Jump to content

Fin: Täyttyykö Maailma Travelbugeista?


TeamEimi

Recommended Posts

Mietin tuossa, mikähän mahtaa olla travel bugien katoamisprosentti? Kasvaako niiden määrä esim. Suomessa nopeammin kuin kätköjen (tuskin sentään)? Onko odotettavissa, että niiden löytäminen on jatkossa helpompaa vai vaikeampaa kuin nyt? Tulevatko bugit Suomeen useammin suomalaisten vai ulkomaalaisten mukana? Tuskin kenelläkään on suoria vastauksia, mutta voihan näitä mietiskellä.

 

Liittyykö bugeihin mielestänne turvallisuusriskiä? Vanhana dekkarinlukijana ajattelin heti, että sellaisellahan olisi helppo tehdä tuhoa esim. lentokoneessa... Kuka näkee tulevaisuuteen, tullaanko jatkossa kieltämään niin lentokenttäkätköt (nythän on jo se etäisyyssuositus), asemakätköt, bussiasemakätköt kuin julkisissa liikennevälineissä reissaavat bugitkin?

 

Ovatko omat buginne yleensä sellaisia, joilla on missio, jonka jälkeen ne palaavat kotiin, vai päämäärättömiä reissaajia? Kummista pidätte enemmän? Kysytään nyt sitten vielä se, että mikä on ollut mielestänne paras missio, jonka olette nähneet?

 

Mum@TeamEimi

Link to comment

Luultavasti bugeja löytyy tulevaisuudessa yhä enemmän ja enemmän, kun niitä ostetaan ja laitetaan liikkeelle jatkuvasti. Niiden Suomeen tulo jakautunee aika tasaisesti suomalaisten ja ulkomaalaisten välillä. Tietty, mitä enemmän suomalaiset alkavat kätköilijöiksi, sitä suuremmalla todennäköisyydellä osa heistä alkaa kuljetella Travel Bugejakin mukanaan ulkomaanmatkoilta ja -matkoille.

 

En oikein näe bugeissa mitään kynsisaksia tai paperiveistä suurempaa turvallisuusriskiä - riippuen tietysti siitä, mitä lätkään on kiinnitetty (esim. käsikranaatti :D;)). Jos lätkän reunan hioo teräväksi, on siinä periaatteessa pieni veitsentapainen, mutta jotenkin taivun pitämään kuulakärkikynääkin vaarallisempana aseena... B)

 

Omalla ainokaisella bugillani on kyllä tehtäviä, joskin annan bugisivulla ymmärtää, ettei niitä tarvitse suorittaa missään tiukassa järjestyksessä, eikä niiden suorittamisesta tarvitse ottaa paineita. Itse olen kätköilyurani edetessä alkanut nähdä bugit (etenkin missiobugit) jo jonkinlaisena velvollisuutena tai sitoumuksena, ja yhä vähemmän jaksan alkaa kiinnostua ajamaan 30 km päähän kuvauttamaan jotain muovilelua jonkun sillankaiteen päällä... :P Ei silti, otan edelleen bugin kuin bugin mukaan kätköstä, jos suinkin pystyn sen tehtävää kohtuuvaivalla helpottamaan. Oli hauskaa pystyä esim. auttaa sattumalta eteen osunutta bugia kilpailussa, johon se oli osallistumassa. Tietenkään silloin en bugia nappaa mukaan, jos jo kätköpaikalla näen, etten sitä pysty auttamaan.

 

Se onkin valitettavaa, kun joskus näkee bugin tehtäviä suoranaisesti rikottavan, kun löytäjä ei malta jättää ottamatta bugia tai muuten vain saa mielestään 'paremman idean' tehdä bugilla jotain muuta, kuin mitä omistaja toivoo. Toinen hämäävä juttu on nämä treffikätköjen joukkologgaukset. Se, että kolmekymmentä nimimerkkiä loggaa bugin löydetyksi samalle päivämäärälle, ei tee sen lokista kovinkaan mielenkiintoista, varsinkaan jos kyseessä on jokin missiobugi. Usein loggaukset menevät vielä väärille päivämäärille, mikä sekoittaa lokia entisestään. Ymmärrän toki, että jotkut näitä treffiloggauksia harrastavat, mutta itse olen ottanut sen linjan, että kuittaan vain ne bugit, joita itse olen liikuttanut.

Link to comment

On tosi mukavaa, kun tämä kätköily on niin monipuolista (nykyään). Itse en välitä matkalaisista lainkaan. Viime syksynä siirsin epävirallista Krtecek-myyrää Töölöstä Kirkkonummelle ja niin kauan kun tuo pehmolelu tuijotti minua kirjoituspöydälläni ja vaati saada liikkua, minulla oli huono omatunto ja itse asiassa kohtuuton stressi. Kun pääsin Kurtsystä eroon, ajattelin että nyt saavat jäädä liikkuvat osat muiden huoleksi - minä vain etsin kätköjä ja joskus sille päälle sattuessani otan tahi jätän jotain kivaa. Voi olla, että myöhemmin innostun myös bugeista, kuten niin monet muut myös Suomessa, mutta nyt tämä kuivan tieteellinen maantieteellisten koordinaattien haku tuntuu mukavammalta.

 

Jossain vaiheessa minusta tuntui, että pääkaupunkiseudun kätköt täyttyvät näistä otuksista, mutta sitten tajusin, että eiväthän ne minua voi haitata. Kaikille löytyy erilaisia asioita tästä harrastuksesta, ja jollei löydy, ne keksitään hetikohta...

Niin kauan kun tavallisia kätköjä on aina parisataa (nyt vissiin 800) enemmän kuin olen niitä löytänyt, homma toimii mainiosti.

 

Alkaa viesti rönsyillä, siis lopetan tähän.

 

Pecchio (pitääköhän tämä erikseen allekirjoittaa? No, kohta nähdään.)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...