Jump to content

Garminin Gpsmap 60-70:stä


Vilosparta

Recommended Posts

Kuka kertoisi mikä mättää kun Garminilla (GPSmap 60 CS) navigoidessa esim autolla tai kauempana kätköltä, n. 500 metriä niin gepsin nuoli toimii ihan loogisesti, sitten kun matkaa alkaa olla tuollainen 100 metriä ja alle niin nuoli näyttää sinne sun tänne, metrimäärä kyllä lyhenee aivan oikein vaikka nuoli näyttäisi kätkön olevan selän takana. Onko jokin asetusjuttu vai mikä?

Link to comment

Mulla on 60 C, mutta tuttu juttu. Luulen, että hitaammassa vauhdissa (siis kävellessä) tuo kone päivittää hitaammin ja pienikin koneen kääntäminen muuttaa suuntaa (siis nuolen). Toinen asia, minkä huomasin kerran; paristosäästötilaa ei kannata käyttää kätkön 'lähistöllä'. Tämäkin hidastaa päivitystä. Laitetta pitäisi ilmeisesti (suunnittelijan mukaan) pitää koko ajan vaakasuorassa antenni menosuuntaan, jotta se näyttäisi tarkasti. Ja paikallaan ollessahan se usein ei päivitä ollenkaan (tai ainakin huonosti).

Tämän asian kanssa 'taistelin' Hämeenlinnassa oikein kunnolla, mutta voitin :D

Edited by Maxxy
Link to comment

Jos GPS on kahden päivityksen välillä siirtynyt fyysisesti hyvin lyhyen matkan, paikannusvirhe voi olla todellista siirtymää suurempi ja laite kuvittelee siirtyneensä mahdollisesti jopa aivan eri suuntaan kuin oikeasti on menty. Nuolta se kääntää sen mukaan, minne päin se luulee siirtyneensä. Tämän ilmiön vuoksi paikallaan olevan laitteen suuntanuoli voi näyttää ihan minne hyvänsä, koska jo kymmenen sentin muutos mitatussa paikassa rekisteröityy liikkeenä ko suuntaan.

Luulen, että jotkut laitteet eivät näytä hyvin pieniä muutoksia, jotta näyttö saataisiin luotettavamman oloiseksi.

Link to comment

Olen aina kuvitellut tuon piirteen olevan GPSrn ominaisuus eikä vika tai virhe (vrt Windowsin boottaamisen tarve !). Olen oppinut kätköä lähestyessäni luottamaan pelkästään etäisyyslukemaan ja jos se kulkiessa pienenee, olen menossa oikeaan suuntaan, ja kun lähestyminen kuitenkin lähes aina tapahtuu viistosti voin samalla haarukoida täsmälleen oikeaa suuntaa.

Olisikohan se liian jo helppoa jos GPSr nuolella osoittaisi suoraan purkkia, taivuttaisi sen sitten vielä alaspäin jos purkki olisi kiven alla, tai ylöspäin jos se olisi oravanpesässä !!!

Link to comment
paikallaan olevan laitteen suuntanuoli voi näyttää ihan minne hyvänsä, koska jo kymmenen sentin muutos mitatussa paikassa rekisteröityy liikkeenä ko suuntaan.

En nyt malta olla mainitsematta, että joissakin GPS-laitteissa on ns. elektroninen kompassi. Sen toiminta perustuu maan magneettikenttään aivan kuten tavallisenkin kompassin. Suuntanuoli osoittaa oikeaan suuntaan vaikka pyörisi paikallaan. Laite ei tietysti tiedä omaa sijaintiaan yhtään muita gepsejä tarkemmin, mutta se pystyy kääntämään nuolen olettamaansa waypointin suuntaan ilman liikuttelua.

 

Itselläni on Magellan SporTrak Color. Kompassi toimii siinä mielestäni ihan kivasti. Laitetta ei edes tarvitse pitää vaakasuorassa. Muista kompassilla varustetuista gepseistä mulla ei ole kokemusta.

Link to comment
HMM... jos waypointtiin liitetään korkeus merenpinnasta....

ja muokataan ohjelmaa niin, että saadaan nuoli näyttämään 'ylös' ja 'alas' niin eiköhän tuokin saattasi onnistua  :o  :wub:  :wub:  :wub:

On se sitten vekkulin näköistä kun Gepsin näytöstä törröttää nuoli ylös !!

Voikohan nuolinpään mallin valita mieltymyksiensä mukaiseksi ?? KätköilijäLeideille omansa etc !

Minä haluaisin semmoisen pörröisen, terhakan pintaperhon mallisen !!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...