Jump to content

Kumpi Tarkkakartta Garmiin ?


fyndi

Recommended Posts

Kumpi tarkka kartta olisi suositeltavampi Garmin GPSMAP 60CS laitteeseen, kun asun Espoossa ja lähinnä etelärannikko vesialueineen ja siitä pohjoiseen kiinnostaa. Tarjolla olisi Erätukun Topo-Suomi ja Garminin Vapaa-ajan karttaa. Molemmissa on inhottavasti pääkaupunkiseutu jakopisteenä, eli aina olisi ostettava kaksi karttaa.

 

Garminin on kalliimpi, mutta menisi enemmän pohjoiseen. Topo-Suomi taas näyttää pääosin merta (miksi ihmeessä karttaa ei ole nostettu ylemmäksi??), mutta olisi nyt edullisempi tarjouksensa vuoksi.

 

Voisiko joku jolla karttoja on heittää vertailuksi screenshottina kuvia esim. Luukin Kaitalammen kohdalta (iso ulkoilualue Espoossa). Tämä alue siksi, jotta voisin vertailla niitä paperikarttaani. Olen nähnyt screenshotteja Ilomantsin tienoilta netissä, mutta kun en tunne paikkaa itse niin en osaa tehdä arvioita siitä.

Link to comment

Minulla on 60C ja kolme Suomi Topo -karttaa (kallista! :o ) . Niissä näkyy mm. korkeuskäyrät ja veden syvyys. Se mitä kartalla kuloinkin näkyy, riippuu mittakaavasta. Osa niistä on niin täynnä tavaraa (esim. paikannimet), että itse karttaa ei juuri näy. Toki se on valittavissa, mitä näkyy. Suuri osa paikannimistä on ainakin täällä omalla seudulla sellaisia, että edes vanhimmat alkuasukkaat eivät niitä kaikkia tunnista ;) . Muuten olen karttoihin tyytyväinen, pienet polutkin löytyvät. Vapaa-ajan karttaa en ole hankkinut, mutta siinä on tietääkseni maastollisesti lähes samat tiedot, korkeuskäyriä on vähemmän (ja niitä turhia paikannimiä). Kummassakaan ei ole Autoroute -toimintoa. Se puolestaan löytyy siitä Eurooppa -kartasta, joka ulottuu Tampereen seudulle. Garminin muistiin mahtuu kerralla vajaa Topo kartta. esim. alue 2 ei mahdu kerralla muistiin. Jos maastokarttaa kaipaat, suosittelen vapaa-ajan karttaa, siinä on suurempi alue ja riittävästi tietoa. Valitettavasti minulla ei ole tuota kysymääsi Espoon alueen karttaa, mutta luulen että pian joku laittaa tänne kuvat noista.

Vertailu kartoista löytyy täältä: http://mekri.joensuu.fi/alpo/gps/vertailu.htm ja kuvakaappauksia täältä: http://mekri.joensuu.fi/alpo/gps/gps.htm .

Käy myös katsomassa: http://forums.Groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=39067

Link to comment

No jopas on hieno ja tarkkakin. Se mikä siitä puuttuu selkeästi on ne ulkoilualueen polut. Voi että nyt kun joku voisi laittaa Topo-Suomen vastaavan kartan niin voisin tehdä ostopäätöksiä. On se vaan ihmeellistä, että sitä ei saa kuin Oulusta. Ei edes Genimapilla ole omassa myymälässään demoversiota???

 

Onko PekkaR mahdollista saada kuvaa vielä karttaa gepsin näytöltä tyyliin http://mekri.joensuu.fi/alpo/gps/gps.htm ximagella?

Link to comment

Ei ole aivan samasta kohtaa, kun ei ole tuota karttaa. Täältä löytyy kuva Garminin Suomi Topo kartasta samantyyppisestä paikasta. Näyttö on oikeasti parempi kuin noissa kummassakaan kuvassa (PekkaR ja tämä). Kamera ottaa tuon näytön värinän mukaan (silmä ei).

Minusta se kummalla kartalla menee, on makuasia. Aivan pienimpiä polkuja ei ole kummassakaan merkitty. Suosittelen edelleen Vapaa-ajan karttaa, vaikka minulla ei sitä olekaan :D

Link to comment

Käväisin sunnuntaina Lahdessa eli Vapaa-ajan kartan ykkösalueen reunan takana. Kyllä se aika outoa oli kun gepsin karttanäyttö oli pelkkää keltaista. Vain päätiet näkyivät, no järvet tietenkin sinisinä.

Autonavigointi sujuu V-A-kartalla niin hyvin, että paperikarttoja ei yleensä tarvitse. Kyllä minä kuitenkin pidän mukana GT-karttakirjaa. Ehkä on hankittava alueen 2 kartta ennen seuraavaa reissua itään.

Link to comment

Terve,

 

that's about all the finnish I know. I hope I found an appropriate thread on Grmin topo maps. In Sweden we are very impressed with the high standard of the finnish Garmin topo maps (both brands). However, it seems that there is the same problem with labels such as talo/hus etc as in topo maps from other countries. Many of these labels are unnecessary and only clutter the maps. Also, some of the polygon fillings do not display well on certain GPS receivers or in Mapsource.

 

Now there is an application that allows you to handle a folder full of map tiles and declutter them, that is do away with unnecessary labels. You can also change cartographic symbols, for example skip commune and parish borders (församlingsgräns) and use that heavy line for paths instead of the thin dotted lines normally used for paths, which is difficult to see outdoors.

 

There is also a test map showing all the cartographic symbols that can be used in a garmin map and their codes.

 

The aim of this work is to make it possible for users to indviually customize their maps for maximum readability on the kind of GPS receiver they use. As known, there is quite a difference in how an iQue and a 60 C display map symbols.

 

Start with a single tile to try it out.

 

The app can be found at several sites. One is

 

http://rwsmaps.griffel.se/ModifyMaps_v1.01.zip

 

Comment: seems you have to add ModifyMaps_v1.01.zip manually to get the link to open up.

 

There is another site also, I'll try to find the address for it.

 

To find the numbers of the map tile you want to modify, open the Product.tdb file with GPSMApEdit.

 

If you want to discuss the app with other users, you can use this thread

 

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29537

 

on the swedish gps-forum at utsidan.se.

 

P.S. You can also find it at a FTP server: ftp://217.215.40.74

User: topomaps

Password: topomaps

 

There is an instruction in Swedish there also, outlining the major points of the english instruction.

 

Kulemiin

 

Jonas

Edited by jonasolof
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...