Jump to content

FIN: Järistyksiä Ja Tusinatavaraa


Divine

Recommended Posts

Koetan siirtää Medianäkyvyyttä-säikeessä alkanutta keskustelua epäjärisyttävistä tusinakätköistä vähän sopivamman otsikon alle. Viime aikoina on myös näkynyt erinäisissä yhteksissä tuskailuja ja muita kommentteja esim. siitä että niin moni kätkö on piilotettu metsään kiven alle.

 

Ensinnäkin, ilman ns. tusinakätköjä ei olisi vertailukohtien puuttuessa edes olemassa ns. erikoisia kätköjä. Jos joka ikinen kätkö olisi vastaava kuin sellainen, joka on kiinnitetty hakaneulalla roikkumaan presidentin turvamiehen takinliepeestä tai sellainen, jonka löytääkseen pitää laskeutua stadionin tornin huipulta köydellä ulkopintaa pitkin puoleenväliin, niin ne olisivat silloin niitä tusinakätköjä. (Ja harrastajia olisi ehkä vähän vähemmän kuin nyt. :D) Tämä harrastus on saanut alkunsa luontoon piilotetusta kätköstä, ja se on ottanut tulta alleen nimenomaan luonnossa jo entuudestaan liikkuvien ihmisten keskuudessa, joten on luonnollista (pun intended), että suuri osa kätköistä piilotetaan 'kiven alle korpeen', kun usein suurimpana pointtina on saada ihmiset paikalle näkemään 'se hieno jyrkänne' tai nuotiopaikka tai vuolas metsäpuro. Monen mielestä niissä ei an sich ole mitään ihmeellistä, mutta monelle muulle pelkkä pieni tai isompi luonnossa patikointi on aivan riittävä syy saada hyvä fiilis, vaikka se itse kätkökin olisi 'tylsästi' kiven alla tai juurakossa.

 

Toiseksi, minun käsitteistössäni sanalla tusinakätkö ei tarvitse olla mitään negatiivista kaikua. Tavallinen kätkö mikä tavallinen. Minun kätköistäni suurin osa ihan tavallisia tusinakätköjä, joten jos sellaiset kokee tylsiksi, niin niitä kannattaa ihan suosiolla välttää. :D Minulle ei ole koskaan ollut oikein tärkeää olla 'ensimmäisenä Suomessa' tekemässä jotain tiettyä erikoisjippoa, jonka olen itse keksinyt tai foorumista lukenut. Toisaalta, saatanpa joskus jotain poikkeavaa tehdäkin.

 

Yhtä lailla on mukava toisinaan saada eteensä joku omituinen pähkinä, tai 'normaalista poikkeavalla' tavalla laadittu tai erikoiseen paikkaan piilotettu kätkö, mutta en näe sitä harrastukseni itseisarvona, enkä kovin kärkkäästi lähtisi paheksumaan tavallisia kätköjä, jotka eivät saatakaan minua tai kanssaihmisiäni hengenvaaraan. :D Tusinakätköt ovat ihan jees, ja tarpeellisia tämän harrastuksen kannalta, vaikka kuinka olisivat järisyttämättä.

 

Jotta säikeen kehotusta tulisi noudatettua, niin sanonpa, että Ruukinkoskesta tuli oikein hyvä fiilis. :D

 

Edit: Pahus, tämä säie olikin tarkoitettu nimenomaan kätköille, joissa oli jotain erityistä. :blink: Olisi pitänyt sittenkin aloittaa uusi.

 

Edit2: No nyt tämä on oma säikeensä. :D

Edited by Divine
Link to comment

Tarkoitus on kai saada mediajulkisuudella myös uusia harrastajia remmiin ja tehokkainta se on varmasti silloin jos harrastukseen kiinni pääseminen esitetään mahdollisimman helpoksi.

 

Jos otetaan yleiseen käyttöön termi tusinakätkö ja annetaan sille negatiivinen leima, "ei kovin järisyttävä kokemus löytää tusinakätkö", niin veikkaisin että kiihtyvä innostus piilottaa uusia kätköjä Suomessa lähtee roimaan laskuun.

 

Täälläkin esitetyt 30 kätköä vuorokaudessa, sopii yrittää löytää 30 monikätköä tai 30 pulmakätköä vuorokaudessa ilman ennakkovalmisteluja.

 

Minun kannanottoni perusteena oli ainoastaan se että julkisuuden kanssa tulee olla varovainen ja ainakaan itsensä nostaminen kovin korkealle jalustalle antaa aika aasin leiman...

Link to comment
Jos otetaan yleiseen käyttöön termi tusinakätkö ja annetaan sille negatiivinen leima, "ei kovin järisyttävä kokemus löytää tusinakätkö", niin veikkaisin että kiihtyvä innostus piilottaa uusia kätköjä Suomessa lähtee roimaan laskuun.

Jep. Kettu jo itsekin totesi, ettei sanavalinta ollut onnistunut, muttei tarkoittanut sillä mitään pahaa. Itse taas yritin tuoda esille tusinakätköjen tarpeellista puolta ja sitä, ettei koko termin tarvitse mikään negatiivinen olla. Olet toki oikeassa siinä, että mediassa voi parempiakin sanavalintoja käyttää.

 

Täälläkin esitetyt 30 kätköä vuorokaudessa, sopii yrittää löytää 30 monikätköä tai 30 pulmakätköä vuorokaudessa ilman ennakkovalmisteluja.

Miten tämä nyt liittyy tähän aiheeseen? :D En ainakaan itse ole koskaan löytänyt 30 kätköä vuorokaudessa, enkä varmaan yhtään valmistelematta. Tusina tai ei, aina pitää suunnitella vähintään reittiä.

 

ainakaan itsensä nostaminen kovin korkealle jalustalle antaa aika aasin leiman...

Ei kai se, että ei järisty joka ikisestä löytämästään peruskätköstä ole itsensä nostamista jalustalle? :blink:

Link to comment
Jos otetaan yleiseen käyttöön termi tusinakätkö ja annetaan sille negatiivinen leima, "ei kovin järisyttävä kokemus löytää tusinakätkö", niin veikkaisin että kiihtyvä innostus piilottaa uusia kätköjä Suomessa lähtee roimaan laskuun.

 

Minun kannanottoni perusteena oli ainoastaan se että julkisuuden kanssa tulee olla varovainen ja ainakaan itsensä nostaminen kovin korkealle jalustalle antaa aika aasin leiman...

Jaa että jalustalle itseään nostava aasi? Kiitos vaan kunniasta, pitäydyn mielummin Kettuna, vaikka aasikin toki on mukava eläin. :blink: Mikäli tämä nyt sitten meikäläistä tarkoitti... :D

 

En ajatellut jatkaa tätä asiaa, mutta jatketaan nyt vielä sitten.

Tässä siis vielä ekstrakti lehdykäiseen päätyneestä lausahduksesta.

”Ensimmäinen löytyi pääsiäisenä 2003 keskustan liepeiltä. Kokemus ei ollut erityisen järisyttävä. Kätkökin oli pikemminkin tusinatavaraa kuin mieleen jäävä. Silti se herätti ajatuksen, että tätä täytyy saada lisää”, Halme muistelee.

 

Toimittajan kysymys oli jotakuinkin näin "Niinkuin urheiluvoiton jälkeen aina kysytään, niin kysytään tässäkin, minkälaiset olivat fiilikset ekan kätkön löytymisestä?"

 

Tähän on aika loogista vastata, että kokemus ei ollut erityisen järisyttävä -meinaan, kun vertailukohta oli tyyliä olympiakulta. Kysymystähän tekstissä ei näy.

Tuskinpa juuri minkään kätkön löytämistä voi verrata olympiakultaan? En siis puhunut kyseisestä kätköstä sinänsä, vaan löytämisfiiliksistä.

 

Tusinatavara ei myöskään minun mielestäni ole mitenkään erityisen negatiivinen ilmaus -jos olisin halunnut sanoa negatiivisesti, mieleen tulee monia muitakin adjektiiveja, kuten tylsä. Eikä kokemus tylsä ollut. Ehkä olisi diplomaattisempi sana ollut tavanomainen. Toimittaja kumminkin nyt näitä ekan kätkön löytymishetken yksityiskohtia tiedusteli, joten tulin pyynnöstä asiaa kuvailleeksi.

 

Jos hän ei olisi nimenomaan kysynyt ensimmäisestä kätköstä ja sen löytymisestä lähemmin, en olisi spontaanisti kuvaillut tai arvostellut asiaa millään tavalla.

 

Enkä myöskään vastatessani ajatellut erityisesti osoittavani sormella kenenkään kätköä. Itse en muista kuka kulloinkin on löytänyt oman kätköni ensimmäiseksi, enkä usko, että juuri kukaan kätköä lehtijutun perusteella edes tunnistaa -paitsi nyt tietysti.

 

Mutta kuten jo aiemmassa postissa sanoin, olen toki edelleen pahoillani aiheutuneesta mielipahasta, jota en kyllä halunnut tietoisesti aiheuttaa.

 

Luulisin kuitenkin, etten ole pelkuri, aasi, uusien harrastajien karkoittaja tai edes nostamassa itseäni jalustalle.

 

Jos sinulla, Kalman, jää vielä jotain hampaankoloon, voit lähettää minulle postia ja keskustelemme tämän loppuun privaatisti.

Edited by Kettu
Link to comment

Hmm, ehkä tässä on nyt taustalla jotain muuta, mikä pelkästään näitä foorumeita lukemalla ei selviä. :blink:

 

Mutta mennäkseni tämän säikeen otsikkoon: Kehun eräitä kätköjä täällä. Ja jotta asia ei jäisi epäselväksi, niin nautin myös kaikista tavallisista kätköistä - erityisesti niistä, jotka on piilotettu metsään kivenkoloon. :D

 

Sellaisia kätköjä kannattaa varmasti kehua, joiden tekemisessä on nähty paljon vaivaa ja toteutus on onnistunut. Mitään kätköä en lähtisi arvostelemaan, ellei se aivan oikeasti ole haitaksi lajille (sellaisiakin toki on tai ainakin voi olla).

 

edit: rivinvaihto

Edited by Matti
Link to comment
Viime aikoina on myös näkynyt erinäisissä yhteksissä tuskailuja ja muita kommentteja esim. siitä että niin moni kätkö on piilotettu metsään kiven alle.  -- -- Tämä harrastus on saanut alkunsa luontoon piilotetusta kätköstä, ja se on ottanut tulta alleen nimenomaan luonnossa jo entuudestaan liikkuvien ihmisten keskuudessa, joten on luonnollista (pun intended), että suuri osa kätköistä piilotetaan 'kiven alle korpeen', kun usein suurimpana pointtina on saada ihmiset paikalle näkemään 'se hieno jyrkänne' tai nuotiopaikka tai vuolas metsäpuro. Monen mielestä niissä ei an sich ole mitään ihmeellistä, mutta monelle muulle pelkkä pieni tai isompi luonnossa patikointi on aivan riittävä syy saada hyvä fiilis, vaikka se itse kätkökin olisi 'tylsästi' kiven alla tai juurakossa.

Minä olen juuri vastustanut noita kiven alle piilotettuja kätköjä, mutta en kuitenkaan an sich ole eri mieltä siteeraamani tekstinpätkän kanssa. Minusta vain kätkössä tai sen paikassa pitää olla jotakin muutakin kuin joutuminen etsimään, missä lukuisista kivenkoloista kätkö on. Tai sitten toinen vaihtoehto on, että kätkössä tai paikassa ei tarvitse olla mitään mielenkiintoista (eli tarkoituksena on vain saada etsijä liikkeelle), mutta siltikään en soisi ajan kuluvan lukuisten kivenkolojen kaiveluun paikassa, jossa vielä ei ehkä satelliittivastaanotolle ole kunnon edellytyksiä. Tusinakätköjä saa olla, mutta jos pääidea on vain liikkua luonnossa, niin sitten kätköpaikka saisi olla hyvin helppo. Ainakaan minä en erityisemmin nauti siitä, että taas löysin 15 minuutin etsimisen jälkeen rasian, joka on oli umpimetsässä kiven alla maisemassa, jollaisia mahtuu 13 tusinaan.

Edited by Mesu
Link to comment

No meitä on moneksi eli jotkut pitävät siitä patikoinnista ja kätkön löytäminen on vain mukava bonus ja toiset taas ei.

 

Mitä tulee artikkeliin ja siihen liittyvään "kohuun" niin minä en näe siihen mitään aihetta eli oli ihan kiva juttu. Tietenkin jos tarkoitus olisi mainostaa jotain niin silloin voisi tietenkin hioa vastauksia hieman tarkemmin. Mutta tässä yhteydessä sellaiseen ei mielestäni ole ollut mitään syytä. Artikkeli kertoo siis hyvin mistä hommassa on kyse. Mikää harrastus ei ole koskaan yhtä juhlaa ellei siis "juhliminen" satu olemaan harrastus. Jolloin kyllä aamulla olp ei ole kovinkaan juhlallinen...

 

Mutta sellaista se elämä on! :blink:

Edited by TeamMH
Link to comment
Minä olen juuri vastustanut noita kiven alle piilotettuja kätköjä, mutta en kuitenkaan an sich ole eri mieltä siteeraamani tekstinpätkän kanssa. Minusta vain kätkössä tai sen paikassa pitää olla jotakin muutakin kuin joutuminen etsimään, missä lukuisista kivenkoloista kätkö on. Tai sitten toinen vaihtoehto on, että kätkössä tai paikassa ei tarvitse olla mitään mielenkiintoista (eli tarkoituksena on vain saada etsijä liikkeelle), mutta siltikään en soisi ajan kuluvan lukuisten kivenkolojen kaiveluun paikassa, jossa vielä ei ehkä satelliittivastaanotolle ole kunnon edellytyksiä. Tusinakätköjä saa olla, mutta jos pääidea on vain liikkua luonnossa, niin sitten kätköpaikka saisi olla hyvin helppo. Ainakaan minä en erityisemmin nauti siitä, että taas löysin 15 minuutin etsimisen jälkeen rasian, joka on oli umpimetsässä kiven alla maisemassa, jollaisia mahtuu 13 tusinaan.

Totta per se tämäkin. Itse tosin olisin tyytyväinen, jos selviäisin 15 minuutilla. Joskus on mennyt lähemmäs tuntikin helpoksi määritellyllä kätköllä, joka on ollut tusinamaisemassa, enkä edes ole löytänyt sitä. Vaan kuuluvat kai tällaisetkin takaiskut nekin harrastuksen luonteeseen. Erityisen samaa mieltä olen tuosta helppoudesta patikointikätköjen osalta. Eivätkä nuo neula heinäsuovassa -kätkötkään aina saa minua riemusta kiljumaan. (Vrt keskustelu kivimuureista.)

 

Joskus vaikuttaa siltä, että moni aloittaa kätköjensä piilottamisen sellaisilla tusinakätkötyypeillä; viedään lähimetsään (ehkä tuttuun paikkaan) se rasia, ja aletaan odottaa etsijöitä. Ehkä sellaisella on kuitenkin helppo aloittaa se piilotus, ja kunnianhimo piilottaa 'parempia' kätköjä kasvaa virkaiän karttuessa. Näissäkin tapauksissa olisi ehkä syytä harkita, millaisen kuittauksen jättää lokiin. Liian tyly tuomio saattaa sekin karkoittaa aloittelijoita pois harrastuksen parista. (Ja edellisellä kappaleella en viitannut kehenkään tiettyyn kätköilijään.)

Link to comment
Tämä on hassua, minä esitän parin rivin paheksunnan lehtiartikkelia kohtaan, hymiöitä käyttäen ja yhtäkkiä tästä löydetään jo suurempia merkityksiä ja niin suuria että asiaa käsitellään jo kahdessa threadissa. Haloo, jäitä hattuun...

Mielestäni tämä tusinakätkön käsite on ihan mielenkiintoinen, ja jo nyt on ollut havaittavissa, että siitä on erilaisia mielipiteitä. Joten siinä mielessä on peräti hyvä, että paheksuit lehtiartikkelia hymiöiden kera, koska siitä keskustelua kerran virisi.

 

Toinen juttu on tietysti nämä pelkuri- ja aasijutut, mutta niiden(kin) innostamanahan nousi vielä uusi säie, joten vaikkapa erilaisista tavoista esittää paheksuntaa voi keskustella siellä. Tavallisten tusinakätköjen hyviä ja huonoja puolia voi halutessaan ruotia sitten täällä.

 

Mietinkin tässä itse ekaa kätkölöytöäni. Kyseessä on S/S Kuru, part 1 - silloinen Näsi Park, jos oikein muistan. Näin jälkikäteen sanottuna kyseessä on itselleni aikamoinen 'tusinakätkö': paikka oli erittäin tuttu jo ennestään, eikä esim. sinänsä hienossa maisemassa ollut itselleni mitään uutta; sitä paitsi kyseessä on vieläpä mikro, joista en sittemmin ole ollut eniten innoissani.

 

Kokemus oli toisaalta hyvinkin järisyttävä: tsekkasin töissä ekoja kertoja gc.comin sivuja katsoen, josko Tampereellakin kätköjä olisi, ja tämä oli sopivasti kotimatkani varrella. Töiden jälkeen polkaisin kyseiseen puistoon vaikken gepsiä omistanutkaan, ja intensiivisen koluamisen jälkeen löysin kuin löysinkin filmipurkin! Voi sitä onnen tunnetta ja löytämisen iloa! GPS-paikannin meni tilaukseen muutaman päivän kuluttua. B) Tässä tapauksessa parhaan fiiliksen antoi 'rankalla' työllä ansaittu löytö, eikä niinkään itse tutuissa maisemissa oleva kätkö, jonka kaltaisia on nykyään aika monia muitakin. Toki tuolloin maamme kätkötilanne oli toinen, ja kyllä kätkön piilottajakin tietää mielipiteeni siitä, ja käsittääkseni ei ole siitä erityisemmin pahoillaan. :)

Link to comment
Minusta tuntuu että tämä foorumi on hieman sisäpiiriytynyt ja todelliset jutut on aika vähissä. Pienikin viesti ruoditaan pohjamutia ja pienikin negatiivinen palaute synnyttää useita säikeitä. Kypsymätöntä.

 

Sanoja ei pitäisi ottaa irti asiayhteydestä...

Ainakin uusia kirjoittajia, foorumijäseniä ja -viestejähän on enemmän kuin koskaan aiemmin, eli enpä tiedä siitä sisäpiiriytymisestä. (Muut pohjoismaalaiset ovat ehkä toista mieltä, mutta eipä heitäkään kukaan estä tänne kirjoittamasta. B)) Enkä tiedä oikein tuosta pohjamutia myöten ruotimisestakaan, lieneekö kovinkaan yleistä.

 

Tuo sanojen asiayhteydestä irtiottaminenhan siis nimenomaan ei ole tämänkään säikeen tarkoitus, vaan päinvastoin sen toteaminen, että lehtiartikkelissa käytetty tusinakätkö-käsite, josta kätkön omistaja pahastui, ei välttämättä kaikkien mielestä ole pahastumisen arvoinen. Johan jo haastateltukin moneen kertaan vakuutti, ettei tuolla ilmaisulla mitään erityisen negatiivista tarkoittanut.

 

Jos nyt kuitenkin se ilmapiirikeskustelu käytäisiin siellä siihen tarkoitetussa säikeessä, ja jos löytyy vielä halua keskustella ihan tavallisista, eli tusinakätköistä, niin käydään sitä täällä. Jos kaikki sanottava on sanottu, vaipuu tämä säie historiaan aivan itsestään ajan kanssa.

Link to comment

Joo minäpä tarkoitinkin että pelkuri ja aasi otettiin irti asiayhteydestä.

 

Pointti jää edelleen peittoon, minä en ole kovinkaan pahastunut jos mollataan kätköä lokissa tai vaikkapa tässä foorumissa mutta mediassa tämä on aivan eri asia. Ja ensivaikutelma on monesti tärkeintä, minulle jäi vaikutelma jota Kettu on oikonut. Mutta se että tämä juttu saa suhteettomat mittasuhteet kertoo jotain siitä että todellista keskustelua on aika vähän...

Link to comment
minä en ole kovinkaan pahastunut jos mollataan kätköä lokissa tai vaikkapa tässä foorumissa mutta mediassa tämä on aivan eri asia

Dejavu. Ajatukseni ei siis todellakaan ollut mollata yksittäistä kätköä! Ja kuten jo aiemminkin sanoin, ei edes käynyt mielessäni, että kukaan tunnistaisi kätköä tai kaivaisi esiin sitä tietoa, että minkähän kätkön oikein ensimmäiseksi löysinkään. (Se tietysti on tyhmää, etten ajatellut että Kalman saattaa omansa kuitenkin tunnistaa.)

Haastattelija vain kysyi ensimmäisestä kätköstä ja sen löytämisen fiiliksistä ja en sitten ajatellut asiaa enempää vastatessani noihin kysymyksiin.

 

Sitäpaitsi, Kalmanin pelon uusien harrastajien karkottamisesta lausunnollani voi kääntää myös toisin päin. Vaikka ensimmäisenä kätkönä löytäisikin rikkinäistä kindersälää sisältävän pakasterasian niinkin tusinaisesta paikasta kuin vaikka lähiön ostarilta (tämä ei ole viittaus/vertaus Kalmanin kätköön!), eikä siitä saisi aivan valtavia kicksejä on harrastuksella silti paljon annettavaa ja etsintöjä kannattaa jatkaa. B)

 

edit: typo

Edited by Kettu
Link to comment
minä en ole kovinkaan pahastunut jos mollataan kätköä lokissa tai vaikkapa tässä foorumissa mutta mediassa tämä on aivan eri asia

Dejavu. Ajatukseni ei siis todellakaan ollut mollata yksittäistä kätköä! Ja kuten jo aiemminkin sanoin, ei edes käynyt mielessäni, että kukaan tunnistaisi kätköä tai kaivaisi esiin sitä tietoa, että minkähän kätkön oikein ensimmäiseksi löysinkään. (Se tietysti on tyhmää, etten ajatellut että Kalman saattaa omansa kuitenkin tunnistaa.)

Haastattelija vain kysyi ensimmäisestä kätköstä ja sen löytämisen fiiliksistä ja en sitten ajatellut asiaa enempää vastatessani noihin kysymyksiin.

 

Sitäpaitsi, Kalmanin pelon uusien harrastajien karkottamisesta lausunnollani voi kääntää myös toisin päin. Vaikka ensimmäisenä kätkönä löytäisikin rikkinäistä kindersälää sisältävän pakasterasian niinkin tusinaisesta paikasta kuin vaikka lähiön ostarilta (tämä ei ole viittaus/vertaus Kalmanin kätköön!), eikä siitä saisi aivan valtavia kicksejä on harrastuksella silti paljon annettavaa ja etsintöjä kannattaa jatkaa. B)

 

edit: typo

Et sitten viitannut koko ajatukseen:

 

"minä en ole kovinkaan pahastunut jos mollataan kätköä lokissa tai vaikkapa tässä foorumissa mutta mediassa tämä on aivan eri asia. Ja ensivaikutelma on monesti tärkeintä, minulle jäi vaikutelma jota Kettu on oikonut. "

 

Minä puhun vaikutelmasta ja sen synnyttämästä ensireaktiosta. Aika jahkausta kaikki tyyni.

Link to comment

Hivenen pois keskustelun aiheesta, mutta muistutuksena että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

 

Miksi kaikkien pitäisi pitää kaikista kätköistä? Miten eri kätköilijät voisivat pitää samanlaisista kätköistä, jos yhdenkään nimimerkin takana ei olla täysin samoilla linjoilla B)? . Mulle em. tusinakätköt on ihan mukavaa kuntoilua, kun taas Juhan mielestä paikka pitää olla ehdottomasti näkemisen arvoinen tai esim. historiallisesti merkittävä.

 

Miksi kaikkien kätköjen pitäisi olla jotenkin erityisiä? PekkaR:n Ompahanvaankätkö on ihan jees, vaikka nimikin sen sanoo että mitään järisyttävää ei ole odotettavissa.

Link to comment
Joo minäpä tarkoitinkin että pelkuri ja aasi otettiin irti asiayhteydestä.

Niin, asiayhteys tässä säikeessä on tusina- ja muiden tavallisten kätköjen pohtiminen. Aaseista, pelkureista ja erilaisista tavoista esittää asiansa voi halutessaan keskustella - yllätys - tässä säikeessä! :huh:

 

Minä puhun vaikutelmasta ja sen synnyttämästä ensireaktiosta.

Kannattaa puhua siitä yllämainitussa säikeessä. :blink:

 

Hivenen pois keskustelun aiheesta, mutta muistutuksena että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

Eikun tämä juuri on keskustelun aiheesta! :blink: Kiitos, kun palautit säikeen taas raiteilleen.

 

Miksi kaikkien pitäisi pitää kaikista kätköistä? Miten eri kätköilijät voisivat pitää samanlaisista kätköistä, jos yhdenkään nimimerkin takana ei olla täysin samoilla linjoilla ? . Mulle em. tusinakätköt on ihan mukavaa kuntoilua, kun taas Juhan mielestä paikka pitää olla ehdottomasti näkemisen arvoinen tai esim. historiallisesti merkittävä.

 

Miksi kaikkien kätköjen pitäisi olla jotenkin erityisiä? PekkaR:n Ompahanvaankätkö on ihan jees, vaikka nimikin sen sanoo että mitään järisyttävää ei ole odotettavissa.

Juuri tätä olen ajanut tässä threadissa takaa. Jos epäilee kätkön olevan 'liian tavallinen', voi aina yrittää panna lisää haastetta etsimiselle: Odota seuraavaa kunnon syysmyrskyä ja lähde sitten keskelle korpea etsimään kivenaluskätköjä. Bonusta lokikirjan kuittaamisesta siten, että se pysyy kuivana. Tai ala etsiä kätköjä vain pimeän aikaan. Taskulamppukätköilyllä saa ihan omanlaistaan fiilistä niiden tavallistenkin kätköjen koluamiseen. Lisäksi tavallisissa peruskätköissä on sekin hyvä puoli, että ulkopaikkakuntalaisten on huomattavasti mukavampaa etsiä sellaisia rajallisella vierailuajallaan. Voipi olla turhauttavaa, jos neliosaisen multikätkön viimeistä edellisellä osalla kerrotaan, että seuraavaksi pitäisi mennä kotiin ottamaan loppukoordinaateista selvää hakuteoksista, eikä varsinaista kätköä ole millään mahdollista löytää ilman niitä. :huh:

Link to comment

Tusinakätkö-käsitettä emme halua käyttää, vaan puhumme mieluummin peruskätköistä. Olemassa olevia sekä uusia peruskätköjä tarvitaan! On erittäin tärkeää, että erikoisten kätköjen vastapainoksi/rinnalla on olemassa peruskätköjäkin. Kyllä meitä jaksaa sykähdyttää monen sadan kätkön jälkeen edelleen myös tällaisen peruskätkön löytäminen. Tuoreet ja jännät ideat ovat tietysti tervetulleita, mutta myös peruskätköille löytyy tilausta.

Link to comment
Tusinakätkö-käsitettä emme halua käyttää, vaan puhumme mieluummin peruskätköistä.

Samma håmma. Käytän itsekin nimikettä peruskätkö - toivottavasti tuo sana ei ala keräämään negatiivista painolastia. Itse en ole kokenut peruskätköjä mitenkään ongelmaksi. Nehän ovat kuin peruna lautasella - ei pelkkää pihviä jaksa kauaa syödä. Ainoa ongelmani on eräs tietyntyyppinen kätkentämenetelmä, josta en jaksa motivoitua, vaan saatan jättää kätkön etsimisen kesken todettuani, että tää ei oo mun mieleiseni. Tosin myönnettäköön, että olen joskus tehnyt itsekin samantyyppisen kätkön. Mutta olen huomannut, että monet pitävät tästäkin haasteellisuustyypistä, joten sopiihan niitäkin olla - ties vaikka vielä tekisinkin sellaisen ;)

Link to comment

Itse olen vakaa peruskätköjen kannattaja. Koska olen melko laiska nykyisin lähtemään aarrejahtiin, haen mieluiten traditional kätköjä ja multi-kätköt ja hienot mysteerit jäävät usein kotia lähinnä olevien kätköjen listoille kummittelemaan. Perus purkeissa on se etu, ettei välttämättä tarvitse lappua mukaan metsään vaan riittää että on GePSissä kaikki Suomen tavalliset geokätköt muistissa.

Link to comment

Käsitän tässä että tuolla 'tusinakötkällä' tarkoitetaan sitä metsään kivien väliin piilotettua vuotanutta pakastepurkkia jolla joku on viimeksi vieraillut neljä kuukautta sitten ja logannut ' EASY FOUND!! TNLN !!'

Eihän semmoinen tiätysti erityisesti kiihota, ainakaan ellei ympäristöstäkään pysty löytämään mitään mielenkiintoista. Kuitenkin väittäisin että jos joku tilastonikkari jaksaisi tilastot esiin kaivella, nuo tuommoiset tusinakätköt kaikesta huolimatta ovat ihan siellä kärkipäässä haettujen listoilla !! Ainakin omista piilotuksistani joudun päättelemään että jos kätkökuvaus osoittaa hakijan joutuvan vaivaamaan jälkojaan vähänkin enemmän, ovat hakijat melko vähissä !!! Tai sitten DNFiä ei logata !!

Eikös sitten tästä pitäisi päätellä että drive-in tusinakätköille on kysyntää ???

Link to comment

Itse kun olen lähtenyt kätköä tekemään,olen ajatellut että etsijät ,jotka lähtevät kätköjäni etsimään haluavat muutakin kuin valmiit koordinaatit ja parin minuutin etsinnän.Tämä ei ole siis solvausta ns "peruskätköjä" kohtaan vaan olen itse ajatellut näin.

 

Pitää ottaa joskus huomioon että toinen on nähnyt vaivaa kätköä tehdessä ja sopivan alueen löytämisessä ja on halunnut piilottaa kätkön yksinkertaiseen paikkaan jotta saa etsijän sellaiselle seudulle missä ei olisi koskaan ajatellut tulla käyvänsäkkään.

 

Ja jos toinen selvittää reittipisteet helposti ja löytää kätkön tuossa tuokiossa,ei se tarkoita sitä että kätkö olisi huonosti tehty.

Aina tarvitaan myös hyvää onnea ja oivallusta.

 

Tusinatavarasta puhuttakoon niin tusinatavara on katsojan silmissä ja mielessä.

Toisten mielestä esineet ovat hienoja ja ansaitsevat kätköpurkkiin oman paikkansa.

Toiset sanovat että turhaa roinaa koko purkki täynnä.

 

Joskus toiset ovat harmistuneet kun ei ole purkissä mitään vaihtotavaraa ja sitten kun on niin ei ole mitään "vaihtamisen arvoista".

 

Mielestäni jos ei tavara miellytä kätkön sisällössä,onko sitä sitten pakko vaihtaakkaan.

Pitää murinan sisällään ja toivoo että seuraavassa kätkössä olisi jotain mitä voisi vaihtaa .

 

Olen monta hienoa ja unohtumatonta paikkaa nähnyt vaikka kätkön etsimiseen ei olisi paljon aikaa mennyt.

Ne jää enemmän mieleen sellaiset kätköt.

 

Myös haastellisuudessa on oma kiehtovuutensa.

Toiset purnaavat että on joutunut odottamaan että alue rauhoittuu vilkkaudesta ja pääsee kätkölle käsiksi.

Itse taas pidän kätköpaikan haasteellisuudesta että jaksaa kärsivällisesti odottaa että pääsee kätköön käsiksi.

Se on palkitsevaa.

 

Onko kätköjenetsinnän tarkoitus ollakkaan helppoa?

Mielestäni ei.

 

Omiiin kätköihini olen logeissa saanut mieltä lämmittävää palautetta joko itse lokikirjaan tai nettiin .

Aina ei se merkitse että jos netissä kertoo pari lausetta josta saat tunteen että etsijä ei "arvostanut " kätköä,kannattaa joskus mennä lukemaan mitä löytäjä on kirjoittanut itse lokikirjaan.

 

Olen itse saanut todeta että löytäjä on tykännyt alueesta ja kätkön etsinnän haastellisuudesta.

Aina ei vain ehdi kirjoittamaan samalla kaikkiin loggauksiinsa samanlaista runosuonen iskemää mininovellia vaan on sattunut löytämään useampia kätköjä päivän aikana ja kirjoittaa sitten lyhyesti että "hyvä kätkö.seutu oli hienoa.en ottanut mitään enkä jättänyt mitään kätköpurkkiin".

 

Mutta makuja on monia,etsijöitä erilaisia ja kätköpaikkoja monia erilaisia ja tusinatavara on jokaisen omassa mielessä,mikään ei ole "tusinatavaraa" jos sikseen sanoo.

 

:P

Link to comment

Näin aloittelijan mielipiteenä sanoisin, että peruskätköistä on mukava aloittaa. Samoin kun matkalla 'jonnekin' päättää ohimennen käydä etsimässä kätkön, ei kovin vaikeille ole välttämättä aikaa. Itselle riittää toistaiseksi peruskätkötkin. Jos tuntuu siltä, voi tietenkin katsella vaikeampiakin esim. viikonlopun kätkönhakukierrokselle. Toki on hienoa, jos paikka on jotenkin erikoinen ja tästä on monesti kätkökuvauksessa mainittukin. Toisaalta se mikä toisesta on hieno maisema, on toisesta tavallinen ja mitäänsanomaton. Kaikkia ei luontokaan puhuttele samalla tavalla (vai emmekö kuuntele samalla tavalla) :laughing:

 

Mikä paikan päällä eniten riipoo, on se että mahdollisia kätköpaikkoja on alue täynnä ja GPS näyttää mitä sattuu. Jos joutuu koluamaan kaikki 109 kivenkoloa, ei se ole enää mielekästä.

Mikäli kätkön vaikeusastetta nostetaan sillä, että GPS ei siellä toimi, olisi fiksua mainita asiasta kätkökuvauksessa.

Toistaiseksi ole iloinnut jokaisesta löytämästäni kätköstä.

Link to comment

Me käydään kätköilemässä melko harvoin ihan varta vasten. Kun kätköreissu on yhdistetty toiseen tapahtumaan, on 'nice and easy drive-in kätkö' on mitä parhain. Ei huvita mennä kokoukseen tai kylään hikisenä, housut kurassa ja tukka sojossa :laughing:. Jos taas tiedossa on mukava suihku kätköilyn jälkeen niin ei haittaa vaikka tulisi rämmittyä sateessa pidemmänkin aikaa. Siten lähimaastoissa olevat vaikeatkin kätköt on 'pakko' hakea, mutta kauempana ne jää kyllä auttamatta hakematta.

 

Kirsi

Link to comment

Omakohtainen järistys tuli tänään kun sain vihdoinkin kuitattua Stargher II kätkön.

Seitsemisen kertaa kävin kurkkimassa kyseistä purkkia, joka aina osasi siirtyä kiven toiselle puolelle piiloon. Kyseessä oli hengen voitto materiasta kun vihdoin löysin kyseisen purkin. Hetken jouduin tuijottamaan kyseistä pakasterasiaa ennen kuin uskoin että nyt tärppäsi, monesti olen polkenut fillarilla kyseseltä kukkulalta kerraten kirosanoja (vanhoja jo tunnettuja ja uusia itsekeksimiäni) mielessäni, ei tällä kertaa.

Nyt siirryn joihinkin helpompiin purkkeihin joita onneksi niitäkin on.

Eli jokainen kätkö jonka kuka tahansa piilottaa minne tahansa edistää Meidän yhteistä harrastusta. Kätkötiedotteesta voi jokainen valita mieluisan vaikeustason ja kätkötyypin joka sopii juuri hänelle. Jokainen ei voi miellyttää jokaista. Suomen yli tuhannesta kätköstä pitäisi jokaisen löytää Itselleen mieluisia vaihtoehtoja.

 

Lisää kätköjä sanon Minä microja, isompia, multeja, mystereitä, vedenalaisia, maanpäällisiä, ja jos joku ei kätkökuvauksen mukaan miellytä... älä lähde hakemaan moista.

 

Kyllä maailmaan muovipurkkeja mahtuu. :laughing:

 

Tomi Virtanen

virtato

Link to comment
Eli jokainen kätkö jonka kuka tahansa piilottaa minne tahansa edistää Meidän yhteistä harrastusta. Kätkötiedotteesta voi jokainen valita mieluisan vaikeustason ja kätkötyypin joka sopii juuri hänelle. Jokainen ei voi miellyttää jokaista. Suomen yli tuhannesta kätköstä pitäisi jokaisen löytää Itselleen mieluisia vaihtoehtoja.

Samaa mieltä edellisen kanssa, nyt on maassamme niin paljon kätköjä että on varaa olla valikoiva. Aloitellessani kätköuraani Suomessa oli järisyttävät 70 kätköä joten valinnan varaa oli paljon vähemmän ja kätkötyyppien hajontakin oli suppeampi.

Edited by Erwast
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...