Jump to content

Fin: Mikä Seuraavaksi Gps:ksi?


Divine

Recommended Posts

Tuli eteen yllättävä tarve ostaa uusi paikannin: Hyvin palvellut eTrex Ventureni kelpasi auton sisään murtautuneelle varkaalle muutamien muiden vähäisten kamojen joukossa. Vieläkin v*tuttaa sen verran, etten välittäisi jauhaa yksityiskohdista enempää, mutta pitäisi äkkiä miettiä, millaisen vehkeen hommaa tilalle.

 

En ole fakkiutunut mitenkään orjallisesti Garminin käyttäjäksi (etenkään sen Stargherin episodin jälkeen ;)), eli kumpikin 'päämerkki' - Magellan tai Garmin kelpaa. En myöskään ole rahamiehiä tai mikään intohimoinen välineharrastaja, joten en välittäisi hommata ihan uusinta uutta tekniikkaa. Itse asiassa olen pärjännyt loistavasti kartattomalla perusmallilla (nuoli ja etäisyys kohteeseen), joten olen ns. vähään tyytyväinen. Tosin nyt kun uusi pitäisi joka tapauksessa ostaa, niin saman tien voi varmaan satsata kartalliseenkin malliin. Huomasin pikaisella nettiselaamisella, että esim. Garmin eTrex Vistaa ja Magellan SporTrak Coloria saa USA:sta jo kohtuullisen edullisesti (~ $210-250), kun taas vaikkapa tuo Garmin GPSMap 60CS on jo jossain meikäläisen kipurajojen tietämillä (~ $350). Niin, ja maksavathan kartatkin jotain.

 

Eli kyllä se karttaominaisuus saa nyt sitten siinä laitteessa olla (ellen nyt jotain Venturea saa muutamalla kympillä). Puhukaa nyt joidenkin laitteiden puolesta tai niitä vastaan. Tiedän, että täällä on jengiä, jotka ovat käyttäneet hyvinkin erilaisia malleja. Missä malleissa on 'hyvät' kartat, millainen hinta/saatavuus niissä on jne. Ja geokätköilyhän on se meikäläisen pääkäyttöalue GPS-laitteelle.

 

Saattaisin saada edullisen diilin USA:sta, jossa uusien laitteiden hinnat ovat usein halvempia kuin täällä käytettyjen, mutta saa käytettyäkin tarjota (PM tai email). Pitäisi vain saada hinta/laatu/hyötysuhteet ruuvattua kohdalleen.

Link to comment
Tuli eteen yllättävä tarve ostaa uusi paikannin: Hyvin palvellut eTrex Ventureni kelpasi auton sisään murtautuneelle varkaalle muutamien muiden vähäisten kamojen joukossa.
;) P..ska juttu. Täytyy pitää silmät ja korvat auki, josko jossakin tarjotaan myyntiin 'edullisesti' ko laitetta, vaikka epäilen niiden katoavan aika nopeasti. Minulta vietiin työmaalta takavuosina läjä Zodiacceja (VHF) eikä niistä ole koskaan kuulunut mitään. :lol:

Minulla on Garmin 60C. CS malli olisi maksanut n. 50 ekeä enemmän ja se kompassi ei kuitenkaan ole niin tarkka enkä keksinyt järkevää käyttöä barometrille. Tuossa C mallissakin on kompassinäyttö, joka kuitenkin vaatii liikettä. Ostin sen oikeastaan ladattavien karttojen takia. GPS:n peruskartalta näkee ainoastaan missä maassa olet! Muut perustiedot on enemmän tai vähemmän arvottuja.

Topo-Suomen GT sarja on sitten se tarkka kartta. Toisaalta ne kartat on kyllä hintaviakin (Erätukusta 89,- /kartta) ja sidottuja laitteeseen so. kahteen eri laitteeseen ei voi asentaa samaa karttaa. Jos kone esim. hajoaa, kartat saa vaihdettua uuteen sopivaksi jne, joten kaikki palstoilla liikkunut tieto ei pidä paikkaansa. Muutoinkin ihan toimiva liike, tosin hinnat on 'suomen' hintoja, eli USA:sta saa varmasti halvemmalla. Muistiin karttaa (esim. GT 7) mahtuu kerralla n. 56 megaa. Tuo GT kartta on jaettu pieniin ruutuihin, joita voi valita erikseen ladattavaksi. GT 7 ei mahdu kokonaan kerralla muistiin. Mitä enemmän yksityiskohtia kartalla on, sitä pienempi alue mahtuu muistiin. 76 mallissa on suurempi muisti, vaikka onhan tuollakin vielä pärjännyt. Karttojen lataaminen USB:n kautta toimii hienosti, samoin waypointtien. Paristojen kesto on 60C:ssä hyvä - n. 30 tuntia alkaaliparistoilla. Laitteessa on route-toiminto vastaavia karttoja varten.

Magellanista ei ole suuremmin kokemuksia, mutta joissakin malleissa on vaihdettava muistikortti, joka kuulostaa tosi fiksulta. Eri kartat eri kortilla kulkee helposti mukana.

Lyhyesti 60C:

+ käteensopiva

+ roiskevesisuojattu (taitavat olla kaikki)

+ hyvä paristonkesto

+ hyvä näyttö (myös kirkkaalla ilmalla)

+ hyviä karttoja saatavilla

+ monipuoliset toiminnot

+ päivitykset toimii

+ Geocaching-ominaisuus

 

- kallis

- hyvät kartat kalliita

- lisävarusteet kalliita

- paljon 'näpyttelyä' (paljon toimintoja)

 

-Maxxy

Link to comment

Jokunen sana Magellanista. Käyttökokemukseni on Meridian aparaatista. Alun alkaen valitsin gepsiä mp-käyttöön ja siihen Meridian osoittautui soveltuvimmaksi. Eli näyttö on tarpeeksi iso, kontrasti selkeä (siis värittömällä näytöllä, värillisen näytön kanssa on kuulemma ongelmia mp-maailmassa) ja näppäimet tarpeeksi isot niin voi käyttää vaikka ajon aikana ajohanskat kädessä...

 

Toi vaihdettava muistikortti on kyllä fiksu, mutta vaan siinä tapauksessa että oikeasti tarvitsee kahta eri karttapohjaa. Nimittäin koko Suomen GT-tason kartta sopii 64Mb:n kortille. Tästä "GT:stä" puuttuu kylläkin polut mutta esim metsäautotiet ja topot löytyvät, mielestäni varsin riittävä mopoiluun ja kätköilyyn. Euroopan GT sitten vaatiikin vähän isomman muistikortin mutta sellainen on tarkoitus hankkia.. paitsi että GT-karttojen hinnat on Suomessa varsin suolaiset. Alimmillaan koko Suomen GT on maksanut 145 eukkoo. Itse kone käsittääkseni maksaa USAn markkinoilla bauttiarallaa saman kuin Garminin vastaavat. Lisävermeitä riittää jos tarve vaatii. Koneessa ostettaessa itsessään on sisäänrakennettuna auttava Euroopan kartta (millä kätköilyn parissa ei tee yhtään mitään).

 

Niin ja joo.. Gepsi juttelee sujuvasti oman sarjakaapelin (?) kautta PC:n kanssa. Eli käytännössä kaikki löytämistään odottavat kätköt voi tallentaa valmiiksi koneelle mistä voi siirtää haluamansa reittipisteet gepsin muistiin, mihin niitä kerralla mahtuu 500. Kätköreissujen suunnittelu on jopa mielenkiintoista kannettavan värinäytöltä.

 

Että niin, kyllä tuo masiina workkii kiitettävästi ihan kätköilynkin parissa.

Link to comment

Olen ollut kätköilyhistoriani aikana:

 

uuden eTrex Vistan (U.S.A.),

uuden eTrex Legendin (G.B.),

uuden GPSMap60C:n (U.S.A.),

käytetyn eTrex Vistan (Suomi) ja

uuden GPSMap60C:n (U.S.A.)

 

omistaja. Kartoista käytössä on ollut:

 

WorldMap

MetroGuide Europe v5 ja v6 sekä

Topo Suomi 3.

 

Sanoisin, että eTrex-sarjaa ei kannata ainakaan ostaa käytettynä. Siihen iskee kuitenkin heti näytön raitatyyppivika, kuten omassa suomalaisessa Vistassani on juuri iskemässä (eikä sitä tietenkään edes kehtaa myydä kenellekään eteenpäin).

 

GPSMap60C on ikävän iso eTrex-sarjaan tottumisen jälkeen, varsinkin jos haluaa säilyttää näytön naarmuuntumattomana. Sen parhaat puolet ovat antureiden puuttumisen mukana vähäinen virrankulutus ja ihan ylivoimainen sisäänrakennettu antenni eTrex-sarjaan nähden. Ja tietysti muistin koko, 56 megaan mahtuu Topo kolmonen melkein kokonaan, jos nimittäin jättää neljä ruutua koillisesta sisämaasta pois.

 

Ai niin. Miten niin kävi huonosti? Nythän sulla on täydellinen alibi hommata uusi hieno gepsi. ;)

Link to comment

Itsellä kokemuksia lähinnä Garminin Navtalk laitteesta, joka on harmaasävynäytöllinen karttagps.

Karttoista on kokemusta Vapaa-ajankartasta ja European Cityselect 5:stä.

 

Mikäli haluat karttaominaisuuden laitteeseen niin mielestäni kannattaa miettiä hetki millaista karttaa aikoo käyttää. Topografiset kartat(=tarkinta mahdollista karttaa jossa mm. pellot, rakennukset korkeuskäyrät ym) kuten Vapaajankartta tai Topo Suomi sisältävät niin paljon tietoa, että kohteiden erottaminen on helpompaa mikäli laitteessa on värinäyttö. Harmaasävyisellä näytöllä joutuu hieman tarkemmin silmäilemään sitä, onko näytöllä näkyvä viiva tie, joki vai korkeuskäyrä. Olen nähnyt Vapaa-ajan karttaa Garminin jollakin värinäyttömallilla ja se oli kieltämättä aika paljon miellyttävämmän näköistä, kuin harmaasävynäytöltä. Topografiset kartat on hyödyllisiä, jos joutuu liikkumaan oikeasti maastossa vähän kauempana tiestöstä.

 

Mikäli taas tarvitsee käytössään pelkästään katutason tiet sisältävää karttaa, kuten European Cityselect, niin tällöin harmaasävyinen näyttökin on mielestäni aivan riittävä. Katutason kartta-aineisto riittää mielestäni hyvin taajamien sisällä kätköillessä, mutta jos joutuu muutaman kilometrin päähän lähimmästä tiestöstä, niin tulee kyllä tarkempaa karttaa ikävä.

 

Mikäli ostaa karttoja tukevan laitteen niin kannattaa varautua investoimaan myös kartta-aineistoon.

Link to comment

Uskallan muistuttaa yhdestä ainakin minulle tärkeästä ominaisuudesta joka koskee kaikkia mukana kuljeteltavia laitteita ja korostuu aina liikkumisen lisääntyessä ja liikkumiseen käytettävien välineiden keventyessä niin että lopulta aina liikutaan jalan ja reppukin jää lopulta pois olalta.

Tämä ominaisuus on vaikkapa GPS-vehkeen fyysinen KOKO. Jos vastaanotin mahtuu paidantaskuun eikä paina siinä kohtuuttomasti, on se varmasti useammin mukana ja silloin aina miellyttävämpi, jos se taas vaatii oman 'reppunsa' koska se ei sovi mihinkään taskuun jää se paljon useammin reissusta ihan niinkuin jäävät nuo vanhanajan niin hienot kinofilmikoon järjestelmäkamerat lisävärusteineen.

Itse olen tähän mennessä omistanut tasan yhden GPS-vastaanottimen ja se on tuo keltainen perus-eTrexi. Se on luotettavasti opastanut minut kätköille silloin kun olen aikaa löytänyt kätköjen hakemiseen ja ainakin minun osallani ne tilaisuudet tuppaavat tulemaan aika monasti yllättäen, silloin kun töistä ehtii. Sopivan kokoinen vehje on melkein aina mukana.

Olen useinkin ihaillut nykyajan hienoja Gepsejä, mutta sitten kun olen päässyt niitä hipelöimään, olen kauhistunut niiden kokoa, vaikuttaavat semmoisilta kerskailuvehkeiltä !! Oikeastaan ainoa ominaisuus jota kaipaan on luotettavampi vastaanotin, tai vastaanottimet GPSn kyseessä ollen. Tässä lienee enemmän kyse antennista. ?? Toinen harkittava ominaisuus voisi olla tuo liitettävyys eli se ongelma että nykyajan kannettavissa ei enää ole sarjaporttia ja toisaalta vain muutamasta GPS vehkeestä löytyy edes USB liitäntää. Valmistajat eivät tunnusta edes suunnittelevansa langatonta BlueTooth liitäntää.

Kuten jo edellä mainitsin, minulla on kokemusta vain yhdestä laitteesta, mutta olen kieltämättä tuhlannut hyvää hyödyllistä kätköilyaikaa uusien GPS-vastaanottimien ominaisuuksiin tutustumiseen.

Link to comment

Mä painoittaisin kätköilyasioissa gepsin vastaanottoherkkyyttä. Eli itse en enää koskaan osta eTrexiä, vaan mieluummin jonkun isomman laitteen. Olen nimittäin vertaillut rinnakkain eTrex Venturea ja Magellan Meridian Coloria, joista jälkimmäinen nappasi satelliitteihin kiinni jopa omakotitalon sisällä peltikaton alla, missä Venture oli ihan sokea.

Link to comment

Seuraavassa Retki-lehdessä on GPS-käsilaitteiden testi. Yleensä testit ovat mielestäni olleet hyviä, toivottavasti myös ensi numerossa. Lehti ilmestyy seuraavan kerran helmikuun alussa eli saattaa olla liian myöhäinen ajankohta sulle, Divine ;).

 

Tuosta laitteiden tarkkuudesta.. Mulla on se peruskeltainen, mutta olen lainannut toisinaan Garminin Foretrex 201:stä ja se on ihan käsittämättömän tarkka :lol:. Oomme olleet kätköilemässä niin, että mukana on ollut peruskeltainen sekä foretrex ja kätkön kohdalla peruskeltsu näyttää etäisyydeksi 10-30 m mutta foretrex ~0.4 m (hyvä yksilö?). Foretrexiä käyttämällä voi kävellä suoraan kätkölle. Voitte kuvitella kuinka paljon kuluu ylimääräistä aikaa keltaista käytettäessä :lol:. Tosin voisinhan mä ostaa uuden, mutta kun ei ole vielä mitään hyvää syytä. Kaikki kätköt on löytynyt, ennemmin tai myöhemmin (yleensä myöhemmin :rolleyes:).

Link to comment
kätkön kohdalla peruskeltsu näyttää etäisyydeksi 10-30 m mutta foretrex ~0.4 m (hyvä yksilö?).

Mitä mielipiteitä ja kokemuksia teillä on näistä tarkkuuksista?

 

Kirjallisuudessa sanotaan, että GPS-laitteen epätarkkuus on aina 15 metrin luokkaa, koska ilmakehän ilmiöt ja satelliittien ratavirheet aiheuttavat tämän epätarkkuuden. Tämä ei siis johdu siitä, mitä GPS-laitetta käyttää, mutta tietysti GPS-laite voi aiheuttaa lisävirhettä.

 

Onhan sitten kuitenkin totta, että jos ilmakehä on "tasainen" ja satelliitit oikeilla paikoillaan ja antaa halvankin GPS-laitteen olla pari minuuttia paikallaan, niin usein päästään muutaman metrin tarkkuuteen. Ainakin oma keltainen Garmin Etrexini on monta kertaa näyttänyt alle metrinkin lukemia, mutta koskaan ei kai voi tietää, kuinka oikea lukema on.

Link to comment

Olen pohtinut vähän samoja juttuja kuin Mesu. Lisäksi tuli mieleen, että vaikka oma gepsi olisi (ainakin omasta mielestä) kuinka tarkka tahansa, niin kätkön piilottajan gepsi taas välttämättä ei. Lisäksi, kuten sanottu, piilotus- ja etsintähetkellä olosuhteet voivat olla kovinkin erilaiset, joten nämä näennäiset tarkkuudet eivät aina ole kovinkaan merkityksellisiä.

 

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. Keskustelu saa jatkua.

Edited by Divine
Link to comment

Äh. Melkein arvasinkin, että tästä tulee kommenttia. Pidin noita asioita ikäänkuin itsestäänselvyyksinä (enkä jaksanut kirjoittaa tarkemmin) eli tietenkin riippuu siitä kuinka oikeat kyseisen kätkön koordinaatit ovat, missä satelliitit ovat yms. Halusin vain kertoa omia kokemuksia kahdesta eri laitteesta ja kuinka erilaisia ne ovat, kun niitä on yhtä aikaa käyttänyt. Toisen laitteen avulla voi kävellä suoraan kätkölle, kun taas toinen miettii sijaintiaan huomattavasti kauemmin.

Link to comment

Kahdella eTrexillä olen ollut huomaavinani eroja mm. sen suhteen, milloin ja missä laitteisiin on kytketty virta eli mihin satelliitteihin ne ovat lukittuneet ensimmäisinä. Kun virta on ollut päällä pidempään, niin erot tasaantuvat eli laitteet päätyvät samaan tulokseen siitä, mitkä ovat paikallisiin olosuhteisiin parhaat satelliitit.

 

Averaging-toiminnolla varustetut laitteet kai korjaavat tuon virheen nopeammin, mutta kyllä ilman kin tarkat koordinaatit saa. Perustan väitteeni pelkästään siihen, että olen saanut kätköjeni koordinaattien tarkkuudesta niin positiivista palautetta :rolleyes:

 

Tehkääpä kahden gepsin kanssa liikkuessanne seuraava testi:

Toinen laite on sammutettuna, toinen laitetaan päälle usean kilometrin päässä kätköstä, mieluiten ainakin puoli tuntia aiemmin. Sitten auto parkkiin, vilkaisu karttaan ja polulle. Muutamaa minuuttia ennen arvioituun kätköpaikkaan saapumista laitatte sitten toisenkin koneen päälle, se ehtii juuri sopivasti saada lukituksen juuri sen paikan olosuhteisiin sopiviin satelliitteihin. Kun saavutte paikalle ja aloitatte etsinnän, verratkaa laitteiden näyttämiä koordinaatteja, ero voi olla luokkaa 0.050 minuuttia. Pankaa merkille, kumpi kone luuli olevansa pohjoisemmassa / idemmässä.Sitten laskette molemmat koneet kannon nokkaan vierekkäin ja alatte etsimään. Käytettyänne 15 minuuttia etsimiseen, loggaamiseen, eväiden syöntiin tms. Katsokaapa sen jälkeen koneiden koordinaatteja uudestaan... Jonakin toisena päivänä kokeilkaa laittaa päälle aikaisemmin se toinen kone, mikä onkaan tulos tällä kertaa?

Link to comment
Noh, ainaskin kätköllä Helsingin mareografi voi olla varma siitä, että kätkön koordinaatit on suht mukavasti kohdallaan.

 

Käyttämäni Garmin Navtalkin antamat minuutit poikkesi kätkön koordinaateista:

X +00.002

Y +00.002

 

Siitä vaan paikan päälle testailemaan mitä lukemia saatte.

Kävin Helsingin mareografilla 23.1.2004 ja kirjoitin silloin lokiin:

 

Asetin GPS-laitteeni pylvään päähän ja annoin sen "rauhoittua" pari minuuttia. Se näytti vain 0,8 metrin virhettä. Sen täytyy olla vain sattuma, sillä pelkästään koordinaattien pyöristys minuutin tuhannesosiin aiheuttaa tuon suuruisen virheen. Lisänä on vielä WGS84- ja EUREF89-järjestelmien välinen ero, ja kaikkein suurimmat virheet aiheutuvat ilmakehän ilmiöistä ja satelliittien ratapoikkeamista. Olen lukenut, että vaikka GPS-laite olisi täysin virheetön, tarkkuus ei voi olla parempi kuin noin 15 m ilman maa-asemalta lähetettyä korjaussignaalia.

 

Tässä tapauksessa sain siis keltaisella Etrexillä huomattavasti tarkemman tuloksen, vaikka juuri tuota laitetta haukuttiin epätarkaksi. Myönnän kyllä, että tuolla antennin koolla on varmasti merkitystä, mutta pidän kuitenkin näin suuria tarkkuuksia aina epävarmoina.

Link to comment

Mareografilla on hyvä näkyvyys melkein joka suuntaan, ei ole liikaa kivitaloja varjostamassa satelliitteja ja esteetön linja eteläiseen horisonttiin. Digilähetteen vastaanotolle on aika tyypillistä, että sen joko kuulee tai sitten ei ollenkaan. 12-kanavaisena tilanne ei tietenkään ole niin mustavalkoinen, mutta tuo Mareografi on niitä harvoja poikkeuspaikkoja jossa eTrex toimii hyvin. Vaatimattomampikin antenni riittää, jos ja kun ei olla havumetsässä tai muussa vaativassa citymaastossa.

Link to comment

sfnet.keskustelu.paikannus keskusteluryhmässä on ollut viime aikoina paljon juttua uusista pienistä Bluetooth-GPS laitteista, joiden herkkyyden väitetään olevan aivan eri luokkaa kuin "tavanomaisten" GPS:ien. Nämä uuden sukupolven laitteet toimivat kuulemma hyvin esim. taskussa, repussa, auton hansikaslokerossa jne.

Uusi vaihtoehto geokätköilyyn saattaisi olla tällainen BT-GPS + S60-sarjan kännykkä, johon nykyisin saa hyvän karttaohjelman.

Mistään näistä uusista ratkaisuista ei itselläni ole kuitenkaan omakohtaista kokemusta

Tässä linkki ohjelmaan joka tekee puhelimesta GPS:n, tämä tosin ilman karttaa. Lisäksi tarvitaan tietysti tuo taskussa kannettava tikkuaskin kokoinen BT-GPS.

Edited by 5rm
Link to comment
sfnet.keskustelu.paikannus keskusteluryhmässä on ollut viime aikoina paljon juttua ...

Uusi vaihtoehto geokätköilyyn saattaisi olla tällainen BT-GPS + S60-sarjan kännykkä, johon nykyisin saa hyvän karttaohjelman.

Samasta keskusteluryhmästä sekä tuotteiden esitteistä olen saanut sen käsityksen, että ne ovat pääasiassa tarkoitettu autoilukäyttöön ja kartat ovat lähinnä tiekarttoja. Maastossa ne eivät ehkä ole parhaimmillaan; jossain keskusteluryhmän kommentissa oli todettu että ääniohjaus herjailee sinun olevan pois tieltä.

 

Itse ostin viime keväänä puhelimeksi Nokian 5140:n ja siihen pitäisi olla lähiaikoina tulossa (pahasti viivästyneenä) myös GPS-kuoret. Saa nyt sitten nähdä kuinka herkkä GPS siinä on ja millaisia karttoja ja millä hinnalla siihen aikanaan saa. Kompassi on puhelimessa jo valmiina.

 

Autossa on minulla eri navigaattori kuin metsässä kulkiessa. GPS on Fastraxin uPatch02:n ympärille itse kasattu purkki ja karttaa näyttää kojetauluun kiinnitetty pikkuinen PC.

Link to comment
sfnet.keskustelu.paikannus keskusteluryhmässä on ollut viime aikoina paljon juttua ...

Uusi vaihtoehto geokätköilyyn saattaisi olla tällainen BT-GPS + S60-sarjan kännykkä, johon nykyisin saa hyvän karttaohjelman.

Samasta keskusteluryhmästä sekä tuotteiden esitteistä olen saanut sen käsityksen, että ne ovat pääasiassa tarkoitettu autoilukäyttöön ja kartat ovat lähinnä tiekarttoja. Maastossa ne eivät ehkä ole parhaimmillaan

 

Totta on, että useimmissa Symbian60-kännyköihin saatavissa ohjelmissa näkyy pelkästään tiet/kadut. Kartta-aineisto on tietääkseni aivan sama kuin esim. tässä.

Saksassa on kuitenkin kehitteillä ohjelmisto, johon kartaksi käy mikä tahansa itse syötettävä rasterikartta esim. tarkka topografikartta. Tätä odotellessa voi tietysti maastossa käyttää esim. tuota aikaisemmin linkittämääni perus-GPS ohjelmaa.

Jos jollakin jo muutenkin on tuollainen S60-kännykkä, niin uskoisin että tällaista ratkaisua kannattaisi kokeilla. BT-GPS:n saa kaiketikin runsaalla sadalla eurolla.

Link to comment

Itselläni on ollut viimeiset 2,5 vuotta Garminen Etrex Legend. Hankin Viikko sitten Legend C ja siihen Tshekkien auto- ja topokartat. Tshekeissä on runsaasti luontopolkuja joita ylläpidetään ja jotka on merkitty 4:llä eri värikoodilla. Nämä värikoodit toistuvat niin maastokartoissa kuin tässä Garminin topokartassakin. Helpottaa huomattavasti liikkumista vieraassa maassa kun on reitittävä paikannin. Geokätköjen etsiminenkin helpottuu kun voi mahdollisten luontopolkujen avulla lähestyä kätköä.

 

Kyllä minäkin mietin pitkään PDA+TomTom yhdistelmää mutta ei sellaisella oikein tee kosteissa maasto-olosuhteissa mitään.

Link to comment
Kahdella eTrexillä olen ollut huomaavinani eroja mm. sen suhteen, milloin ja missä laitteisiin on kytketty virta eli mihin satelliitteihin ne ovat lukittuneet ensimmäisinä. Kun virta on ollut päällä pidempään, niin erot tasaantuvat eli laitteet päätyvät samaan tulokseen siitä, mitkä ovat paikallisiin olosuhteisiin parhaat satelliitit.

Olen käyttänyt vain yhtä laitetta, mutta siinä (keltainen eTerex) tosiaan käyttöaika vaikuttaa lukemaan. Olenkin ottanut ihan vakiomenettelyksi esim useamman kilometrin siirtymätaipaleen jälkeen kohdetta lähestyessäni katkaista virta ja käynnistää vehje uudestaan. Heitto voi olla hyvinkin 10-15 m luokkaa.

Link to comment

Näyttäisi kyllä Magellanin Meridian sarjaakin saavan alle $300 tuolta rapakon takaa näin pikaisella silmäyksellä. Ja itse olen ainakin ko. sarjaan erittäin tyytyväinen. Onhan se vähän iso mutta toisaalta niin on näyttökin ja kyllä se taskuun on aina mahtunut sekä myös käpälään. Ja onhan siinä sekin hyvä puoli sitten, että sitä pystyy vielä jotenkuten käyttämään rukkasetkin kourassa. Tarkkuus heittelee niin kuin muissakin vempeleissä mutta nopsasti se yleensä nappaa kiinni sateliiteista ja toimii myös katveissa kiitettävästi.

Link to comment
;) Jees, minuakin kiinnostaa kovasti tämä Navicore / wayfinder /  TomTom & Symbian 60 sarjan puhelimet geokätköilyssä. Onkos kellään kokemusta asiasta, eli mahtaako olla toimivaa rautaa näissähommissa? :o

Itselläni on ollut käytössä noin 1½ kk:tta Nokia 6600+ Pretecin bluetooth gps + Navicoren karttaohjelma. Täytyy sanoa, että parasta mitä olen nähnyt pitkään aikaan. Vaikka tuo paketti ei suoraan sovellu geokätköilyyn on se ollut loistava hankinta liikkumiseen paikkojen välillä. Katuosoitetta peliin ja menoksi. Navicoren softaan on tullut päivitys, jota esitin ko. firmalle eli suunnistamisen karttakoordinaattien perusteella. (Navicore päivitys). Tätä päivitystä en ole vielä saanut, mutta tulossa on. Tämän jälkeen käsittääkseni ko. ohjelmisto soveltuu täydellisesti myös geokätköilyyn. Tällä hetkellä olen käyttänyt geokätköilyssä apuna AFtrack nimistä ohjelmaa. Hienosti toimii tälläkin ja kätköt löytyvät.

 

Tarkkuus on meilestäni samaa luokkaa kuin Magelanin sportrack colorissa, mutta plussana vain 45 sekunnin!! käynnistys. Siis käynnistyy ja löytää paikan todella nopeasti. Akku kestää käytössä noin 6 h ja gpsiä voi ladata tien päällä mukana tulevalla autolaturilla. Plussaa on vielä se, että Nokia 6600:n saa kätkötiedotteet mukaan esim. pdfinä tai niitä voi käydä netissä selaamassa ja loggaamassa. (GeoCache Portal)

 

Hintaa Navicoren paketilla on Gigantissa 295 euroa ja taitaa samaan hintaan saada Nokia 6600:n samasta paikasta.

 

Ainoa ongelma on, että pahimmillaan käsissä on kaksi laitetta eli puhelin ja bt gps. Kaikissa paikoissa nimittäin bt gps ei saa hyvää singnaalia esim. takin taskusta. Repun ylätaskusta taas hyvin. Kyllähän ko. laitteet sopivat myös yhteen käteen päälekäin, jolloin toinen käsi jää vapaaksi kätkön kaivelemiseen.

 

Olen käyttänyt työn puolesta tai omistanut myös seuraavia gps laitteita:

Magellan SporTrak Color Compass

++ käytettävyys

- paristokannen kiinnitys

Magellan Meridian Gold

+ värinäyttö, joka kyllä saisi olla suurempi

- kompassinuolen, kulkusuunnan osoittimen ja kohdeosoittimen sekoilut kätköä etsittäessä

Garmin GPS V DELUXE ja myös II:sen olen omistanut

+ helppokäyttöisyys ja paljon ominaisuuksia

- ei löytänyt sateliitteja käynnistettäessä ajoneuvon ollessa liikkeessä

- kartta

Garmin StreetPilot 2650

+ mahtava ajoneuvosuunnistukessa

+ hieno näyttö ja nopea käynnistys

+ ulkomaiden maantiekartat

- karttojen kattavuus (kevät - kesä 2004)

- ei akkua eli tarvii aina ulkoisen virtalähteen

Garmin iQue 3200

+ jos tarvii PDA:n niin tämä on valinta

+ nopea käynnistys

+ kaikki geokätköilyyn liittyvät esim. kätkötiedotteet saa mukaan PDA:lle

+ netti käynnykän kautta

- kartasto (kevät - kesä 2004)

 

Lisäksi erillaisia Genimapin tietokonen karttasovelluksia ja pocketpc PDA karttasoftia.

 

Jos perus gpsin nyt hankkisin valitsisin todennäköisesti Magellan Meridian Colorin. Tämä siitä syystä, että mielestäni Meridian on ollut käytössä parempi kuin sportrak ja värinäyttö tuo vielä lisää perus Meridianiin. MapSend on lähes pakkohankita ko. laitteen tueksi.

 

Lähitulevaisuudessa ilmestyvässä Tekniikan maailmassa ja retki lehdessä tulee olemaan kattava selvitys gpseistä. Tiedän koska olen tukenut ko. testien tekoa.

 

Lähitulevaisuudesta voidaan selvästi nähdä se, että gsm ja gps tulevat yhdistymään kun laaja yleisö toteaa avut esim. autoilussa. Mielestäni helppokäyttöisyys ja käynnistysnopeus on yksi painavampia syitä uutta gepsiä valittaessa. Tässä huomattava myös liitännät ja tiedonsiirto tietokoneen kanssa.

 

JEO

Link to comment

Eikö Meridian-sarjan kepsien näyttöresoluutiot (myös color-malli) ole aika

heikkoja..?

Pikselimäärä alhainen varsinkin värinäytöissä.

 

Nyt on jonkinlainen suvantovaihe menossa Magellanilla mutta uskon että piakkoin

Magellanilta tulee uusi mallisarja joka "korvaa" Sportrak-sarjan.

 

Happy GeoYear 2005

Korian Cacher

Link to comment
:D Jees, minuakin kiinnostaa kovasti tämä Navicore / wayfinder /  TomTom & Symbian 60 sarjan puhelimet geokätköilyssä. Onkos kellään kokemusta asiasta, eli mahtaako olla toimivaa rautaa näissähommissa? :(

Itselläni on ollut käytössä noin 1½ kk:tta Nokia 6600+ Pretecin bluetooth gps + Navicoren karttaohjelma. Täytyy sanoa, että parasta mitä olen nähnyt pitkään aikaan. Vaikka tuo paketti ei suoraan sovellu geokätköilyyn on se ollut loistava hankinta liikkumiseen paikkojen välillä. Katuosoitetta peliin ja menoksi. Navicoren softaan on tullut päivitys, jota esitin ko. firmalle eli suunnistamisen karttakoordinaattien perusteella. (Navicore päivitys). Tätä päivitystä en ole vielä saanut, mutta tulossa on. Tämän jälkeen käsittääkseni ko. ohjelmisto soveltuu täydellisesti myös geokätköilyyn. Tällä hetkellä olen käyttänyt geokätköilyssä apuna AFtrack nimistä ohjelmaa. Hienosti toimii tälläkin ja kätköt löytyvät.

 

Tarkkuus on meilestäni samaa luokkaa kuin Magelanin sportrack colorissa, mutta plussana vain 45 sekunnin!! käynnistys. Siis käynnistyy ja löytää paikan todella nopeasti. Akku kestää käytössä noin 6 h ja gpsiä voi ladata tien päällä mukana tulevalla autolaturilla. Plussaa on vielä se, että Nokia 6600:n saa kätkötiedotteet mukaan esim. pdfinä tai niitä voi käydä netissä selaamassa ja loggaamassa. (GeoCache Portal)

 

Hintaa Navicoren paketilla on Gigantissa 295 euroa ja taitaa samaan hintaan saada Nokia 6600:n samasta paikasta.

 

Ainoa ongelma on, että pahimmillaan käsissä on kaksi laitetta eli puhelin ja bt gps. Kaikissa paikoissa nimittäin bt gps ei saa hyvää singnaalia esim. takin taskusta. Repun ylätaskusta taas hyvin. Kyllähän ko. laitteet sopivat myös yhteen käteen päälekäin, jolloin toinen käsi jää vapaaksi kätkön kaivelemiseen.

 

Olen käyttänyt työn puolesta tai omistanut myös seuraavia gps laitteita:

Magellan SporTrak Color Compass

++ käytettävyys

- paristokannen kiinnitys

Magellan Meridian Gold

+ värinäyttö, joka kyllä saisi olla suurempi

- kompassinuolen, kulkusuunnan osoittimen ja kohdeosoittimen sekoilut kätköä etsittäessä

Garmin GPS V DELUXE ja myös II:sen olen omistanut

+ helppokäyttöisyys ja paljon ominaisuuksia

- ei löytänyt sateliitteja käynnistettäessä ajoneuvon ollessa liikkeessä

- kartta

Garmin StreetPilot 2650

+ mahtava ajoneuvosuunnistukessa

+ hieno näyttö ja nopea käynnistys

+ ulkomaiden maantiekartat

- karttojen kattavuus (kevät - kesä 2004)

- ei akkua eli tarvii aina ulkoisen virtalähteen

Garmin iQue 3200

+ jos tarvii PDA:n niin tämä on valinta

+ nopea käynnistys

+ kaikki geokätköilyyn liittyvät esim. kätkötiedotteet saa mukaan PDA:lle

+ netti käynnykän kautta

- kartasto (kevät - kesä 2004)

 

Lisäksi erillaisia Genimapin tietokonen karttasovelluksia ja pocketpc PDA karttasoftia.

 

Jos perus gpsin nyt hankkisin valitsisin todennäköisesti Magellan Meridian Colorin. Tämä siitä syystä, että mielestäni Meridian on ollut käytössä parempi kuin sportrak ja värinäyttö tuo vielä lisää perus Meridianiin. MapSend on lähes pakkohankita ko. laitteen tueksi.

 

Lähitulevaisuudessa ilmestyvässä Tekniikan maailmassa ja retki lehdessä tulee olemaan kattava selvitys gpseistä. Tiedän koska olen tukenut ko. testien tekoa.

 

Lähitulevaisuudesta voidaan selvästi nähdä se, että gsm ja gps tulevat yhdistymään kun laaja yleisö toteaa avut esim. autoilussa. Mielestäni helppokäyttöisyys ja käynnistysnopeus on yksi painavampia syitä uutta gepsiä valittaessa. Tässä huomattava myös liitännät ja tiedonsiirto tietokoneen kanssa.

 

JEO

Juu olet oikeassa. Ja mullahan on kiireessä mennyt sekaisin Sportrak ja Meridian kommentit. Siis Sportrakin kommentit voi lukea Meridian kohdaltaja ja päin vastoin.

 

Kaiken kaikkiaan koko GPS rintama odottaa suuren yleisön läpilyönti välinettä. Yksi sarja jota en ole kokeillut, mutta tarkoitus olisi on Garminin GPSMAP 60. Komenttien perustella hyvä hankinta. Siitähän on tulossa ns. karvalakkimallikin GPSMAP 60.

Link to comment

Itse vasta ostin ensimmäisen GPS:ni ja se on Garmin Geko 201. Suunnitteilla oli keltainen eTrex, mutta ne olivat myyjäliikkeestä loppuneet. Koska tarkoitus oli gepsi ostaa, niin gepsi ostettiin. Nyt kun tätä topicia lukee, niin eihän tuota gekoa kukaan muu tunnu käyttävän. Olenko tehnyt jotenkin "väärän" ostoksen? Kätköt ovat löytyneet ihan kivasti, en ole kaivannut 10 cm tarkkuuksia. 4-7 metriä paikalta on riittänyt (pahimmillaan) ja Tuu-tikin mielestä varsinaisen purkin hakeminen on parasta. Monet hauskat hetket olen viettänyt kuitenkin vaikka tuntuukin nyt jotenkin siltä että olen ostanut vain lelun enkä kunnon työkalua.

Link to comment

No jos GPS:sän koko on oleellinen esim siinä tarkoituksessa, että sitä tulee sitten myös kuljetettua mukana on yksi hyvä vaihtoehto Suunnon 9 sarjan kellot (tai oikeammin rannetietokoneet). Ainakin Suunto X9 on pienin GPS, muine lisätoimintoineen. Tämä pelihän on pakattu hieman kookkaammaksi rannekelloksi ja näin tulee ainakin pidettyä aina mukana. En ole käytännössä päässyt ko kelloa kokeilemaan kätköilyssä tai maastossa ylipäätänsä mutta kaipa se GPS:sästä menee siinä missä muutkin. Hinta tosin on aika kova nimittäin 699,- mutta on takuut ainakin kunnossa.

Oli pakko hieman mainostaa kun olen kesällä ko kelloja ollut kasaamassa.

Link to comment
Itse vasta ostin ensimmäisen GPS:ni ja se on Garmin Geko 201. Suunnitteilla oli keltainen eTrex, mutta ne olivat myyjäliikkeestä loppuneet. Nyt kun tätä topicia lukee, niin eihän tuota gekoa kukaan muu tunnu käyttävän. Olenko tehnyt jotenkin "väärän" ostoksen? Kätköt ovat löytyneet ihan kivasti, en ole kaivannut 10 cm tarkkuuksia. 4-7 metriä paikalta on riittänyt (pahimmillaan) ja Tuu-tikin mielestä varsinaisen purkin hakeminen on parasta.

Meillä on tuo keltainen eTrex. Kyllähän siinä näyttö on kymmenen sentin tarkkuudella mutta olen ihmetellyt että mitä hyötyä siitä on kun tarkkuus muuten on parhaimmillaan viiden metrin luokkaa. Metrinäyttö olisi aivan riittävä. Ominaisuus josta joskus (tosin harvoin) olisi ollut hyötyä on kartta. Esimerkiksi kun istuu autossa rannalla, kätkö on linnuntietä sadan metrin päässä poukaman toisella puolella ja automatkaa tulee muutaman kilometrin verran olisi kartan kanssa voinut tuolta kierrolta säästyä.

 

Pääasiahan on kuitenkin että gepsi vie likimain oikeaan paikkaan ja loppu on sitten sitä etsimistä <_< Kestävähän tuo keltuainen on ollut, ottanut vastaan kolhuja, kylmää ja kosteutta mutta toimii yhä.

Link to comment

Mikään normaali käsiGPS-laite ei pysty osoittamaan paikkaa senttien tarkkuudella.

Käytännössä ne vievät noin 10m päähän annetuista koordinaateista.

Loppu hoituu sitten geovaiston avulla.

Jos haluaa senttitarkkuuksille,pitää hommata laitteisto jossa käytössä suhteellinen-tai differentiaalikorjaus.Tulee vaan suhteettoman kalliita kätkölöytöjä :o

Mutta...odotellaan Galileo-järjestelmän käynnistymistä.

http://www.esa.int/esaCP/SEMU5VU4QWD_Finland_0.html

-Korian Cacher-

Link to comment
Hinta tosin on aika kova nimittäin 699,- mutta on takuut ainakin kunnossa.

 

Pakko mainostaa, että tuntuu olevan takuut kunnossa Magellanillakin. SporTrak Map gepsiini iski tekninen vika marraskuun lopussa - se sammui jatkuvasti eikä suostunut pysymään päällä kuin muutamia kymmeniä sekunteja kerrallaan. Takuu oli mennyt umpeen lähes vuosi sitten, joten en heti raaskinut lähettää laitetta maahantuojalle korjattavaksi suurien kulujen pelossa. Aikani vian kanssa tapeltuani päätin kuitenkin lähettää laitteen eteenpäin maksoi mitä maksoi. Yllätyksekseni sain maahantuojalta täysin uuden laitteen vanhan tilalle ilman mitään kuluja. Aikaa kului kaksi ja puoli päivää ja pakettikin tuli pikapostina kotiovelle asti. Aika kiitettävää palvelua Normarkilta :o

Link to comment
Itse vasta ostin ensimmäisen GPS:ni ja se on Garmin Geko 201.

...  Nyt kun tätä topicia lukee, niin eihän tuota gekoa kukaan muu tunnu käyttävän. Olenko tehnyt jotenkin "väärän" ostoksen?

Geko 201 on käytössä täälläkin. Ostin sen nimenomaan kätköilyä varten, kun on huomaamattomampi (=näyttää enemmän puhelimelta) kuin Garmin76, joka oli alunperin yhteishankinta isän kanssa. Nykyään selkeä ja suurikokoinen 76 on veneilykäytössä ja Geko201 etsii kätköjä. Hyvin toimii.

Link to comment

Viime viikolla sitten saatiin GPS-kuoret Nokian 5140-puhelimeen, ja heti tietysti mentiin kokeilemaan kätköjen etsintää. Laitteen käyttöliittymä on tietysti vähän toisenlainen kuin garmineissa, mutta ainakin koordinaattien sisään syöttö tuntui kivalta numeronäppäimistöllä. Herkkyydessä ja tarkkuudessa ei yhden kokeilun perusteella valittamista; ainakin autossa se näytti hiukan paremmin kuin keltainen eTrex.

 

Kätkön etsinnän kannalta laitteen softassa on kuitenkin aivan älytön moka. Kun käyttää normaalia suunta/etäisyys-näyttöä kätkölle lähestymiseen, niin jo parinkymmenen metrin päässä kohteelta laite vinkaisee ja näyttää että "Olet perillä". Sen jälkeen suunta ja etäisyys siirtyvät osoittamaan reitin seuraavaan pisteeseen. Jos tämä nykyinen piste on merkitty reitin ainoaksi tai viimeiseksi pisteeksi, niin NÄYTTÖ TYHJENNETÄÄN. Etsi siinä sitten kätköä mykän lelun kanssa!

 

En aivan ymmärrä, mitä Nokian insinööri on ajatellut tuota vaatimusmäärittelyn kohtaa kirjoittaessaan. Ilmeisesti kukaan beetatestaaja tai käytettävyystutkija ei ole käynyt laitteen kanssa kätköillä?

 

Jos olisi valtaa ja voimaa, niin muuttaisin heti GPS-softan toimintaa niin, että näyttöä ei tyhjennettäisi silloin kun tullaan viimeiselle reittipisteelle.

 

Toivottavasti joku kätköilyharrastaja tuntee tuon GPS-softan projektipäällikön ja saa vietyä terveiset perille jotta saataisiin parannetu ohjelmaversio.

Link to comment

Täytyy kyllä antaa kehut tuolle Magellanin Meridian Colorille, kun tuossa viikonloppuna sitä tuli hieman testailtua. Se sai yhteyden satelliitteihin sisältä kiviseinän takaa. Myöskin sen karttapohjassa löytyi yllättävän pienet metsätiet joita pitkin tuli risteiltyä tuolla Vihtijärven suunnalla.

Suuri plussa kyllä sille laitteelle

Link to comment

Päädyin sitten 60CS:ään, jonka noudin tullista eilen. Maksoi USA:sta tilattuna veroineen päivineen n. 250 € vähemmän kuin esim. eräästä suomalaisesta nettikaupasta, joten Stargheria kiusannut maahantuoja ei hyötynyt tästäkään kaupasta mitään. ;) Vaikuttaa kelpo peliltä, käynnistymisaika on huikean nopea eTrexeihin verrattuna, ja antenniherkkyys vaikuttaa myös ilmiömäiseltä. 'Iso' koko ei ainakaan minua haittaa.

 

Harmittaa ainoastaan, etten tilannut samalla autotelinettä. Suomen viidenkympin hinnat ovat järjettömiä. B) No, ehkä joku voi tuoda sellaisen joltain reissulta.

 

Kiitos kaikille vinkeistä ja tarjouksista!

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...