Jump to content

Fin: Kulut Kurissa?


Divine

Recommended Posts

English

 

En haluaisi käyttää geokätköilyyn yhtään enempää rahaa kuin on pakko. Toki, ajelen joskus satojakin kilometrejä pelkästään kätköjen perässä, mutta lieneekö minussa laihialais- tai skottiverta, kun mietin alati tapoja säästää vähäisiä pennosiani. :blink: Rahalle löytyy niin monia muitakin käyttökohteita, kuten asuntolaina, remontit ja matkailu, noin muutamia ajankohtaisia mainitakseni. Kyse ei siis ole välttämättä siitä, etteikö johonkin olisi rahaa, vaan siitä, ettei sitä halua suotta käyttää asioihin, joissa voi säästääkin. Kokosin muutamia säästämistaktiikoitani luetteloksi.

  • Yhdistä geokätköily muihin aktiviteetteihin. Jos jonnekin on joka tapauksessa mentävä, niin kannattaa tarkistaa, voiko samalla reissulla kuitata parit kätköt. Mikään ei ole mukavampaa, kuin kätköillä työnantajan maksamalla reissulla. :(
  • Etsi useampia kätköjä samalla reissulla. Pidemmän päälle tulee halvemmaksi mennä yhtenä päivänä kahdeksan kätkön turneelle, kuin ajaa samoille kätköille kahdeksana eri päivänä. Itse en FTF-'kunniasta' perusta, joten mieluummin odotan, että seudulle tulee uusia kätköjä, jotta voin kuitata samalla useamman.
  • Suunnittele reittiä. Oma gepsini ei tue karttoja, mutta pelkästään MapQuestin printeillä ja paperikartoilla olen pystynyt optimoimaan reittini siten, että monen kätkön etsintäreissuilla on taatusti säästynyt muutama bensalitra - puhumattakaan ajasta.
  • Käytä annettuja pysäköntikoordinaatteja, jos ne on saatavilla. Usein on varsin hyödytöntä ajella ympäriinsä kätköä lähintä mahdollista pysäköintipaikkaa etsimässä. Se on vain tarpeetonta, saastuttavaa, aikaavievää, ympäristöä häiritsevää ja kallista ajoa. Kätkön piilottajalta voi myös tiedustella etukäteen pysäköintivinkkejä, jos niitä ei kätkösivulla ole annettu.
  • Pyöräile, kävele tai kulje julkisilla lähikätköille. Se tulee halvemmaksi ja lihasvoiman käyttö on myös terveellisempää.
  • Älä osta kalliimpaa GPS-laitetta, kuin mitä tarvitset. Perusmallit riittävät aivan hyvin perusgeokätköilyyn.
  • Älä vaihda kätköesineitä. Mukana voi toki pitää pientä vaihtotavaravarastoa, jos eteen sattuu jotain todella mielenkiintoista vaihdettavaa, mutta yleisesti ottaen en pidä rihkaman kierrätystä koordinaateista toisiin kovinkaan mielekkäänä.
  • Ota omat eväät mukaan. Tulee ravintolaa halvemmaksi ja tiedät mitä saat. :P Eväitä on myös mukava syödä ulkosalla kätkön löytämisen jälkeen. Hanavesikin on limua halvempaa.

Juu, kaikkia näitä tulee 'rikottua' aika ajoin, mutta nämä vain vinkiksi niille, joilla ei ole mielestään varaa geokätköilyyn, plus muille kaltaisilleni roopeankoille. :blink:

 

Löytyykö muita kuumia säästövinkkejä?

Link to comment

Geoladyt ovat yhdistäneet yhteisen hauskanpidon ja säästämisen useammalla yhteisellä georetkellä. Mikä sen hauskempaa kuin lähteä tyttöporukalla :laughing: Olisittepas olleet kuulemassa mitä viime viikonloppunakin sanailimme geomobiilissa Hangon reissulla. Kyllä siinä kartturi sai kuulla kunniansa kun ohjasi ties minne - toisaalta kuski ei aina uskonut kartturia vaan totesi että allahan on maasturi ja sillä mennään eikä meinata. Kätkölle on päästävä autolla :P (ainakin kaupungissa).

 

Toisaalta voisihan sitä olla huonompiakin harrastuksia ja rahaa menisi niihinkin.

Link to comment

Sellaisia asioita tuli mieleeni, että kaikkien kätköilijöiden ei ehkä tarvitse hankkia kaikkia kätköilyyn tarvittavia välineitä: voi niitä GPS-vehkeitäkin lainata, rohkeimmat lainaa autoaan, toiset veneitään, suksia ei tarvitse kuin joillain kätköillä, jos ei muuten hiihtämistä harrasta, lumikengät ei varmaan lainasta liiaksi kulu. Sadetakejakin voi lainata, mutta Divinelle ei kannata, sillä sen hartiat ei mahdu naisten sadetakkeihin ja takas saa vain riekaleet :)

Link to comment

Entäs sitten gepsin käyttökustannukset ?

 

Gepsiä hankkiessani yksi kriteeri oli, ettei siinä ole mansikoita maksavia ja nopeasti hupenevia mikro-pattereita. Hankin siis sormipattereita popsivan Magellanin.

 

Niitäkin hupeni kuitenkin sellaista tahtia, että päätin kokeilla halpahallin akkuja (Unicross, 1.2 V, 1300 mAh). Akut toimii vallan mainiosti, kunhan muistaa aina latailla niitä hyvissäajoin etukäteen. Ovat maksaneet itsensä takaisin jo monin kertaisesti.

 

Varalta pidän kuitenkin patskuja aina taskussa, kun kerran pääsi akut yllättäen tyhjenemään ja hukkui auto jonnekin metsän keskelle . :lol:

Link to comment

Itse en ole kokenut kumminkaan vielä omaa GPSsää hankkia ,koska Fisherman77in kanssa tulee usein kaksistaan kierreltyä ja aina saa lainattua kun osaa pyytää hyvissä ajoin GPSsää lainaksi.

Ja ei tarvitse yksin esim. mennä vähän enemmän tuntemattomille seuduille jos ei ole varma miten pääsee takaisin lähtöpisteeseen jos ei ole merkannut lähtöpisteen koordinaatteja GPSsään ja aina on mukava lyödä kaksi päätä yhteen kun seikkailla yhdellä vajavaisella pitkin metsiä ja teidenmantuja.

 

GPS-malli ei ole häpeä omistaa halvimmasta päästä.

Olen kuullut usein juttuja kun ollaan kuultu että naapurilla on kaikenmaailman vimpainta ja vempainta ja itsellekkin pitää saada samanlainen,jopa parempikin.

 

Kun laite on ostettu ja alkaa tutkia niin toteaa että 50% ominaisuuksista ei käy järkeen ja loppujen lopuksi se halvempikin malli olisi kelvannut vallan riittävästi ja siitä säästyneet rahat olisi voinut käyttää vaikka bensakuluihin kun lähtee pitemmälle etsimään kätköjä,saatikka että pyörii muutaman sadan metrin säteellä muutaman sadan euron laitteella.

Etrekin halpaversio on riittänyt vallan mainiosti.

Ladattavat sormiparistot ovat oiva hankinta,patterisyöppö kun GPS on. :P

 

Kumminkin jos tulee lähdettyä jotain yksilökätköä etsimään niin kannattaa varata etsimiseen aikaa ja sitä varten varustusta normaalia päivä-ajan etsintää enemmän.

 

Taskulamppu on varmaankin aikas looginen peli mutta hyvä on myös ottaa selville sääennuste "muistiin" pääkoppaan ja varautua myös siihen että muutama sadepisara voi taivaalta tulla ja pimeäntulokin voi yllättää ja illemmalla tulla viileämpää.

 

Itse viime vkonloppuna otin vaihtovaatetta mukaan vaikka ei luvattu alueelle erikoisemmin sateita.

Kumminkin sitä sadetta sitten tuli ja onneksi oli kuivaa kassinpohjalla niin ei tullut kipeäksi ainakaan sen pahemmin mitä nyt nenä vähän tuhisee.

 

Tosiaankin usemman kätkön poiminta kohtuulliselta säteeltä on järkeenkäypää.

Siinä säästää bensakuluissa ja jos ei yhtä kätköä löydä niin ei matka ole turha kun on useampia lähistöllä löydettävissä.

Omia eväitä ei ole vielä tullut tehtyä pahemmin mutta kätevää on kätköalueen lähellä sijaitsevasta kaupasta ostaa pientä takeaway-lounasta.

Varsinkin ALE-korit pullottavat vkonloppuisin hyvää tavaraa joka sopii kätköreissuille koska ei ole tarkoitus paria viikkoa syötävää säilyttää. :)

 

Monta kertaa on ihmiset katsoneet kun olemme lounastaneet autossa jossain parkkipaikalla ja mutustaneet sanottakoon esimerkillä vaikka hkoon sinistä leivälle ja tölkki maitoa .

 

Mutta miettii mitä koostuu sitten kalliimmasta pikaruokaravintolasta muuta kuin että lompakossa on setelipuolella taas enemmän tilaa.

Siihenkin sortuu kyllä jos ei ole eväitä tullut tarpeeksi mukaan ja sitä lähikauppaakaan ei ole lähellä.

 

Omat eväät on hyväksi,ei pahaksi.

Ei pääse ainakaan valittamaan että on lisäaineellista,mautonta elintarviketeollisuuden tuotetta. :)

Link to comment
Jos ja kun pitää gepsiä autossakin päällä niin ehdottomasti suosittelen virtapiuhan hankintaa, säästää rutosti paristoja. Itselläni on liittimiä myöten omatekemä viritys, osat työpaikan miljoonalaatikosta joten ei tullut kalliiksi :laughing:

Mitenkäs tuollaisen virtapiuhavirityksen voi itse väkertää? Löytyykö ohjeita esim. netistä? Olen kyllä aika avuton tuollaisissa hommissa, mutta ainahan niitä voisi tsekata. Toisaalta, ladattavilla akuilla ja autolaturilla olen aika pitkälle pärjännyt, vaikka olisikin gepsistä matkalla virta loppunut.

Link to comment
Jos ja kun pitää gepsiä autossakin päällä niin ehdottomasti suosittelen virtapiuhan hankintaa, säästää rutosti paristoja. Itselläni on liittimiä myöten omatekemä viritys, osat työpaikan miljoonalaatikosta joten ei tullut kalliiksi  :bad:

Mitenkäs tuollaisen virtapiuhavirityksen voi itse väkertää? Löytyykö ohjeita esim. netistä? Olen kyllä aika avuton tuollaisissa hommissa, mutta ainahan niitä voisi tsekata. Toisaalta, ladattavilla akuilla ja autolaturilla olen aika pitkälle pärjännyt, vaikka olisikin gepsistä matkalla virta loppunut.

Minä väkersin filmipurkkiin 3:n voltin hakkuriteholähteen joka kaiken varalta ottaa sähköä kännykkälaturista. Liitin eTrexiin on viilailtu piirilevyn palasta ja kuparilangasta (vanhasta pankkikortistakin ovat kuulemma liittimiä tehneet). Tee-se itse liittimiä

Haittapuolena tässä on ettei kännykkää tule autossa paljoa latailtua :laughing:

Ehkäpä joku elektroniikkaharrastaja voisi auttaa ellei itsellä pysy kolvi kädessä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...