain nähtävää, mukava maisema tai erityinen kohde. Omakohtaisia kokemuksia on kovan onnen Route 66 - Virrat kätköstä. Parin kuukauden aikana kolme huoltokeikkaa. Silti mikään huoltokeikka ei ole ahdistanut kun ympäristö inspiroi kerta kerran jälkeen.

Link to comment

Minusta pääkaupunkiseudulla on hienoja kätköjä. Monet ovat todella haastavia. Pariisissa ja Lontoossa löytämiini kätköihin verrattuna nämä kotoiset kätköt ovat varsin laadukkaita. Silti voi aina yrittää petrata. Kätköpurkkien sisältö on todella köyhää tällä kulmalla, mutta minusta se on OK, koska en itse välitä vaihtotavaroista. Jos olisi kätköileviä lapsia, saattaisin olla eri mieltä. Myös Hyvinkään seutuvilla on kerrassaan kelvollisia kätköjä. Niin kuin on jo monen kynällä todettu, meitä on monenlaisia. Itse arvostan hienoja kätköpaikkoja ja hyvää kätköideaa. Jos kätköön liittyy joku tuore oivallus, se tekee pitkäksi aikaa hyvän mielen. Toisaalta, kun lähden liikenteeseen, pyrin matkan varrelta bongaamaan nopeita ja helppoja kätköjä. Joskus taas on tavoitteena saada yhdelle päivälle mahdollisimman monta kätköä, joskus lähtee aamulla KÄTKÖRETKELLE tavoitteena vain yksi kätkö. Silloin toivoo, että se on retken arvoinen. t. Hessut

Link to comment

Tavarasisällöstä...

 

Vaikka mekään emme läheskään aina mitään tavaroita kätköissä vaihda, on meistä silti yleensä hauskempaa löytää purkki, jossa on edes jonkinlaisia (yleishyödyllisiä) vaihtotavaroita. Varsinkin jos kätköpurkkiin jotakin tavaraa mahtuisi, on harmi nähdä se tyhjänä.

 

Kuten Divinelläkin, meiltäkin aina ystävämme ja kaikki muutkin, joille tästä harrastuksesta kerromme, kysyvät lähes heti mitä kätkössä oli ja mitä otimme sieltä. Jos meillä on ystäviä mukana kätköillessä, he ovat usein olleet innoissaan joistakin vähäpätöisistäkin vaihtotavaroista ja vaihtaneet jotain. Aarre se on pienikin aarre :laughing:.

 

Todella hienoja ja arvokkaitakin vaihtotavaroita on tullut vastaan. Tällöin tietysti täytyy miettiä, että vaihtaa ns. tasa-arvoisesti. Kaikki eivät tietenkään halua panostaa kätköjen piilottamiseen taloudellisesti. Vaikka omien kaapppien koluaminen joutavista tavaroista on hyvä keino, sillä toisen roska voi olla toisen ilo :unsure:.

Link to comment

Ymmärrämme yskän ja ei kai tästä pidä sen enempää päätellä muuta kuin ajatella tätä sellaisena pienenä muistutuksena meille kaikille. Eli kun olemme tekemässä uutta kätköä niin mietimme asiaa uudemman kerran sillä mielellä, että mikä on tämän kätkön juju ja voisiko kätkön piilottaa johonkin "parempaan" paikkaan.

Link to comment
Eli kun olemme tekemässä uutta kätköä niin mietimme asiaa uudemman kerran sillä mielellä, että mikä on tämän kätkön juju ja voisiko kätkön piilottaa johonkin "parempaan" paikkaan.

Aivan! Minullakin on kymmenkunta purkkia valmiina, mutta en ole löytänyt 'sopivaa' paikkaa niille. Tämän kevään aikana on tullut koluttua maakuntaa ristiin rastiin mielenkiintoisia paikkoja etsien. Tuntuu vain (onneksi) tuo omakin vaatimustaso kasvavan kätköpaikan suhteen. Ei viitsi laittaa kätköä kätkön vuoksi, vaan olisi mukavampi jos löytäjät saisivat paikasta muutakin kuin kätkön löytämisen ilon. Itse ainakin olen useilla kätköillä ihaillut enemmän ympäristöä kuin itse purkkia.

Tuo pikkusälä purkissa on lisämauste... eihän sitä ole pakko käyttää. :unsure:

Itse aion edelleenkin kierrättää niitä aina kun mahdollista.

Link to comment
Minullakin on kymmenkunta purkkia valmiina, mutta en ole löytänyt 'sopivaa' paikkaa niille. Tämän kevään aikana on tullut koluttua maakuntaa ristiin rastiin mielenkiintoisia paikkoja etsien. Tuntuu vain (onneksi) tuo omakin vaatimustaso kasvavan kätköpaikan suhteen.

Ymmärrän kyllä että Maxxyn tilanteessa kun piilotettuja purkkeja on kolmatta kymmentä oma kunnianhimo kasvaa kätkö kätköltä ja sitä haluaa haastaa itsensä aina parempiin suorituksiin.

 

Mutta ettei tästä vaan tule uusille kätkijöille käsitystä että kätkön pitäisi olla aina jotenkin kauhean ihmeellinen.. Itse olen sitä mieltä että varsinkin kätköilyn "kehitysalueilla" mitä E-Pohojammaakin vielä kätköjen määrässä on, KAIKKI ajatuksella piilotetut kätköt ovat sinne(kin) varsin tervetulleita. Jos itse vaan kokee että paikka on sellainen mihin haluaa kätkön laittaa ja toivottaa muut kätköilijät tervetulleiksi, siitä vaan. Tekemällähän sitä sitten oppii lisää.

Link to comment

Tuohon voisi jatkaa, että kyllä helppoja peruskätköjä kaivataan myös Helsinkinä tunnetussa varsin tiheässä kätköviidakossa. Hyvin helposti lokeihin ilmestyy merkintöjä, että kätkö oli "liian helppo", mutta tosiasia kuitenkin on, että kun löytölokeja lasketaan, niin juuri nuo helpot kätköt suurinta osaa etsijöistä kiinnostavat. Ymmärrän kyllä niitäkin etsijöitä, jotka haluavat aina löytää jotakin uutta ja ihmeellistä, mutta toivottavasti heidän kommenttinsa lokeissa eivät karkota muita tekemästä vähemmänkin ihmeellisiä kätköjä.

Link to comment

Kutsuin edellä Helsinkiä kätköviidakoksi, ja päätin vielä katsoa tarkemmin, kuinka tiheä tuo viidakko on. En asu ihan Helsingissä vaan Espoossa, ja 50 km:n säteellä kotoani on 475 kätköä. Koko maassa on 1 388 kätköä. Kun löysin ensimmäisen kätkön 24.7.2002, Suomessa oli vain 42 kätköä.

Edited by Mesu
Link to comment

 

Mutta ettei tästä vaan tule uusille kätkijöille käsitystä että kätkön pitäisi olla aina jotenkin kauhean ihmeellinen.. Itse olen sitä mieltä että varsinkin kätköilyn "kehitysalueilla" mitä E-Pohojammaakin vielä kätköjen määrässä on, KAIKKI ajatuksella piilotetut kätköt ovat sinne(kin) varsin tervetulleita. Jos itse vaan kokee että paikka on sellainen mihin haluaa kätkön laittaa ja toivottaa muut kätköilijät tervetulleiksi, siitä vaan. Tekemällähän sitä sitten oppii lisää.

Juuri näin näyttäisi asianlaita olevan.

Sain viime viikolla aikaiseksi kaksi uutta, melkolailla peruskätköksi luokiteltava piiloa Keski-Suomeen ja kyllä ne heti parin päivän sisällä käytiin parin kätköilijän voimin hakemassa. Uusien kätköjen tarve näyttää siis olevan kova. Pelkään että monen into saattaa laantua siinä vaiheessa kun matkat alkavat rassata kukkaroa.

Omalta osaltani olen vaan päättänyt että en koskaan tule jemmailemaan purkkeja sellaista määrää että niiden huoltamisesta tulee taakka. Mieluummin yritän panostaa enemmän laatuun kuin määrään ja ennenkaikkea tehdä kaikki kätköt normaalien kulkemisreittieni lähelle jotta huoltaminen onnistuisi tarpeen vaatiessa vaivatta.

Toisekseen olen pyrkinyt tekemään piiloista talvikelpoisia jotta aktiivista harrastamista voitaisiin jatkaa ympäri vuoden. Tällä hetkellä yksi piiloistani kaipaisi vähän virittelyä talvikelpoisuuden eteen, muut ovatkin sitten löydettävissä myös lumen peitettyä maan !!

Link to comment
Mutta ettei tästä vaan tule uusille kätkijöille käsitystä että kätkön pitäisi olla aina jotenkin kauhean ihmeellinen.. Itse olen sitä mieltä että varsinkin kätköilyn "kehitysalueilla" mitä E-Pohojammaakin vielä kätköjen määrässä on, KAIKKI ajatuksella piilotetut kätköt ovat sinne(kin) varsin tervetulleita.

Aivan samaa mieltä. Jos tänne tekee jonkun 'multi-hyper-super-pulma'-kätkön, eihän sitä monikaan satunnainen ohikulkija edes yritä etsiä (luulisin) :D .

Omat kätköni olen tehnyt niin, että yhdellä suunnalla olevat pystyy huoltamaan yhdellä ajolenkillä kerrallaan. Toistaiseksi ei ole ollut suuri rasite. Nyt kun tännekin on tullut uusia harrastajia, luulen että kätköjen määräkin nousee.

Ymmärrän kyllä että Maxxyn tilanteessa kun piilotettuja purkkeja on kolmatta kymmentä oma kunnianhimo kasvaa kätkö kätköltä ja sitä haluaa haastaa itsensä aina parempiin suorituksiin.

No näinhän siinä on käynyt, vaatimustaso tahtoo nousta :D . Mikä sitten on 'tusinakätkö'? Noita kiviaitakätköjäkin on jo aika monessa paikassa, onko ne sitten 'kiviaitatusinakätköjä'? :D:D:D

Aina ei matkustellessa ole kovin paljon aikaa ja silloin tuollainen matkan varrella oleva 'helppo' kätkö on ihan mukava piriste.

Kyllä kaikille kätköille löytyy hakijoita, ainakin ajan kanssa. :D

Link to comment
Ymmärrän kyllä että Maxxyn tilanteessa kun piilotettuja purkkeja on kolmatta kymmentä oma kunnianhimo kasvaa kätkö kätköltä ja sitä haluaa haastaa itsensä aina parempiin suorituksiin.

No näinhän siinä on käynyt, vaatimustaso tahtoo nousta :o . Mikä sitten on 'tusinakätkö'? Noita kiviaitakätköjäkin on jo aika monessa paikassa, onko ne sitten 'kiviaitatusinakätköjä'? :ph34r::huh::unsure:

Aina ei matkustellessa ole kovin paljon aikaa ja silloin tuollainen matkan varrella oleva 'helppo' kätkö on ihan mukava piriste.

Kyllä kaikille kätköille löytyy hakijoita, ainakin ajan kanssa. :o

Jotenkin tämä säie muistui mieleeni ja päätin kaivaa sen uudelleen esiin. Tuo Maxxyn kohtalo jäi minua kaivelemaan ja toivoisin että kaikki kätköilijät ymmärtävät miten tämä homma toimii, tai miten sen käsittääkseni pitäisi toimia.

 

Malli yksi: Maxxy tekee sen 30 kätköä ja muut paikkakunnan kätköilijät käyvät nauttimassa kätköilyn parhaista puolista, tulos on 30 kätköä joita Maxxy uskollisesti huoltaa kauempaa tulevien kätköilijöiden iloksi.

Nauttiikohan Maxxy harrastuksesta kovin paljon ??

 

Malli kaksi: Kaikki kätköilyn harrastajat piilottavat seutuville kymmenen kätköä kukin, jo viiden harrastajan voimin syntyy 50 uutta kätköä ja Maxxykin saa innoissaan hakea 40 kätköä. Huoltaminen jakaantuu tasaisemmin ja kaikilla on harrastuksesta sitä jännitystä jota etsiminen antaa.

 

Toivottavasti kaikki kätköilijät ymmärtävät tämän tärkeän vuorovaikutuksen joka harrastuksen ideassa piilee. Muuten jutussa voi käydä niinkuin Capteenille

ja harrastaja väsyy ylläpitämään oivallisia kätköjään.

 

Onhan tämä tietysti enemmämkin näiden kehitysalueiden ongelma, mutta ongelma siltikin.

 

EDIT: Maxxy, tulit valituksi esimerkiksi ilman lupaasi, mitään pahaa tarkoittamatta toki, ja vaikka itse kuulunkin tuohon vähän kätköjä jemmaavaan joukkoon, kunnioitan piilojasi.

Toivottavasti et pahoita mieltäsi !!!

Edited by jupilli
Link to comment
...toivoisin että kaikki kätköilijät ymmärtävät miten tämä homma toimii, tai miten sen käsittääkseni pitäisi toimia.

 

Minun mielestäni tämän homman pitäisi toimia niin, että kukin kätköilijä hakee/tekee kätköjä ihan omien mieltymyksiensä mukaan.

Jos kätkön tekeminen ei kiinnosta, niin ei niitä kannata pelkästä velvollisuudentunnosta alkaa tehtailemaan.

 

Toki se että jokainen tekee muutaman kätkön on ideaalitilanne, mutta pääasia tämmöisessä harrastuksessa on tehdä sitä mikä pitää harrastuksen hauskana ajanvietteenä.

 

Jotkut pitävät kätköjen tekemisestä, jotkut hakemisesta, suurin osa varmaan molemmista.

Link to comment
Malli yksi: Maxxy tekee sen 30 kätköä ja muut paikkakunnan kätköilijät käyvät nauttimassa kätköilyn parhaista puolista, tulos on 30 kätköä joita Maxxy uskollisesti huoltaa kauempaa tulevien kätköilijöiden iloksi.

 

Tilanne taitaa olla kerta sellainen että Jalasjärvellä ei ole (vielä) muita kätköilijöitä. Lähin aktiivi ilmeisesti on meikäläinen satunnaisine viikonloppukäynteineen Töysässä. Pahoittelen jos unohdin laskuista jonkun urhoollisen E-Pohojalaasen kätköilijän!

 

Malli kaksi: Kaikki kätköilyn harrastajat piilottavat seutuville kymmenen kätköä kukin

 

Töysän lähiympäristöstä löytyy yli puolet meikäläisen kätköistä (13 kpl).

 

Nauttiikohan Maxxy harrastuksesta kovin paljon ??

 

Maxxyn tuntien aivan varmasti nauttii (paitsi silloin kun hakee meikäläisen liian hyvin piilottamaa purkkia :D:unsure::)). Harvassa on yhtä lailla harrastuksestaan innostunut kätköilijä.

 

Shambun kanssa samaa mieltä. Pääasia on se että harrastaa harrastuksiaan niin että niistä itse nauttii. Velvollisuuksien täyttäminen ei oikein kuulosta nautittavalta. Ja vaatimusten esittämisen kautta ne ovat jo pian jollekin velvollisuuksia.

Link to comment
Shambun kanssa samaa mieltä. Pääasia on se että harrastaa harrastuksiaan niin että niistä itse nauttii. Velvollisuuksien täyttäminen ei oikein kuulosta nautittavalta. Ja vaatimusten esittämisen kautta ne ovat jo pian jollekin velvollisuuksia.

Niin... en minä noita kätköjä ole tehnyt velvollisuudentunnosta. Kätkön suunnitteleminen on mielenkiintoista ja haastavaakin puuhaa ja lisäksi ole pyrkinyt etsimään sellaisia paikkoja, joissa on jotakin 'erikoista'.

Itse olen kätköreissuilla nähnyt monia mielenkiintoisia paikkoja ja SEN tunteen haluan jakaa muillekin. Jos joku kokee kätköllä käydessään jotakin josta pitää, on tavoite saavutettu. Kaikkien kätköjen ja etsijöiden kohdalla tämä on tietysti mahdotonta.

 

Minulla on tällä hetkellä 28 kätköä, mutta en koe niiden huoltamista ainakaan vielä ongelmaksi. Tällä alueella kun muutenkin tulee liikuttua.

Nyt on tännekin (Etelä-Pohjanmaalle) tullut uusia harrastajia ja kunhan ehtivät, niin varmasti kätköjäkin tekevät.

 

Maxxyn tuntien aivan varmasti nauttii (paitsi silloin kun hakee meikäläisen liian hyvin piilottamaa purkkia).

Niistä osa on todellakin jäänyt löytymättä, mutta vain toistaiseksi! :D Ja aika monta olen jo löytänyt. :lol::) Ja itse asiassa Ryövärin kuopallakin nautiskelin lähes tunnin hiljaisuudesta ja luonnosta vaikka kätköä en löytänytkään :unsure: Hieno paikka!

 

Maxxy, tulit valituksi esimerkiksi ilman lupaasi, mitään pahaa tarkoittamatta toki, ja vaikka itse kuulunkin tuohon vähän kätköjä jemmaavaan joukkoon, kunnioitan piilojasi.

Toivottavasti et pahoita mieltäsi !!!

No problem. Ihmisten 'normaali' liikkuma-alue on erilainen. Täällä se on helposti sata kilometriä suuntaan tai toiseen. Kaupungissa asuvalla se voi olla kymmenissä kilometreissä. Ja tiedän, että Lapissa parisataa kilometriä ei tunnu missään. :D

 

Tehdään vain kaikki sen verran kätköjä kun itsestä tuntuu (ja pystyy huolehtimaan). Väkisin tehty kätkö ei välttämättä ole hyvä.

Link to comment

Logiikkani mukaan kätköily kykenee antamaan melkein jokaiselle jotakin. Kuitenkaan yksi yksittäinen kätkö ei voi tyydyttää kaikkien kätköilijötten tarpeita, joten erilaisia kätköjä tarvitaan. Samasta syystä kätkön laatu ei ole kovinkaan yksiselitteinen tai yhteismitallinen käsite. Useinmiten (n. 50 kätkön kokemuksella) olen nauttinut kun on saanut mennä pitkin metsää/korpea/kalliota/rannikkoa ja sitten istahtaa löydetyn purkin viereen nauttimaan eväistä, luonnosta ja lukea muiden loggauksia. Monesti olen nauttinut kun on saanut tutustua johonkin mielenkiintoiseen kohteeseen tai verestää vanhoja muistoja vuosien takaa. Jokunen kerta olen nauttinut kun olen voinut poimia nokkelasti piilotetun kätkön tietämättömien nokan alta. Pari kertaa on ollut mukava huomata kykenevänsä ratkaisemaan kätköttäjän mielestä mahdoton arvoitus.

 

Purkkien sisällöllä tai sisällöttömyydellä ei välttämättä ole merkitystä, mutta jotkut ovat olleet aika surullista nähtävää. Kaikki vaihtotavarani ovat erilaisia liikelahjoja ym. tavaraa jolla voisi kuvitella olevan useimmille käyttöarvoa. Ohmin vastus on varmaan käyttökelpoinen jollekulle, mutta kourallinen sellaisia purkin pohjalla kolisemassa suomalaisen viisisenttisen seurassa on kuitenkin pääasiassa tylsää. Sellaisiin tulee helposti logattua tnln. Oivan kätkön koetan aina palkita jättämällä sinne jotain kivaa, ja samalla on mukava ottaa jotain muistoksi. Suurin osa kätkölöydöistäni on tallessa ja esiteltävissä tarinan kera, ja jokunen valokuva vielä tueksi.

 

Locationless -kätköt ovat myös monesti varsin hauskoja ja haasteellisia, vaikka niistäkin löytyy yli-helppoja ja tylsiä. Itselläni on niiden suhteen ollut yleensä samat kriteerit kuin omaa kätköä luodessa - esitellä ehdot täyttävä kiinnostava kohde jotta muutkin paikalle voisivat eksyä katsomaan ja kummastelemaan. Niillä pystyy esittelemään paikkoja joihin kätkölaatikon piilottaminen ei ehkä olisi mahdollista. Harvapa taitaa olla käynyt katsomassa toisen kätköilijän locationlessiä, vaikka suomalaiset koordinaatit on helppo esille kaivaa logeista. Tuolla on ollut kyllä pari mielenkiintoista, taidanpa tänä kesänä käväistä katsomassa, siitähän voi sitten laittaa vaikka viestin alkuperäiselle loggaajalle että "ok, hieno oli".

 

Aiempaan keskusteluun:

  1. Lisää Laatua? Kyllä mielellään. Eikä pelkästään kätköihin, vaan myös loggauksiin. Vähän enemmän kuin "30.6.2005 putte tnln", ainakin siis jos kätkö miellyttää...? Itse kätköä suunnitellessani tavoitteena on viedä löytäjä paikkaan jossa aivan kaikkien ei tarvitse ihmetellä että "miksi täällä on kätkö" - toisaalta kaikkia ei voi miellyttää, kuten todettu. Mahdollisuuksien mukaan, ja jos se kätkön luonteeseen sopii, kätköttäjä voi myös etukäteen scoutata ja antaa vinkkejä muista elämyksistä alueella, piknik-mahdollisuuksista jne.
     
  2. Kaikenlaisia kätköjä? Kyllä, koska kätköilijöitä on moneksi. Kuitenkin toivoisin kaikilta kätköiltä että niiden innoittajana olisi henkevämpikin idea kuin vain se että on löytynyt riittävän syvä kolo.
     
  3. Arvostelua? Tietenkin. Ja arvostelu suoraan logeihin. "Nice cache" silloin kun on nice cache ja jos taas ei ole, kirjoitetaan sitten suoraan että "en pitänyt siitä kun...."

Edited by hidehairy
Link to comment

Toivottavasti kaikki kätköilijät ymmärtävät tämän tärkeän vuorovaikutuksen joka harrastuksen ideassa piilee.  Muuten jutussa voi käydä niinkuin  Capteenille

ja harrastaja väsyy ylläpitämään oivallisia kätköjään.

 

Onhan tämä tietysti enemmämkin näiden kehitysalueiden ongelma, mutta ongelma siltikin.

Eipä se pelkästään kehitysalueiden ongelma ole. Itseäni harmittaa kovasti ettei tänne Valkeakosken suunnalle ole tullut uusia kätköilijöitä/kätköjä. Lähimmille löytämättömille kätköille kun alkaa olla 30 km matka, niin ei sitä vaan jaksa lähteä ajelemaan ympäri maakuntaa ihan helposti. No, ehkä kesälomalla voi tehdä jonkun Häme-turneen...

Link to comment
Lähimmille löytämättömille kätköille kun alkaa olla 30 km matka, niin ei sitä vaan jaksa lähteä ajelemaan ympäri maakuntaa ihan helposti.

Mulla tuo lukema oli pitkään ~60 km, nyt alkaa lähennellä jo sataa kilsaa. Lähimmät löytämättömät sijaitsevat Porin ja Hyvinkään suunnalla. Aina välillä ilmestyy kätkö tai pari lähelle, mutta aika pian ne tulee haettua.

Link to comment
Aina välillä ilmestyy kätkö tai pari lähelle, mutta aika pian ne tulee haettua.

Jaaha... No täytyypä sitten kaivaa piirrustukset taas esille ja käydä uusien kätköideoihin työstämiseen käsiksi.

 

Meillä on onneksi lähialueillakin vielä löydettävää vaikka kuinka paljon mutta siitä huolimatta muutama uusi infernaalinen kätkö ei olisi pahitteeksi. :o

Link to comment

Mulla tuo lukema oli pitkään ~60 km, nyt alkaa lähennellä jo sataa kilsaa.

Tilanteesi on paha !!

Ihan tosissaan !!

Joudut kohta matkustamaan tänne Keski-Suomeen ja riehumaan täällä toisen kerran.

Ikävä kyllä täälläkin etäisyyden ovat pitkiä, eivät onneksi kuitenkaan Lappalaisten mittaisia !!

Mulla onneksi lähin ihan uusi kätkö löytyy 10,7km etäisyydeltä, toki se ilmestyi haettavaksi vasta alle tunti sitten eikä näyttäisi olevan mitenkään pelkästään paikalle käveltävä juttu. Onneksi kuitenkin työmatkan varrella !!

Happy hunting !! Not too serious however !!

Link to comment
Lähimmille löytämättömille kätköille kun alkaa olla 30 km matka, niin ei sitä vaan jaksa lähteä ajelemaan ympäri maakuntaa ihan helposti.

Ja minä kun luulin, että tämä on jotenkin 'maailmanlaajuinen' harrastus :lol:

Täältä kun lähtee Tampereen seudulle kätköjä katselemaan, tulee auton mittariin päivän aikana helposti 400 - 500 kilometriä. Ihan hupina sitä ei viitsi tehdä, eikä ihan joka kuukausikaan :)

Minä olen jättänyt tuohon lähelle pari kätköä siksi hakematta, että voin kesällä käydä esittelemässä harrastusta muutamille ihmisille (=tulevia kätköilijöitä?). Yhden kätkön takia ei viitsi eikä kannata ajaa yli sataa kilometriä, joten kun kauemmas lähtee, pitää siellä olla useampia haettavia.

Muissa asioissa kun liikkuu maailmalla, silloin tietysti pitää varata aikaa hakea pari matkalle sattuvaa kätköä. B)

Täällä 'kehitysalueella' on odotettavissa uusia kätköjä ja kätköilijöitä, joten parempaan suuntaan... :)

Link to comment
muutama uusi infernaalinen kätkö ei olisi pahitteeksi.  B)

Hehe, kyllä niitä varmaan vielä jossain vaiheessa tulee. :lol: Nykyään tarvitsen vain vahvan inspiraation lähteäkseni kätköä piilottamaan. Ei tee mieli hetken mielijohteesta viskata filmipurkkia johonkin koloon.

 

Joudut kohta matkustamaan tänne Keski-Suomeen ja riehumaan täällä toisen kerran.

Ilo tulee olemaan minun puolellani. :)

 

Niin... en minä noita kätköjä ole tehnyt velvollisuudentunnosta. Kätkön suunnitteleminen on mielenkiintoista ja haastavaakin puuhaa ja lisäksi ole pyrkinyt etsimään sellaisia paikkoja, joissa on jotakin 'erikoista'.

Menee nyt vähän henkilönpalvonnan puolelle, mutta viime aikoina löytämäni Maxxyn kätköt ovat olleet kyllä tosi mukavia haettavia. On saanut ikään kuin palata geokätköilyn juurille, sen perusolemukseen: hienoon paikkaan piilotetaan rasia, jonka koordinaatit annetaan etsijöille. That's it. Etsittyäni satoja toinen toistaan monimutkaisempia mysteerejä ja multikätköjä, joissa monessa ideana on vain pistää etsijä temppuilemaan, laskemaan kymmeniä ikkunaruutuja tms, tai miettimään mitähän se piilottaja on tälläkin tarkoittanut, niin mitä enemmän on 'virkaikää' tullut, sitä enemmän on nimenomaan vanhat kunnon peruskätköt sykähdyttäneet.

 

Arvostan toki hyvä kätköjä kaikissa lajityypeissä, mutta niin se vain on, että parhaat kiksit tuntuu nykyisin tulevan näistä traditionaaleista luonnonkauniilla paikoilla. Eli kiitoksia viimeisestä, Maxxy! :)

Link to comment
Menee nyt vähän henkilönpalvonnan puolelle, mutta viime aikoina löytämäni Maxxyn kätköt ovat olleet kyllä tosi mukavia haettavia. On saanut ikään kuin palata geokätköilyn juurille, sen perusolemukseen: hienoon paikkaan piilotetaan rasia, jonka koordinaatit annetaan etsijöille. That's it.

Nämä kiitokset koskevat varmaan mm. Isojoen ja Kauhajoen rajamailla olevaa Lauhanvuoren aluetta, ja siellä olevia nähtävyyksiä, mm. kivijata ja aumakivi. Olemme käyneet seillä aina silloin tällöin, aina siitä lähtien kun näkötorneja ei ollut, vaan muistaakseni pelkästään tien toisella puolella ollut kolmiomittaustorni. Sieltäkin oli pikkupojasta sykähdyttävää katsella metsien yli horisonttiin, koska näkötorneja eikä kolmiomittaustorneja ei kasvanut ihan joka paikassa, ainakaan sellaisia, mihin oli helppo päästä ja pääsy yleensä sallittu.

 

Kolmiomittaustornithan ovat jääneet tarpeettomiksi jo ajat sitten, lahonneet ja purettu vaarallisina pois. Onneksi tilalle on tullut jonkin verran näkötorneja myös pienempiin kuntiin.

 

Ajattelinkin, että Lauhanvuoren alue olisi oivallinen kätköalue, ja Maxxyhän onkin hoitanut asian kuntoon! Minulla on muutamia muitakin kohteita mielessä Pohjanmaalta ja voin laittaa tähän niiden koordinaatteja, jos se on soveliasta ja niitä ei ole jo kätkötetty.

Link to comment
Hienoin ratkaisu on jos esittelet koordinaatit GC:n sivujen kautta kätköpurkin kera. :)

Totta, mutta ainakin pari-kolme tai jopa kaikki niistä olisivat alueella, joiden huoltaminen olisi mahdollisesti kuukausien viiveen päässä, eli kaukana kotitanhuvilta. Eikä tuohon virtuaalikätköttämiseenkään ole vielä tullut hyvää ahaa-elämystä :lol:

Link to comment
huoltaminen olisi mahdollisesti kuukausien viiveen päässä, eli kaukana kotitanhuvilta

 

Jeps. Se on hyvä pitää mielessä tuo huoltamisen järjestäminen kätkölle.

 

Silloin kun ite piilottelin ensimmäistä purkkia kuulin jostain ohjenuoran:

"Kätkölle on syytä olla huoltomahdollisuus yhtä taajaan kuin siellä on oletettuja käyntejä".

Eiköhän tuo ole vieläkin pätevä lause. Tämän ohjeen mukaan esimerkiksi Lauhanvuoren alueelle voisi kätköttää purkkia jos sinne päin on kulkua pari-kolme kertaa vuodessa.

Link to comment
Silloin kun ite piilottelin ensimmäistä purkkia kuulin jostain ohjenuoran:

"Kätkölle on syytä olla huoltomahdollisuus yhtä taajaan kuin siellä on oletettuja käyntejä".

Eiköhän tuo ole vieläkin pätevä lause. Tämän ohjeen mukaan esimerkiksi Lauhanvuoren alueelle voisi kätköttää purkkia jos sinne päin on kulkua pari-kolme kertaa vuodessa.

Laskin itse asiassa Lauhanvuoren kolmelle kätkölle keskimäärin 10 käyntiä/vuosi (ja olisiko lisäksi muutama DNF :lol: ) Tämä on hyvä tulos, kun mukana on kaikki ensimmäisen vuoden talvikuukaudet, jolloin kätköt ovat hankien takana ja alla. Toki alueella liikkuu varsinkin kesäisin väkeä bussilasteittan. Kaikilla ei tietenkään ole gepsua, ja naapurikunta Kauhajokikin on vielä kohtalaisen kätkövapaata vyöhykettä.

 

Ikävintä olisi arkistoida kätkö, jos siitä tulee suosittu. :) Huoltokäyntien määrää on varmaan vaikea ennakoida. Kriittisimmät käynnit aiheutuvat siitä, jos purkki joutuu hukkaan tai vettyy pahoin. Uusia kynänpätkiä ja apulogivihkoja voivat varmaankin jättää kaikki löytäjät, jos tarvetta ilmenee. Pitääpä varata niitä tästä lähtien mukaan :)

Link to comment
Ikävintä olisi arkistoida kätkö, jos siitä tulee suosittu.  Huoltokäyntien määrää on varmaan vaikea ennakoida.

 

Hyvä että olet asiaa selvästikin ajatellut ja punninnut eri vaihtoehtoja.

 

Tuli mieleen vielä eräs vaihtoehto: tehdä yhteistyötä kätköilijäkumppanin kanssa ja sopia että pidetään kaverin kätköistä tarvittaessa huolta kuin omista. Jonkin verran olen tuossa mukana ja homma toimii kunhan huoltaminen ei käy taakaksi kummallekaan.

 

Toisaalta esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla on jotkut kätköt odottaneet huoltoa useita kuukausia. ;)

Link to comment
Menee nyt vähän henkilönpalvonnan puolelle, mutta viime aikoina löytämäni Maxxyn kätköt ovat olleet kyllä tosi mukavia haettavia.

Minusta kyse on vain siitä, että olen 'löytänyt' muutaman hienon paikan. Tuollaiseen paikkaan, kuin esim Kivijata tai Katikan kanjoni on, varmaan jokainen kätköilijä suunnittelisi ensimmäiseksi kätköpaikkaa :( Minusta ne on hiukan mystisiä ja omalla tavallaan hienoja paikkoja. Jos vastaavia 'kiksejä' tulee vastaan tuolla liikkuessa, se on todennäköisesti kätkön paikka, eikös? Sitä paitsi pidän itse tuon tyylisistä kätköistä eniten :(

 

Kriittisimmät käynnit aiheutuvat siitä, jos purkki joutuu hukkaan tai vettyy pahoin. Uusia kynänpätkiä ja apulogivihkoja voivat varmaankin jättää kaikki löytäjät, jos tarvetta ilmenee. Pitääpä varata niitä tästä lähtien mukaan

Näin minäkin olen ajatellut. Jos kätkö vaatii pientä huoltoa ja minulla on siihen mahdollisuus, miksi en sitä tekisi. Monta kynää olen jättänyt ja useampia rasioita kuivannutkin, aina mahdollisuuksien mukaan. Reppuun on pikkuhiljaa kertynyt kaikenlaista tavaraa... ;);)

 

Tuli mieleen vielä eräs vaihtoehto: tehdä yhteistyötä kätköilijäkumppanin kanssa ja sopia että pidetään kaverin kätköistä tarvittaessa huolta kuin omista.

Erittäin suositeltava vaihtoehto. Lisäksi voi käyttää hyväksi sukulaisia ja tuttavia, jotka mahdollisesti asustavat kätköpaikan lähellä. :(

 

Minulla on muutamia muitakin kohteita mielessä Pohjanmaalta ja voin laittaa tähän niiden koordinaatteja, jos se on soveliasta ja niitä ei ole jo kätkötetty.

Laita tulemaan vain niin käyn katsomassa... ja onhan meillä täällä uusia kätköilijöitäkin. Kunhan he innostuvat kätköjen tekemisestä, niin saadaan niitäkin lisää.

 

Eli kiitoksia viimeisestä, Maxxy!

Eipä kestä... tai niinkuin tuolla vielä pohjoisempana olisi sanottu " Kaada ittelles vaan..." :lol:

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...