Jump to content

Fin: Miksi Salailla?


Geovius

Recommended Posts

Tuolla kansainvälisillä sivuilla oli juttua siitä pitäisikö kätköjä etsiessä käyttyä huomaamattomasti vaiko ihan normaalisti. Tässä linkki keskusteluun: http://forums.Groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=70585

 

Niin kuin tuossa jenkki keskustelussakin tuli ilmi niin yksi aspekti voi olla, että on jännää yrittää olla huomaamaton. Mutta todennäköisesti käytännössä tulos on ihan toisenlainen. Tärkein perustelu lienee se, että näin kuvitellaan kätkön jäävän rauhaan.

 

Toisaalta kuten tuolla myös mainittiin niin epämääräinen toiminta nurkissa herättää huomiota. Tuntuu kuitenkin siltä, että Suomessa saa rauhassa puuhailla outoja juttuja ilman kenekään siihen puuttumista. Toki varmaan tarkkaillaan mutta ei tehdä mitään vaikka toinen saisi puukosta.

 

Onko todellakaan mitään todellista suurta pelkoa siitä, että joku vandaali aiheuttaa tuhoa kätköissä. Vai saisiko avoimella toiminnalla aikaan mielenkiintoa harrastusta kohtaan.

 

Elikkä mikä mahtaa olla mielipide täällä koto Suomessa asian suhteen?

 

Itse en osaa tässä alkuvaiheessa harrastusta päättää kumpi oikein tuntuu järkevämmältä.

Edited by TeamMH
Link to comment

Enpä tiedä, onko tuossa huomaamattomuuskäytöksessä hirveästi maakohtaisia eroja. Paras syy yrittää salata tekemisensä on mielestäni se, ettei kätkö paljastu ulkopuolisille, koska silloin sen katoamiskynnys alenee. Aina löytyy rakkaista kanssaeläjistämme sellaisia, jotka pitäisivät hauskana esim. viskata kätkörasia jokeen tai polttaa se. B)

 

Miten sitten käyttäytyä huomaamattomasti niin, etteivät ulkopuoliset siihen kiinnitä huomiota, siinäpä kysymys! Itse tulin reilu viikko sitten Hämeenlinnan Aulangon erään kätkön ekalle pisteelle, jossa pörräsi varmasti kolmekymmentä geojästiä! :mad: Koska kätkö ei ollut ihan heidän kohdallaan, yritin käyttäytyä yli kolmensadan kätkön löytäjän suunnattomalla varmuudella mahdollisimman 'tavallisesti' (eli tutkin kasveja, tähyilin lammelle, luin infotaulua, olin ottavinani kuvia, puhuin kännykkään, kiertelin huolettomasti jne jne....) Jästitkin tuntuivat olevan omissa oloissaan, ja lopulta löysinkin etsimäni, jonka sain esiin piilostaan ja sinne takaisin varmasti jästien sitä näkemättä. Kun sitten menin tyytyväisenä takaisin autolle, huusi yksi heistä: Hei, ootko sä joku aarteenetsijä? B) Siis häh? Niin 'huomaamattomasti' kuin minä olin paikalla pyörinyt. :lol:

 

No, minä selitin harrastuksesta heille melkoisen tovin, ja muutama ihan kiinnostunutkin oli. Tiedä vaikka joku heistä innostuisi vielä etsimään kätköjä. Mutta 'huomaamaton' käytökseni oli siis ollut aarteenetsijämäistä! :lol:

Link to comment
Onko joku tilastoinut sitä kuinka useasti kätköt ovat kadonneet?

Eipä siitä varmasti mitään kokonaisvaltaisia tilastoja ole tehty.

 

Omista 19 kätköstäni kaksi on kadonnut. Toinen hävisi rakennusmiesten ja -naisten matkaan (löytyi sittemmin) ja toinen vain kylmästi varastettiin.

 

Kaikista 21 ei-löytynyt-loggauksestani (did not find) oli varmasti kadonneita kätköjä 6 kappaletta, ehkä enemmänkin. Huom! Tässähän oli jälleen hyvä syy logata nekin kerrat, kun kätköä ei löydä!

Link to comment
Onko joku tilastoinut sitä kuinka useasti kätköt ovat kadonneet?

Itselläni on 47 kätköä, joista kätkörasiallisia 36. Näistä rasioista on hävinnyt ajan myötä 10 ja niistä 7 olen tulkinnut ryöstetyiksi.

 

Eli kyllä salailuun on syytä....

 

Sen verran olen muuten vihdoin oppinut kätköjen katoamisen myötä, että kätkö on syytä siirtää heti kun ensimmäinen geojästi sen vahingossa löytää. Ja uuden paikan on oltava vaikeampi = jästiturvallisempi kuin alkuperäisen.

Link to comment

Meidän 27 kätköstä kadonnut neljä ja yksi tuhottu (Divinen kuva yllä). Tämän tuhotun kätkön tilalle piilotettiin uusi kätkö, tosin hieman huomaamattomampaan paikkaan. Sekin kuitenkin katosi. Mun mielipide on ehdottomasti se, että pyritään hakemaan kätköt katseilta suojassa.

 

Kirsi

Link to comment

Ensimmäinen kätköni ehti olla piilossaan vain parin kuukauden verran kun se jo hävisi ilman mitään kummempia merkkejä hävittäjästä. En toki väitä ettäkö se ei olisi ollut tismalleen oikeasta suunnasta katsottuna helposti hvaittavissakin, mutta hävisi kuitenkin. Kätkö on paikalla jossa kyllä liikkuu ihmisiä muttei tarpeeksi että etsijät sekoittuisivat joukkoon. Laitoin uuden pienen lootan samaan paikkaan ja se on säilynyt ainakin joitakin viikkoja.

Toisekseen, jästien joukossa on kiistämättä osa niitä jästipäitä jotka ihan varmasti hävittävät kätkön semmoisen löytäessään ja kun niitä jästipäitä ei aina päältäpäin erota normaali jästeistä, olisin selvästi samaa mieltä, kätköt on etsittävä jästien älyämättä mistä oikein on kysymys.

PS: Olisikos Jästipää sopiva nimitys Jästille joka kajoaa toisten kätköihin ??

Link to comment
Olisikos Jästipää sopiva nimitys Jästille joka kajoaa toisten kätköihin ??

Mieleeni tulee monta muutakin nimitystä, mutta jääköön nyt laittamatta... :lol:

 

Asiaa vielä sivuten, itse pidän vähemmän sellaisista kätköistä, joissa 'päähankaluutena' on geojästien väistely. Tällaista kätköä ei ole välttämättä vaikea löytää, ja moni etsijä saattaakin malttamattomuuksissaan tulla paljastaneeksi sen ulkopuolisille, jos jästit eivät ymmärrä siirtyä sivummalle. Onhan se ymmärrettävääkin, jos saapuu paikalle satojenkin kilometrien päästä, eikä uutta reissua ole välttämättä heti näköpiirissä.

 

Tällaisissa kätköissä ongelmana on se, että etsijä itse ei 'kärsi' huolimattomuudestaan ja näkyvästä etsimisestään, vaan kärsijä on seuraava etsijä (joka hänkin saattaa olla tullut kaukaa), jos kätkö on edellisen etsijän aikana paljastunut ja sittemmin pöllitty. Ja luonnollisesti haittaa koituu tietysti piilottajallekin, joka joutuu viemään uuden kätkön varastetun tilalle.

 

Siksi pidän enemmän luonto- ja metsäkätköistä, missä on aivan omanlaisensa rauha etsimiselle. Toki monia poikkeuksiakin on, olen löytänyt pari hyvinkin nerokasta urbaanikätköä, joista olen pitänyt kovasti. Tuntuu vain epäreilulta, että edellisten etsijöiden huolimattomuudesta joutuu kärsimään 'viattomat' seuraavat. Mutta kaipa se on pelin henki. :back:

Link to comment

Siksi pidän enemmän luonto- ja metsäkätköistä, missä on aivan omanlaisensa rauha etsimiselle. Toki monia poikkeuksiakin on, olen löytänyt pari hyvinkin nerokasta urbaanikätköä, joista olen pitänyt kovasti. Tuntuu vain epäreilulta, että edellisten etsijöiden huolimattomuudesta joutuu kärsimään 'viattomat' seuraavat. Mutta kaipa se on pelin henki. :back:

Olet varmaan oikeassa, sekin lienee pelin henki !

 

Olen parin illan aikana kahlaillut läpi kotimaisia kätköjä oppiakseni (koipioidakseni) sopivasti hankaluutta seuraavaan jota paraikaa kehittelen. Jotenkin kuitenkin vaikuttaisi että meillä ei ole kovinkaan montaa semmoista kätköä jonka löytämisen eteen joutuisi välttämättä tekemään tuntikausia töitä, siis liikkumalla ja poimimalla vihjeitä. Olen kyllä mielestäni löytänyt hyvän paikan lyhyen pyöräilymatkan päässä Jyväskylästä, siitä huolimatta maastosta löytyy sekä vaikeutta että ehkä siitä johtuen sopivasti rauhaa. Nyt täytyy vain rauhallisesti kehitellä semmoiset vinkit että jokainen etsijä tuntee ne illalla kintuissaan. Ja niin tuntevat Jästipäätkin jos erehtyvät seurailemaan kätköilijää.

Link to comment
Onko joku tilastoinut sitä kuinka useasti kätköt ovat kadonneet?

Omista 20 kätköstäni 1 on kadonnut alueen metsänraivauksen yhteydessä, 2 citykätköä kaiketi jästin matkaan ja 2 on kadonnut sen jälkeen, kun lokikirjaan on ilmestynyt jästiltä terveisiä, että on löytänyt purkin.

Eli samaa mieltä Morganin kanssa, että kannattaa piilottaa kätkö heti toiseen paikkaan kun joku jästi sen on löytänyt/ryövännyt. Kyllä se silloin on silloin mitä todennäköisimmin liian helppo piilo.

Link to comment
Siksi pidän enemmän luonto- ja metsäkätköistä, missä on aivan omanlaisensa rauha etsimiselle. Toki monia poikkeuksiakin on, olen löytänyt pari hyvinkin nerokasta urbaanikätköä, joista olen pitänyt kovasti.

Divinen teksti on kuin omasta kynästäni... Tulin juuri parin-kolmen päivän retkeltä Hyvinkään-Riihimäen maastosta, ja se tuntui geokätköilyltä kaikkein parhaimmillaan. Luonnon keskellä, kaikessa rauhassa. :P :P (Silti nerokkaita urbaanikätköjäkään unohtamatta.)

 

Pikainen paluu kaupunkilaisen arkeen: pyörä junasta ulos Pasilassa, ja ensimmäisen korttelin takaa kunnon kolari toisen fillaristin kanssa. :huh:

Link to comment

Minun kätköistäni yksi ajettiin kaivurilla tien sisään, toinen uhkaa jäädä remontin jalkoihin ja kolmas saattaa löytyä metsänhoidollisten toimenpiteiden yhteydessä.

Yhdessä kätkössäni on pari-kolme jästikuittausta mutta en ole siitä pelästynyt, minusta ne ovat ihan kiva lisä "tuttuihin" nimiin.

P.S. Usmin (Hyvinkää- R:mäki) kätköt kuuluvat myös minun suosikkeihini.

Link to comment
Siksi pidän enemmän luonto- ja metsäkätköistä, missä on aivan omanlaisensa rauha etsimiselle. Toki monia poikkeuksiakin on, olen löytänyt pari hyvinkin nerokasta urbaanikätköä, joista olen pitänyt kovasti.

Divinen teksti on kuin omasta kynästäni... Tulin juuri parin-kolmen päivän retkeltä Hyvinkään-Riihimäen maastosta, ja se tuntui geokätköilyltä kaikkein parhaimmillaan. Luonnon keskellä, kaikessa rauhassa. :lol: :lol: (Silti nerokkaita urbaanikätköjäkään unohtamatta.)

Samat sanat - mutta toisaalta kaikki urbaanikätköt ovat aina tervetulleita, niitä kun ehtii mukavasti etsiä työmatkoilla ja lounastauoilla...

 

terveisin, juuri Tampereen Sorsapuistosta ruokatunnilta palannut Captain Morgan

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...