Jump to content

Fin: Yhdessä Piilotetut Kätköt


VesaK

Recommended Posts

Jonkun verran on tullut palautetta tuosta minunkin käyttämästä tavasta, että jos kaksi kätköilijää yhdessä perustaa uuden kätkön, niin toinen loggaa sen löydetyksi. Samoin olen menetellyt yhdessä löydettyjen TBiden kanssa: toinen loggaa sen kätköstä pois, toinen (se, jolle varsinainen bugi jäi taskuun) sitten grabbaa sen ja kätkee edelleen.

 

Sen sijaan rajan vedin siihen, että Valkeakoskella en osallistunut bugien kimppakirjaukseen: Yhtäkään en ollut löytämässä, yhtäkään en ottanut mukaani viedäkseni eteenpäin enkä siis yhtäkään logannut. Pari päivää sitten olin paikalla, kun 4.5 terrain-tähden kätkö perustettiin. Sinne en itse olisi päässyt (ainakaan ilman varusteita, joita meillä ei ollut mukana), joten sitä en logannut.

 

Olen ollut käsityksessä, että tämä on normaali tapa toimia, mutta ilmeisesti asiasta jotkut ovat toista mieltä. Kommentteja?

Link to comment
Jonkun verran on tullut palautetta tuosta minunkin käyttämästä tavasta, että jos kaksi kätköilijää yhdessä perustaa uuden kätkön, niin toinen loggaa sen löydetyksi. Samoin olen menetellyt yhdessä löydettyjen TBiden kanssa: toinen loggaa sen kätköstä pois, toinen (se, jolle varsinainen bugi jäi taskuun) sitten grabbaa sen ja kätkee edelleen.

Mielestäni molemmat ovat ihan ok. Kätköjen piilottamisessä etenkin, jos kummatkin kätköilijät ovat tosiaan aktiivisesti osallistuneet kätkön laatimiseen. Toinen mahdollisuushan olisi, että 'kakkospiilottaja' kävisi myöhemmin 'etsimässä' ja kuittaamassa kätkön, mikä kyllä kuulostaa jo SA-INT -tasoiselta hölmöilyltä. :unsure: Kolmas mahdollisuus olisi se, ettei 'kakkospiilottaja' saisi koskaan logata kätköä, koska kerran on sen piilottaja, mikä minusta on kyllä turhan tiukkapipoinen tulkinta. Eihän tässä kenenkään kanssa kilpailla.

 

Kokonaan toinen juttu olisi, jos kaksi kaverusta loggaisi kaikki toistensa kätköt löydetyiksi yhteisestä sopimuksesta tms. mutta siitähän tässä ei ollut kysymys.

 

Samaten tuon TB-jutun tuossa mittakaavassa pitäisi olla ihan ok. Se, että ruvetaan keinotekoisesti menemään muille kätköille, 'jotta saisi logata sen itselleen' alkaa kuulostaa jo kummalliselta. Pääasia on, että bugin tavoitetta pyritään edistämään; siksihän sen omistaja sen on laittanut liikkeelle.

 

Sen sijaan rajan vedin siihen, että Valkeakoskella en osallistunut bugien kimppakirjaukseen: Yhtäkään en ollut löytämässä, yhtäkään en ottanut mukaani viedäkseni eteenpäin enkä siis yhtäkään logannut.

Minulla raja kulkee samassa kohdassa. Ei omistajienkaan välttämättä ole hauskaa saada jonain aamuna kolmeakymmentä email-ilmoitusta siitä, että porukka on kuittaillut liukuhihnatyylisesti Travel Bugeja treffikätköillä edes aikomatta edesauttaa niiden tehtävää. Ja toinen juttu on se, kun bugeille tehdään jotain aivan muuta kuin niiden tehtävä tai säännöt sanelevat. Ainahan niiden säännöt eivät kulje niiden mukana, joten joskus tulee vahingossa mokattua, kun jo löytöreissulla jättää bugin vääränlaiseen kätköön/paikkaan. Mutta sitten näkee näitä tapauksia, joissa löytäjän mielestä 'on parempi' tehdä jotain aivan muuta bugille mitä sen sivulla sanotaan. Omistajalta ei tietenkään kysytä mitään. B)

 

Omalla bugillani nyt ei ole niin kauhean suurta väliä, eivätkä kaikki muutkaan TB-omistajat välttämättä välitä missä/miten heidän ötökkänsä liikkuu, mutta jos joku on vaivautunut ostamaan TB-lätkän ja laittamaan siihen kenties rakkaankin esineen tms. pitäisi mielestäni kyllä ennen kaikkea sen omistajan toiveita pyrkiä noudattamaan, eikä keksiä jotain 'parempaa' tekemistä bugille esim. vain omat tilastot mielessä pyörien. Itse olen tyytyväinen siihen, että olen itse löytänyt ja/tai siirtänyt kaikki tilastojeni bugit. Mutta kukin tyylillään. Ei tämä niin vakavaa ole. :mellow:

Link to comment
Kokonaan toinen juttu olisi, jos kaksi kaverusta loggaisi kaikki toistensa kätköt löydetyiksi yhteisestä sopimuksesta tms.

Tuollaisessa heräisi kysymys: miksi heidän pitäisi rekisteröityä erikseen geocachin.comiin, kun saa kaikki nuo logattua rekisteröitymällä tiiminä :huh:.

 

Mutta tosiaan takaisin asiaan: Divine on oikeassa sen suhteen, että eihän tässä kilpailla. Jokainen voi henkilökohtaisesti miettiä riittääkö itselle se, että tietää olleensa kätkemässä kätköä, vai pitääkö se saada koristamaan löydettyjen luetteloa. Me emme ole loganneet liimeksen kanssa yhdessä piilotettua hänen omistuksessaan olevaa Joyride -kätköä.

Link to comment

Entäs sitten tapaukset, joissa löydetään oma kätkö Captain Morganin logi, tai löydetään sama kätkö kahteen kertaan rvsakk0n loki.

 

Ensimmäinen tapaus nyt on vain locationless, mutta poikkeaa mielestäni silti totutusta linjasta. Locatiolessien "piilottajat" laittavat yleensä yhden kätköön sopivan löydön ikään kuin esimerkiksi suoraan kätkösivulle, suinkaan tekemättä itse heti "löytöä" omaan kätköönsä. Voidaan ajatella esimerkiksi, että piilottaja on jo löytänyt kätkön sitä piilottaessaan, joten sen löytäminen uudelleen on hieman arveluttavaa. Sama pätee mielestäni hyvin myös tavallisiin purkkikätköihin. Et voi löytää omaa kätköäsi vaikka joku olisi käynyt sen siirtämässä eri paikkaan.

 

Kaksoisfoundi tässä tapauksessa lienee aloittelijoiden kokemattomuutta. Joissakin erikoiskätköissä tämä taitaa olla erityisesti sallittu kätkökuvauksessa, mutta muutoin tämäkin lienee selkeästi "pelin hengen" ulkopuolista toimintaa. Voihan tietysti sanoa, että eihän se ole löytö jos kätkö on samassa paikassa edelleenkin, mutta eihän liikkuvia kätköjäkään saa löytää useasti vaikka ne olisivat joka kerta uudessa paikassa. Kätkön ylläpitäjän vastuulle kuuluu tietenkin tämän kontrollointi ja ylimääräisten lokien poistaminen.

 

Mielestäni hyviä yleissääntöjä ovat:

-Kätkössä voi toimia piilottajana tai löytäjänä, ei molempia.

-Jos ei ole piilottaja, kätkö täytyy voida löytää.

-Samaa kätköä ei voi löytää useammin kuin kerran.

Link to comment
Ensimmäinen tapaus nyt on vain locationless, mutta poikkeaa mielestäni silti totutusta linjasta. Locatiolessien "piilottajat" laittavat yleensä yhden kätköön sopivan löydön ikään kuin esimerkiksi suoraan kätkösivulle, suinkaan tekemättä itse heti "löytöä" omaan kätköönsä. Voidaan ajatella esimerkiksi, että piilottaja on jo löytänyt kätkön sitä piilottaessaan, joten sen löytäminen uudelleen on hieman arveluttavaa.

Samaa mieltä. Locationlessin 'piilottajan' statseissa näkyy jo maininta kätkön asettamisesta hidden -osastolla. Eli ne 'pisteet' on jo ansaittu. Ei ole mielekästä ottaa toista mainintaa löytöpuolelle. Minun mielestäni edes locationlesseissa.

 

Sama pätee mielestäni hyvin myös tavallisiin purkkikätköihin. Et voi löytää omaa kätköäsi vaikka joku olisi käynyt sen siirtämässä eri paikkaan.

Näin on, ja sama pätee mielestäni myös treffikätköihin, eli eventteihin. Joskus näkee tapahtuman järjestäjän 'löytävän' tapahtuman itsekin, mikä minun mielestäni ei sekään kuulu pelin henkeen samasta syystä kuin oman locationlessinkaan löytäminen. Toinen omituinen event-ilmiö on ollut tapahtumassa mahdollisesti löydettyjen väliaikaisten kätköjen loggaaminen löydöiksi, vaikka ne on tapahtuman päätyttyä korjattu pois. Tämä on johtanut kahdenkintoista 'löydön' kuittaamiseen saman kätkösivun sisällä. :o Suomessa ei tosin tietääkseni kukaan ole vielä tällaista suunnitellut.

 

Mielestäni hyviä yleissääntöjä ovat:

-Kätkössä voi toimia piilottajana tai löytäjänä, ei molempia.

-Jos ei ole piilottaja, kätkö täytyy voida löytää.

-Samaa kätköä ei voi löytää useammin kuin kerran.

Nämä voisin allekirjoitaa itsekin. Yksi silloin tällöin heräävä kysymys on, että voiko kätkön logata löydöksi toiseen kertaan, jos se on välillä kadonnut, ja omistaja on sittemmin piilottanut sen parempaan paikkaan esim. saman puiston sisällä. Piilopaikkahan on ihan uusi, joten olisi loogista, että uudesta etsimisvaivasta tulisi 'palkituksi' uudella löytöpointsilla. Mielestäni tämäkään ei kuulu pelin henkeen. Jos taas alkuperäinen kätkö arkistoitaisiin pysyvästi, ja samaan puistoon piilotettaisiin uusi kätkö, niin sitten olisi taas uutta etsittävää.

 

Niin edelleen, eihän tämä kilpailua kenenkään kanssa ole, mutta minunkin mielestäni jonkinlaiset yleisperiaatteet olisi hyvä olla.

Link to comment

Niin, mulle geokätköily ei ole kilpailua eikä pisteiden laskemista. Eikä mulle locationless cache ole edes geokätkö, vaan waypoint joka dokumentoidaan ottamalla siitä kuva ja tallentamalla sen koordinaatit. Sen vuoksi olen logannut sekä lintutornin että maitolaiturin löydetyksi - koska olen ne todella löytänyt.

 

Jos joku siitä vetää palkokasvin siemenen hengitystiehyeihinsä, niin - voi voi...

Link to comment
Toinen omituinen event-ilmiö on ollut tapahtumassa mahdollisesti löydettyjen väliaikaisten kätköjen loggaaminen löydöiksi, vaikka ne on tapahtuman päätyttyä korjattu pois. Tämä on johtanut kahdenkintoista 'löydön' kuittaamiseen saman kätkösivun sisällä. :o Suomessa ei tosin tietääkseni kukaan ole vielä tällaista suunnitellut.

Nykyisin vaaditaan kätköjen olevan paikallaan vähintäin kolme kuukautta:

Cache Permanence

 

When you report a cache on the Geocaching.com web site, geocachers should (and will) expect the cache to be there for a realistic and extended period of time. Therefore, caches that have the goal to move (“traveling caches”), or temporary caches (caches hidden for less than 3 months or for events) may not be approved. If you wish to hide caches for an event, bring printouts to the event and hand them out there.

 

Oheinen siis Cache Listing Requirements/Guidelines sivulta.

Link to comment
Kätkössä voi toimia piilottajana tai löytäjänä, ei molempia.

 

Minun mielestäni tämä tapaus, jossa kätkön omistaja on logannut omaan kätköönsä löydön on täysin hyväksyttävä. Kyseinen kätköhän on Kirvunlinnan kansainvälinen vaihtokätkö, jonka me teimme Stu&Sarahin kanssa. Me piilotimme kätkön, mutta kätkö on kuitenkin Stu&Sarahin listoilla piilotetuissa. He kävivät sen etsimässä viime Suomen reissullansa.

 

Luonnollisesti me emme ole kuitanneet tuota kätköä löytyneeksi ja se pysyykin lähimpien löytämättömien listassa koko ajan.

Edited by Harjus
Link to comment
Nykyisin vaaditaan kätköjen olevan paikallaan vähintäin kolme kuukautta

Tämä on hyvä uudistus, sillä en muutenkaan oikein ymmärrä, miksi kätkö pitäisi sijoittaa vain väliaikaisesti.

 

Kyseinen sääntöhän ei tietenkään estä (treffi)kätkön omistajia sallimasta useampia kuin yhden löytökuittauksen sivuilleen.

Link to comment
Kätkössä voi toimia piilottajana tai löytäjänä, ei molempia.

 

Minun mielestäni tämä tapaus, jossa kätkön omistaja on logannut omaan kätköönsä löydön on täysin hyväksyttävä. Kyseinen kätköhän on Kirvunlinnan kansainvälinen vaihtokätkö, jonka me teimme Stu&Sarahin kanssa. Me piilotimme kätkön, mutta kätkö on kuitenkin Stu&Sarahin listoilla piilotetuissa. He kävivät sen etsimässä viime Suomen reissullansa.

 

Luonnollisesti me emme ole kuitanneet tuota kätköä löytyneeksi ja se pysyykin lähimpien löytämättömien listassa koko ajan.

Erittäin loogisesti perusteltu poikkeus. Enkä näkisikään mitään järkeä siinä, että te loggaisitte kyseisen kätkön itse löydetyksi.

 

Itse toimin oman vaihtokätköni varsinaisena omistajana, vaikka sen lähettäjän nimi lukeekin piilottajan kohdalla ensimmäisenä. Mielestäni tällainen omistuspolitiikka on selvempää.

Link to comment
Itse toimin oman vaihtokätköni varsinaisena omistajana, vaikka sen lähettäjän nimi lukeekin piilottajan kohdalla ensimmäisenä. Mielestäni tällainen omistuspolitiikka on selvempää.

Samaa mieltä ja suosittelisinkin Harjukselle ja Stu & Sarahille että adoptoisivat kätkönsä ristiin, niin ei kummankaan lähimpien löytämättömien kätköjen listassa näkyisi noita kätköjä.

Link to comment
Jonkun verran on tullut palautetta tuosta minunkin käyttämästä tavasta, että jos kaksi kätköilijää yhdessä perustaa uuden kätkön, niin toinen loggaa sen löydetyksi.

Mikäli tuo stats-kilpailun itsekorostus on teille niin tavattoman tärkeää, tehkää itsellenne team-alias joka omistaa nuo kätköt jolloin voitte sitten molemmat logata uuden kätkön foundiksi itsellenne :lol:

 

Mielestäni hölmöintä on että tällä tekniikalla tulee jokaisen tällaisen yhteiskätkön FTF automaattisesti sille toiselle kätkijälle.

Link to comment
Mielestäni hölmöintä on että tällä tekniikalla tulee jokaisen tällaisen yhteiskätkön FTF automaattisesti sille toiselle kätkijälle.

Ainakaan itse en pidä FTF:ni kirjaa, eikä sitä tee myöskään geocaching.com. Logisivulla alimmaisena näkyvä found-entry ei välttämättä ole kätkön ensimmäinen löytäjä vaan aikaisimmalla päivämäärällä foundin submitoinut käyttäjä. Jotkut kätköilijät ilmeisesti odottavat, että samana päivänä kätkön aikaisemmin loganneet ovat saaneet foundinsa nettiin ennen omaa kirjaustaan, mutta mielestäni tuo on jo ihan turhaa kikkailua.

 

Jos joku FTF:aan tilastoi, niin toisen piilottajan "found" loki ei tietenkään poista FTF:n mahdollisuutta. Kuten sanottua, geocaching.com ei tarjoa yleispätevää tapaa FTF:ien tilastointiin, joten kukin kerätköön FTF-pisteitään niihin kätköihin, joissa tuntee olevansa ensimmäinen löytäjä.

Link to comment

Nykyään pääsee tästäkin ongelmasta helposti: Jos piilottaa kätkön yhdessä jonkun toisen kätköilijän kanssa (ja kätkö jää tämän toisen omistukseen), eikä halua nähdä piilottamiaan kätköjä nearest caches -hauissa, voi käyttää ignore listing -ominaisuutta. Nappula löytyy kätkösivun oikeasta yläkulmasta loggausnappulan alta ja on tämännäköinen: btf6p7g_0.gif

 

Toiminto selitetään seuraavasti:

This is a private, confidential listing for those locations you do not want to show up on your search results. By default this is not a shared list so it will not be available for others to view. The owner of the listing will also not see that you are ignoring it.

 

Once you have added the item to your ignore list you can filter it out using the advanced search options and in Pocket Queries.

Toimintoa käyttämällä pääsee eroon siitä kieltämättä vähän hölmöstä tavasta 'löytää' kätkö, jota on itse ollut piilottamassa.

Link to comment
Toimintoa käyttämällä pääsee eroon siitä kieltämättä vähän hölmöstä tavasta 'löytää' kätkö, jota on itse ollut piilottamassa.

Mutta juuri omien kätköjen löytäminenhän on nykyään suurta muotia. Etkö ole huomannut, että jotkut jopa kirjoittavat lokiin: "Olin yhdessä sen-ja-sen kanssa piilottamassa kätköä, joten kuittaanpa tämän nyt (ensimmäisenä) löydetyksi!" :rolleyes:

Link to comment
Toimintoa käyttämällä pääsee eroon siitä kieltämättä vähän hölmöstä tavasta 'löytää' kätkö, jota on itse ollut piilottamassa.

Mutta juuri omien kätköjen löytäminenhän on nykyään suurta muotia. Etkö ole huomannut, että jotkut jopa kirjoittavat lokiin: "Olin yhdessä sen-ja-sen kanssa piilottamassa kätköä, joten kuittaanpa tämän nyt (ensimmäisenä) löydetyksi!" :rolleyes:

Kyllä, ja pidin sitä tähän asti jopa ihan ok-toimintana (vaikken toki itse moiseen koskaan sortunut), sillä nämä yhdessä piilotetut kätköt näkyivät kaikissa hauissa, jollei niitä kuitannut löydetyiksi. Nyt tätä ei kuitenkaan tarvitse ignore-toiminnon ansiosta enää tehdä, ja vanhatkin feikkilöydöt voi halutessaan poistaa, ja lisätä kätköt sivuutuslistalle.

Link to comment

Itse olen logannut se ainoan Tuu-kin piilottaman kätkön löydetyksi, vaikka toisaalta olin piilottamassa sitä ja toisaalta en. Paikalla käytiin ensin yhdessä, sitten minä yksin ja kolmannella kerralla Tuu-tikki yksinään. Joka kerralla otettiin koordinaatteja suureen tarkkuuteen pääsemiseksi, mutta varsinaista kätköpaikkaa en tiennyt ennenkuin sen itse hain. Toki sen verran oli häpyä etten kuitenkaan ensimmäisenä paikalla käynyt. Omat kätköni on myös Tuu-tikki löytänyt, tosin niissä on peli ollut vielä rehellisempää, parhaastakin hänellä on ollut "noin-tieto" mutta muuten olen piilotellut ihan itsekseni. Olen kyllä aina sanonut hänelle että olisi mielestäni reilumpaa antaa muutamankin muun löytää ensin. Vaikka harrastus on osin yhteinen, saa mielestäni pariskunnatkin kuljeskella yksilöinä ja meillä tämä pätee erityisesti silloin kun Tuu-tikki lähtee vaikka partioleirille; meikäläinen saattaa rykäistä 500 km reissun kätköjen perässä. Silloin ei ole mitään mieltä esiintyä tiiminä, tai edes huijata loggaamalla toinenkin samalla.

Link to comment

Edellisellä viestilläni en halunnut erityisemmin paheksua muiden tekemisiä. Olin vain hieman huvittunut, kun nykyään omien kätköjen kuittaaminen löydetyksi on niin tavallista. Kun joskus aikoinaan opetin aloittelevaa kätkijää tekemään kätköjä, hän piilotti kätkön ja minä sen jälkeen etsin sen. Sain sitten (tuolloin vielä) tuntemattomiltakin kätkijöiltä paheksuvia viestejä, että kuinkas minä voin kuitata kätkön löydetyksi, kun on selvästi syytä epäillä :D, että olen ollut itse sitä tekemässä. :D :D Itse en nähnyt asiassa mitään pahaa, koska olin ollut vain tekemässä rasiaa mutta en näkemässä, mihin piilottaja sen laittoi. Mutta tämä seikka siis enimmäkseen huvitti minua. :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...