Jump to content

Garmin Etrex Epätarkkuus


Humanoidman

Recommended Posts

Onkohan muilla ollut näinkin suuria epätarkkuus-ongelmia peruskeltaisen etrexin kanssa. Olen kiertänyt viisi kätköä parin päivän aikana ja jokaisella kätköllä lukemat heittää noin 150 metriä. Olen mitannut ja tarkistanut kartasta, eikä vihjeiden ja logien perusteella olla lähelläkään oikeaa kätköä. Varsinainen testikätköni on kotiani läheisin Bridge of Sturenkatu. Käsittääkseni kätkö sijaitsee sillan kupeessa, mutta etrexini näyttää sillalla seisoessani etäisyydeksi ja suunnaksi 150 metriä konepajan suuntaan. Sama vika Veikkolan Shame-kätköllä ja Vihdin kirkonkylän maisemissa. Seisoessani Vihdin haudankallion reunalla, kätköpaikka näytti olevan keskellä kirkkojärveä 145 metrin päässä rannasta.

 

Aiemmin käytin lainalaitteena Garmin V Deluxea ja sillä tarkkuus oli aina huonoimmillaankin noin 10 metriä.

 

Olen kokeillut muuttaa asetuksia ja resetoida laitetta, mutta tulokset eivät parane.

Työläisäiti-nimisellä kätköllä tarkka paikka sijaitsi huvipuiston aidan sisäpuolella.

 

Hyvät vinkit ovat tarpeen, laite on aivan uusi ja takuuseen menee jos vika on laitteessa. Mitkähän mahtavat olla juuri ne parhaat yksikkö-välilehden asetukset esimerkiksi?

Edited by Humanoidman
Link to comment

Tarkasta ensimmäiseksi, mikä koordinaatisto laitteessa on käytössä. Tuo heitto viittaa siihen, että siellä ei ole WGS84, vaan joku muu (KKJ?).

Itelle kävi pc-kartan kanssa niin, että siinä oli eri koordinaatisto ja hetken ihmettelin tasaisia n. 300 metrin heittoja (Finland-Hayford). ;)

Link to comment

Viimeksi kun täälläpäin oli tällainen 'nussukeli' niin silloin ainakin oli vaikeuksia sateelliittiyhteyksien kanssa (useammallakin laitteella kokeiltiin). Parhaiten olen saanut yhteyden, yllättävää kyllä, auton kojelaudan päällä telineessä.

Jos heittoa on useampana päivänä niin kyllä laitevika tulee helposti mieleen :P

Minulla on (Garmin 60C) 'hddd mm.mmm' , 'WGS 84' ja 'metrinen' . Asetussivut on luultavasti laitteissa erilaiset ;)

Jos tuo heitto ei muutu, kannattaa ehkä ottaa yhteys myyjään (ihmiset näitä koneita suunnittelee).

Link to comment
Wgs84 on käytössä, kokeilin paria muutakin mutta yhtä huonoilla tuloksilla. Ja onkohan normaalia että liikkeellä ollessa laite ei koskaan muodosta yhteyttä? Yhteyden saa ainoastaan paikallaan ollessa ja toki avoimella paikalla.

Liikkeellä ollessa (kojelauta) oma etrexi lukittuu hitaammin kuin paikallaan mutta yleensä alle 5 minuutissa. Tähän tietysti vaikuttaa kuinka kaukana kone on sammutettu ja kuinka kauan se on ollut pois päältä.

Loppuvuodesta oli vähän tarkkuusongelmia mutta asia korjaantui kun huomasin laittaneeni jossain välissä paristosäästötilan päälle. Tällöin kone sammuttaa vastaanottimen aina välillä eikä kätkön haarukoinnista tahdo tulla mitään.

Link to comment

En tunne Garminia enkä sen asetuksia, joten en tiedä onko tästä apua:

 

Magellanissa määritellään erikseen koordinaattijärjestelmä (coordinate system) ja karttajärjestelmä (map datum). Minulle on joskus käynyt niin, että vaihdettuani karttajärjestelmän KKJ:stä WGS84:ään, on koordinaattijärjestelmäksi jäänyt suomalainen (kun olisi pitänyt valita Lat/Lon), mikä aiheuttaa melko suuren virheen (saattaa olla samaa luokkaa kuin mainitsemasi).

 

Ainakin Magellan lukittuu satelliitteihin myös vauhdissa (lentokoneessa, autossa). En ole ottanut aikaa, mutta metsäpolkuja kävellessä lukittuminen tuntuu kestävän ikuisuuksia.

Link to comment
Magellanissa määritellään erikseen koordinaattijärjestelmä (coordinate system) ja karttajärjestelmä (map datum). Minulle on joskus käynyt niin, että vaihdettuani karttajärjestelmän KKJ:stä WGS84:ään, on koordinaattijärjestelmäksi jäänyt suomalainen (kun olisi pitänyt valita Lat/Lon), mikä aiheuttaa melko suuren virheen (saattaa olla samaa luokkaa kuin mainitsemasi).

Käytän itse keltaista Etrexia, ja myös siinä on juuri nämä Joukon mainitsemat molemmat valinnat erikseen. Tuo alkuperäisessä kysymyksessä mainittu 150 m:n virhe on juuri sitä suuruusluokkaa, mitä vanhempi vertausellipsoidi poikkeaa WGS84:stä Helsingissä.

Link to comment

Tuostapa tuli mieleeni, kun vaihdat datumia käy varmuuden vuoksi kuittaamassa myös karttajärjestelmä.

Kun vaihdat YKJ-koordinaatit päälle laite tarjoaa automaattisesti datumiksi Finland Hayyfordia (ei pysty vaihtamaan) mutta takaisin WGS-systeemiin tultaessa karttadatumilla on useita vaihtoehtoja joista kannattaa kuitata WGS84 päälle vaikka laite sitä jo näyttäisikin tarjoavan.

 

Eli: Asetus->Yksikkö valikossa

Sijaintimuotokenttään valitaan hdd.mm.mmm

jonka jälkeen vielä käydään KARTTA DATUM -kentässä kuittaamassa WGS84 (enter+enter)

 

Tämä käytäntö on niin selkäytimessä etten sitä heti muistanutkaan.

 

Edit: Wndowsmaailmasta tuttu lause: Tämä ei ole virhe vaan ominaisuus

Edited by Erwast
Link to comment

Kiitos vinkeistä, tuo paristonsäästötila on vielä kokeilematta. Tosiaan "nussukeli" on ollut joka päivä ja tuntuu että aina sataa. Pahimmat heitot tuli juuri sunnuntaina Vihdissä, vettä satoi ja oli paksut pilvet. Manuaalissa tosin sanotaan että sääolosuhteet eivät vaikuta tarkkuuteen, enpä sitten tiedä. Kirkasta päivää ei taida ihan heti tulla että voisi vertailla.

Link to comment

Tuntuikin hiukan oudolta että GPSr oikeastaan pystyisi näyttämään johdonmukaisesti väärät koordinaatit jos vastaanotin vaan löytää riittävän määrän satelliitteja riittävällä signaalin voimakkuudella, ja ellei, silloinhan vehje automaattisesti ilmoittaa tarkkuuden kärsineen. Koskas näistä nykyajan keksinnöistä kuitenkaan tietää !!

Hyvä että toimii !!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...