Jump to content

Fin: Kätköilyä Ulkomailla, Kartat?


Surreri

Recommended Posts

Moi

 

Aloittelen tätä harrastusta joten olisiko ehdotuksia/ parannettavaa toimintatapaani?

 

Minulla on perus GPS ilman kartta toiminteita.

Olen näitä kotimaan kätköjen suuntaa antavia sijainteja tutkaillut PekkaR:n muuntaman kordinaatiston WGS84 -> KKJ mukaisesti, jolloin maanmittauslaitoksen karttapalvelusta saa 1:40000 aluekartan ilmaiseksi.

 

Mitenkäs ulkomailla?

Olen lähdössä Kroatiaan ja esim Hvarin saarella näyttää olevan pari kätköä jotka voisi käydä tsekkaamassa. Alue varsin vuoristoista jolloin kartat olisi muutenkin tarpeen.

Mapqestin taikka muidenkaan karttalinkkien kartat ei hirveästi kerro alueesta.

Oletteko menneet pää edellä pusikkoon GPS ruutua seuraten vai tällaisissa tapauksissa ostaneet alueen turisti / autoilukartan ja siitä suunnitelleet matkaa?

 

En muuten tarkistanut miten Viron osalta nuo netti kartat, kätköilyhän voisi myös olla kiinnostavaa vaimon käydessä ostoksilla :huh:

 

Surreri

Link to comment

Kuukauden takaisella Keski-Euroopan reissulla ostin heti laskeuduttuamme lentokentältä Saksan (1:200000) Sveitsin (1:300000) ja Itävallan (1:301000) tiekartat kaikki yksissä kansissa (hinta n. 10 €), ja sitten hypättiin vuokra-autoon. Ko. kartat kattoivat kaikki alueet, missä ajoimme, vaikka piipahdimme Ranskankin puolella. Kätköjä varten olin etukäteen printtaillut erikseen tarkempia MapQuestin karttoja tarkkuuden ollessa kätkökohtainen. Karttagepsiä minullakaan ei ole, mutta em. järjestely osoittautui kohtuullisen toimivaksi.

Link to comment

Ai niin, Thaimaassa on tullut pariinkin otteeseen kätköiltyä useassa eri paikassa. Bangkokissa minulla oli kaupungin kartta ('käsin' piirretty turistikartta, joka lähinnä auttoi jonkinmoisen karkean suunnan näyttämisessä ja Skytrain-asemien paikantamisessa). Muualla (Hua Hin, Cha Am, Phuket, Phi Phi, Ao Nangin ympäristö) kätköilyssä ovat auttaneet vain GPS ja MapQuestin printit. Kätköjä ei aina löytynyt, mutta kyllä oikeaan paikkaan silti pääsi.

Link to comment

Olen kätköillyt pari kertaa jenkeissä ja kerran saksassa. Minulla on käytössä kartta GPS ja nykyisin myös automaattireititys Gepsissä... niin ulkomailla kuin suomessakin annan sen viedä perille niillä alueilla mistä on tarkat/reitittävät kartat tullut hommattua. Tosin varsinkin suomessa tulee ajeltua toisinaan jotain kärrypolkuja kun GPS ei aina erota oikeata tietä pellolla menevästä traktori-väylästä mutta minusta se on ihan hauskaa vaihtelua ainakin niin kauan kun auto ei ole pohjia myöten mudassa kiinni B)

 

Ulkomailla kannattaa ostaa heti lentokentältä vähintään tiekartta jos sattuu esim. Gepsistä patterit loppumaan niin ei iske paniikki ihan niin helposti. :mellow:

Link to comment

Viime keväänä Kanarialla käydessäni tuli myös luonnollisesti yksi kätkö etsittyä.Kepsini (Magellan Sportrak Map) kartta oli mallia Europe mutta se ei kuitenkaan edes tunnistanut Kanarian saaria.

Toki sijainnin se näytti mutta etukäteen piti tulostaa kätkökuvauksista liitekartta jotta edes hiukan tiesi missä kätkö oli.

Itse kätkö löytyi sitten helposti(kepsillä) kun olin päässyt ko. paikan lähelle.

-KC-

Link to comment

Minulla on ulkomailla ollut käytössä "riittävän" hyvä maantiekartta, astelevy ja viivotin. Gepsistä olen katsonut kätköjen etäisyyden ja suunnan, joiden perusteella olen merkinnyt kätköjen paikat mahdollisimman tarkasti karttaan ja sitten matkaan.

 

Ongelmana on jossakin ollut kartan riittämätön tarkkuus. Divinen mainitsemat mittakaavat ovat jo ihan hyviä, mutta esim. 1:700000 -kartalla joutuu hakemaan oikeaa tietä.

 

MapQuestin karttoja olen käyttänyt mm. Budapestissä ja Prahassa, joissa ne toimivat suunnistuksen apuna, mutta ei niillä kätkö löydä, kun heittoa kätkön sijainnissa voi olla 300-500 metriä.

Link to comment

Olimme pari kuukautta sitten reilun viikon mittaisella lomamatkalla alueella Barcelona/Perpignan/Andorra ja käytössä oli sieltä vuokrattu auto. Navigointia varten oli mukana GPS, välikaapeli ja kannettava tietokone, jossa karttasoftana oli Microsoftin Autoroute 2004. Ohjelma toimi aivan kelvollisesti matkojen suunnittelussa samoin kuin ajonaikaisessa navigoinnissakin. Siihen sisältyy aika hyvät tiedot koko Länsi-Euroopasta, Suomesta löytyy tarkkoina Helsingin ja Tampereen alueet sekä niiden väli. Tarkkoina tarkoittaa sitä, että tuttujen koteja ja kesämökkejä olen löytänyt sillä kunta/tien nimi/numero -tiedoilla. Toinen tarkkuuden osoitus oli, että reittisuunnittelu osasi ottaa huomioon Barcelonan yksisuuntaiset kadut. Toinen vastaava ohjelma on Route 66, jossa on käsittääkseni suunnilleen samantapaisia ominaisuuksia. Jos jenkkilään joku on matkaamassa, niin siellä voi ostaa kirjakaupoista tai tai softaputiikeista koko mantereen kattavia vastaavan tarkkuuden omaavia karttaohjelmia, joissa on myös GPS-tuki.

 

Kätköjen etsintää varten tein pienen muunnosohjelman, joka muokkasi GC:n sivulta imuroidun loc-tiedoston sellaiseen csv-muotoon, että Autoroute osasi lukea tiedot waypointeiksi. Sen tuloksena minulla oli kaikki Barcelonan alueen kätköt näkyvissä kartalla sen kaikilla zoomaustasoilla. Bonuksena tässä tuli myös sellainen ominaisuus, että jos koneesta on nettiyhteys niin waypointtia sopivasti klikkailemalla karttaohjelma vielä osaa avata selaimen ja hakea netistä kätkön kuvaussivun. Muita samantapaisia muunnosohjelmia on toki netistä imuroitavissa, mutta parin kokeilemani tuotteen yhteensopivuus ontui hiukan tuon karttaohjelman kanssa, joten helpompi tie näytti olevan oman sovelluksen vääntäminen. Ohjelmani dokumentaatio on vielä vaiheessa, joten se ei ole missään julkisesti tarjolla - ainakaan vielä. Kysellä toki saa jos kiinnostaa, en aio kaupallistaa sitä missään vaiheessa.

 

Kätköjen etsintä ei kuitenkaan muodostunut matkaa hallitsevaksi aktiviteetiksi, vain yksi majakka tuli kuitattua ja erästä toista metsäpaikkaa vähän etsiskeltiin mutta ei löydetty. Sitten alkoi tuntua siltä, että espanjalaisten kätköilijöiden WGS-84 oli pari sataa metriä poskellaan, vaikka karttaan verrattuna GPS:n antama sijainti oli hyvin kohdallaan. Muutenkin harrastusintoa laimensi se, että sillä alueella oli huomattavasti niukemmin kätköjä kuin Suomessa.

Link to comment

Vastaan itse itselleni kokemuksista Kroatiasta.

 

1:200 000 kartta näytti olevan aika huono vaihtoehto, mikäli kaipaili helppoa lähestymistä autolla, osa kylistä puuttui ja teiden tyyppi/ kunto saattoi vaihdella huomattavasti vaikka samanlaisella janalla merkitty.

 

Korkeuserot huomattavia, joten muutaman sadanmetrin "käväisystä" saattoi tulla oletettua huomattavasti pitempiä.

 

En tulostellut monen kätkön sijainteja etukäteen koska reittimme oli aika avoin.

En voi hirveän kattavaa kuvaa antaa muutenkaan koska kävin vain kolmella kätköllä.

Hienoja maisemia oli, joten käykää ihmeessä pyörähtämässä tuolla päin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...