Jump to content

Fin: Laillisuuskysymys


Stargher

Recommended Posts

Olen löytänyt loistavan paikan seuraavalle Stargher kätkölle, mutta lakituntemukseni ei riitä vastaamaan kysymykseen:

 

"Saako rakennusten tikapuita kiivetä Helsingin keskustassa?"

 

Onko jollakulla aavistusta mitä sanoo yleinen järjestyssääntö? Tarkoitan tällä tikkaita, joihin pääsee ihan jalkakäytävältä...

Link to comment

Eipä taida laissa (viime syksynä voimaan tullut järjestyslaki kumosi kaupunkien ja kuntien järjestyssäännöt) olla noin yksityiskohtaisia asioita. Rakennusten tikapuut ovat sitäpaitsi rakennusten omistajien asioita. Epäilen, että poliisit tai vartijat ilmestyvät melko pian paikalle, jos jonkun havaitaan kiipeilevän rakennuksen seinällä.

 

En suosittele!

Link to comment
Enpä tiedä tuosta, mutta kätkön laittaminen jonkun talon katolle tms. paikkaan on sama juttu kuin jonkun pihalle, eli vaatii omistajalta luvan tullakseen hyväksytyksi.

Postissa on pari lausetta, jotka SPOILAAVAT Helsingin seudun kätköjä, että varoitus siitä!!!

 

Olen seurannut keskustelua fyysisten kätköjen sijoittamisen laillisuudesta. Ilmeisesti on jonkinlainen konsensus siitä, että metsiin voi jokamiehenoikeudella viedä kätköjä.

 

Itseäni kuitenkin kiinnostaa huomattavasti enemmän urbaani kätköttäminen. Onko jokamiehenoikeus sovellettavissa ollenkaan taajama-alueella? Jos ei, mikä on Helsingin lähiöiden viereisiin metsiin kivenkoloihin vietyjen kätköjen laillisuusaste?

 

Entäpä sitten kaikennäköiset nyt jo käytetyt ulkoiset rakenteet? Minun mielestäni ei ole olennaista eroa sillä, onko kätkö esim. Forumin katolla vai Suurkirkon ilmoitustaulussa tai Uspenskin katedraalin aidassa. Jälkimmäiset olemassa olevat kätköt ovat rakenteissa jotka kaiketikin ovat jonkun omistuksessa (vaikka omistaja olisikin seurakunta). Tietysti jos näihin kahteen on pyydetty lupa, niin ne ovat huonoja esimerkkejä tässä.

 

Ja mikä ero ulkoisilla kätköillä on kätköihin, jotka sijaitsisivat vaikkapa kauppakeskuksen sisällä? Joku ulkona vs. sisällä/päällä rajanveto on aika keinotekoinen.

 

Ymmärrän kyllä lajin imagopuolen, eli jos kätkijät ramppaavat pitkin poikin häiritsevästi kaupungin katoilla ja tavaratalojen leluosastojen hyllyjen takana tms., se ei ole hyvää mainosta, mutta en näe mitään pahaa taiten kätketyssä aivan kaikkien silmien alla olevassa mutta silti näkymättömässä geokätkössä joka sijaitsee keskellä vilkkainta kaupunkia. Hienoin paikka tehdä geokätkö olisi mielestäni kolmen sepän patsaassa! :ph34r:

 

Hassu

Edited by Nöpö&Hassu
Link to comment

Minäkin pidän tässä touhussa siitä ideasta, että kätköloota saattaa lymyillä paikassa, josta sadat siitä autuaan tietämättömät ihmiset kulkevat päivittäin ohi. Toisaalta, henkilökohtaisessa vaakakupissani painaa urbaaneja silti enemmän ns. luontokätköt, mutta pääsääntöisesti kaikki rasiakätköt kiinnostavat.

 

Ei kätköpaikan sopivuuden raja kulje mielestäni pelkästään rakennuksen tai jonkinlaisen urbaanin rakennelman omistajuudessa, vaan pikemminkin julkisuudessa. Jos kätköpaikka on tarkoitettu ja avoin kenelle tahansa henkilölle, voi sinne (muiden suositusten ehdoilla) kätkön laittaa. Esim. jonkun kauppakeskuksen sisätiloihin voi aivan hyvin kätkeä rasian, varsinkin jos kätkösivulla mainitsee kätköllepääsemisajat (= kauppakeskuksen aukioloajat). Tosin Myyrmannin pamauksen jälkeen voi tietysti hiukan miettiä, minkätyyppistä rasiaa käyttää. Kauppakeskuksiin on kuitenkin kaikilla vapaa pääsy, joten miksei sellaiseen kätköä voisi piilottaakin. Sama koskee kirkkojen kiviaitoja ym. julkisia ja yleisölle avoimia paikkoja.

 

Sitten on näitä paikkoja, joihin ihmisten ei oleteta menevän. Kaikissa ei välttämättä lue 'pääsy kielletty', mutta ne saattavat olla aidattuja tai niihin pääsyä on muuten selvästi rajoitettu. Tikapuutkin on tarkoitettu useimmiten huolto- ja suojelutehtäviin, eikä yleiseen kauttakulkuun. Siksi monien rakennusten tikkaat eivät tule aivan alas saakka, koska ihmisten ei haluta niissä kiipeilevän. Tällaisiin paikkoihin en lähtisi kätköä ilman lupaa viemään. Jos on oletettavaa, että vartijat tulevat, niin ehkä silloin kannattaa pitää geokätköily ja urban exploration*) erillään. Jos kuitenkaan mikään laki tai järjestyssääntö ei Stargherin alkuperäisen kysymyksen mukaisesti satunnaisille tikkaille kaupungissa kiipeämistä estä, olisi kätkö silloin tietysti mahdollinen.

 

*) Olen jonkin verran urbaania tutkimusmatkailua harrastanut, ja käynyt paikoissa, joissa taatusti en olisi saanut olla. UE-ihmisillä on yleensä tiukat eettiset säännöt (ei rikota, sotketa tai varasteta), ja olen nähnyt muutaman todella hienon paikan, joita ei ilman tunkeutumista olisi päässyt näkemään. Geokätköilyä en kuitenkaan mene siihen sotkemaan. Kyseessä on kaksi eri harrastusta.

 

Edit: Hmm...tarkennetaan nyt vielä tuosta UE:sta, että urbaania tutkimusmatkailua voi tietysti harjoittaa julkisillakin paikoilla tarvitsematta tunkeutua mihinkään, ja niihin tietysti geokätkötkin sopivat. Tällaisissa paikoissa onkin jo useita kätköjä.

Edited by Divine
Link to comment
Ja mikä ero ulkoisilla kätköillä on kätköihin, jotka sijaitsisivat vaikkapa kauppakeskuksen sisällä? Joku ulkona vs. sisällä/päällä rajanveto on aika keinotekoinen.

Minun GPS-kapulani ei toimi kovin hyvin sisätiloissa- siinä minun rajani :ph34r:

No voisihan se tietysti olla offset-kätkö. Tuskin kuitenkaan tulen teippaamaan filmipurkkia tavaratalon leluhyllyn alle vaikka sellaista kätköä saattaisin jopa etsiäkkin.

Link to comment

Mä oon testaillut gepsiäni sisätiloissa. Yleensä se toimii hyvin ikkunan vieressä tai jos tilassa on lasikatto. Mutta jos ikkunoissa on auringon säteilyä heijastava kalvo, niin silloin satelliittivastaanottokin heikkenee rajusti tai loppuu kokonaan. Samasta syystä gepsit ei toimi kaikissa uusissa autoissa eivätkä myös kaikissa junanvaunuissa.

Link to comment

Tuostapa tuli etelänreissulla tehty kokeilu mieleen:

Pidin gepsiä lentokoneen ikkunassa kiinni ja onnistuinkin nappaamaan 3 satelliittia kiinni. Nopeus oli jotain 860 kmh, sama kuin lentskarin inforuudulla. Geometria kuitenkaan ei ollut paras mahdollinen: lentokorkeus laitteeni mukaan oli 51 metriä merenpinnan alapuolella :ph34r:

Link to comment

Hyväksyttävä paikka kätkölle lienee ikuisuuskysymys. Tavallaan pitäisi aina kysyä lupa, vaikka kuinka olisi keskellä julkista metsää, mutta useimmiten asiasta syntyvä byrokratia olisi kohtuuton. Pieni roskien kerääminen kätkön ympäristöstä on mielestäni yleensä tulkittu moraalisesti riittäväksi vastineeksi.

 

Urbaanit kätköt on yleensä aina mielenkiintoisia, mutta itse miellän silti lajin ytimeksi luonnossa liikkumisen. Makuasia, jokaiselle jotakin.

Link to comment

Heips,

lueskellessani tarinaa, tapasin viittauksia sanontaan 'Jokamiehen Oikeus'. Onkos kenelläkään ns parempaa tietoa siitä mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan ?? Itselleni oli yllätys että semmoista ei itse asiassa ole edes koskaan kirjattu !!

Löysin Metsäkeskuksen aiheesta kokoaman sivun METSÄKESKUS joka mielestäni tukee hyvin kalastusasoiden tiimoilla saamiani kokemuksia aiheesta.

Toisaalta, se ei ota kantaa oikeuksiin taajamissa juurikaan, eikä ainakaan erottele julkisia rakennuksia yksityisistä.

Link to comment
lueskellessani tarinaa, tapasin viittauksia sanontaan 'Jokamiehen Oikeus'. Onkos kenelläkään ns parempaa tietoa siitä mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan ??

Ympäristöministeriön sivuilla kerrotaan aiheesta lisää, ja sieltä voi jopa tilata maksuttoman esitteen.

 

Näyttävät nuo sivut muuttuneen, mikä aiheuttaa aika monen viime aikoina tässä foorumissa esitetyn linkin rikkoutumisen. No, löytyy se tieto sieltä hakemalla.

Link to comment

Ajattelin käydä suunnittelemassani paikassa katsomassa, olisiko siellä jotain millä siitä saisi virtuaalikätkön. Ainoa ongelma on, että vielä en ole kerännyt tarpeeksi rohkeutta yritykseen. Virtuaalikätköä etsiessä jokainen saisi itse keksiä sopivan selityksen mahdollisille vartijoille...

 

"Mä vaan etsin vessaa..."

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...