Jump to content

Fin: Geokätkentä Ja Lodjaus Pro Gradun Aiheena


Pirita

Recommended Posts

Heippa!

 

Olen Pirita Ihamäki Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitoksen opiskelija. Olen tekemässä Pro gradu tutkielmaa geokätkennän ja lodjauksen mahdollisuuksista. Olen todella kiinnostunut geokätkentä harrastuksesta ja haluaisin haastatella noin 30 aktiiviharrastajaa pro gradu tutkielmaani varten. Jos teillä on antaa myös hyviä artikkeli vinkkejä, jota voisin käyttää pro gradu tutkielmassani, otan ilolla vastaan. Ottaakaa ihmeessä yhteyttä! :)

 

Terveisin

 

Pirita Ihamäki

pjiham@utu.fi

GSM 041 5838112

Link to comment
Jos teillä on antaa myös hyviä artikkeli vinkkejä, jota voisin käyttää pro gradu tutkielmassani, otan ilolla vastaan.

Medianäkyvyyttä-säikeessä on mainittu monia lehdissä ilmestyneitä geokätköilyartikkeleita, joita varmaan löytää netistä ja kirjastoista, kun vain penkoo. Kuten ehkä tiesitkin, geokätköjen ja lodjujen yhdistelmiäkin (letterbox hybrids) on olemassa. Tosin Suomessa niitä ei ole kuin pari kappaletta. Jos et ole vielä geokätköjä itse etsinyt, kannattaa ehdottomasti hommata GPS-laite jostain ja mennä kokeilemaan, jotta hommaan saa aitoa tuntumaa. Onnea matkaan! :)

Link to comment
Jos teillä on antaa myös hyviä artikkeli vinkkejä, jota voisin käyttää pro gradu tutkielmassani, otan ilolla vastaan.

Medianäkyvyyttä-säikeessä on mainittu monia lehdissä ilmestyneitä geokätköilyartikkeleita, joita varmaan löytää netistä ja kirjastoista, kun vain penkoo.

Ymmärsin, että kysyjä tarkoitti tässä "artikkeleilla" erityisesti (tai vähintään myös) aiheesta aikaisemmin julkaistuja tutkimuksia. Itseänikin kiinnostaisi tietää mitä Teknillisessä korkeakoulussa on asian tiimoilta tehty.

Link to comment
Ymmärsin, että kysyjä tarkoitti tässä "artikkeleilla" erityisesti (tai vähintään myös) aiheesta aikaisemmin julkaistuja tutkimuksia.

Ah, niinpä tietysti. :DTässä heti yksi (.pdf -muodossa). Moni tieteenala ja tutkimus käyttää kyllä valtalehdistössäkin ilmestyneitä artikkeleita lähteenään, joten toivottavasti eka linkkivinkkini ei ihan täysin metsään mennyt. :)

Link to comment

Heippa!

 

Kerroinkin että opiskelen Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksenlaitoksella ja laitos sijaitsee Porin yliopistokeskuksessa. Pääaineenani opiskelen digitaalista kulttuuria. Pro gradussa tulen selvittämään geokätkennän ja lodjauksen harrastamista. Olen kiinnostunut ketkä harrastavat geokätkentää, onko teillä muita tietokonealaan liittyviä harrastuksia, kuinka paljon aikaa käytätte geokätkennän harrastamiseen ja mikä on teknologian osuus geokätkennän harrastamisessa. Etsin myös geokätkennän sovellusalueita, voitaisiinko geokätkentää soveltaa esimerkiksi koulujen opetustarjontaan.

Tällaisia ajatuksia minulle on herännyt. Lähetelkää minulle sähköpostia ja voin lähettää kysymyksiä sähköpostitse tai voimme sopia ajan jolloin voisin haastatella teitä.

 

Terveisin

 

Pirita Ihamäki

pjiham@utu.fi

Link to comment

Yliopiston kautta pääset varmasti käsiksi ACM digital libraryyn. Hain sieltä artikkeleita hakusanalla "geocaching" ja niitä löytyi kolme. Niissä on tietysti viitteitä, joista voi myös olla hyötyä.

 

Jos et halua gradusi rajoittuvan ainoastaan geokätköilyyn ja lodjaukseen, voisi mielenkiintoinen lisä olla esimerkiksi matkapuhelimien avulla pelattava FIASCO. En ole itse tuota koskaan kokeillut. Tällainenkin löytyi (Botfighters). Hakusanoilla "location based gaming" ja "location based games" löytyy kaikenlaista netistä.

 

--

Asiasta kymmenenteen: Turun suunnallakin on geolodju, Lempipaikka nimeltään. :)

Link to comment
Jos teillä on antaa myös hyviä artikkeli vinkkejä, jota voisin käyttää pro gradu tutkielmassani, otan ilolla vastaan.

Medianäkyvyyttä-säikeessä on mainittu monia lehdissä ilmestyneitä geokätköilyartikkeleita, joita varmaan löytää netistä ja kirjastoista, kun vain penkoo.

Ymmärsin, että kysyjä tarkoitti tässä "artikkeleilla" erityisesti (tai vähintään myös) aiheesta aikaisemmin julkaistuja tutkimuksia. Itseänikin kiinnostaisi tietää mitä Teknillisessä korkeakoulussa on asian tiimoilta tehty.

Eiköhän nuo Suomalaisissa sanomalehdissä julkaistut artikkelit anna kattavan kuvan Suomalaisesta geokätköilykulttuurista. Aika harvalla tämä harrastus on niin vakavaa että olisi tieteellisiä artikkeleita kirjoiteltu. Oma alani on tylsää prosessiautomaatiota ja noiden paperikoneiden likellä ei vielä ole geokätköjä vielä ilmestynyt B) Olen ensi viikolla työkeikalla Porissa...

Link to comment
Jos teillä on antaa myös hyviä artikkeli vinkkejä, jota voisin käyttää pro gradu tutkielmassani, otan ilolla vastaan.

Medianäkyvyyttä-säikeessä on mainittu monia lehdissä ilmestyneitä geokätköilyartikkeleita, joita varmaan löytää netistä ja kirjastoista, kun vain penkoo.

Ymmärsin, että kysyjä tarkoitti tässä "artikkeleilla" erityisesti (tai vähintään myös) aiheesta aikaisemmin julkaistuja tutkimuksia. Itseänikin kiinnostaisi tietää mitä Teknillisessä korkeakoulussa on asian tiimoilta tehty.

Eiköhän nuo Suomalaisissa sanomalehdissä julkaistut artikkelit anna kattavan kuvan Suomalaisesta geokätköilykulttuurista. Aika harvalla tämä harrastus on niin vakavaa että olisi tieteellisiä artikkeleita kirjoiteltu. Oma alani on tylsää prosessiautomaatiota ja noiden paperikoneiden likellä ei vielä ole geokätköjä vielä ilmestynyt B) Olen ensi viikolla työkeikalla Porissa...

 

Niin, varmasti kaikki mahdolliset sanomalehdissä julkaistut jutut aiheesta kannattaa kerätä ja lukea, vaikkakin suurella kriittisyydellä. Sehän on itsestäänselvää. Oma tulkintani pohjautui itse asiassa aikaisempaan viestintään kysyjän kanssa.

 

Tässä muuten kopiona sivullani olevat linkit sellaisiin verkossa oleviin geokätköjuttuihin, joiden lukeminen ei edellytä rekisteröintiä minnekään:

 

Aviisi (23.9.2004)

Radio Suomi (9.9.2004)

ViikkoSavo (18.8.2004)

Nelonen (10.7.2004)

Karjalan Maa (9.7.2004)

Utain (1.4.2004)

Länsiväylä (17.8.2003)

Etelä-Suomen Sanomat (27.7.2003)

Yleisradio (13.10.2002)

Helsingin Sanomat, Nyt-liite (16.5.2002)

 

Edit: Hmm, tuo Nyt-liitteen juttu näyttää kadonneen äskettäin (ainakin väliaikaisesti). Googlella sen löytää vielä.

Edited by Matti
Link to comment

Heippa!

 

Ota heti yhteyttä Matti kun olet Porissa, voin haastatella sinua. Kiitos paljon yhteyden otoistanne. Odottelen vielä monien yhteyden ottoa. Haluaisin saada mahdollisimman monien mielipiteitä geokätkennän harrastamisesta. Olen lähettänyt jo muutamille haastattelukysymyksiäni ja nyt olen kerinnyt vähän korjailemaan pieniä kirjoitusvirheitäni. Odotan innolla vastauksianne. Otaakaa yhteyttä jos olette tulossa Poriin voin haastatella teitä ja lähetelkää valokuvia geokätkentä reissuiltanne ja kertokaa minkälaisia kokemuksia silloisella reissulla tapahtui.

 

Terveisin

 

Pirita Ihamäki

pjiham@utu.fi

Link to comment
Muistaakseni eilen luin jostain et joko on juuri ilmestynyt tai ilmestymässä. Joo, tarkistus tuotti tulosta, PekkaR:n vieraskirjassa on juttua ainakin.
Pirita meilasi lokakuussa, että gradun olisi tarkoitus valmistua jouluksi ja julkistamis-eventtikin oli suunnitelmissa. Hän lupasi tiedottaa sitten kun gradu on kansitusvaiheessa. Edited by PekkaR
Link to comment

Kiitokset Varvikello ja PekkaR!

 

Odotellaan siis vielä tarkempia tietoja... :)

 

avec

 

Heippa!

 

Olen viimeistelemässä Pro gradu -tutkielmaa geokätkennästä. Pro gradu -tutkielmani nimeksi tuli Digiajan aarteenetsintäleikit harrastuksina ja opetussovelluksina. Pro gradustani tulee artikkeli Viva-lehteen toukokuussa. Olen suunnitellut myös geokätkentätapahtuman järjestämistä ns. pro gradu -tutkielman julkistamistilaisuus teemalla. Pro graduni tulee kansiin huhtikuussa ja sitä saa kaukolainattua Satakunnan maakuntakirjastosta huhtikuun lopusta 2006 alkaen. Tarkoituksena on jatkaa geokätkennästä tutkimusta (väitöskirjaksi), kerään mielelläni lisää haastattelumateriaalia. Olen tekemässä artikkelia muutamiin tiedejulkaisuihin yhtenä aiheena on Geokätkentä elämysten keräilynä. Jos olette tulossa kätköilemään Poriin, ottakaa yhteyttä. Haluaisin ehdottomasti haastatella teitä lisää. Kiitän todella paljon haastateltaviani geokätkennän harrastajia saadessani haastatella teitä pro gradu -tutkielmaani varten.

Terveisin

 

Pirita

pjiham@utu.fi

Link to comment

Heippa!

 

Vihdoinkin olen saanut Digiajan aarteenetsintäleikit harrastuksina ja opetussovelluksina pro gradu -tutkielmani kansiin. Tutkielmani käsittelee laajasti geokätkentää harrastuksena, leikkinä, pelinä,urheiluna ja keräilyharrastuksen rajailmiönä. Tutkielmani on kaksiosainen. Ensimmäine osa I Aarteenetsintäleikit digitaalisen kulttuurin kontekstissa käisttelee geokätkentää ja lodjasuta harrastuksina ja leikkeinä. Käsittelen geokätkentäkulttuurin muodostumista julkisuuden, viestintäkanavien, harrastajaprofiilien ja geokätkentäpaikkojen merkityksen kautta. Lisäksi käsittelen geokätkenätharrastajien kokemia hyötyjä ja goekätkennän soveltamisen mahdollisuuksia, jotka ovat vaikuttaneet geokätkentäkultuurin kehitykseen. Toinen osa II Aarteenetsintäleikit opetussovelluksina lukion kurssitarjonnassa on perustutkimuksen eli aarteenetsintäleikkien soveltamista käytäntöön kahden esimerkkitapausten kautta.

 

Perjantaina 21.4.2006 käyn hakemassa tutkielmani kansitettuna ja vien yhden kopion Satakunnan maakuntakirjstoon Poriin, josta sitä voi myös kaukolainata. Pro gradu tutkielmani löytyy myös Turun yliopistosta Turusta sekä Turun yliopiston sivuyksiköstä Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitokselta Porista. Kiitän vielä kerran kaikkia haastattelemiani henkilöitä, tutkielmassani tarkoituksena oli saada harrastajien ääni näkyväksi tekstien kautta. Toivon antoisia luku hetkiä!

 

Olen myös jatkamassa aiheesta eteenpäin. Olen kiinnostunut geokätkennän elämyksellisestä puolesta. Pyytäisin teitä mukaan uuteen haastattelukierrokseen. Olen kirjoittamassa geokätkennän elämyksellisyydestä artikkelia. Pyytäisin teitä ottamaan yhteyttä!

 

Terveisin

 

Pirita Ihamäki

pjiham@utu.fi

Link to comment

Tilasin Piritan tutkimuksen kaukolainana Porin kaupunginkirjastosta. Hämeenlinnan kirjasto peri lainauksen junailemisesta 6 euroa. Kirja tuli pian, tilasin helatorstaina ja sain sen eilen. Neljä vuorokautta siis, johon sisältyy viikonloppu.

 

Luin tutkimuksen saman tien. Mielenkiintoinen, varsinkin geokätköilyosuus, opetussovellukset hieman vähemmän.

 

Pirita on tyypitellyt kätköilijät kuuteen luokkaan: teknofriikit, trendiharrastajat, urbaanit kätköpongarit, liikunnalliset luontoaktivistit, extremekätköilijät ja älykätköilijät.

 

Teknofriikit seuraavat teknologian kehitystä ja osaavat hyödyntää uutta tekniikkaa. He ovat valmiita panostamaan harrastukseen ja kehittämään sitä. Teknofriikit ovat kiinnostuneita kätköilyyn liittyvistä tilastoista ja rakentavat niitä itsekin. Harrastajat ovat usein akateemisesti koulutettuja tai opiskelijoita.

 

Trendiharrastajat ovat aktiivisia netin käyttäjiä ja viettävät paljon aikaa täällä foorumeilla. Kätköily sopii heille, koska siinä voi yhdistää luontoharrastuksen ja teknologian. Trendiharrastajat haluavat tehdä harrastuksensa tunnetuksi, mutta he eivät kehitä uusia sovelluksia siihen. He innostuvat uusista asioista. Trendiharrastajat ovat hyvin koulutettuja ja toimivat erilaisissa tehtävissä.

 

Urbaaneja kätköpongareita kiinnostaa kilpaileminen, he tavoittelevat esim. FTF-löytöjä. He ovat kiinnostuneita kaupunkiympäristössä olevista peruskätköistä, joita helppo löytää. Kätköpongarit ovat yleensä nuoria miehiä.

 

Liikunnallisille luontoaktivisteille tärkeintä on luonnossa liikkuminen. Heidän kätkönsä sijaitsevat kauniissa maisemissa tai historiallisesti ja kulttuurillisesti tärkeissä paikoissa. He eivät välitä kätköilyn kilpailullisesta puolesta. Harrastajat ovat usein perheitä tai pariskuntia. He ovat kiinnostuneita matkustamisesta ja uusien paikkojen näkemisestä. Ryhmällä on ideoita, joita teknofriikit voivat toteuttaa. He ovat geoyhteisön sosiaalinen rikkaus.

 

Extremekätköilijät ovat kiinnostuneita maastollisesti vaikeista kätkökohteista. Ne voivat olla kiipeilyä vaativia, vedenalaisia tai kätkön tehtävät voivat olla extremelajeja hyödyntäviä. Heille kätkön sisällöllä ei ole suurta merkitystä. Useimmat heistä ovat opiskelijoita.

 

Älykätköilijät ovat kiinnostuneita pulmakätköistä sekä muista älyllisesti vaativista jemmoista. Kätkön sisällöllä voi olla merkitystä jos se liittyy tehtävään. He seuraavat tekniikan kehitystä ja ovat kiinnostuneita soveltamaan teknologisia tuotteita ratkoessaan kätköjä. He ovat hyvin koulutettuja ja iäkkäämpiä kuin harrastajat keskimäärin.

 

Haastateltavina oli 23 geokätköilijää. Suurin osa oli insinöörejä sekä muita teknisen alan asiantuntijoita. Minä myös vastasin. Olen pollea, kun geokätköilysivunikin on aika runsaasti ollut lähdeaineistona.

 

Kyselkää kotikirjastostanne. Minun laina-aikani päättyy 9.6.

 

Teoksen tiedot

Ihamäki, Pirita: Digiajan aarteenetsintäleikit harrastuksina ja opetussovelluksina (Turun yliopisto, Humanistinen tiedekunta, 2006, ei ISBN-koodia, Porin kaupunginkirjasto, Satakunta-kokoelma, 52.6 IHA, laina-aika 2 viikkoa)

Link to comment

Gradu tuli sitten luettua tuossa jussina oikein kahteen pekkaan ja olihan siinä muutamia mielenkiintoisia kohtia. Mieleen jäi kyllä myös se, että osa geocaching termeistä vaikutti kyllä meidän korvaamme sangen kummallisilta. Esiin voisi nostaa esimerkiksi kohdan jossa puhutaan pisteistä eli pitääkö joku todellakin löydön tilastoja pisteinä? Vai onko tämä sitten tekijän tulkintaa asiasta. Tietenkin pisteistä puhuminen istuu silloin, kun tätä harrastusta pidetään pelinä. Kenties juuri siksi tuo kuullostikin niin oudolta, koska meille tämä ei ole peli. Tilastollinen osuus oli mielenkiintoista luettavaa mutta olisi kaivannut hieman suuremman otannan.

 

Opetuksellinen osuus oli myös mielenkiintoinen ja pitää varmaan paikkansa, että tätäkin harrastusta voisi käyttää hyväksi opetuksessa. Se että paikkatietoa järjestelmät kuuluvat nykyään lukion opetussuunnitelmaan oli mielenkiintoinen tieto. Tästä osuudesta yksi pieni asia jäi erityisesti mieleen ja se koski tuota lodjausta tai sen järjestämisestä Seitsemisissä. Elikkä puiston kannanoton mukaan lodjaus oli parempin puistoon istuva asia kuin geocaching pisti tosiaan silmään.

 

Jos gradusta voi näin maallikkona muuten antaa palautetta niin se olisi kaivannut meidän mielestämme tiivistämistä. Nyt samoja asioita pyöriteltiin useampaan otteeseen vähän turhankin häiritsevästi. Ja olihan siinä vähän muitakin kohtia jotka eivät ihan olleet paikallaan.

 

Kaiken kaikkiaan on kuitenkin positiivista, että tätäkin harrastusta on käsitelty tutkielman muodossa! :laughing:

 

***GeoviusM

Link to comment

Geokätköilystä tehdään nyt oikein väikkäriäkin. Kipikapi täyttämään kyselylomaketta ja pääset osaksi Tiedettä! :rolleyes: Lisää tässä säikeessä

 

Kävinpä kantamassa korteni kekoon, olen nyt osa Tiedettä. Tutkimuksessa keskityttiin nähtävästi geokätköilyn mahdollisesti yleissivistävään vaikutukseen. Mitä ihmettelin, oli se että vaikka ikä ja sukupuoli kysyttiin, kansallisuutta ei kysytty. Olemmekohan me kätköilijät niin universaalia rotua, että paikallisia eroja ei juuri.ole

:rolleyes:

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...