Jump to content

Karttafani Kysyy ??


jupilli

Recommended Posts

Heips taas, tällä kertaa olisin kiinnostunut tietämään mikä on vallalla oleva tapa sijoittaa kätköjen koordinaatit kartalle ?? Ja mille kartalle ?? :unsure: Siis EI GPS RUUTUUN !!

Olen parin viime viikon aikana oppinut että ainakin Maanmittauslaitos on tuskallisen tarkka koordinaattien kanssa ties mistä syystä. Omistan useitakin karttakirjoja joiden tarkkuus ei alkuunkaan riitä, pari CD:llä majailevaa ohjelmaa joiden kanssa ei tule toimeen, sen normaalin käyttöoikeuden MMLn karttapaikkaan mutta mikään ei oikein pelasta korrdinaattien sijoittamisessa kartalle. Kaikenlisäksi vanhanaikaisen suunnistamisen oppineena oliona HALUAN OLLA KARTALLA !! B)

Auttakaapas ystävänpäivän kunniaksi onnetonta hädässä !!! Thränxks !!

PS: Vaikka olenkin untuvikko näissä hommissa, parta kasvaa jo kuten kuvasta näkyy!

Link to comment

Ymmärsinköhän oikein ongelmasi...?

Jos haluat siirtää GC:n koordinaatit suomalaisille kartoille,esim. Genimap GT-CD

kartalle niin ensin muuta GC:n esitystavan desimaaliminuuttiosa sekunneiksi.

Sitten Genimap GT:n asetukset vain WGS84:lle...ja paikka löytyy.

Suomalaiset paperikartat ovat vielä tasokoordinaatistossa,KKJ:ssä ja ilmoitettu

joko asteina,minuutteina ja sekunteina tai sitten suoraan etäisyytenä päiväntasaajalta ja pituuspiirin nollakohdasta (Lontoo Greenwich)

Suomessakin ollaan siirtymässä yleismaailmallisen WGS84:n käyttöön,

joka selkiyttää tätä järjestelmähässäkkää huomattavasti.

Tärkeintä on tietää mitä järjestelmää GPS käyttää ja mitä paperikartta...

Netissä on paljon juttuja koordinaattijärjestelmistä ja GPS:n käytöstä.

Yksi hyvä juttu löytyy täältä http://fff.neutech.fi/Gps/Doc/ERAGPS1.htm

 

-Korian Cacher-

Link to comment

Minä olen suunnistanut pääkaupunkiseudulla puhelinluettelokarttojen avulla. WGS84-koordinaatit olen muuttanut karttojen käyttämään KKJ-muotoon EUREF89 -muunto-ohjelmalla. Tosin kartan pitää olla vuosimallia 2002 tai vanhempi, koska silloin karttaruudut oli vielä koodattu systeemillä numero-numero eikä nykyisellä kirjain-numerosysteemillä, joka on meidän näkökulmastamme täysin hyödytön. Esimerkiksi: koordinaatit pohj 6681502 ja itä 3390019 vastaavat Highway Star -kätköä. Vaikkei pääkaupunkiseudulla asuisikaan, on EUREF89 silti hyödyllinen ohjelma.

 

Tietokoneella käytän OziExploreria, johon saa laitettua minkä tahansa, vaikkapa itse skannaamansa, kartan. Kartan koordinaatiston kalibrointi tapahtuu kaliborintipisteiden avulla, jotka voi itse käydä mittaamassa maastosta. Itse olen käyttänyt jo löydettyjä kätköjä. Ohjelma on itselläni vasta testikäytössä, mutta vaikuttaa hyvältä.

Link to comment

Paperisissa GT-kartoissa on myös YKJ-koordinaatisto, tosin pieninä risteinä pitkin karttalehteä. Ainakin Magellanin GPS näyttää secondary-koortinaatteina suomalaisen järjestelmän mukaiset. Siitä sitten melkoisen tarkan mittailun avulla piste kartalle.

 

Tosin Etelä-Suomen alueella on helpompikin tapa: MapQuest-kartalta näkee kätköjen paikan riittävän tarkasti ja rasti vaan oikeaan kohtaan.

 

Suosittelen käyttämään kartan kopiota.

Link to comment

Thänks kaikille apuaan tarjonneille, lisääkin saa toki lähetellä....

Imuroin tuon OziExplorerin Trial-version ja sehän näyttää toimivan melko hyvin, Merikartoista näyttää myös löytyvän synkkaamiseen tarvittavat koordinaatit. Mistähän nyt vielä saisi imuroitua hyvät karttapohjat, haluaisin päästä selvästi GT-karttoja parempaan tarkkuuteen.

Link to comment

GT-karttoja parempia ei oikein taida olla kotikäyttäjille.Toki yrityskäyttöön on olemassa mutta niiden saaminen on hankalaa.

Tietysti tästäkin selviää rahalla....paljolla sellaisella.

Esim kunnallisilla maanmittareilla ja sähkölaitoksilla on mahtavan hyviä

topografisia ,sähköisessä muodossa olevia karttoja.

Itse hankin pitkän harkinnan jälkeen Magellan MapSend Streets&Destinations-

rompun.Vaikka CD olikin aika hintava niin sen hyödyt huomioiden en ole katunut

hankintaani yhtään.

Karttapohjat sisältävät pikkutiet,korkeuskäyrät yms. myös siirrettynä

GPS:lle.

Laatu on parempi kuin GeniMap GT-kartoissa.

-Korian Cacher-

Link to comment

Minullakun on edelleen semmoinen käsitys että lähestulkoon kaikki paremmat karttatietokannat ovat MaanMittausLaitoksen hallussa, toistaiseksi. Sieltä niitä saavat tarpeen mukaan imuroida niin kunnat kuin muutkin haukkaat, ja taas rahaa vastaan tiätysti. Tämä lienee joku ikimuistoinen nautinta ajalta jolloin kartoittaminen oli vaivalloista ja kallista kulkemista ja oli se silloin myös toisaalta MMLn monopoli. Tämä siis tietysti koskee Suomenmaata josta enimmäkseen olen kiinnostunut, kyllä rajan takaisen Kainuukin maastokartta toki saattaisi olla näppärä kalavesien tutkimisessa. Sietäisipä tätäkin tutkia kun ehtisi !!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...