Jump to content

Fin: Kätköjen Vihjeistä


p&k+a

Recommended Posts

Minkälainen on mielestänne hyvä vihje (additional hint)? Tuleeko vihjeen johtaa varmasti kätkön löytymiseen?

 

Mielestäni helpoiksi luokitellut kätköt tulisi olla löydettävissä viimeistään vihjeen avulla (meinaan että jos on aavikolla ja kätkön vaikeusaste on */* ja tunnin verran kätköä ensin etsii kääntämättä vihjettä ja sitten kääntää ja vihje kuuluu että "hiekassa", tai kivikossa "kiven alla", niin se kyllä sitten harmittaa...). Kivikossa etsiessä metrin-parin virhemarginaali voi olla muodostua aika suureksi. Ymmärrän kyllä hyvin, että haastellisemmiksi luokiteltuja kätköjä ei tietenkään ole tarkoituskaan pilata kertomalla niiden täsmällistä sijaintia, enkä sitä haluakaan, mutta helpommiksi luokitelluissa tulisi mielestäni vihjeen olla aika ratkaiseva. Onko näihin annettu "ylhäältä" jotain suosituksia?

 

Voisiko tai kannattaisiko joskus vihjeitä porrastaa tyyliin vinkki 1: kiven alla, vinkki 2: suuren punaisen pyöreän kiven alla?

 

k.

Link to comment
Tuleeko vihjeen johtaa varmasti kätkön löytymiseen?

Ei, jos kätkijä itse ei sitä halua. Yksi filosofia tosin on sellainen, että kätköthän on piilotettu löydettäviksi, joten viimeistään kryptatusta vihjeestä pitäisi kätköpaikan selvitä. Toisaalta kuitenkin on niitä etsijöitä, jotka purkavat ja lukevat salakieliset vihjeet jo etukäteen kotona, joten on ymmärrettävää, että piilottaja saattaa haluta sitä vaikeusastetta heillekin, eikä kerro tarkkaa sijaintia edes vihjeessä.

 

Jotkut (usein mystery-tyyppiset) kätköt ovat tietysti tarkoituksella sellaisia, ettei piilottaja todellakaan halua kertoa ratkaisua edes vihjeessä, koska idea on saada etsijä oivaltamaan mahdollinen erikoinen kätkemistapa itse.

 

Mielestäni helpoiksi luokitellut kätköt tulisi olla löydettävissä viimeistään vihjeen avulla (meinaan että jos on aavikolla ja kätkön vaikeusaste on */* ja tunnin verran kätköä ensin etsii kääntämättä vihjettä ja sitten kääntää ja vihje kuuluu että "hiekassa", tai kivikossa "kiven alla", niin se kyllä sitten harmittaa...). Kivikossa etsiessä metrin-parin virhemarginaali voi olla muodostua aika suureksi.

Jep, samoilla linjoilla. Tällaiset neula heinäsuovassa -kätköt - ja nimenomaan helpoiksi luokitellut - pitäisi kyllä pystyä löytämään viimeistään purkamalla salakielisen vihjeen. Tietysti, jos kätkijän mielestä ei pidä, niin sitten hän ei vihjettä aseta. Tosin vaikeusasteen nostaminen tulee tällaisessa tapauksessa mieleen. Pitemmän päälle en oikein enää jaksa sellaisia neula heinäsuovassa-kätköjä, se on nyt niin helppoa viskata mikrokätkö kivikkoon, ja se vaikeus syntyy sitten siitä.

 

Onko näihin annettu "ylhäältä" jotain suosituksia?

Eipä juuri.

 

Voisiko tai kannattaisiko joskus vihjeitä porrastaa tyyliin vinkki 1: kiven alla, vinkki 2: suuren punaisen pyöreän kiven alla?

Tällaista vihjaamista jotkut todella harjoittavat. Se on hyvä idea niitä etsijöitä varten, jotka haluavat viimeiseen saakka löytää kätkön omin avuin, eivätkä vihjettä purkaessaan heti tietää tarkkaa sijaintia. Huono puoli siinä on se, että jotkut joka tapauksessa lukevat vihjeet jo kotona, ja toisaalta ne vievät pahimmillaan aika paljon tilaa - varsinkin, jos tapaa kirjoittaa kätkösivunsa useammalla kuin yhdellä kielellä.

 

Minkälainen on mielestänne hyvä vihje?

Huonoja vihjeitä ovat mielestäni totaalisen hyödyttömät vinkit, joissa ei kerrota mitään kätkön löytämisestä, vaan varoitetaan liukkaudesta, käärmeistä tms. (sairaalassahan niiden vihjeiden purkamiseen on sitten aikaa... :blink: ), tai muuten vain kerrotaan jotain yleishyödytöntä. Huvittavimpia esimerkkejä oli ekaa kertaa ulkomailla kätköillessäni: Kun kätköä ei millään löytynyt, dekryptasin vihjeen, jossa sanottiin It's very hot and humid on Phuket island. Duh! :lol: Oltiin juu huomattu se ihan itsekin... (Myöhemmin selvisi, että kätkö oli varastettu.)

 

Hankaluuksia aiheuttaa joskus myös turhan pitkät lisävihjeet. Itse en juuri koskaan pura salakirjoitusta etukäteen, vaan haluan etsiä kätköjä pelkän normaalikuvauksen perusteella. Sitten kun kätköä ei tahdo löytyäkään, on aika rasittavaa alkaa kääntää pienen novellin mittaista vihjettä selkokielelle, varsinkin jos sattuu olemaan kiire...

 

Hyvä vihje minun mielestäni on lyhyt, ytimekäs ja sellainen, joka ei ihan suoraan kerro tarkkaa paikkaa, vaan pistää etsijän pohtimaan esim. sanaleikin tai arvoituksen avulla, antaa vähän 'sinnepäin'-suuntaa tai sulkee pois joitakin ilmeisiä vaihtoehtoja. Suoraan tarkan kätköpaikan kertovat vihjeetkin ovat minun näkökulmastani nekin ihan ok, sillä harvemmin niitä tulen lukeneeksi, ennenkuin olen taas kotona loggaamassa kätköä löydetyksi. Pitäisin itse myös tuollaisesta porrastetusta ratkaisusta.

Edited by Divine
Link to comment

Arsyttavia vihjeita:

antaa ajo-ohjeet paikalle

taalla Pohjois Carolinassa harrastetaan vinkkia tyyliin "puun vieressa" kun katko on metsassa jossa satoja puita

 

Jos vinkissa esim. sanot etta isosta kivesta kymmenen metria itaan, on arsyttavaa jos matka onkin kakskyt metria

 

Yksi vinkki joka ei minua tanaan auttanut oli: ajattele kuin kissa.

Link to comment

Tässä varmaan kokemukset vaihtelee kovasti kätköilijöiden kesken. Omasta mielestäni paras on, että ei lainkaan vihjettä. Yksi perustelu on se, että ainakaan itse en millään jaksa ruveta purkamaan sitä koodia maastossa. Tiedän, olen laiska. B) Mutta se muistuttaa työtä...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...