Jump to content

Lisäantenni Garminiin


fyndi

Recommended Posts

En halua että tämä tulkitaan mainostukseksi, vaan apuna ja vinkkinä muille joilla on ollut sama ongelma kuin minulla.

 

Eli käytän omaa Garmin GPSMAP 60CS laitetta myös autossa ja eteenkin kaupungeissa se kadottaa signaalit kokonaan. Yleensäkin tuntuu että auton ikkunakin estää signaalien havainnointia. Ryhdyin etsimään siis lisäantennia ja Garmin GA 27C oli sopiva vaihtoehto, mutta ne hinnat täällä Suomessa, huh-huh taas rokotetaan... Löysin kuitenkin Jenkeistä Gilssonin vastaavan (tai kuulema jopa paremmankin) lisäantennin. Hinta oli 19,95$ !!! Ja jos tilaa imukuppikiinnitysalustan niin hinta on huimat 22,95 :unsure:

 

Tilasin laitteen itse asiassa Amatson.comista josta lähetyskulut olivat 13$ Koko paketti siis alitti tulli ja alv. rajat eli ns. veroton ostos ja posti toi kotiin asti viikossa. Kokeilin laitetta välittömästi ja VAU!! Johan oli signaaleissa voimakkuutta, nyt toimi kotonakin metrin päästä ikkunasta ja sälekaihtimet kiinni. Tarkkuutta sisällä +- 8m. Autossa normaalitarkkuuteni 6-10m putosi aina 3-5m asti. Paikallaan ollesaan meren läheisyydessä tarkkuutta +-1m ja lähes kaikissa signaalitolpissa D osoittamassa WAAS/EGNOS signaalia. Kaupungissakin ajellessa tarkkuutta on piisannut, tosin ei antenni tietenkään löydä lisää satelliitteja talojen katveesta, mutta kartalla on pysytty.

 

Noh, mistä niitä sitten saa? No esim. täältä

 

Garmin lisäantennit

 

tai sitten Amatson.com ja hakusanalla Gillson.

 

Toivottavasti tästä on hyötyä muillekin.

 

PS. Navsphere.com joka lähetti tilaukseni oli merkinnyt tulli lomakkeeseen, Gift ; Value 5 US$ tosin aivan turhaan koska lähetyksen arvo oli alle 40 euroa, joka on verovapaus raja (jos tullit ja verot yhteensä ovat alle 10€, niitä ei kanneta)

Link to comment
Yleensäkin tuntuu että auton ikkunakin estää signaalien havainnointia.

Ainakin minun autossani signaali tyssää vain tuulilasiin. Sivuikkunan läpi radioaallot tulevat mainiosti. Kun GPS on sivuikkunan lähellä, se on lähellä silmiä ja toimii hyvin.

Link to comment

Mulla on lämmitettävä tuulilasi, jossa on hiuksenhienoja lämpövastuslankoja. Eli siinä on syy huonoon läpäisyyn. Tila-auto kun on niin siinä on valtava tuulilasi ja sivuikkunan lähelle on vaikea asentaa telinettä gepsille.

Link to comment

Minullakin lämmitettävä tuulilasi vastuslankoineen, mutta ainakaan Magellania se ei tunnu häiritsevän yhtään. Sen sijaan jos autossa on ns. lämpöä heijastava tuulilasi, niin se kyllä heijastaa erittäin tehokkaasti myös gps signaalit taivaan tuuliin.

Link to comment
Sen sijaan jos autossa on ns. lämpöä heijastava tuulilasi, niin se kyllä heijastaa erittäin tehokkaasti myös gps signaalit taivaan tuuliin.

Juuri näin. Esim. Pösössä on ns. lyijylasi ja signaali saattaa jäädä lasin taakse. Tuolla imukuppiantennilla sen saa juuri sivuikkunasta (jos erilaista lasia) tai jopa auton ulkopuolelta.

Jostakin olen kuullut (?) Garminin 'reppuantennista' tms. , joka voi ilmeisesti laittaa vaikka lippalakkiin. Kovasti kehuivat jollakin palstalla, en vain tietenkään löydä sitä enää. :unsure:

Täytyy käydä katsomassa tuota 27 C:tä. THX

 

Ai niin, minulla on tuo GSM kaulasta roikkuvassa nauhassa ja olen huomannut, että se ainakin häiritsee välillä ihan kiitettävästi GPS-signaalia. ;)

Link to comment

Itselläni on vanha Garmin 12 (hyvä peli :) ), ja sen kanssa oli sellainen jännä ilmiö, että Ford mondeossa ja Toyota avensiksessa (sekä muissa autoissa missä on sattunut testaamaan) se saa yhteyden ongelmitta, mutta kun oli tuossa kolme vuotta Opel Zafira siinä se ei millään suostunut ottamaan yhteyttä tuulilasin läpi. Jäi tuolloin arvoitukseksi mistä johtui, mutta veikkailimme juuri jotain tuulilasin materiaalia syyksi.

Link to comment

Tuossa lisäantennissahan on vielä se mukavuus, että itsessään siinä on voimakas magneetti jolla antennin voi kiinnittää vaikka auton katolle. Testasin että pysyy kiinni suuremmissakin nopeuksissa, mutta ikkunan välistä viety kaapeli suhisi tuulessa aika tavalla, joten se ei ole suositeltava kiinnitys vaihtoehto. Tosin tämä tapa eliminoi täysin tuulilasin vaikutuksen.

 

Toinen sovellus missä lisäantenni on kätevä, on pyöräily. Itselläni on maastopyörä ja siinä ajoasento ns. etukeno, joten oma ruho estää melko tehokkaasti signaalit ylhäältä päin. Mutta kun anturin kiinnittää esim. repun läppään niin silloin on esteetön signaali tie käytössä taas. Lisäksi anturi on 100% vesitiivis, joten veneilyssäkin on varmaan paljon sovelluksia tälläiselle näppärälle antennille.

Link to comment
...mutta kun oli tuossa kolme vuotta Opel Zafira siinä se ei millään suostunut ottamaan yhteyttä tuulilasin läpi. Jäi tuolloin arvoitukseksi mistä johtui, mutta veikkailimme juuri jotain tuulilasin materiaalia syyksi.

Zafirassa on juuri sellainen "lämpöä heijastava" tuulilasi, mistä edellä puhuttiin. Siinä on myös taustapeilin kohdalla Divine'in mainitsema signaaleja läpäisevä aukko. Tosin Divine'ista poiketen olen luullut sen olevan lähinnä tiemaksulaitteita eikä GPS:ää varten, mutta en tiedä.

 

Edellä todettiin myös, että tila-autossa GPS:lle ei saa telinettä sivuikkunan lähelle, mutta ainakin Zafirassa GPS pysyy rauhallisesti ajettaessa sivuikkunan reunalla ja vähän vähemmänkin rauhallisesti ajettaessa kojelaudan päässä olevalla kolmioikkunalla. Molemmat lasit läpäisevät radioaaltoja hyvin, mutta tuulilasi ei.

Link to comment
Siinä on myös taustapeilin kohdalla Divine'in mainitsema signaaleja läpäisevä aukko. Tosin Divine'ista poiketen olen luullut sen olevan lähinnä tiemaksulaitteita eikä GPS:ää varten, mutta en tiedä.

Voi se olla vaikka sähköhammasharjaa varten, en minäkään tiedä. GPS-signaalien yhteydessä siitä olen vain kuullut puhuttavan.:)

Link to comment

Tämä oli erittäin hyvä vinkki. Tilasin suoraan linkistä moisen 2.74 metrin johdolla (9 jalkaa) ja 90° liittimellä, postikuluineen $26.95. Jo pelkästään se, että antennilla saa differentiaalikorjauksen toimimaan paremmin, oli autottomallekin riittävä syy, jo ihan metsäkäyttöön tai sitten koordinaattien keskiarvoistamiseen nimittäin.

Link to comment
Jo pelkästään se, että antennilla saa differentiaalikorjauksen toimimaan paremmin

No näin ainakin minulla se toimi. Tosin kyllä olin saanut ennenkin D-kirjaimet joihinkin tolppiin meren rannalla, mutta nyt oli lähes kaikissa.

 

Tämä oli erittäin hyvä vinkki. Tilasin suoraan linkistä moisen 2.74 metrin johdolla (9 jalkaa) ja 90° liittimellä, postikuluineen $26.95.

Joo-o. Hinta ei todellakaan ole paha, kun se on vielä verovapaa noissa pikku ostoksissa ja heikolla dollarin kurssilla. Toihan on vain 20,77 euroissa kotiin toimitettuna !!

Link to comment

Kävin juuri hakemassa Questin ja kysyin samalla tuon lisäantenni hintaa...

sehän on suomessa vaivaiset 139,- euroa! :(:rolleyes:;) Ryöstöä.

Uskomaton hintaero. Ja karttojen osalta sama; questin mukana tullut kartta ei ole käytettävissä 60 C:ssä, vaan joka laitteelle pitää ostaa oma karttacd. :D Onneksi tuota maantiekarttaa ei kätköillessä juuri tarvi.

Kiitos vinkistä, minä taidan tilata myös tuolta netin kautta tuon antennin.

Link to comment

Heh, meillekin tuli sitten samanlainen tänään :-). Ilman ylimääräisiä pakkauksia se mahtuu ja tulee kirjeenä, pahvikirjekuoressa kuplamuovitettuna suoraan omaan laatikkoon, mikä oli positiivinen yllätys. Toivottavasti se kestää käytössä.

Link to comment
FYNDI: Testasin että pysyy kiinni suuremmissakin nopeuksissa, mutta ikkunan välistä viety kaapeli suhisi tuulessa aika tavalla

 

Ei kannata viedä kaapelia ikkunan välistä vaan oven ja korin välistä. Tiivisteet joustavat eikä suhise yhtään.

 

p&k+a  Posted on Apr 26 2005, 11:45 PM

 

Toivottavasti se kestää käytössä.

 

Minulla on Magellanin ulkoantenni ollut muutaman tuhat kilometriä auton katolla eikä mitään ongelmia ole ullut; tuntuu kestävän. Kaapelia kelatessa kannattaa kuitenkin varoa, ettei mene pahasti kierteille eikä tule jyrkkiä taitoksia.

Link to comment

Minäkin sain omani :laughing: . Auton sisällä en ole huomannut vielä mitään muutosta, mutta satelliittiyhteys on tähänkin saakka ollut auton ikkunalla telineessä paras. Taidan tilata vielä toisen pitemmällä johdolla, niin yltää kunnolla auton ulkopuolelle. Ja lippalakkiin kiinnitettävä malli kannattaa varmaan ottaa sillä 90 asteen kulmakiinnityksellä. Ostin myös virtajohdon autoon (sekin reilut sata euroa halvempi kuin suomesta) - ei kauhean kätevä, mutta toimii hyvin (säästyy akkuvirta maastokäyttöön).

Nyt ei tarvisi enää muuta kuin opetella löytämään ne kätköt :laughing:

Link to comment

Eilisellä Tampereen reissulla näytti ulkoantennin kanssa parhaillaan +/- 1 metriä. Kätköpaikoilla vain on usein niin paljon katvealueita, että tuohon tuskin pääsee maastossa, ainakaan täällä sisämaassa. Ostos ei kuitenkaan kaduta. :)

Link to comment

No niin, nyt niitä on useampia... :mad: Jos joku haluaa, myyn yhden Gilssonin (3ft 180dg), eli kolme jalkaa pitkä johto ja suora antenniliitin. Maksoin siitä 19.95 + postikulut, myyn tasarahalla 20 euroa. Uskomatonta edelleenkin, että tuota samaa saa suomessa kaupasta hintaan 135,- euroa!

Ei silti, neljä kertaa DNF vaikka oli lisäantenni ;):)

Link to comment
Uskomatonta edelleenkin, että tuota samaa saa suomessa kaupasta hintaan 135,- euroa!

 

Niinpä, kyllä on merkillistä rahastusta. Tosin täytyy sanoa että kyllähän se Garminin oma antenni maksaa Jenkeissäkin aika paljon...

Link to comment

Tässä säikeessä lienee soveliasta keskustella myös muista lisävarusteista.

 

Ostin huhtikuussa viimein ensimmäisen oman gepsin, Garminin 60-sarjan karvalakeimman mallin GPS 60:n. Laitteen saapumisen jälkeen huomasin, että käyttöä olisi myös suojakotelolle ja autotelineelle.

 

Oletteko huomanneet mistä autotelineitä saisi tilattua edullisimmin?

 

Tähän mennessä tutkimistani nettikaupoista halvimmalla Garminin 60-sarjalle sopiva autoteline irtoaa aspidshop.com:sta, 24€ + postituskulut n. 11€.

 

Neopreenisuojakotelu läpinäkyvällä ikkunalla puolestaan näyttäisi olevan edullisin navsphere.com:ssa, 11,95$ + postituskulut n. 9$.

Link to comment
Mitäs eri antenniliitinvaihtoehtoja noita oli, ja miten ne eroavat käyttötarkoitukseltaan (tai -ominaisuudeltaan) toisistaan?

Vaihtoehdot on luultavasti vain johdon lähdössä, joko suoraan taaksepäin (C 60') tai 90 asteen kulmassa (tavallaan takaseinää 'pitkin'). Autokäytössä sillä ei ole suurtakaan merkitystä, mutta itse aion viritellä 'reppumallin', jolloin tuo 90 asteen kiinnitys on parempi (=vähemmän vaurioaltis).

 

myyn yhden Gilssonin

 

Voisin harkita, Maxxy.

Tuota... Atrivsolap ehti jo alustavasti varata... :D

 

Tähän mennessä tutkimistani nettikaupoista halvimmalla Garminin 60-sarjalle sopiva autoteline irtoaa

Ei ole paha hinta, itse ostin venetelineen autoon suomesta hintaan 39,- euroa. Se on muuten samanlainen, mutta tuo kiinnityspinta on pienempi ja pyöreä. Tuossa varsinaisessa autotelineessä se on soikea, enkä löytänyt autoni kojetaulun päältä niin suurta tasaista paikkaa, että sen olisi saanut kunnolla kiinni :D. Tuo veneteline sen sijaan onnistui (toistaiseksi ainakin).

Se Garminin mukana tullut vyöklipsi ei kestä, eikä sitä kannata käyttää. Saattaa hajota kun putoaa, tai mikä pahempi, menee hukkaan. Itsellä ainoastaa paukahti lattialle klipsin hajotessa. :D

Link to comment
Tuo veneteline sen sijaan onnistui (toistaiseksi ainakin).

Ja ensimmäinen lämpimämpi ilma irroitti välittömästi minun hienon 'karhu'-teippivirityksen :P:huh:

Laitoin telineen vasemman A-pilarin viereen kojetaulun päälle ruuveilla kiinni. Nyt on pysynyt. Ja lisäantenni katolla toimii erinomaisesti. reppuversio vielä kehitysasteella... :huh:

Link to comment

No joo... tullimaksut, ALV ja 'huolintamaksu' yhteensä reilut 46 euroa neljästä antennista. Jos olisi tilannut ne kahtena eri pakettina, ei maksuja olisi mennyt. Postimaksuja olisi toki tullut 9 dollaria enemmän (n. 7 euroa). Tuntuu vain jotenkin tyhmältä :(

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...