Jump to content

Fin: Mikä Vialla?


Krista&Geert

Recommended Posts

Kun vajaa vuosi sitten liityin geocaching.com:iin, minua viehätti erityisesti suomalaisen harrastajakunnan ystävällisyys. Nyt mietinkin mihin ystävällisyys on viime aikoina hävinnyt... monet harrastajat moittivat ja sättivät toistensa kätköjä milloin mistäkin syystä, jättävät pahaa mieltä aiheuttavia lokeja ja tappelevat jostain turhista tilastoista ym. Miksi? :blink:

 

Ei kai yleensäkään ole tarpeen sättiä jonkun kätköä julkisesti nettisivulla, kun sen voisi sivistyneesti hoitaa henkilökohtaisilla viesteillä? Ymmärrän, että joskus voi olla vihainen jostain kätköllä tapahtuneesta asiasta, mutta miksi mielipaha pitää purkaa lokissa? (tiedän, että olen itsekin syyllistynyt tähän erityisesti yhden harrastajan kätköjen kohdalla - olen kuitenkin jättänyt pahimmat mielenilmaukset henkilökohtaisiin sähköposteihin, jolloin muiden ei ole tarvinnut lukea niitä). Joku yksittäinen tapahtuma voi viedä kaikki vierailijat koko kätköltä... mielestäni turhaan. Jos kätkössä on tosiaan jotain pahasti vialla, siitäkin voisi kai ilmoittaa kohteliaasti? Ja jos joku kätkö ottaa todella päähän mistä tahansa syystä, kätkönhän voi kuitata vaikka pelkällä 'löytyi' tai 'TNLN'. Se kertoo yhtä paljon kuin tuhat turhautunutta sanaa... kuitenkaan ketään sen enempää loukkaamatta.

 

Iloista ja ystävällistä geosyksyä kaikille! :D

Link to comment
Kun vajaa vuosi sitten liityin geocaching.com:iin, minua viehätti erityisesti suomalaisen harrastajakunnan ystävällisyys. Nyt mietinkin mihin ystävällisyys on viime aikoina hävinnyt... monet harrastajat moittivat ja sättivät toistensa kätköjä milloin mistäkin syystä, jättävät pahaa mieltä aiheuttavia lokeja ja tappelevat jostain turhista tilastoista ym. Miksi? :D

 

Ei kai yleensäkään ole tarpeen sättiä jonkun kätköä julkisesti nettisivulla, kun sen voisi sivistyneesti hoitaa henkilökohtaisilla viesteillä? Ymmärrän, että joskus voi olla vihainen jostain kätköllä tapahtuneesta asiasta, mutta miksi mielipaha pitää purkaa lokissa? (tiedän, että olen itsekin syyllistynyt tähän erityisesti yhden harrastajan kätköjen kohdalla - olen kuitenkin jättänyt pahimmat mielenilmaukset henkilökohtaisiin sähköposteihin, jolloin muiden ei ole tarvinnut lukea niitä). Joku yksittäinen tapahtuma voi viedä kaikki vierailijat koko kätköltä... mielestäni turhaan. Jos kätkössä on tosiaan jotain pahasti vialla, siitäkin voisi kai ilmoittaa kohteliaasti? Ja jos joku kätkö ottaa todella päähän mistä tahansa syystä, kätkönhän voi kuitata vaikka pelkällä 'löytyi' tai 'TNLN'. Se kertoo yhtä paljon kuin tuhat turhautunutta sanaa... kuitenkaan ketään sen enempää loukkaamatta.

 

Iloista ja ystävällistä geosyksyä kaikille! :blink:

Se on tämä Suomalainen luonteenpiirre. Kun voi keskustella nimimerkin takana voi laukoa mitä tahansa sylki suuhun tuo.

 

Tässä lisäksi unohtuu se että kyseessähän on harrastus josta kukaan ei saa palkkaa.

 

Itse kiukuttelin alkuvuodesta Tahu Nuvan käytöstä foorumissa, mielestäni olin aiheesta vihainen koska olin tottunut nettietiketin noudattamiseen ja aktiiviseen keskusteluun moderoidussa foorumissa omalla nimellä. Mutta sekin on menneen talven lumia. Itsellä puolen vuoden sisällä yli 1000 viestiä aulabaarissa, yli 900 vastausta.

 

Mitä tulee tilastoihin niin en ole seurannut niihin liittyvää keskustelua, ei muuta kuin autolla etsimään uusia kätköjä jos oma indeksi näyttää pieneltä :D

Link to comment
Kun vajaa vuosi sitten liityin geocaching.com:iin, minua viehätti erityisesti suomalaisen harrastajakunnan ystävällisyys. Nyt mietinkin mihin ystävällisyys on viime aikoina hävinnyt... monet harrastajat moittivat ja sättivät toistensa kätköjä milloin mistäkin syystä, jättävät pahaa mieltä aiheuttavia lokeja ja tappelevat jostain turhista tilastoista ym. Miksi? :D

Mielenkiintoista, että otat asian esiin, sillä olen huomannut itsekin saman ilmiön. Oleellista on mielestäni ilmapiirin muutos. :blink:

 

Ollaan ilmeisesti kasvettu murrosikään. :D

 

Jaa, heh, kalmanille suomalaisesta luonteenpiirteestä. :D Sitä en toki allekirjoita, mutta kylläkin sen, että nimimerkit ovat mainitsemallasi tavalla usein ongelmallisia.

 

Mutta kysymys kuului, että miksi? Tässä on yksi näkökulma asiaan. Aika syvällinen kysymys kuitenkin.

Link to comment

Kiitos tuosta BBC:n artikkelista, taidanpa alustaa siitä toisenlaisessa foorumissa, tullaan käymään taas vilkasta keskustelua :blink:

 

Itse sain aika paljon palautetta Mukkulassa sijaitsevasta kätköstä, lisäksi tuli sähköpostitse erittäin agressiivisia viestejä eräältä turhautuneelta kätköä etsineeltä henkilöltä. Minua ei haittaa jos joku purkaa pahaa oloaan lokeihin. Jos kirjoitus on aiheellinen niin esim. muutan kätkön sijaintia kuten tapahtui Mukkulan tapauksessa. Jos joku innostuu urakalla sättimään kätköäni niin minä arkistoin kätkön, ei siinä sen kummempaa tarvita.

 

Olen samaa mieltä gemmaticin kanssa että parannusehdotukset olisi parasta tehdä privana.

 

Maailmassa on virhe!

Link to comment

Koska olen suhteellisen vähän aikaa vasta seuraillut tämän foorumin kirjoittelua niin en osaa sanoa onko muutosta tapahtunut. Mutta jos näin on niin sanoisin muualta tulleen kokemuksen perusteella, että syynä on ironian käyttö viesteissä. Toisinsanoen kaikki eivät osaa sellaisia viestejä kirjoittaa ja toisekseen vaikka osaisivatkin niin kaikki eivät osaa sellaisia lukea. Ja soppa on sitä myöten valmis! Ja tietenkin sekaan mahtuu niitä jotka varta vasten yrittävät provosoida porukkaa.

 

Senpä tähden ehdotankin, että please yrittäkää välttää sen käyttöä. Kirjallinen viestintä ironiaa käyttäen on aika pirun hankalaa ja aiheuttaa todellakin usein väärinymmärryksiä.

 

Toinen seikka on tietenkin se, että jos keittää niin laskekaa kymmeneen ja yrittäkään välttää provosoitumista. Tiedän helpommin sanottu kuin tehty mutta kannattaa pitkässä juoksussa.

 

***M@TeamMH

Edited by TeamMH
Link to comment

En usko ilmiön liittyvän ainoastaan foorumeihin, vaan pidän sättimistä ja negatiivisen palautteen antamista enemmän yhteiskunnallisena ongelmana. Kun asiat ovat hyvin, se otetaan itsestään selvyytenä, että näinhän asian kuuluukin olla, mutta annas olla kun jokin ei mene oman mielen mukaan -

 

"Kylläpäs oli idioottimainen kätkö!"

 

Useilla meistä on tapana antaa palautetta ainoastaan silloin kun jokin asia täytyy korjata ja negatiivinen palaute jää myös helpommin mieleen. Katsokaapa huviksenne omia kätköjä, jotka ovat saaneet kritiikkiä joiltakin käyttäjiltä. Taitaa jokaisesta löytyä myös jotain hyvää?

 

Vihan tai pettymyksen ilmaisu kätköstä ei ole hyökkäys sen kätkijää kohtaan vaan etsijän omia tuntemuksia kätköilykokemuksesta. Annetaan jokaiselle mahdollisuus omaan mielipiteeseen (ja ollaan välittämättä niistä pätkääkään B) )

Link to comment

Oho aika kovaa tekstiä, jätän tämän puolustuspuheen lyhyeen koska tämä ei selvästikään ole minun paikkani keskustella avoimesti.

 

Se että kerroin kirjoittaneeni n viestiä, halusin osoittaa että pystyn keskustelemaan hyvin tiukasti moderoidussa ympäristössä ilman ongelmia.

 

Aikaisemmin viittasin jo netikettiin ja sopisi että moni muukin tutustuisi siihen.

http://www.nixu.fi/~kiravuo/etiketti/

Se mistä en pitänyt Tahu Nuvan anonyymisyydessä oli että tässä keskustelufoorumissa syntyi keskusteluja joissa Tahu Nuva ja Captain Morgan keskustelivat keskenään, pidin sitä foorumin jäsenten pahan aliarvioimisena.

 

Ja nimittely, olen sopinut asian Ketun kanssa kahden kesken joten aiheesta syntynyt keskustelu ei jatku ainakaan meidän kummaankaan puolelta enää.

Aasiksi en ole ketään suoraan haukkunut ja kätkön morkkaamista julkisuudessa sanoin pelkurimaiseksi. Joten suoraa nimittelyä on vaikea löytää.

Link to comment
jätän tämän puolustuspuheen lyhyeen koska tämä ei selvästikään ole minun paikkani keskustella avoimesti.

 

Aasiksi en ole ketään suoraan haukkunut ja kätkön morkkaamista julkisuudessa sanoin pelkurimaiseksi. Joten suoraa nimittelyä on vaikea löytää.

Kyllä täällä voivat kaikki avoimesti keskustella.... mutta monista asioista on parempi puhua privaatisti, varsinkin silloin kun voi epäillä asioiden loukkaavan jotakuta.

 

Ja anteeksi, et todellakaan suoraan nimittänyt ketään pelkuriksi tai aasiksi (valitsin sanani edellä hieman huonosti) , mutta sanamuotosi alkuperäisissä yhteyksissä antoi kyllä ymmärtää noiden aasi- ja pelkuri-sanojen kohdistuvan joihinkin geokätköilijöihin. Tai sitten ymmärsin väärin, mutta en kyllä ollut ainoa.

Link to comment

Olemne gemmaticin kanssa asiasta täysin samaa mieltä. Tämän kesän aikana tuntuu harmonia ja ystävällisyys osittain hävinneen suomalaisista kätköilypiireistä. Nyt piikkejä ja ilkeyttäkin tuntuu välillä nousevan kuin sieniä sateella. Asiallinen kritiikki on tietysti tarvittaessa tervetullutta.

 

Mitä tulee nimimerkin takana puhumiseen.. Jo useat kymmenet kätköilijät ovat tavanneet toisensa kasvokkain joko kätköillä tai tapaamisissa tms., tietävät toistensa oikeat nimet jne., joten ei tämä enää ainakaan kaikkien osalta ole anonyymia hommaa.

Link to comment

Nettiin kirjoittaminen on hirvittävän vaikeata, siinä ehkä yksi syy mikä saa aikaan fiiliksen ilmapiirin huononemisesta. Jos keskustelisimme kahvilan pöydän ääressa, niin moni väärin sanottu asia tulisi korjattua samantien, eikä jäisi kummittelemaan ikuisiksi ajoiksi kuten näillä webbisaiteilla.

 

Eikä kaikki ole aina ilkeyttä vaikka se siltä näyttäisikin. Esim. minä ja Divine piikittelemme toisiamme milloin mistäkin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä ilkeyden kanssa, se on vain meidän kieroa huumorintajuamme. :huh:

Link to comment
Olemne gemmaticin kanssa asiasta täysin samaa mieltä. Tämän kesän aikana tuntuu harmonia ja ystävällisyys osittain hävinneen suomalaisista kätköilypiireistä. Nyt piikkejä ja ilkeyttäkin tuntuu välillä nousevan kuin sieniä sateella. Asiallinen kritiikki on tietysti tarvittaessa tervetullutta.

 

Mitä tulee nimimerkin takana puhumiseen.. Jo useat kymmenet kätköilijät ovat tavanneet toisensa kasvokkain joko kätköillä tai tapaamisissa tms., tietävät toistensa oikeat nimet jne., joten ei tämä enää ainakaan kaikkien osalta ole anonyymia hommaa.

Ei ole niin, kerrottakoon että meikä oli mukana "ensimmäisessä" tapaamisessa olikos se Lammassaaressa syksyllä 2002. Ketun kanssa olimme haastateltavina Etelä-Suomen Sanomiin heinäkuussa 2003.

Link to comment

En tiedä liittyykö tämä nyt tähän aiheeseen mitenkään vai onko enemmänkin pelkkää jeesustelua, mutta monesti tuntuu olevan niin että kun hommassa (oli se homma nyt sitten mikä tahansa) on vielä pioneerihenkeä ja paljon uutta opittavaa - niin keskustelu on monesti rakentavaa ja meininki mukavaa. Sitten kun puheenaiheet vaihtuvat siitä, onko kyseessä muna vai kana, siihen kuinka muna tulisi keittää jotta sen kulinaristinen anti olisi mahdollisimman täydellinen munankuoren irtoamisherkkyys samanaikaisesti optimoiden, syntyy monesti aivan järisyttäviä konflikteja aivan järisyttävän pienistä asioista - kai siksi että kyse on loppujen lopuksi mielipideasioista.

 

...niin että joskus pitää ihan oikeasti tehdä itse kunkin töitä päässään, että jaksaa antaa hippihenkeen kaikkien kukkien kukkia vaan eikä tartu pikkujuttuihin - erityisesti keskustelufoorumeilla on pirun helppo alkaa kirjoittamaan pitkää lässytystä aiheesta kuin aiheesta (otetaan nyt esimerkiksi vaikka tämä minun kirjoitukseni) :D

 

... ja tätä ei nyt voi päättää mitenkään muuten kuin sanomalla: Peace! ;)

 

- Dad @ TeamEimi

Edited by TeamEimi
Link to comment

Minä kritisoin julkisesti joitain asioita joissain kätköissä siksi, että niissä olisi opittavaa. Esimerkiksi sanon julkisesti, että jos kätkö on vaarallisessa paikassa, niin se tulisi ilmoittaa kätkön sivulla, jottei joku lähde turhaan paikan päälle kenties pitkänkin matkan takaa huomaamaan, ettei halua riskeerata terveyttään. Ja kun se on julkisesti sanottu jostain tietystä kätköstä, niin ehkä tulevaisuudessa joissain kätkökuvauksissa on otettu tämä huomioon jo alusta lähtien eikä asiasta tarvitse enää mainita.

 

Eli rakentava kritiikki pyrkii asioiden parantamiseen yleisesti. Pelkkä "tyhmä" tai "huono" ei vielä kerro missä kohtaa on vika ja miten sitä voisi kehittää paremmaksi ja sellainen haukkuminen voitaisiin jättää suosiolla pois.

 

-Laura-

Link to comment
-- -- jos kätkö on vaarallisessa paikassa, niin se tulisi ilmoittaa kätkön sivulla, jottei joku lähde turhaan paikan päälle kenties pitkänkin matkan takaa huomaamaan, ettei halua riskeerata terveyttään.

Ehdottomasti samaa mieltä!

 

Ja kun se on julkisesti sanottu jostain tietystä kätköstä, niin ehkä tulevaisuudessa joissain kätkökuvauksissa on otettu tämä huomioon jo alusta lähtien eikä asiasta tarvitse enää mainita.

 

Jos tarvetta tällaisiin varoituksiin ilmenee, olisi toivottavaa, että kätkön tekijä sisällyttäisi varoituksen myös kätkön kuvaukseen. Harva etsijä lukee ainakaan kovin monta vanhaa lokimerkintää, joten lokissa sanottu varoitus ei tehoa kovin kauan.

Link to comment

Vaikka nyt mennään taas tästä ilmapiiriaiheesta venyen ja paukkuen ohi, niin en malta olla yhtymättä parin edellisen kirjoittajan näkemykseen. Yksi silloin tällöin nähty 'virhe' on laittaa varoitukset kryptattuna lisävihjeisiin. Niitähän voi sitten sairaalan vetositeissä ollessaan - jos sinne asti selviää - ajankulukseen purkaa. :rolleyes:

Link to comment

Eli rakentava kritiikki pyrkii asioiden parantamiseen yleisesti. Pelkkä "tyhmä" tai "huono" ei vielä kerro missä kohtaa on vika ja miten sitä voisi kehittää paremmaksi ja sellainen haukkuminen voitaisiin jättää suosiolla pois.

 

-Laura-

Tosiaan, kyllä kritiikkiä tulee kestää ja myös esittää, mutta jokaisen esittäjän tulisi aina myös perustella mistä tuo 'tyhmä tai tylsä' hänen mielestään johtuu. Kaikki kritiikkihän lienee tarkoitettu asioiden parempaan suuntaan saattamisen edistämiseen, uskoisin.

 

Itse olen tuolla työympyröissä joutunut kestämään erittäinkin kovaa palautetta ja siitä sitten tiätysti oppinut semmoista myös antamaan. Seurauksena olen joutunut kantapään kautta oppimaan että palautetta pitää pystyä perustelemaan ja aina myös esittämään ne parantamisen ehdotukset. Tulleekohan siitä vasta silloin 'rakentavaa palautetta' ??

Link to comment

Viimeksi esitin kritiikkiä kätköä kohtaan joka sijaitsi liikenneympyrässä. Oli vielä vilkkaasti liikennöity ja kävely/pyöräily kielletty ilmeisesti kolmesta suunnasta. Se mikä tässä on vaarallista on että autollahan tuota ei lähesty millään, kävellen kielletty ja jos ajattelisi lähestymistä pimeän tullen voisi riskiä jäädä auton alle olla suuri. Jos vaikka joku ajaa ilman valoja tms.

 

No kätkön omistaja arkistoi lopulta kätkön.

 

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...a7-53bf5a1e9a80

 

Vastaavanlainen kätkö sijaitsee pääkaupunkiseudulla:

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC8DC3

Logien mukaan autot ajavat 80 km/h...

Link to comment
Viimeksi esitin kritiikkiä kätköä kohtaan joka sijaitsi liikenneympyrässä.

Ottamatta sen enempää kantaa kyseisen kätkön tai kätkötyypin vaarallisuuteen, vaan tähän ilmapiirikysymykseen, niin em. kritiikkihän oli vallan asiallista:

 

I think this place is dangerous and it is even illegal to walk here. Please archive this.

Kaksi käytettyä adjektiivia olivat kritiikin kannalta oleellisia, eivätkä ne kohdistu mitenkään keihinkään henkilöihin. Vaikka valittu tyyli oli lakoninen, se ei millään muotoa kuulosta epäystävälliseltä. (Tosin kätkön piilottajan mielestä kätköä kyllä pystyi kritiikin vastaisesti lähestymään laillisestikin, mutta päätti kuitenkin arkistoida sen.)

 

Jos kritiikki yleisesti ottaen olisi tällaista, eikä tunteisiin perustuvaa ja pikaistuksissaan kirjoitettua, ei tätäkään threadia välttämättä olisi olemassa.

Link to comment
Viimeksi esitin kritiikkiä kätköä kohtaan joka sijaitsi liikenneympyrässä.

Ottamatta sen enempää kantaa kyseisen kätkön tai kätkötyypin vaarallisuuteen, vaan tähän ilmapiirikysymykseen, niin em. kritiikkihän oli vallan asiallista:

 

I think this place is dangerous and it is even illegal to walk here. Please archive this.

Kaksi käytettyä adjektiivia olivat kritiikin kannalta oleellisia, eivätkä ne kohdistu mitenkään keihinkään henkilöihin. Vaikka valittu tyyli oli lakoninen, se ei millään muotoa kuulosta epäystävälliseltä. (Tosin kätkön piilottajan mielestä kätköä kyllä pystyi kritiikin vastaisesti lähestymään laillisestikin, mutta päätti kuitenkin arkistoida sen.)

 

Jos kritiikki yleisesti ottaen olisi tällaista, eikä tunteisiin perustuvaa ja pikaistuksissaan kirjoitettua, ei tätäkään threadia välttämättä olisi olemassa.

Niin kätköä pystyi laillisesti lähestymään lännestä, en tiennyt tätä ja tämän selvittäminen olisi vaatinut melkoisen patikoimisen. Jos kätkön omistaja olisi ollut eri mieltä kätkön vaarallisuudesta olisin mahdollisesti poistanut viestini.

 

Tämä on ainoa kerta jolloin minä olen ehdottanut kätkön arkistointia, enkä tehnyt sitä käyttäen valikossa olevaa Needs to be archived-toimintoa vaan note:n avulla.

 

Mielessä kävi miten esim. 10 v nassikka lähtisi etsimään tätä aarretta, tuntematta liikennesääntöjä voisi käydä huonosti.

 

Liikenneympyrä voi olla todella vaarallinen jos liikkuu väärään suuntaan :rolleyes:

Link to comment
Jos kritiikki yleisesti ottaen olisi tällaista, eikä tunteisiin perustuvaa ja pikaistuksissaan kirjoitettua, ei tätäkään threadia välttämättä olisi olemassa.

 

Niinpä. Asiallisesti kirjoitetussa kritiikissä ei tietenkään ole mitään vikaa ja sitä saa toki (ja pitääkin!) antaa tarvittaessa. Alkuperäinen 'punainen lanka' tässä aloittamassani säikeessä oli turha epäystävällisyys toisia kätköilijöitä sekä kätköjä kohtaan.

 

Ei jokaista henkilöä ole varustettu sellaisella mielikuvituksella ja taidolla, että kaikki pystyisivät rakentamaan hienoja ja erikoisia kätköjä (itselläni esim. matemaattinen osaaminen on lähes nolla, jonka takia lähes kaikki syvällistä matemaattista taitoa vaativat kätköt jäävät minulta etsimättä ja löytämättä - eikä se minua suuremmin haittaa). Siksi siis olisi mukavaa, jos myös tavallisen peruskätkön suunnittelijalle riittäisi joskus muutama positiivinen sana tavallisen 'this was easy' sijaan (ei sillä, että 'this was easy'-kommentissa olisi sinällään mitään vikaa). Jos tavallistakin tavallisempi kätkö ei sykähdyttänyt millään tavalla, voisihan sitä vaikka kehua kaunista ilmaa tai ympäristön värikkäitä kukkasia... ihan mitä vaan positiivista :blink: Esimerkiksi jollekin 'uransa' ensimmäisen kätkön tekijälle positiivinen palaute saattaa olla tosi tärkeää (jollei kyseessä nyt sitten ole jotenkin vaarallinen tms. kätkö, joka vaatii asiallista kritiikkiä). Voihan olla, että kätkön tekijä itse ajatteli kätkönsä olevan tosi hieno - vaikkei se sitä kokeneen kätköilijän mielestä ehkä olisikaan.

 

Joka tapauksessa, minkä tahansa harrastuksenhan pitäisi tuottaa harrastajilleen lähinnä iloa ja hyvää mieltä. Eikö vaan? :rolleyes:

Link to comment
Siksi siis olisi mukavaa, jos myös tavallisen peruskätkön suunnittelijalle riittäisi joskus muutama positiivinen sana tavallisen 'this was easy' sijaan

Auts! Olen minäkin monta kertaa tainnut kirjoittaa kätkösta, että oli helppo löytää. Monesti se on kyllä ollut helpotuksen huokaus. Helpot kätköt voivat olla ihan mukavia. Samoin kuin peruskätkötkin. Ja hauskaa on etsiä vaikka mitä kamalia multikätköjä, vaikka kärsivällisyys meinaisi loppua. Tätä keskustelua seuratessa alkaa tulla oikein ramppikuume: mitähän seuraavan kerran uskaltaa kirjoittaa loggaukseen. En ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi, että tämä on niin herkkä asia. Itseäni suorastaan nolotti, kun löytäjät kehuivat meidän toistaiseksi ainutta kätköämme. Mukavaltahan se tuntui. Yritän vastaisuudessa muistaa eläytyä kätkijöiden tunteisiin paremmin . :rolleyes:

 

Anneli

 

p.s. kertokaapa, mitkä ovat olleet hauskimmat, yllättävimmät, mieleenjäävimmät loggaukset teidän kätköillänne

Link to comment
p.s. kertokaapa, mitkä ovat olleet hauskimmat, yllättävimmät, mieleenjäävimmät loggaukset teidän kätköillänne

 

On aika vaikeaa valita yksittäisiä loggauksia useiden kymmenien joukosta, mutta kommellukset ym. vastaavat jäävät yleensä parhaiten mieleen:

 

Minusta oli esimerkiksi mukava lukea verrattaen kokeneiden kätköilijöiden kuten Mikon(+zzz) ja Captain Morganin kommelluksista kätkölläni Goldeneye Split. Erityisesti, koska kätkö sattui olemaan Mikon 200:s ja Morganin 300:s kätkö. Oli kiva, että kummatkin rehellisesti kertoivat eksyneensä ensin väärälle puolelle jokea ja sitten joutuneensa kulkemaan edes takaisin, kunnes löysivät oikealle puolelle. Toisaalta oli myös hyvä, ettei merkkipaalukätkön löytäminen ollut liian helppoa :huh:

Tottakai kaikki muutkin saman kätköni loggaukset ovat olleet yhtä arvokkaita, nämä kaksi vain jäivät mieleeni juuri noiden merkkipaalujen takia :o

Link to comment
Se mistä en pitänyt Tahu Nuvan anonyymisyydessä oli että tässä keskustelufoorumissa syntyi keskusteluja joissa Tahu Nuva ja Captain Morgan keskustelivat keskenään, pidin sitä foorumin jäsenten pahan aliarvioimisena.

Tästä vielä kerran sen verran toistoa, että ilman tuota keskustelua olisi anonyymiyteni paljastunut monta kuukautta aiemmin. Muutama suomalainen kätköilijä koitti ällistyttävän aktiivisesti selvittää kuka Tahu Nuva oli (häiriten samalla ikävästi hyväksyjän työrauhaa) joten minun oli pakko kaikin keinoin kääntää epäilyt itsestäni muuhun suuntaan.

Link to comment
Siksi siis olisi mukavaa, jos myös tavallisen peruskätkön suunnittelijalle riittäisi joskus muutama positiivinen sana tavallisen 'this was easy' sijaan

Auts! Olen minäkin monta kertaa tainnut kirjoittaa kätkösta, että oli helppo löytää.

Eipä tuo 'this was easy' nyt niin kovin tyly sellaisenaan ole. Jos kuittaus ei sisällä muuta kuin tuon, niin ehkä siitä voi päätellä, ettei kätkö mitenkään kovasti järisyttänyt löytäjäänsä, mutta aivan hyvin se voi kertoa siitä, että löytäjällä oli kuitatessaan kiire. Tai ei muuten vain ollut inspiraatiota kirjoittaa mitään pidempää. Täsmälleen saman sanoman kertoisi 'tämä oli lapsellisen helppo', mutta mielestäni tuossa on jo lievää kätkijän halveksuntaa mukana - ehkä tahatonta, mutta tarpeetonta.

 

p.s. kertokaapa, mitkä ovat olleet hauskimmat, yllättävimmät, mieleenjäävimmät loggaukset teidän kätköillänne

Itselle jäi mieleen loggaus, jossa sanottiin mm. why in such a boring place Mr. Divine? Kätköä kyllä myös kehuttiin, mutta tässä iski taas tämä tusinakätkösyndrooma; kätkössä oli tärkeintä ne vaihtotavarat, ja koska yritin myös saada kätkön nimen mätsäämään edes jollain tavalla paikkaan, johon se oli piilotettu, jouduin tekemään kompromisseja, jotta kätköstä tulisi tarpeeksi helppopääsyinen ja helposti löydettävä. Ehta tusinakätköhän siitä tuli, joskin paikkaakin ovat jotkut löytäjät kehuneet. :huh: Tämän kuittauksen perusteella tajusin, että varmaan aika moni muukin kätköni on monen muun mielestä tylsässä paikassa.

 

Yksi parhaiten mieltä lämmittäneistä kuittauksista on tämä. Voin hyvin kuvitella, että monen muun mielestä paikka on tylsä tai kätkö on tusinakätkö (arvatkaa, onko se piilotettu kiven alle metsään :huh:), mutta kun niitä makuja on niin erilaisia. Kuitenkin oli kätkijänä mukava kuulla, että jollakulla oli tosiaan ollut kivaa minun kätköäni etsiessä.

Link to comment
Siksi siis olisi mukavaa, jos myös tavallisen peruskätkön suunnittelijalle riittäisi joskus muutama positiivinen sana tavallisen 'this was easy' sijaan (ei sillä, että 'this was easy'-kommentissa olisi sinällään mitään vikaa).

Joskus on vain todella vaikea keksiä mitään ainutkertaista sanottavaa kätköstä, vaikka sen löytäminen olisikin ollut ihan mukava kokemus.

 

Kuten itsekin epäsuorasti totesit, 'this was easy' ei ole negatiivinen merkintä. Joskus on hyödyllistä lukea muutama edellinen lokimerkintä ja katsoa, mainitseeko kukaan, että löytäminen oli helppoa tai vaikeaa.

Link to comment

Itse olen saanut kätköihini niin monia mukavia mieltä lämmittäviä loggauksia, että on hyvin vaikeata poimia niistä jotain - tässä kumminkin yksi hyvä esimerkki.

 

Mitään ikäviä kommentteja en yhtäkkiä edes muista saaneeni, mutta sellaisia pelkkiä "TNLN" - kommentteja on kyllä tullut - ne eivät juuri mieltä lämmitä; oikeastaan tulee sellainen kuva ettei kätköilijä edes pitänyt kätköstä.

 

Edit: Linkki korjattu...

Edited by Captain Morgan
Link to comment
Itse olen saanut kätköihini niin monia mukavia mieltä lämmittäviä loggauksia, että on hyvin vaikeata poimia niistä jotain - tässä kumminkin yksi hyvä esimerkki.

Ja tässä edellinen linkki toimivana. :huh:

 

sellaisia pelkkiä "TNLN" - kommentteja on kyllä tullut - ne eivät juuri mieltä lämmitä; oikeastaan tulee sellainen kuva ettei kätköilijä edes pitänyt kätköstä.

Se on yksi mahdollisuus. Muita mahdollisuuksia on esim, että löytäjä ei ehtinyt kirjoittaa (esim. maksullisessa internetterminaalissa ollessaan) pidempää kuittausta. Tai löytäjä ei muista kätköpaikalta juuri mitään esim. koska löysi monta muutakin kätköä samana päivänä tai löydöstä on ehtinyt kulua aikaa. Tai kaikkien näiden yhdistelmä. Tai jotain muuta. Ei kannata tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä jostain, josta ei ole enempää tietoa. Tietty, jos yksittäinen kätkö saa järjestään vain lyhyitä TNLN-tyyppisiä kommentteja, voi ehkä päätellä, että se ei hirveästi kätköilijöitä puhuttele.

 

Edit: predikaatti lisätty.

Edited by Divine
Link to comment

Myös minä olen itsekin syyllistynyt "Tämä oli helppo" kuittauksiin, mutta ne eivät todellakaan ole olleet negatiivisia ilmauksia. Aina ei jaksa kirjoittaa pidempiä sepustuksia, varsinkaan jos on ravannut 10 kilometriä metsässä. Loggaus on se helpotuksen huokaisu, jonka jälkeen painutaan saunaan. I think I've made a negative log once although it's a complaint against me more than the cache.

 

A log that made me feel warm and fuzzy inside was this.

 

Hmm, kumma että kieli vaihtui kesken kirjoittamisen...

Edited by Stargher
Link to comment

Moskiitto-lokeja meiltäkin on tullut, mutta lähinnä ne kertovat siitä tunnelmasta paikan päällä :huh: Niillä ei ole mitään tekemistä kätkön kiinnostavuuden / tylsyyden kanssa.

 

Täytyy myöntää että on tullut logattua monta löytöä lyhyesti (kun runosuoni on pahasti tyrehtyneenä) vaikka itse kätkö ihan kiva olisi ollutkin. Oikeastaan vain yksi Ruotsissa ollut kätkö on jäänyt mieleen "tarpeettomana" kätkönä: se kun oli maaseudulla, ilman historiaa, ilman näköalaa, pienen tien varrella keskellä metsää eikä edes mitenkään erityisesti piilossa.

 

Omista kätköistä täytyy myöntää että positiivinen palaute on lämmittänyt kummasti: ei ihan turhaan ole viettänyt niitä tunteja kiertäen Hankoa koloja etsimässä :huh:

Link to comment

TNLN / EOEJ ei arvostele kätköä mitenkään, se vain kertoo ettei löytäjä ottanut tai jättänyt mitään vaihtotavaraa. Lakoninen kuittaus, jossa on pelkästään lyhenne, voi ehkä kertoa että kätkö ei erityisemmin järisyttänyt. Mutta sekin on vain arvaus, joka ei välttämättä pidä paikkaansa.

 

"Löytyi helposti" ei myöskään tarkoita, että kyseessä on tusinakätkö. Vaikea kätkö voi joskus löytyä helposti kun satelliitit ovat suosiolliset ja muutenkin on onni mukana. Joskus taas helppoa jemmaa saa etsiä ihan tosissaan ehkä useampaan kertaan. Sitä paitsi, yhden tähden kätkön kuittauksissa "löytyi helposti" tarkoittaa, että vaikeusaste on kohdallaan.

 

Tuntuu, että kuittauksista luetaan rivien välistä sellaista mitä siellä ei ole. Yhdellä kätkölläni pari löytäjää kirjoitti jotain että "clever hide". Seuraavat kävijät sitten etsivät kätköä vaikeista, melkein mahdottomista paikoista. Joskus kyllä kuittauksissa on vihjeitä kätkön löytämiseen.

 

Kätköjen kuittaukset ovat palautekanava etsijöiltä piilottajalle. Kehutaan kun on aihetta, ehdotetaan parannuksia, tiedotetaan kätkön kunnosta ja moititaan myös jos on aihetta. Moitteita ei kuitenkaan välttämättä tarvitse laittaa kuittaukseen vaan ne voi viestittää suoraan piilottajalle.

Link to comment
"Löytyi helposti" ei myöskään tarkoita, että kyseessä on tusinakätkö. Vaikea kätkö voi joskus löytyä helposti kun satelliitit ovat suosiolliset ja muutenkin on onni mukana. Joskus taas helppoa jemmaa saa etsiä ihan tosissaan ehkä useampaan kertaan. Sitä paitsi, yhden tähden kätkön kuittauksissa "löytyi helposti" tarkoittaa, että vaikeusaste on kohdallaan.

Ja lisäksi ihmisillä on erilaisia runosuonia. Kun kirjauksia seuraa, huomaa erilaisia tyylejä ja saman henkilön tekemät kirjaukset ovat yleensä hyvin samanlaisia. Itse kirjoitan mielelläni muutaman lauseen, mutta joskus sitä on päivän päätteeksi niin tööt, ettei enää jaksa.

Link to comment
"Löytyi helposti" ei myöskään tarkoita, että kyseessä on tusinakätkö. Vaikea kätkö voi joskus löytyä helposti kun satelliitit ovat suosiolliset ja muutenkin on onni mukana. Joskus taas helppoa jemmaa saa etsiä ihan tosissaan ehkä useampaan kertaan. Sitä paitsi, yhden tähden kätkön kuittauksissa "löytyi helposti" tarkoittaa, että vaikeusaste on kohdallaan.

Selailin joitakin vanhoja kuittauksiani, ja huomasin käyttäväni aika paljon found quite quickly (tms.) -tyyppisiä lauseita. Tämäkään ei todellakaan ole arvostelua kätköä kohtaan, vaan monen muun edeltävän kommentin tavoin vain (helpottunut) toteamus etsinnän sujumisesta kätköpaikalla.

 

Hassua on joskus aikamääreitä käyttäessään huomata, että seuraavatkin löytäjät kertovat löytämiseen kuluneen ajan - varsinkin, jos se on vähemmän kuin minun aikani. Kerran ilmoitin löytäneeni kätkön kahdessa minuutissa. Seuraava löytäjä raportoi aikaa kuluneen vain yhden minuutin. En minä sitä kahta minuuttia kellosta katsonut; saattoi minultakin siihen vain minuutti mennä. Tai kolme. :blink:

Link to comment

Kyllä minäkin "found easily" lokeissani enemmänkin kehun omaa kyvykkyyttäni (lue tuuria) kuin moitin piiloa liian helpoksi, t.s. kätkö on löytynyt kohtuuajassa ilman että ehtii turhautua likaisten kolojen tonkimiseen.

Paljon itikoita -kommentti omilta kätköiltäni taas herättää puhdasta vahingoniloa :) (Olenpas mukava ihminen, hähhää :blink: )

Link to comment

Aivan, kyllä on tietyt kätköilijät vajonneet alas... Ei mitään käytöstapoja.

Olin eilen kätköilemässä -kätkö oli geologisen kohteen lähellä. Kyseessä oli nimittäin komea suppa ja erittäin jyrkkäseinäinen sellainen. Tietysti kätkön omistaja oli laittanut kätkön aivan veden äärelle ja suppien seinämät kun tapaavat olla juuri ja juuri paikoillaan pysyvää moreenia, olin minä se kamelin selän katkaiseva massa ja penkka tietysti alkoi vyöryä ja minä sen mukana veteen asti. Kylmään syksyiseen veteen...! Siellä sitten räpiköin ja yritin takaisin sorapenkalle, joka koko ajan vain antoi periksi enkä päässyt millään ylös. Ja Captain Morgan vain seisoi supan yläreunalla ja nauraa hekotteli repolaisen ahdingolle hyisessä vedessä. Että ei sitten mitään yhteistyötä ja avunantoa! :lol:

Niin juu... tämä siis tapahtui höyhensaarilla. Harrastus taas tuppaa uniin innokkaalle kätköilijälle... :o Oikeasti Morgan varmaan tulisi apuun?

Link to comment

Tämän voi sitten varmaan jo splitata omaksi vitjakseen kätköilyunista, mutta minunkin piti tänä aamuna oikein tarkistaa armaaltani, että oliko joku haukkunut Lehmäpaikka-kätköämme. Yöllä nimittäin sain lukeakseni login, jossa paikka haukuttiin sekä rumaksi että lapsille sopimattomaksi. Ja aamulla heräsin, käsi potassa :lol:

 

Pakko laittaa edit kun tuo näytti niin rajulta: käsi potassa siis kuvainnollisesti. Kuvaa kirjoittajansa kokemuksia kouluaineista, loppuun piti väkisin vääntää jokin kevennys :o

Edited by TeamEimi
Link to comment

Noita edellisiä viestejä lukiessani mullekin palautui mieleen viime yön uni. Olimme CITO tapaamisella. Tapahtuma ei ollut mikään vaatimaton, sillä siellä oli viisi rekkaa odottamassa keräämiämme roskia. Yksi rekka metallille, toinen muoville jne.

 

Divine saapui paikalle ja moitti meitä, että olimme varastaneet häneltä kahden kätkön loggausmahdollisuuden. Toinen oli locationless -paikka, jonka me olimme kuulema bonganneet tullessa. Toinen ei koskaan selvinnyt, koska ehdin herätä unesta ennen kun se selvisi.

 

Kirsi

Link to comment
Ja Captain Morgan vain seisoi supan yläreunalla ja nauraa hekotteli repolaisen ahdingolle hyisessä vedessä. Että ei sitten mitään yhteistyötä ja avunantoa! :lol:

Niin juu... tämä siis tapahtui höyhensaarilla. Harrastus taas tuppaa uniin innokkaalle kätköilijälle... :unsure: Oikeasti Morgan varmaan tulisi apuun?

Hih, on se kiva kun geonaiset näkee musta unia! :o;)

 

Jep, tositilanteessa olisin onkinut Ketun sankarillisesti kuiville. :unsure:

Link to comment

Oma mielipiteeni loggaustyylien ym kätköpaikkojen helppouden jne suhteen on se että tosiaaankin jos me kaikki olisimme samanlaisia,olisi foorumin teksti aikas samantyyppistä luettavaa. :P

 

Täytyy sanoa että joskus sieltä terrain 1 ja difficult 1 päästä on jäänyt kätköjä löytämättä vaikka on vieraillut useamman kerran. :)

 

Sitten tuntuu että kun vaikeustaso ja maastotaso nousevat niin löytääkin aikas äkkiä kätkön.

 

Se on vain niin että kaikki eivät heti hoksaa missä kätkö on tai eivät ole yhtä nokkelia piilottamaan koska ajattelee juuri sitä että lapsiperheitäkin voi olla liikenteessä ja pikkulapsia myös innokkaasti etsimässä kätköjä.

Itsellä kaikki kätköt ovat suht.koht lapsiperheystävällisiä ainakin joiltain osin,jos ei loppupäästä niin sitten muulta matkalta.

Täytyy aina ottaa huomioon että ei ole retkeilyvarustusta omistavia ihmisiä tai kaikki eivät pääse aina tiettyjen esteiden yli. :)

 

Aina on niitä kätköjä joihin tietää että tarvitsee muutakin kuin hyvää onnea ja vähän pään pyörittelyä esim. vesitse pääsyä jollakin kelluvalla aparaatilla.

 

Aina myös on laittanut vähän enemmän maastoa ja vaikeustasoa kuvauksiin koska on ajatellut pitemmän päälle että ei tule sitten jälkipuintia "miksi kätkökuvauksessa oli terrain vain 1½ kun se mielestäni oli ainakin 3" jne vastaavaa.

 

Myös tusinakätköjä voi olla liikenteessä mutta se ei ole muiden kuin kätkön piilottajan tietävissä.

 

Toiset eivät esim jaksa miettiä mahdollisinta ja vaikeinta kaavaa kätkön luo jos ei ole koskaan loistanut matematiikassa tai luova mielikuvitus ei saa aikaan mitä villeimpiä visioita tai pysty kiipeämään pahamaastoista luontoa että saisi kätkön piilotettua maailman syvimpään kolkkaan.

 

Aina kannattaa ottaa kaikki mahdollinen huomioon kätköä tehdessä tai jos alkaa jostakin kritisoimaan.

 

Tämä ei ole tarkoitettu kenellekkään pahasuopaiseksi tekstiksi vaan jaan tässä omaa mielipidettä jonka sävy ei ole tarkoitus olla loukkaava.

 

Myönnän että itse olen sortunut joihinkin asioihin mistä tässä yritän ohjenuorta antaa mutta ei ihminen opi muista kuin virheistä.

Jos ei oppisi,ei pitkälle sillä asenteella näkisi muuta kuin hapanta naamaa itseään kohtaan. :P

 

Mutta toivotan tämän myötä kaikille etsijöille ja piilottajlle huomaavaisuutta kaikenlaisia ihmisiä kohtaan ja heidän mielipiteisiinsä

 

-Scrod-

Link to comment

PekkaR kommentoi (muistaakseni tässä ketjussa11.9.), että "TNLN / EOEJ ei arvostele kätköä mitenkään, se vain kertoo ettei löytäjä ottanut tai jättänyt mitään vaihtotavaraa. " on mielestäni oikea tulkinta. Tuo on vain info ylläpitäjälle tai muille kätkölijöille, että tavaranvaihtoa ei ole tapahtunut. Itse olen 99%:sti vain käynyt kätköllä ilman, että olen ottanut tai jättänyt mitään. Tavaran jättäminen tai ottaminen ei mielestäni liity mitenkään kätkön arvostamiseen huonoksi, hyväksi tai tusinakätköksi. :bad:

 

Olen käynyt mielestäni monilla hyvillä kätköillä ja vielä paremmilla kätköillä, mutta kirjaukseni päättyy yleensä lyhenteeseen TNLN. Syy omalta osaltani vaihdon vähyyteen on se, että etsin lähiseudun kätköjä pääasiassa fillarilla liikkuen ja en mielelläni lähde kuljettelemaan vaihtotavaroita kätkölle tai sieltä pois. Kaikki ylimääräinen tavara GPS:n, kätköselosteen, yms. lisäksi, vaikkakin pieni alkaa olla mälsää kuljettaa pyörällä, jos matkaa kätkölle alkaa olla jo lähemmäs 30 km suuntaansa.

 

Mielestäni jokainen löytämäni kätkö on ollut omalla tavallaan käymisen arvoinen. Kätkön etsiminen on minulle vain yksi motiivi laittaa itsensä liikkeelle ja käydä paikoissa, missä ei välttämättä tulisi käytyä, jos kätköä ei olisi. :bad: Jos aletaan puhumaan tusinakätköistä, silloin on ilmassa jo "suorittamisen" makua ja se tulee johtamaan harrasteen näivettymiseen ainakin asianosaisen kohdalla. :laughing:

Link to comment

Mielestäni kenenkään ei pitäis tulkita neutraalia kommenttia (TNLN) negatiiviseksi. Olen käyttänyt em. lyhyttä kuittausta, kun olen löytänyt useamman kätkön kerralla ja en ole ollut tarinatuulella.

 

Tusinakätköissä yhdyn edelläpuhujiin siinä, että kyllä Suomeen purkkeja mahtuu useampikin tusina, joten on vain hyvä jos valinnanvaraa riittää. Minä olisin ainakin kypsynyt tähän harrastukseen varmasti ennen kymmentäkään löytöä, jos kaikki kätköt olisivat jollakin tapaa uniikkeja.

 

Toivon kuitenkin, että kätköilijät viitsisivät voimavarojensa mukaan kirjoittaa enemmänkin (positiivisia) kommentteja kätköistä. Olen huomannut omien kätköjeni kautta, että yksikin positiivinen sana löytäjältä tuo piilottajalle hyvän mielen. :(

Link to comment

Niin ehkä tämäkin harrastus alkaa vakavoitua ja muuttua enemmän kilpailuksi - kun näin käy taitaa harrastajien joustavuus samalla pienentyä.

 

Kun D2 kätkö ei löydykkään 15 minuutissa tai kätköpurkki on kokonaan hukassa purkaa sitä helposti itseään logiin tai forumilla - kun se tärkeä "piste" jäi taas saamatta. Mitä lyhempi aika itse hakureissusta sen tulisempaa tekstiä tulee(?)

 

Näin myöhemmin itseä lähinnä hymyilyttää kun muistelee miten näreissään sitä on joskus tullut oltua kun "se D2:n" jäi löytymättä. Toisaalta nyt "hyvänä päivänä" 160 km:n ajo, 4km patikointi, 2 tunnin etsiminen ja DNF ei tunnu missään vaikka syynä olis ollu 25 metriä pielessä olleet kätkön koordinaatit.

 

Positiivisia loggauksia on kiva jättää ja mukava lukea, tosin ymmärrän hyvin jos joku 15 kätkön päivävauhtia kiitävä geo-ohjus :o ei jaksa päivän päätteksi runoilla jokaiseen loggaukseen kovin montaa riviä. Itselläkin "Nice one, TNLN, THNX!" taitaa olla aika suuressa osassa logimerkintöjä ainut maininta.

 

Muuten, täällä tämä kielenkäyttö on vielä aika kevyttä, jos nyt vaikka verrataan karavaanareiden forumiin joku vuosi aikaa. Kitkerä kielenkäyttö rupesi tökkimään siellä allekirjoittanutta niin paljon että lopetin lukemisen - mutta harrastus jatkuu :D

Link to comment

Toivon kuitenkin, että kätköilijät viitsisivät voimavarojensa mukaan kirjoittaa enemmänkin (positiivisia) kommentteja kätköistä. Olen huomannut omien kätköjeni kautta, että yksikin positiivinen sana löytäjältä tuo piilottajalle hyvän mielen. :o

Tästä olen Koskisten kanssa samaa mieltä !! Yksikin positiivinen sana kannustaa aina.

 

Toisaalta palatakseni siihen ihan alunperäiseen 'Mikä vialla?' aiheeseen, en rehellisesti sanottuna vieläkään ymmärrä mistä olikaan kysymys !! Oliko kyse enemmän sähköpostiviesteistä vai Olenkos vaikkapa minä asettanut sanani jotenkin pahasti ?? Mielestäni ainakin tämä yleisempi keskustelu on ollut viime aikoina melkoisen rauhallista ja sovinnollista, ehkä liikaakin ??? Pitäisikös tätä foorumipostia vielä siistiä vai ovatko kätköloggaukset enemmän pielessä ??

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...