Jump to content

FIN: Virtaa Vehkeisiin


Cupid

Recommended Posts

How OK it is to use different power sources is GPS use? Necessary current? Rechargeable batteries? Adaptors for car, boat, snowmobile use?

 

Is the unstable current from snowmobile magneto dangerous for GPS-device if outlet connected to light-wires?

 

Itsellä tämä lähti siitä, että huomasin (tosin ilmestyen ihan muuhun aiheeseen) jossain juttua ladattavien patterien kelpoisuudesta GPS-käyttöön. Virransaantihan se yleensä on viimeinen rajoite esim. eräretkillä. Tätä tekee entistä ajankohtaisemmaksi maamme talvinen ilmasto, joka tunnetusti syö patterit murto-osa ajassa. Varsinkin kun pimeässä tykkäisi käyttää näytön valoja!

 

Kuinka käyttökelpoisia nuo ladattavat tosiaan ovat tai onko niissä eroja? Itselläni on (terveisiä Ari Torpströmille :bad: ) johdot myös tupakansytkäriin, joka on ollut kiitettävä apu AUTOkäytössä! Kokemuksia ja tietoja moottorikelkan kanssa? Harrastan kelkkailua ja kelkan jännitehän on paljon epävakaampi ja huojuu edestakaisin 2-tahtimoottorin kierrosten kanssa... Voinko käyttää kelkan magneeton epävakaata virtaa tupakansytkärillä esim. liittämällä sovittimen kelkan valoihin??! Osaakohan Garmin Legend:ini ottaa lisää apuvirtaa pattereista, jos ulkoinen virta laskee hetkellisesti liian alas? Aiheuttaako epävakaa virta vaaraa laitteelle?

 

C

Edited by Cupid
Link to comment

Ladattavien sormiakkujen jännite ei välttämättä riitä korvaamaan paristoja, jos mahdollista niin kannattaa kokeilla ennen ostopäätöstä.

 

Autosähkön kanssa olen oppinut olemaan varovainen (Radiolähettimeni pääteaste kärähti kerran mutta se johtuu siitä että lataussäädin hajosi ja päästi täydet jännitteet laturilta ulos :bad: )

Käytän kyllä autossa omatekemää virtapiuhaa eTrexin voimalähteenä mutta varmuusvälineenä välissä on kännykän laturi josta otetaan gepsin hakkuripoverille syöttö.

 

Magneetolta sähköä? Huh huh! Onhan se periaatteessa mahdollista, mopoihin on ainakin joskus saanut kaupallisia akkusysteemejä valoja ja vilkkuja varten. Vaatinee kunnon suodatukset jännitepiikkien varalta.

Link to comment

Ladattavia paristoja kannattaa tosiaan kokeilla ensin. Isäni GPS toimii mielestäni ihan riittävän hyvin 1.2 V 1200 mAh:n ladattavilla paristoilla (kokomerkintä taitaa olla AA). Sensijaan pari vuotta vanhoilla 600 mAh:n paristoilla laite simahtaa ennenkuin löytää ensimmäistäkään satelliittia.

 

Oma Gekoni toimii myös hyvin ladattavilla AAA-paristoilla -tosin laite on niin uusi, ettei käyttökokemusta ole kuin kahden kätkön verran. Hankin Gekon, koska se muistuttaa puhelinta ja on siis huomaamaton. Kahvihuoneen tädit töissä jo ihmettelivät, miten nopeasti kännykät kehittyvät, kun niissä ei ole enää numeronäppäimiä ollenkaan... ("Ai se onkin GPS, mikäs se sitten on")

Link to comment

Me olemme käyttäneet Garmin 12 GPS:ssä ladattavia AA-pattereita (1600 mAh - 2100 mAh). Täyteen ladatuilla pattereilla näyttää kuitenkin vain puoleen väliin asti "akkupykälöitä". Kuitenkin kätköilyssä yksi patterikerta on riittänyt viikon tai parin viikon kätköilyyn .

Edited by Harjus
Link to comment

Ok, eli testailen ladattavia ensin parilta tuttavalta... Onko kellään kokemuksia kelkan kanssa? Sen verran olen jo oppinut että virta on vaihtovirtaa ja vaatii siis tasasuuntaimen tai rikkoo "jotain"... pitäisi olla tasavirtaa. Lisäksi magneeton jännitteenvaihtelut eivät kuulemma riko laitetta, korkeintaan ylivirta, mutta sitähän se ei juuri anna, koska itse lamppu kelkassa on 12v eikä se taatusti kestä paljon suurempia virtoja... Voi kuitenkin olla, että on parempi pitää gepsi taskussa kuin alkaa viritellä... ellei joku uskalla sanoa selkeitä rohkaisun sanoja :lol:

Link to comment

Olen käyttänyt keltaisessa eTrex'issä liki kolme vuotta 1700 mAh NiMH-akkuja ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Minulla on kymmenkunta akkua, joten vaihtoakkuja yleensä piisaa mukaan vaikka niitä on muksujen korvalappusoittimissa ja omassa taskulampussakin.

 

Latausindikaattoirpylväs näyttää pitkään laturissa olleelle akulle jopa ihan täyttä jännitettä ja normaalisti ladatullekin n 80% tilaa. Käytännön kokemus on, että akut kestävät noin kymmenen tuntia kun kalleimmat (ja parhaimmat) Duracell-paristot kestävät noin kaksikymmentä tuntia. Ja hätätilassa vara-akku löytyy nimenomaan sieltä taskulampusta - paristo tai akku, joka ei enää anna juuri havaittavaa valoa, pyörittäää gepsiä vielä hyvän tovin. Itse asiassa olen käyttänyt tämän havaittuani gepsiä jopa "turvallisena" akun purkajana.

Link to comment

Sain oman Vistani eilen käsiin :P ja olin varannut täyteen ladatut Anttilasta (4 kpl, 14.95 eur) varta vasten geokätköilyyn ostetut kahdet Haman 2000 mAh:n NiMH-paristot mukaan. GPS väitti tietenkin ensin, että patterit ovat puolillaan :lol:, mutta kun Vistan asetuksista muutti patterityypiksi NiMH:n, niin heti osasi kertoa että täynnä ovat.

 

Ai niin. Eilen tuli käytettyä GPS:ää jo jonkin verran ja tänäänkin kävelymatkaa tuli mitattua sentään yhdeksän ja puoli kilometriä. Vieläkään ei ole tarvinnut turvautua vara-akkuihin. Loppuu itseltä ensiksi virta kuin pattereista.

 

Pakkasta oli -3°C ja tuuli pohjoisesta 9 m/s. Viileys ei näyttänyt vaivaavan akkuja.

Link to comment

Muuten, jos/kun ladattavia pattereita ostatte, niin ne kaikki eivät mahdu ainakaan Garminin eTrex-sarjan malleihin. Jokin aika sitten ostin 2300 mAh akkuja, merkkiä en nyt muista (voin kertoa sen myöhemmin), latasin ne ja laitoin gepsiin, niin eipä mennytkään enää takakansi kiinni. Ne olivat yksinkertaisesti pikkaisen paksumpia, juuri sen verran että eivät sovi Garminiin. Sopivat kuitenkin onneksi meidän lasten leluihin, niin ei tarvinnut palauttaa kauppaan. (Off topic: leluissa ne onkin ihan paikallaan, kun pojat tuppaa jättään virrat päälle... :D ).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...