Jump to content
Sign in to follow this  
Followers 0
Reviewer Niatpac Nagrom

Fin: Emo/toukka-kätköt Suomessa

Recommended Posts

Moi!

Suomessa on tällä hetkellä jo ainakin 6 breeder- eli emokätköä. Mielestäni niiden saturaatiopiste on nyt saavutettu - uusia ei enää tarvita. Ne ovat toki hyödyllisiä kätkömäärien kasvattamiseksi maissa missä on vähän kätköjä, mutta Suomen kätkömäärän lähestyessä 1000:tta, ei näitä välttämättä kannata enää tehdä.

Toinen tähän erikoiseen kätkötyyppiin liittyvä juttu on se, että pikkuhiljaa toukkakätköjen mahdolliset paikat vähenevät niin paljon, ettei kaikilla kätköilijöillä ole enää mahdollisuuksia tehdä uutta kätköä. Tästä minulle on tullutkin jo muutamia valituksia. Siispä pyydänkin kaikkia breeder-kätköjen omistajia tekemään allaolevat lisäykset kätkösivuilleen, vaihtaen tietysti tuo levähdysalue/rest stop - sana omaan kätköön sopivaksi:

Huom! Jos sillä alueella, missä pystyt ylläpitämään kätköjä, ei ole enää kätköttämättömiä levähdysalueita, voit logata tämän kätkön löydetyksi tekemättä uutta kätköä. Luonnollisesti tuo alue vaihtelee henkilön mukaan. Aktiivi geokätköilijä, joka säännöllisesti liikkuu satojen kilometrien päässä, voi ylläpitää esimerkiksi kätköä, joka on 400 kilometrin päässä kotoa. Joku muu taasen voi ylläpitää kätköjä vain noin 20 säteellä kotoaan.

Ja sama englanniksi:

Note! If in the territory in which you are able to maintain caches, there's no more uncached rest stop places, feel free to log this cache as found without making a new rest stop cache. Naturually that area will vary from one person to the next. An active geocacher who regularly visits areas hundreds of kilometers apart can maintain a cache for example 400 kilometers from home. Someone else can maintain caches only if they are placed some 20 kilometers from their home.

terveisin, Olli

Olen samaa mieltä Ollin kanssa, ettei breeder-kätköjä tarvita nykyistä enepää. Yhtenä riskinä niiden suhteen on myös tason lasku, jos kätköjä tehtaillaan periaatteella: "Täytyy tehdä kätkö, jotta saa login" <_<

Mikäli kokee että jollekin alueelle olisi hyvä saada toinenkin kätkö, voi breeder-funktion rajata kätkön ensimmäiseen löytäjään. Käytin tätä mahdollisuutta Vääräjärven kätkölläni, kun halusin lisää purkkeja Nuuksion erämaa-alueelle.

Mikko

Aivan samoilla linjoilla edellisten kanssa. Jos löytää piilotetun purkin, ja kuittaa sen lokiin käyntinsä, pitäisi moisen riittää. Olen jutellut muutaman kätköilijän kanssa, jotka eivät näitä emokätköjä viitsi etsiä (vaikka haluaisivat) koska eivät syystä tai toisesta halua piilottaa omaa kätköä. Toki kyseessä on oma valinta, mutta nämä tällaiset tehtävät ja hyppyyttämiset toisinaan vähän arveluttavat.

Itse olin tässä jo suunnittelemassa kätköä, jonka saa logata vasta kun laulaa Beatlesin I am the Walrusin alusta loppuun kantta avatessaan, ja lähettää siitä ääninäytteen minulle .wav tai .mp3 -muodossa (nuotin vierestä laulamista ei hyväksytä -> loggaus deletoidaan). Lisäksi samassa yhteydessä läheisellä niityllä pitää yhdellä jalalla hyppimällä muodostaa kahdeksikkokuvio ja lähettää valokuva GPS:n tracklogista todisteeksi (huom. jalkaa ei saa välillä vaihtaa!) Sitten pitää ottaa itsestään kasvokuva niin, että kätkörasia on myös näkyvissä, ja ko. kuva pitää Photoshoppailla (tms.) sellaiseksi, että kätkön löytäjällä on siinä sellaiset ältsin makeet sarvet päässä. Kuva luonnollisesti uploadataan nettiloggauksen yhteyteen. Lopuksi tanssitaan tovi ripaskaa kätkörasian päällä (sitä kuitenkaan rikkomatta) ja kirjoitetaan kolmen sivun essee koko kokemuksesta ja lähetetään se minulle. Kieliopillisesti heikot esitykset hylätään, eikä loggausta saa tehdä. <_<:blink:

Kätköön 1 kg Police (GCK5NM) on lisätty huomioteksti. Muutin tekstiä mielestäni hieman paremmin tarkoitukseen sopivaksi, siten että toukan ei välttämättä tarvitse olla poliisiaseman läheisyydessä.

Kuten Mikkozzzkin halusi lisää kätköjä Nuuksion erämaahan, on tämän kätkön tarkoituksena saada Suomeen enemmän urbaaneja kätköjä. Tällaisia piilopaikkoja on varmasti jokaisen kätköilijän kodin läheisyydessä vaikka poliisiasemat loppuisivatkin.

Mielestäni on hyvä, että on monenlaisia geokätköjä monenlaisissa paikoissa (poliisilaitokset erikseen, niistä on oma säie). Jemmoista voi sitten valita mitkä kiinnostavat. Jos ei emokätköjen idea innosta, etsitään sitten monikätköjä. Jos monikätköt tuntuvat työläiltä, haetaan peruskätköjä jne. Tai jos etsiminen on tylsää, kätköjen piilottaminen ei takuulla ole.

Kyllä minä harkitsen jo etukäteen, millaiset mahdollisuudet ja millainen into on tehdä teeman mukainen uusi jemma. Jos on hankalaa tai ei oikein innosta, jätän sen emokätkön väliin.

Olen luullut ettei ole sellaisia kätköilijöitä, joiden täytyy saada kuittaus hinnalla millä hyvänsä, vaikka tehtailemalla toukkakätköjä.

Olen luullut ettei ole sellaisia kätköilijöitä, joiden täytyy saada kuittaus hinnalla millä hyvänsä, vaikka tehtailemalla toukkakätköjä.

Eipä varmaan. Emokätköjen kuittamisen jälkeen minulle vain jäi mieltä kalvamaan kaikille tuttu tunne: "Homma on kesken. Se pitää viedä loppuun". Noita toukkakätköjä ei sitten tullut mietittyä ihan valmiiksi asti. Jäivät jotenkin keskeneräisiksi ja tusinakätkön puolelle.

Mikko

Mielestäni on hyvä, että on monenlaisia geokätköjä monenlaisissa paikoissa (poliisilaitokset erikseen, niistä on oma säie). Jemmoista voi sitten valita mitkä kiinnostavat. Jos ei emokätköjen idea innosta, etsitään sitten monikätköjä. Jos monikätköt tuntuvat työläiltä, haetaan peruskätköjä jne. Tai jos etsiminen on tylsää, kätköjen piilottaminen ei takuulla ole.

Olet luulossasi kaiketi aivan oikeassa. Itselläni on lähes koko kätköilyurani aikana ollut vain sellainen tilanne, että kotiseudullani ei ole ollut paljon löytämättömiä kätköjä, joten kaikki uusi mikä ilmestyy, kiinnostaa kyllä. Oli se sitten korpikätkö, urbaani mikro tai vaikkapa emokätkö. Onpahan jotain etsittävää, vaikka toki mieltymykseni ovat aina milloin mihinkin suuntaan kallellaan. Silloin tekee mieli etsiä tosiaan vaikka tällainen emokätkökin, jotta pääsisi taas harrastamaan. ’Ongelmaksi’ tulee vain se, että kuittausoikeuden saadakseen pitää tehdä uusi kätkö jonkun toisen ehdoilla. Eikä siis vaihtoehtoja muunkaanlaisten kätköjen etsimiselle välttämättä ole.

Piilotan kätköjä silloin, kun saan siihen inspiraation ja innostun siitä. Viime aikoina se on ollut aika vähäistä. Se, että kätkö tehdäänkin jonkun muun ehdoilla ja ohjeilla, ei välttämättä takaa ollenkaan sellaista inspiraatiota, jollaisen pohjalta omat kätköt yleensä syntyvät, ja silloin voi käydä Mikkozzz:n kuvailemalla tavalla, että 'tehdään nyt sitten äkkiä toukka pois alta', eikä siihen lopulta ole sitten oikein tyytyväinen. Omalla kohdallani Maammo-kätkön toukkaan tuli hyvä inspiraatio (pitkälti siksi, että olin suunnitellut vastaavanlaista kätköä jo jonkin aikaa), mutta rautatieasemakätkö oli vähän tällainen velvollisuudentunnosta tehty, jonka tekeminen ei oikein sytyttänyt. Ei siinä mitään, käymisen arvoinen paikkahan tuo museorautatie Jokioisilla on.

Perustavanlaatuisempi kysymys on, että kuuluko tämä erilaisten ehtojen asettelu geokätköilyn perusolemukseen, mihin viittasinkin tuolla aiemmalla herjallani. GC.comin listaamissa kätköissä pitää olla aina lokikirja, jotta siellä käyvät pystyvät käyntinsä kuittaamaan. Idea on etsiä toisen piilottama kätkö ja todistaa lokikuittauksella visiittinsä. Sitten kun aletaan vaatia tämän lisäksi erilaisia temppuja, jotta kuittaus sallitaan, aletaan liikkua epämääräisemmillä vesillä. Toukkakätköjen perustaminen on vielä aika helposti perusteltavissa kätköpopulaation kasvattamisella jne, mutta ei tuo tracklogiin piirtäminenkään mielestäni ole enää kovin kaukana sellaisesta toiminnasta. Nämä nettikameroissa X-asennossa seisomiset, julisteentekemiset tai ’jonkin hassun tai oudon tekemiset’ ovat jo vieraannuttamassa minua niistäkin. Itse olen ajatellut herjalla perustaa viiksinettikamerakätkön. Jos kätköilijällä ei ole viiksiä omasta takaa, pitää kuvassa poseerata teko- tai naamaan piirretyissä viiksissä. <_<

Aina voi sanoa, ettei ole pakko hakea sellaisia kätköjä, joista ei pidä, mikä on ihan totta. En hirveästi rakasta matematiikkamysteereitä, joskin niitä olen haeskellut, mutta esim. locationless-hömpötykset olen jo kokonaan jättänyt muille. Eroa on kuitenkin sillä, jos etsijää pompotetaan eri tavoilla jotta kätkön löytyminen mahdollistuisi verrattuna siihen, että etsijä joutuu temppuilemaan löytämisen jälkeen. Jos kätkön löytyminen vaatii trigonometriaa, neljännen asteen yhtälöjen ratkaisemista, pitsinnypläyksen historian tuntemusta, sukeltamista ja ryömimistä ennen kuin sen pystyy loggaamaan, on tämä aivan ok, sillä kätköä ei tosiaan ilman niitä voi löytää. Jos taas kätkörasiasta löytyy täytekakkuresepti, eikä kätköä saa kuitata löytyneeksi, ennen kuin leipoo sen mukaan kakun ja postittaa siitä kätkösivulle kuvan, ollaan taas mielestäni väärillä jäljillä. Geokätkö on jo löytynyt! Miksi tehdä tällaisia jälkivaatimuksia?

Sanottakoon näistä olemassaolevista emokätköistä nyt vielä se, että PekkaR:n Maammo on siinä mielessä oivallinen, että toukkakätköpaikat eivät – päinvastoin kuin esim. levähdyspaikat, rautatie- tai poliisiasemat tai raatihuoneet – siinä pääse loppumaan ikinä.

Itse olen ajatellut herjalla perustaa viiksinettikamerakätkön. Jos kätköilijällä ei ole viiksiä omasta takaa, pitää kuvassa poseerata teko- tai naamaan piirretyissä viiksissä. <_<

Hei tuohan on loistava idea! Varsinkin kun nettikamerakätkön voi käytännössä rakentaa nykyään alusta alkaen ihan itse, jos välttämättä haluaa. :blink:

OK, hyviä perusteluita, Divine. Minusta se ei kuitenkaan ole "jälkeenpäin pompottamista" kun kätkökuvauksessa on selkeästi kerrottu edellytykset kuittaamiselle. Se on yksi sääntö muiden joukossa: esim. lumekätköissä on vastattava kysymyksiin tai lähetettävä valokuva löytämisen todisteeksi. Voihan sen toukan tehdä etukäteen valmiiksi tai ainakin miettiä, mikä on inspiraation todennäköisyys.

En minä mikään emokätköapostoli ole, enkä saarnaa niiden autuaallisuudesta. Olen vaan sitä mieltä, että nekin rikastuttavat tätä harrastusta.

Tietysti aihe pitää harkita huolella, että se on mielenkiintoinen ja että teemaan sopivia paikkoja on riittävästi, mielellään vielä että ne ovat sellaisia, joissa ei ennestään ole paljon kätköjä.

Nuo viiksijutut olisivat myös hauskoja. En ole vielä kuitannut yhtään verkkokamerakätköä, mutta viiksikamerakätköä voisin harkita. Joku roomalaisgubbe on aikoinaan lohkaissut osuvasti: Dulce est desipere in loco - Suloista on sopivalla hetkellä hullutella.

Viiksinettikamerakätkö??? AAARRGH!!!! <_<:blink: Jos sellainen tulee tarkastettavaksi, niin taitaakin olla aika lopettaa nämä reviewer-hommat siihen päivään... :o

Edited by Tahu Nuva

Minusta se ei kuitenkaan ole "jälkeenpäin pompottamista" kun kätkökuvauksessa on selkeästi kerrottu edellytykset kuittaamiselle. Se on yksi sääntö muiden joukossa

Jälkeenpäin-sanalla viittasin siihen, että jos kätkön pystyy löytämään ja kuittaamaan annettujen vihjeiden kanssa, mutta löytämisen ja kuittaamisen lisäksi pitää tehdä joku kätkön löytämisen kannalta irrationaalinen edellytys, kuten vaikkapa pukeutua Juha Miedoksi (classic JM look: muistakaa oikean mallinen parta) ja mennä touko-elokuun aikana ainakin kolmena eri lauantaina Lappeenrannan kauppatorille sukset jalassa seurailemaan ihmisiä ja huutelemaan (ainakin sata eri kertaa) Latua! Taikka kannat halkiaa!, niin tämä on sitä 'jälkeenpäin pompottamista'.

Jos taas kätkökuvauksessa annettu edellytys on, että kätköilijä joutuu lopullisten koordinaattien saamiseksi kysymään niitä henkilökohtaisesti presidentinkansilan tiedottajalta audienssilla tai katsomaan ne vaihtoehtoisesti Erään Forssan Viksbergissä asuvan tyypin mäyräkoiran kaulapannan lätkästä (edellyttäen tietysti, että asia on sovittu tiedottajan, forssalaisen ja mäyräkoiran kanssa), niin asia on periaatteessa ok. Kätköä ei voi löytää ilman koordinaatteja (tai tiettyjä apuvälineitä jne), joten 'pompottaminen' on tässä tapauksessa perusteltua, koki etsijä sen reiluksi/hauskaksi/sen arvoiseksi tai ei.

lumekätköissä on vastattava kysymyksiin tai lähetettävä valokuva löytämisen todisteeksi.

Niitä ei kovasti suositakaan ylläpidossa: Jos paikalle saa piilotettua rasiankin, niin lumekätköä ei hyväksytä listoille. Esim. waypoint.org on palvelu, jossa listataan mielenkiintoisten paikkojen koordinaatteja, kun taas gc.comissa keskitytään nimenomaan siihen kätköpuoleen. Poikkeuksia tietysti löytyy lähes kaikkeen.

En minä mikään emokätköapostoli ole, enkä saarnaa niiden autuaallisuudesta. Olen vaan sitä mieltä, että nekin rikastuttavat tätä harrastusta.

Kyllä minäkin emokätköissä puolensa näen, ja kuten tunnettua, olen niitä ihan mielelläni etsinytkin ja tehtävän suorittanut. Kuvailemani kaltainen periaattellinen ongelma niissä kuitenkin mielestäni on.

Joku roomalaisgubbe on aikoinaan lohkaissut osuvasti: Dulce est desipere in loco.
Suloinen on Peren hullu kymmenesosa? <_<Ehkä vaimo osaa selittää tuon paremmin.. :blink:

Otampa minäkin osaa keskusteluun, kun pääsin pitkästä aikaa tietokoneen ääreen. Hämeenlinnan rautatieasemakätkön ensisijaisena tavoitteena oli, että geokätköilijät voisi vat etsiä kätköjä myös julkisilla kulkuneuvoilla. Ilmeisesti Mikkozzz on ainoa joka on käyttänyt ideaa hyväkseen. Harmi sinänsä, ettei useampi ole näin tehnyt, sillä ainakin Hämeenlinnan rautatieaseman liepeiltä kätköjä kyllä löytyy melkoisesti. Kirjalansalmen siltakätkön päätimme muuttaa tavalliseksi kätköksi. Kätkön löytäneille on jo kerrottu asiasta.

Kirsi

Translation into English please?!?

This seems to be an interesting subject, I just saw 1kg Police and read about the issue.

What, no translation of about 2000 word thread in less than 4 hours? dadgum we're slow. B) I was just going to bed, but hold on, I'll stay up so I can translate this into English during the night. You need also a Swedish and German versions too? Want peanutsand soft drinks while waiting?

Guess I'll have to call in sick tomorrow and skip my weekend trip so I could provide translations more effectively. ;)B) B)

What, no translation of about 2000 word thread in less than 4 hours? dadgum we're slow. :P I was just going to bed, but hold on, I'll stay up so I can translate this into English during the night. You need also a Swedish and German versions too? Want peanutsand soft drinks while waiting?

Guess I'll have to call in sick tomorrow and skip my weekend trip so I could provide translations more effectively. B) B) ;)

Or do you prefer that I use my internet translator again? B) B)

Or do you prefer that I use my internet translator again? :unsure::blink:

You betcha I was thinking about that too. :ph34r::blink:

I translated the first (the finnish) part of Tahus original text:

Moi! Suomessa is presently already anyway breeder - or emokätköä. Mielestäni their saturaatiopiste is now saavutettu rebuild no only need. Those ovat indeed utility kätkömäärien kasvattamiseksi ashore where is few recess , only Translator kätkömäärän converging 1000tta:, no näitä necessarily carry only inflict. Another here particularly kätkötyyppiin mingling tale is it , that pikkuhiljaa toukkakätköjen possibly piece vähenevät thus considerably , lest kaikilla kätköilijöillä ole only mahdollisuuksia inflict leach recess. Hence me is tullutkin already some grievance. Then pyydänkin everywhere breeder - recess proprietor busy underlying lisäykset kätkösivuilleen , trading naturally yonder levähdysalue rest piste word omaan recess fitted : Huom! If because territorial , where erect ylläpitämään recess , no ole only kätköttämättömiä levähdysalueita , lubrication logata this recess löydetyksi failure leach recess. Naturally yonder district transmission personality by. Active geokätköilijä , which invariably travel fruit kilometre away , butter uphold esimerkiksi recess , which is 400 kilometre away home. Anybody extraneous anew butter uphold recess merely circa säteellä home.

Wow, now I really understand what you were talking about! :P

For you Finnish who didn't understand Olli's original text are here a Finnish translation of the Finnish original text, provided by InterTran excellent :P "translator":

Moi! Suomessa model after tällä hetkellä already ainakin 6 aiheuttaa - eli emokätköä. Mielestäni niiden saturaatiopiste model after nyt saavutettu uusia ei enää tarvita. Them myrskyisä suosionosoitus toki hyödyllisiä kätkömäärien kasvattamiseksi maissi harhaisku model after vähän kätköjä , höpistä Suomen kätkömäärän lähestyessä ei näitä välttämättä kannata enää tehdä. Toinen tähän erikoiseen kätkötyyppiin liittyvä juttu model after se että pikkuhiljaa toukkakätköjen mahdolliset paikat vähenevät niin paljon ettei kaikilla kätköilijöillä ole enää mahdollisuuksia tehdä uutta kätköä. Tästä menuetti model after tullutkin already muutamia valituksia. Siispä pyydänkin kaikkia aiheuttaa kätköjen omistajia tekemään allaolevat lisäykset kätkösivuilleen vaihtaen tietysti tuo levähdysalue / lepuuttaa seis sana omaan kätköön sopivaksi : Huom! I am jiggered if alushirsi alueella , harhaisku pystyt ylläpitämään kätköjä ei ole enää kätköttämättömiä levähdysalueita voit logata tämän kätkön löydetyksi tekemättä uutta kätköä. Luonnollisesti tuo alue vaihtelee henkilön mukaan. Aktiivi geokätköilijä joka säännöllisesti liikkuu satojen kilometri päässä voi ylläpitää esimerkiksi kätköä joka model after 400 kilometri päässä kotoa. Joku muu taasen voi ylläpitää kätköjä but noin säteellä kotoaan.

I assume it is not the same thing as the original text below:

Moi!

Suomessa on tällä hetkellä jo ainakin 6 breeder- eli emokätköä. Mielestäni niiden saturaatiopiste on nyt saavutettu - uusia ei enää tarvita. Ne ovat toki hyödyllisiä kätkömäärien kasvattamiseksi maissa missä on vähän kätköjä, mutta Suomen kätkömäärän lähestyessä 1000:tta, ei näitä välttämättä kannata enää tehdä.

Toinen tähän erikoiseen kätkötyyppiin liittyvä juttu on se, että pikkuhiljaa toukkakätköjen mahdolliset paikat vähenevät niin paljon, ettei kaikilla kätköilijöillä ole enää mahdollisuuksia tehdä uutta kätköä. Tästä minulle on tullutkin jo muutamia valituksia. Siispä pyydänkin kaikkia breeder-kätköjen omistajia tekemään allaolevat lisäykset kätkösivuilleen, vaihtaen tietysti tuo levähdysalue/rest stop - sana omaan kätköön sopivaksi:

Huom! Jos sillä alueella, missä pystyt ylläpitämään kätköjä, ei ole enää kätköttämättömiä levähdysalueita, voit logata tämän kätkön löydetyksi tekemättä uutta kätköä. Luonnollisesti tuo alue vaihtelee henkilön mukaan. Aktiivi geokätköilijä, joka säännöllisesti liikkuu satojen kilometrien päässä, voi ylläpitää esimerkiksi kätköä, joka on 400 kilometrin päässä kotoa. Joku muu taasen voi ylläpitää kätköjä vain noin 20 säteellä kotoaan.

Very short résumé of those 2000 finnish words here:

So, this was all about breeder/larva caches in Finland. My opinion is that their saturation point is now reached - no more is needed. They are good in a country where is only few caches, but now, when here is about 1000 caches, new breeder caches are useless.

Other thing was that I asked cachers to make small modifications to their breeder cache pages, so it would be easier to everyone to log them. Problem was that in some cases, where you should have placed a new larva for example to new place X, all X - places near cachers home were already used, and cachers should have placed their larva cache way too far from home.

The concensus seems to be that no new breeder caches are made here.

Regards, Olli

Ei, ei, ei, ei, ei, ei. Olen eri mieltä.

Suomessa on vielä paljon tilaa ja tilausta monille uusille, mielenkiintoisille emokätköille.

No. no, no, no, no, no. I don't agree.

Here in Finland is still room for many new, interesting breeder caches.

Niin, tilaa kyllä on - mutta tilausta??? Miksi tehdä enää uusia emo/toukka-kätköjä? Mielestäni niillä vain pannaan alkuun kätköilyä alueilla missä ei ennestään ole paljoa kätköjä. Ja Suomessa on jo paljon kätköjä ja kätkömäärä lisääntyy hyvää vauhtia ilman toukkiakin. Jos haluatte kätköjä paljon lisää, mainostakaa hyviä kätköpaikkoja tässä säikeessä.

Edit: Same in english:

Well, we have room enough - but do cachers want them more??? Why should we make more breeder caches? My opinion is that they are good for areas where is so far only few caches. And here in Finland we have already a lot of caches and the amount is rising fast even without larva caches. If you want more caches, advertise good cache places in this thread.

Edited by Tahu Nuva

What is so fun with breeder caches?

Just wondering, we haven't found anyone yet so we don't know...

What is so fun with breeder caches?

Just wondering, we haven't found anyone yet so we don't know...

They are not funnier than "normal" caches but they boost up implementation of new ones. I have made two larva caches and at least one of them is only because of larva requirement. But I don't blame the requirement - it was a bit different compared to my other caches, so it was a new challange.

In my opinion, breeder/larva caches don't suit the spirit of geocaching very well. My point is, you may log your find after you've made the larva cache. Even if you have found the breeder cache already. I mean, where do you draw the line? I put a cake recipe in the cache container, and you may not log the find before you bake the cake at home after the recipe and submit a photo of it?

This hobby is about finding caches, and once you've found them and logged them, it's not appropriate (again, just in my opinion) to place any more requirements. Totally other thing is to put silly/difficult/almost impossible/etc requirements without which you simply can't find the cache, but once we start to give different tasks that you must do although you already found and logged the cache, I'd say we're a bit on a wrong path.

I don't hate breeder caches, and I've found some and fulfilled their requirements, and I probably will again, but I still disagree with their spirit.

The Swedish cacher Buda had a cache where he wanted us to do some extra things, and I said "Why?". It is a traditional cache, I found it, i wrote in the book.

Tietysti aihe pitää harkita huolella, että se on mielenkiintoinen ja että teemaan sopivia paikkoja on riittävästi, mielellään vielä että ne ovat sellaisia, joissa ei ennestään ole paljon kätköjä.

I think also that breeder caches are just an ok variation of the sport. I may not be terribly interested in all of them, and in fact I've logged only one -Maammo- because its task was versatile enough to suit my caching plans.

Otherwise I'll let them be, unless I meet something I like/that suits my interests. But of course in that case I may need to live with the awful feeling that within 20km from home remains an unlogged cache! Eeek! ;) But stats are not that important at least for me.

A result may then be also those so called low-quality caches, but naturally it goes not to go to them either.

So, IMHO there are no rules or regulations needed for this. If you can see well in advance that "Trash Cans of shopping malls" breeder and its larvae are boring you don't have to go there. :blink: Somebody may still get kicks of them... but of course, as PekkaR says, I'd also prefer those interesting and quality caches. Just that my idea of quality may not be the same as somebody elses.

And those places which may rise suspicion as prisons, police stations etc. are then a question of their own.

Edited by Kettu

My humble opinion:

One breeder is ok in Finland as a curiosity but 6 is too much, what is the point forcing people to make caches they do not want to? The current increase rate of new caches is sufficient without any new breeders.

Horror scenario: somebody releases a chain letter cache: You are allowed to log this cache only if you make two larvas and these each have two larvas released....

My humble opinion:

One breeder is ok in Finland as a curiosity but 6 is too much, what is the point forcing people to make caches they do not want to?

Who is forcing you to go geocaching??? If you don't like the idea of some cache, sign the log book and post a note or simply don't go to the cache. Logging a find is only meaningful for those who compete in statistics, as was said in another thread here not so long ago. :blink:

I don't feel like going to T4 or higher caches, I'm quite picky even on T3 rating. I don't feel that when someone sets caches like those I should complain that someone is limiting my hobby, quite the opposite: I know there's someone who likes those caches and I'm not going to place them. So it's good that someone makes them; it gives us variety.

There are some of these 'different' caches (and TBs) in Finland; we have a moving cache, breeder TB that requires to place a cache (in a new area) and some breeder caches. There are caches that act like TBs (moving from cache to cache) and TBs that act like caches (having trade items). They all are nice ideas, and no-one should feel that they are forced to do something just because those caches/TBs exist.

Edit: Added a smiley just to make sure no-one thinks I was serious...

Edited by VesaK

Who is forcing you to go geocaching???

Nobody but me, sorry if you got upset, maybe I used too strong language.

Just tried to say that in my opinion enough is enough (for me).

If you don't like the idea of some cache, sign the log book and post a note or simply don't go to the cache.

Exactly what I am going to.

Everyone is free to search the caches (s)he likes and luckily there are caches that should satisfy most needs, if not invent a new kind and start a new trend.

Meit on moneks ja se on hyvä!

Hereby I also reserve all rights to change my opinions whenever I want.

If you don't like the idea of some cache, sign the log book and post a note or simply don't go to the cache.  Logging a find is only meaningful for those who compete in statistics, as was said in another thread here not so long ago.

Not quite. Many cachers are not competing with anyone, yet they like to keep track to their finds and their general geocaching history. If a person has found some hundreds of caches already, it will get hard for them to keep track with their finds if some of them are made to be logged as note.

I don't feel like going to T4 or higher caches, I'm quite picky even on T3 rating. I don't feel that when someone sets caches like those I should complain that someone is limiting my hobby, quite the opposite: I know there's someone who likes those caches and I'm not going to place them.

The difference still is (and I'm still repeating this, since no one has really commented it) that T3 or T4 caches are the requirements to be able to find the cache. You can't find the cache without going there (and answering to the terrain demands) and doing whatever other requirements there are. On the other hand, breeder idea is to require something after the job is already done. This doesn't fit into the geocaching spirit as I see it.

Once again: The requirements for being able to log a cache should be necessary only to be able to find and log the cache. Logging a cache shouldn't be dependent on any external requirements, that don't have anything to do with finding the cache. Geocaching is about finding geocaches using a set of coordinates and possibly other hints. Once that is done, you should be able to move on and find another caches. Or hide them if you want to. If you want.

And the above, of course, in my opinion.

I don't feel like going to T4 or higher caches, I'm quite picky even on T3 rating. I don't feel that when someone sets caches like those I should complain that someone is limiting my hobby, quite the opposite: I know there's someone who likes those caches and I'm not going to place them. So it's good that someone makes them; it gives us variety.

I couldn't agree more. And just to underline Vesak's point: a cache with T4 and low difficulty rating is something that's very, very sure to get my interest, although not his :)

I'm a little bit concerned whether the owners' have time and energy to maintain their caches in the future. It is nice that there are many caches as long as they are maintained.

And so it would be a great idea to add a fee to a find.

Meaning if you want to log your find you must pay let' say 10 € / find which would go to cache owner. Now owner has some cash to maintain it.

If you don't like to pay or do not have money perhaps you should consider some other hobby or log you find on your own logbook. [:blink:]

Edited by TeamMH

Like Erwast, I say too: hereby I also reserve all rights to change my opinions whenever I want.

And so I did and changed the description of my breeder cache Rest Stop of Pirkanhovi.

It is still a breeder cache, but it does not force anymore to make a new Rest Stop cache to get the cache logged as found. I only hope that people would make more similar caches. Please take a look at the cache description for more info.

And then some thoughts about "traditional" breeder caches:

Some day some cacher finds one of those, makes a larva against his/her own will, and after enforced 3 months, will remove the container and archive the larva cache. This scenario is probably not what the breeder cache owner wants, but it's anyway a very possible thing to happen.

I also agree with Divine, that in the spirit of geocaching, you can force people to do certain things to find the cache, but it's wrong to force them to do things after they have found the cache.

Also, like Mesu said, if the number of breeder/larva caches get high, it may really cause a maintenance problem to larva owners, and we may see a lot of caches in bad condition and many of them may end to archive.

Regards, Olli

Edited by Captain Morgan

I've done a breeder/larva type cache. I was able to find an area that didn't have many caches and placed the larva cache there. Since I was on vacation when I found the breeder cache, it didn't make any difference to wait and log the find. The larva was placed at the end of my vacation, so I submitted the cache page for it before logging the finds from my trip.

I see no problem with breeders "encouraging" others to place the larva caches. However, I don't think that it should be "required" in order to log a find.

Hi all!

Here's more thoughts from the reviewer point of view:

The breeder cache owner is requiring new larva caches. What happens when there is a problem with submitted larva cache? I am "destroying" that person's ability to log a find on the breeder cache if I reject it. Whether it is my fault or not ("What do you mean, my vacation micro on an isolated island in the Baltic Sea won't be approved?"), it's now my problem ("dadgum reviewers, sucking all of the fun out of geocaching!!"). I don't really need more reasons for cachers to be mad at me.

And then some more thoughts from cacher's point of view:

Some breeder caches may result to lame micro caches and that is not what I want to encourage. But behind the pond there is a very different kind of breeder caches, in fact much nicer ones. The idea is to invite people to take caches out of the breeder caches and place them where ever they want.

The difference is subtle in the implementation, but grand in the undertone. It's the difference between FORCING someone to play and INVITING them.

So, if someone still wants to make breeder caches, I'd suggest that the person would create cache with lots of ready made larvas inside and then add something like this in cache description: ""Ready-Made Caches for placement - FREE!".

Here's an example: Spyders Seed Cache

The requirements for being able to log a cache should be necessary only to be able to find and log the cache. Logging a cache shouldn't be dependent on any external requirements, that don't have anything to do with finding the cache. Geocaching is about finding geocaches using a set of coordinates and possibly other hints.

I fully share your opinion. What do you think about the following cache?

(It is described in German only, but I know that you can read it.)

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...fb-359b24e1b9a7

The idea behind the cache might be funny, but I do not like the perspective that perhaps some time we will have to do all sorts of crazy things just to be allowed to log caches we have found.

Cezanne

What do you think about the following cache?

The idea behind the cache might be funny, but I do not like the perspective that perhaps some time we will have to do all sorts of crazy things just to be allowed to log caches we have found.

Forcing people to take a cold shower before they can log the cache may really sound fun, but IMHO, that cache is really stupid - and a bad example for all other cachers who seek the limits of cache making...

You're right Laogai, that is not a breeder cache, but on the other hand it fit's in this debate, because we have discussed here also about forcing cachers to do things after they have found the cache to get their find approved by the cache owner.

Yes, this warmduscher-thing :P isn't about breeders an sich, but like cezanne anticipated and Captain Morgan noted: like breeders, it also has this aspect of making finders do something in addition to finding the cache itself. If the cache was hidden in the bottom of the Dusch (I suppose it's not possible) so that the finders simply can't pick it up without going under the shower, it would be ok, because that's what it takes to find the cache and log your visit.

In my opinion, any addtional tasks to finding a cache (whether it was hiding a new cache, posing in a photo, singing a song, writing an essay etc.) should be optional. I admit there are funny and positive things that would be neat to make the finders do, but that's when it steps away from the spirit of geocaching.

Like Captain Morgan suggested, breeder cache makers could invite the finders to make more similar caches (and even provide them with ready-made containers). In the same way the Walddusch-hider could provide everyone who uploaded a shower photo of him/herself a diploma or something. If the cache is already found and logged, I can't see why it shouldn't be allowed log in the website.

Divine - der Wanderschuh-Putzer und Urlaubskartenschreiber :D

Is this a breeder? No, it's not! So please stay on topic and take your personal war elsewhere!

Otherwise post here. :o

May I ask you to put forward your requests a bit more politely?

Please be so kind and read again Divine's arguments to which I responded. He talked of baking a cake as an additional condition and I am sure that you will not claim that baking a cake is the same as hiding a new cache.

I was interested into Divine's opinion and the opinion of the other people in this subforum who took part in this thread. I counted on Divine for replying in a way that others knowing no German could join in, but Captain Morgan was even faster (thanks, by the way :().

It was not my intention to discuss about the Kaltduscher cache specifically, so I intentionally did not choose the thread in the German subforum. I wanted to bring up here a concrete example for a cache that fits into the concept brought up by Divine - to my knowledge no pizza/cake-baking cache exists so far. The thread in the German subforum deals with the Kaltduscher cache exclusively. (Moreover, any attempt to discuss in the German threads on a more general scale is usually put down quite fast.)

The attitude towards geocaching differs quite considerably in different regions. I was interested to learn about the Finnish view and not about the German view (which I know anyway).

Sorry for really going offtopic this time - it will be my last post to this thread.

Cezanne

Is this a breeder? No, it's not! So please stay on topic and take your personal war elsewhere!

Otherwise post here. :(

I haven't seen you posting a lot on Baltic/Scandinavian forums, so maybe it doesn't bother you too much what we talk here :o

There's also another, much more common problem in that cache: There's no English description and gc.com software doesn't allow cache searches based on language. Maybe cachebuilders in German-speaking central Europe don't want any outsiders logging their caches? For example I don't speak any German... :(

But please let's not fight about German caches here; maybe I someday start a thread in German forum asking for some caches with English descriptions for my next holiday trip.

Maybe cachebuilders in German-speaking central Europe don't want any outsiders logging their caches?
For example I've logged several caches in German-speaking central Europe, and so far none of my logs have been deleted, so probably that's not the question. Maybe some cache builders in German-speaking central Europe don't speak English good enough to be able to create an English version of the cache description.

Oh, I just noticed that some of your caches have English-only descriptions. Maybe you don't want any outsiders (for example Finns not talking any English) logging them?:(

maybe I someday start a thread in German forum asking for some caches with English descriptions for my next holiday trip.

Yeah, that's a good idea. Many foreign cachers have done that, and gotten several friendly answers.

As you perhaps knew already, the problem you brought up isn't characteristic for only German-speaking central Europe, but many other countries and areas too. In order to make it more tempting to write your cache descriptions in more than one language, the administration has been

asked to provide a possibility to have the different language descriptions on the same cache. So far they've promised to look into it.

But please let's not fight about German caches here

You're right, the language question doesn't belong here. It's more useful to continue it for example in the link provided above.

Maybe I someday start a thread in German forum asking for some caches with English descriptions for my next holiday trip.

Oh please do (I'm serious)!

I’d like to apologize to Cezanne, my posting was everything but qualified. Sorry!!!

But please let's not fight about German caches here; maybe I someday start a thread in German forum asking for some caches with English descriptions for my next holiday trip.

Yet another alternative for your next holiday trip: Come to Austria :( There almost all caches have an English description, and many very, very nice caches wait for foreign finders. You might also ask Divine for his experiences (though still limited due lack of time).

As your first sentence is regarded, let me point out that it was not at all my intention to start a discussion about a cache from Germany in this subforum. My idea was just to come up with a "real-world" example for a cache with some form of logging requirements other than hiding a new cache. I thought such an example might contribute to the discussion as it is not possible in this case to come up with the argument that no one will actually introduce extra requirements of a certain type (like baking a pizza and sending it to the hider).

Cezanne

Edited by cezanne