Jump to content

Fin Tyhmä(kö) Kysymys


stalini

Recommended Posts

Tässä aloittelemassa uutta harrastusta ja tietysti mieleni tekisi jossain vaiheessa väsätä omakin kätkö. Kun katselin kätkötiedotetta, siinä oli: Kätkön tunnus GC ... ... ...

Mikäs tämä oikein on?

;)

Se GC xxxx on uuden kätkön tunnus.Sen saa kun uuden kätkön on raportoinut hyväksyttäväksi.

Tunnuksen kätkölle saa heti mutta uusi kätkö ei vielä ole aktiivinen ennenkuin se hyväksytään,Suomessa pääsääntöisesti Tahu Nuvan toimesta.

Jos ko. tunnus jää kätköön laitettavasta tiedotteesta puuttumaan,se ei liene järin paha asia....

Huh huh...toivottavasti sait jotain sepustuksestani irti...

Link to comment
Tässä aloittelemassa uutta harrastusta ja tietysti mieleni tekisi jossain vaiheessa väsätä omakin kätkö. Kun katselin kätkötiedotetta, siinä oli: Kätkön tunnus GC ... ... ...

Mikäs tämä oikein on?

Se on vain Geocaching.comin tapa nimetä kätköjen reittipisteet. Sanastosivulta poimittua:

waypoint

 

Waypoints are named coordinates representing points on the surface of the Earth.

 

Geocaching uses a suggested waypoint for a cache, created automatically when a cache has been created. Because most GPS units have restricted names to 6 characters or less, we generate a waypoint name based on the ID of the cache. It is optional, but makes it easier to locate a cache on the geocaching web site.

 

Edit: Haha, kolme vastausta yhtä aikaa! ;)

Edited by Divine
Link to comment
Jos ko. tunnus jää kätköön laitettavasta tiedotteesta puuttumaan,se ei liene järin paha asia....

Juu, siis useimmiten laatikko tiedotteineen viedään ensin maastoon ja sitten vasta täytetään kätkön ilmoituslomake GC.com:iin (joka siis tarkoittaa www.geocaching.com ;) ). Tällä metodilla piilottajan täytyy tehdä uusi reissu kätkölle, jos tuon tunnuksen haluaa tiedotteeseen täyttää. Eipä sillä taida tiedotteessa olla kovin suurta merkitystä. Jos laatikon vahingossa löytänyt geojästi haluaa etsiä ko. kätkön GC.com:ista, niin se onnistuu myös kätkön nimellä.

Harrastaakohan muuten joku sellaista että täyttää ensin ilmoituslomakkeen ja vasta sitten vie looran luontoon? Tässähän on se riski, että huonolla tuurilla joku menee etsimään kätköä ennen kuin se on kivenkolossa.

Link to comment

OK. Olen kyllä käynyt Pekan ja muidenkin sivuilla mutta kuten olen ymmärtänyt niin GC tunnuksen kätkö saa vasta kun se on rekisteröity. Ja rekisteöidä sen voi vasta kun tarkat koordinaatit on tiedossa, eli tarkka kätköpaikka.

 

Ajattelin vain että on aika hankalaa kun ensin pitää käydä tsekkaamassa paikka tarkoin, sitten rekisteröidä ja kun saa tunnuksen niin vasta sitten voi käydä heittämässä laatikon paikalle, mutta jos tunnus kätkötiedotteessa ei ole välttämätön niin ....

homma yksinkertaistuu.

;)

Link to comment
Harrastaakohan muuten joku sellaista että täyttää ensin ilmoituslomakkeen ja vasta sitten vie looran luontoon? Tässähän on se riski, että huonolla tuurilla joku menee etsimään kätköä ennen kuin se on kivenkolossa.

Kätkö ei tule muille - edes arvioijille - näkyviin, ennen kuin sen aktivoi. Näin siis kätkösivua voi kirjoittaa kaikessa rauhassa kotona, vaikka kätköpurkki lojuisi näppiksen vieressä. Esim. itse kirjoitin infernokätköjeni kuvaussivuja jo ennen kuin sain purkit piiloon. Sitten kuskasin rasiat maastoon, viimeistelin kätkökuvaukset, aktivoin ne ja jäin odottamaan kunnes ne oli hyväksytty.

 

Toki yleisempi tapa taitaa olla ainakin itselläni, että etsin etsi ensin sen kätköpaikan ja laadin koko kätkösivun vasta kun rasia jo lymyää näreikössä. Tässä tavassa on myös monta hyvää puolta, vaikkei se GC-tunnus kätköön saakka silloin päädykään.

Link to comment
Kätkö ei tule muille - edes arvioijille - näkyviin, ennen kuin sen aktivoi. Näin siis kätkösivua voi kirjoittaa kaikessa rauhassa kotona, vaikka kätköpurkki lojuisi näppiksen vieressä. Esim. itse kirjoitin infernokätköjeni kuvaussivuja jo ennen kuin sain purkit piiloon. Sitten kuskasin rasiat maastoon, viimeistelin kätkökuvaukset, aktivoin ne ja jäin odottamaan kunnes ne oli hyväksytty.

Miten se "viivästetty" aktivoiminen tapahtuu? Siinä kätköjen ilmoituslomakkeessa sanotaan, että kuponki pitää täyttää 40 minuutin aikana muuten sessio katkeaa.

 

edit: typo

Edited by PekkaR
Link to comment

Jep, juuri näin. Minulla oli uusimmissa kätköissäni kuvaukset keskeneräisinä netissä jo monta päivää ennen varsinaista aktivoimista. Siinä on mm. se hyvä puoli, että sivujen ilmettä voi viilata kaikessa rauhassa, mikä ei onnistu niin helposti, jos vain kirjoittaa tekstin valmiiksi jollain editorilla. Ja näin tosiaan voi sen GC-tunnuksenkin sisällyttää kätköön ennen sen viemistä paikalleen.

Link to comment
Ilmoituslomakkeessa on kohta johon merkitään kätköntekopäivämärä. Eli kätkön saa aktiiviseksi haluamanaan päivänä.

Mahtaako tuo päivämäärä todellisuudessa vaikuttaa kätkön aktivoitumiseen? Olen ainakin nähnyt kätköjä, jotka järjestelmän mukaan on piilotettu tulevaisuudessa.

Link to comment
Ilmoituslomakkeessa on kohta johon merkitään kätköntekopäivämärä. Eli kätkön saa aktiiviseksi haluamanaan päivänä.

Mahtaako tuo päivämäärä todellisuudessa vaikuttaa kätkön aktivoitumiseen? Olen ainakin nähnyt kätköjä, jotka järjestelmän mukaan on piilotettu tulevaisuudessa.

Muistaakseni nykyään ei enää voi asettaa piilotuspäivämäärää tulevaisuuteen. (Lukuunottamatta treffikätköjä.) Ennen asia taisi olla toisin, ja muistat sieltä?

 

Kun laadin ensimmäistä infernokätköäni tiesin, että tulen viemään rasian paikalleen kahden päivän kuluttua. Kirjoitin kuitenkin jo kätkösivua valmiiksi, ja asetin päivämäärän sinne kahden päivän päähän, jona tiesin voivani aktivoida kätkön. Tästä järjestelmä kuitenkin herjasi, etten saa asettaa piilotuspäivää tulevaisuuteen. Toimin siten, että asetin piilotuspäiväksi sen päivän, jona kuvausta kirjoitin, ja jätin kätkön aktivoimattomaan tilaan. Sitten parin päivän päästä vein rasian piiloonsa, muutin päivämäärän siksi päiväksi editoimalla kätkösivua, ja lopuksi ruksasin kätkön aktiiviseksi, jolloin se meni kätköarvioijan hyväksyttäväksi.

 

Päivämäärä ei sinänsä vaikuta aktivoitumiseen, mutta sekä päivämäärään, että aktivoitumiseen voi itse vaikuttaa.

Link to comment
Muistaakseni nykyään ei enää voi asettaa piilotuspäivämäärää tulevaisuuteen. (Lukuunottamatta treffikätköjä.) Ennen asia taisi olla toisin, ja muistat sieltä?

 

Joo, taidan muistaa aika vanhoja tapauksia.

 

Päivämäärä ei sinänsä vaikuta aktivoitumiseen, mutta sekä päivämäärään, että aktivoitumiseen voi itse vaikuttaa.

 

Ai, että sinä kirjoitat sanan sinänsä joskus suomeksikin. :rolleyes:Sehr merkwürdig!

Link to comment

Rekisteröin 14.9 kätkön, joka aktivoitiin noin tunnin kuluttua siitä kun olin lähettänyt rekisteröinnin. Kohde-esittelyyn tuli kätköpäiväksi seuraava päivä, eli päivä jonka olin ilmoitukseen laittanut.

Systeemi ei herjannut, ja kaikki toimi niin kuin ensimmäisellä kerrallakin.

Kätkö on perinteinen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...