Jump to content

Multi-cachen Vihjeet


heikkiuu

Recommended Posts

Aloittelevana löyteilijänä olen törmännyt kätköjen vihjeissä ongelmaan, ainakin olen tehnyt siitä ongelman. Kuinka lasketaan vihjetekstissä olevat sanat? Ovatko lyhennykset ja vuosiluvut mukana? Esimerkiksi kuinka monta sanaa on lauseessa "Rengosta v.1939-45 sotaan lähteneiden muistoksi". Entä hautakivissä olevat syntymä (*) tai kuolin(+) merkit ja erilaiset päivämääräilmaisut? Nimim epätietoinen mutta tiedonhaluinen.

Link to comment

Samaa mieltä Kalmanin kanssa. Yksiselitteisyys ei näissä asioissa olisi pahitteeksi. Joskus tapahtuu niinkin, että kun kätkijä käskee laskea kaikki muistomerkin sanat, niin häneltä itseltään on jäänyt huomaamatta jokin (esim. patsaan sivussa oleva pieni) teksti. Toisaalta, joskus koko kätkön löytämisen jippo onkin juuri siinä, että etsijän pitää sellainen huomaamaton pikkuteksti havaita.

 

Mutta en tosiaan näe kovinkaan mielekkääksi pähkäillä sitä, pitääkö jokin merkki/kirjain/numero laskea mukaan. Pointtihan on kai saada etsijä tulemaan paikalle näkemään se patsas/muistomerkki/rakennus/maisema, eikä niinkään pistää häntä suorittamaan vaivalloisia ja joskus epämääräisiäkin laskemisia.

 

Nimim. Kakssataakakskytkolme, kakssataakakskytneljä, kakssataakakskytviisi, kakssataakakskyt...eiku....ööö... *huoh* Yks, kaks, kol, nel, viis... :(

Link to comment
Pointtihan on kai saada etsijä tulemaan paikalle näkemään se patsas/muistomerkki/rakennus/maisema, eikä niinkään pistää häntä suorittamaan vaivalloisia ja joskus epämääräisiäkin laskemisia.

Samaa mieltä. Onhan toki olemassa jokunen kätkö, jotka ovat luonteeltaan (eräs jopa nimeltään) arpapeliä, mutta näissä on jo alunperin sanottu, että tuurilla on iso osa. Lasku- yms tehtävät voivat toki sinällään olla mutkikkaitakin, ja niistä on kyllä hyvä varoittaa etukäteen mutta joka tapauksessa kuvauksen tulisi olla niin selkeä, ettei etsijä joudu arvailemaan, mitä pitisi laskea tai etsiä.

 

Itselläni on suunnitteilla kätkö, jossa on hieman totutusta poikkeavat laskutoimitukset matkan varrella, mutta jos saan sen toteutettua, kerron kyllä kuvauksessa, miten matkaan kannataa varauuta.

Link to comment
kuinka monta sanaa on lauseessa "Rengosta v.1939-45 sotaan lähteneiden muistoksi"
Taisin minäkin tuota samaa vähän miettiä, mutta luultavasti kuitenkin arvasin oikein. Kyllä vihjeen pitäisi olla yksiselitteinen, vaikka siinä joku hoksaamista vaativa jujukin olisi.

 

Kakssataakakskytkolme, kakssataakakskytneljä, kakssataakakskytviisi, kakssataakakskyt...eiku....ööö... *huoh* Yks, kaks, kol, nel, viis...
Ei ole mielekästä laittaa etsijöitä laskemaan esim. sankaripatsaan jalustassa olevien yli sadan kupin tarkkaa määrää. Siksi laitoin Kalvolan kirkon vaiheilla -kätkön joihinkin vihjeisiin vastausvaihtoehdot. Kerran laskemalla saa suuruusluokan selville ja siitä voi päätellä oikean vastauksen. Pointti on juuri tuoda etsijä tutustumaan veistokseen ja syvennyksiä laskemalla saada hänet miettimään kaatuneitten määrää. Jalustassa on nimittäin jokaiselle vainajalle oma kuppi kiven pinnassa.
Link to comment
JToisaalta, joskus koko kätkön löytämisen jippo onkin juuri siinä, että etsijän pitää sellainen huomaamaton pikkuteksti havaita.

 

Mutta en tosiaan näe kovinkaan mielekkääksi pähkäillä sitä, pitääkö jokin merkki/kirjain/numero laskea mukaan.

 

Tämä on verrattavissa mainintaan ja tämäkin

 

enkä ota nokkiini vaikka quotessa olevaa tekstiä kirjoitellen on saattanut tuo 2 kätköä vilahtaa mielessä,päinvastoin,on tullut otettua opiksi.

 

Näistä voin mainita että aina on hyvä kätköympäristö ottaa selville ja katsoa tarkkaan itse paikka ennenkuin alkaa tekemään reittipisteitä ja tehtäviä kätkön eri pisteitä koskien.

Itse olen joka kerta omista virheistä koittanut ottaa opiksi mutta itse olen ainakin kuvitellut että ihmiset ymmärtäisivät mitä sanat meinaa ja koittanut tarkentaa tietyjen tehtävien kohdalla tehtävän merkitystä.

 

Joskus on tehtävät kyllä olleet etsiessä tulkinnanvaraisia ja on joutunut arvailemaan mutta itse olen pitänyt sitä vain haasteellisena koska loppujen lopuksi nekin tehtävät on tullut hoidettua mallikkaasti vaikka aikaa on mennyt .

 

Tämä on taas tulkinnanvarainen ja kakspiippuinen juttu mutta eräässä kätkössä on kirjainten laskemista ja on selkeästi selostettu mistä pitää laskea ja mitä,siitä oli tullut paljon tulkinnanvaraista kommenttia ja kuitenkin vaikka on muokattu kuvausta niin on edelleen toiset etsijät löytäneet kyltin vierestä muistokiven joka ei ole KYLTTI mutta ovat siksi sitä luulleet.

Kehottaisin myös etsijöitä miettimään mitä paperilla kuvaukseen on tekijä koittanut hahmottaa.

 

Mielestäni aina kaikkea ei ole hyvä pelkistää yksinkertaiseksi vaan on vähän arvuuteltava mikä mikin voisi olla.

 

Itse käsitän sanat jotka ovat tulkittavissa sanoiksi esim tämä : "Rengosta v.1939-45 sotaan lähteneiden muistoksi" niin mielestäni saan sen pahemmin miettimättä luullakseni oikean määrän sanoja mitä vaaditaan ,kaikilla ei välttämättä sama lukema ole mutta jos numerot kirjoitetaan kirjaimin,silloin tulkitsen ne sanoiksi,jos ne ovat merkitty numeroin,en laske...kukin tulkitsee miten tahtoo ....

 

Ei ole mielekästä laittaa etsijöitä laskemaan esim. sankaripatsaan jalustassa olevien yli sadan kupin tarkkaa määrää. Siksi laitoin Kalvolan kirkon vaiheilla -kätkön joihinkin vihjeisiin vastausvaihtoehdot. Kerran laskemalla saa suuruusluokan selville ja siitä voi päätellä oikean vastauksen. Pointti on juuri tuoda etsijä tutustumaan veistokseen ja syvennyksiä laskemalla saada hänet miettimään kaatuneitten määrää. Jalustassa on nimittäin jokaiselle vainajalle oma kuppi kiven pinnassa.

 

Tämä oli oiva kätkö sen suhteen että sai vaihtoehtoja ja oli muutenkin hyvä kätkö kaikin puolin.

Itse ainakin olen pitänyt kun on koordinaatit vieneet paikalle missä en olisi koskaan mennyt elämäni aikana käymään. (pieni mahdollisuus voi olla mutta ei iso <_< )

 

Pointtihan on kai saada etsijä tulemaan paikalle näkemään se patsas/muistomerkki/rakennus/maisema, eikä niinkään pistää häntä suorittamaan vaivalloisia ja joskus epämääräisiäkin laskemisia.

 

Niimpä.

 

Mutta joskus joutuu näkemään hieman vaivaakin että joutuu tutkimaan patsaita tai maisemaa tai muistomerkkiä tai rakennusta hieman paremmin.

 

Joskus tapahtuu niinkin, että kun kätkijä käskee laskea kaikki muistomerkin sanat, niin häneltä itseltään on jäänyt huomaamatta jokin (esim. patsaan sivussa oleva pieni) teksti.

 

Aivan.Tälläistä on tapahtunut kyllä aina joskus mutta kumminkin on tullut tulkittua että tekijä ei ole välttämättä tätä huomannut ja on muiden piirteitten osalta tehtävät tehnyt..Aina tämä ei pidä paikkaansa kuten joskus sitä on joutunut itseä vähän satuttamaan etsiessä ja todennut että ei kätkö ollu siellä vaan 30 metrin päässä minkä verran koordinaatit sitten heitti kun tulkitsi väärin. :blink:

 

Asiahaaroja on monia,mielipiteitä monenlaisia,onko kellään oikeita vastauksia ?

Link to comment
JToisaalta, joskus koko kätkön löytämisen jippo onkin juuri siinä, että etsijän pitää sellainen huomaamaton pikkuteksti havaita.

 

Mutta en tosiaan näe kovinkaan mielekkääksi pähkäillä sitä, pitääkö jokin merkki/kirjain/numero laskea mukaan.

 

Tämä on verrattavissa mainintaan ja tämäkin

 

enkä ota nokkiini vaikka quotessa olevaa tekstiä kirjoitellen on saattanut tuo 2 kätköä vilahtaa mielessä,päinvastoin,on tullut otettua opiksi.

Jos kätkösi mahdollisesti kävikin mielessäni, niin usko tai älä, vastaavanlaisia tapauksia on ollut paljon muitakin. <_< Enkä minäkään sen syyttömämpi noiden laske tämä ja sitten tuo -kätköjen laatimiseen ole. Hyvähän täällä kuitenkin on pohtia, minkä laskeminen loppukoordinaatit saadakseen on mielekästä, ja minkä ei.

Link to comment

Kiitoksia kannanotoista. Kuvittelin, että asiassa olisi vakiintunut käytäntö olemassa. Kokeilemallahan asia kyllä selviäisi, oma järjestelmäni gps/pda (OziCE/iPAQ) ei kuitenkaan mahdollista paikan päällä tapahtuvaa WGS-koordinaattien syöttöä, vaan joudun sen tekemään PC:llä varautuen hakemaan useasta lopullisesta mahdollisesta paikasta. Hyviä löytöjä!

Link to comment

En nyt täsmälleen meinannut että mielessäsi olisi varsinaisesti käynyt juuri ja ainoastaan nämä kätköt ,jonka perusteella sitten kirjoitit mielipiteesi pelkästeen. :rolleyes:

Ehkä annoin sitten sellaisen kuvan . :rolleyes:

Ajattelin että mielessäsi nuokin olisi käynyt mutta kätköt mitkä kätköt.

Mielipiteitä on asioista monia ja ei niistä keskustella ellei niitä ilmi annettaisi.

Jokainen on jollakin tavalla syyllinen joihinkin asioihin mitä foorumissa käsitellään ja hyvä niin,kaikesta voi ottaa opiksi. :D

 

Jos kätkösi mahdollisesti kävikin mielessäni, niin usko tai älä, vastaavanlaisia tapauksia on ollut paljon muitakin.

 

Tapauksia on ollut paljon ja monia,samaa mieltä olen.

Otimpa esiin vain omat kätköni.

 

Olen samaa mieltä että hyvä niitä on pohdiskella täällä näin.

Saa mielipiteitä esille. :huh:

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...