Jump to content

Fin: Mistä Eurooppalaisilla Kartoilla?


Solarflare

Recommended Posts

Jos olen oikein ymmärtänyt, uudet vapaa-ajan kartat eivät ole varsinaisesti garminin tekeleitä vaan tehty suomessa. Myöskään noita ei rekisteröidä mitenkään garminin nettisivujen kautta (ainakaan en ole missään nähnyt mainintaa sellaisesta), joten kopiointi pitäisi olla mahdollista. Ns. laillistahan se ei varmasti ole vaan jokaisen pitäisi ostaa omat "viralliset" kopiot levyistä.

 

Noi hinnat vaan haiskahtaa siltä että ovat valmiiksi laskeneet että jokainen kopioi ostamansa levyn viidelle parhaalle kaverilleen ja ovat kertoneet järkevän hinnan viidellä. Vaikka monissa tapauksissa vastustankin piratismia, tässä tapauksessa (ja karttaohjelmissa yleensäkin) hinnat eivät ainakaan kannusta vastustamaan sitä :blink:

Link to comment
Noi hinnat vaan haiskahtaa siltä että ovat valmiiksi laskeneet että jokainen kopioi ostamansa levyn viidelle parhaalle kaverilleen ja ovat kertoneet järkevän hinnan viidellä.

Kuka nuo kartat on oikeasti valmistanut? Entäs, jos iso joukko harrastajia ottaa yhdessä yhteyttä ja pyytää järkevämpää hintatarjousta..

Link to comment

Yhteistarjouspyynnössä vois olla ideaa... kerätään ns. adressi matalampien hintojen puolesta. Nuohan lienee tehty karttakeskuksen aineiston pohjalta ja karttakeskus on käsittääkseni aina pitänyt tosi kovaa hintaa tarkemmalle aineistolle. Ainakin muistan erään tuttavani kironneen raskaasti kun oli pakko ostaa digitaalisessa muodossa olevia karttoja firmalle (noin 5 vuotta sitten, GPSsät oli silloin vielä aika harvinaisia) ja tuo eteläsuomen aineisto oli maksanut jonkun 10 tuhatta mummon markkaa.

 

Ja se on myös käsittääkseni syy siihen että esim. Garminin kartoissa vain ja ainoastaan eteläsuomi on tarkkana, tulisi muuten liian kalliiksi koko Metroguide paketti. Ei taida eteläeurooppalaisia huvittaa ostaa kallista karttaa siksi että myös lappi on tarkasti siellä.

 

Pitäis keksiä ehkä joku nettisivu kysely tyyliin :

 

jos kartat maksaisivat x euroa/pala, ostaisin y palaa.

 

tai

 

Yksinkertaisesti lista ihmisistä jotka ostavat 1 tai useamman kartan, jos hinta saadaan järkevälle tasolle. Tietysti on vaikea määrittää mikä on järkevä hinta. Ostajan mielestä mahdollisimman halpa ja myyjän mielestä mahdolisimman kallis, mutta rohkenen väittää että tuo 150 Euroa antaa kyllä jollekkin (kartan kustantajalle?) törkeän kovan kate prosentin

 

Kyselyn tuloksista postais yhteenvedon myyjäliikkeeseen ja/tai valmistajalle. Jos sais tarpeeks monta nimeä niin kait sillä jotain vois saada aikaan? Enemmän porukkaa tietysti sais mukaan jos sais listaan metsästysporukoita yms.

 

Muilla ideoita? :blink:

Link to comment

Nyt on Garminin vapaa-ajan kartta hankittu (alue 1) ja tästä näette hieman tarkkuuden tasoa. Ohjelma ei vaatinut rekisteröimään GPS vastaanotinta, joten luulen että kartan saa ladattua muihinkin vastaanottimiin. Tervetuloa kokeilemaan...

 

Soita ja sovi tapaaminen

GSM: 050-582 5970

 

seurasaari.jpg

Link to comment

Heips,

 

ensiksi - päivää kaikille, uusi kun olen niin on hyvä varmasti esittäytyä. Innostuin tuosta geokätköilystä jonkin aikaa sitä tutkiskeltuani sitä ensin netistä ja kun olen tuota GPS paikanninta himoinnut jo pitkän aikaa, niin nyt se sitten tuli tilattua kun on ihan oikea :laughing: tarviskin sille. Pitelen paikkaa iloisessa itä-Suomessa Lappeenrannan tietämillä.

 

...ja sitten asiaan - olisiko kellään kiinnostusta alueen 2 maastokartoista? Voisin lähteä mukaan semmoiseen kollektiiviseen hankintaa yhteiseksi hyväksi. ...tietysti kaikillehan ostetaan sitten omat kopiot kun on ensin testattu että toimii <_< . Laitelkaa vaikka privaviestiä, jos kiinnostusta löytyy.

 

Timo

Link to comment

Hommasin myös tuon ykkösalueen kartan Garminiin. Kokemuksia ei vielä ole paljon, mutta vaikuttaa siltä että karttaohjelman käyttö muuttaa "työtapoja".

 

Aiemmin syöksyin aika lailla kylmiltään maastoon. Korkeintaan tulostin MapQuest-kartan kätkön tienoilta.

 

Nyt karttaohjelman kanssa olen vähän suunnitellut retkiä etukäteen. Karttaan voi merkitä etappipisteita ajomatkalle, miksei maastoonkin. Samoin miettiä mahdollisia parkkipaikkoja. Sitten vaan kätköjen ja apupisteiden koordinaatit gepsiin ja menoksi. Ehkä joskus teen reittisuunnitelman valmiiksi etukäteen.

 

Kun en löytänyt Jättiläisen hauta –kätköä, pystyin lähettämään kätkön tekijälle karttakuvan missä olin haahuillut. Selvisi sitten että kätkön koordinaatteihin oli tullut virhe.

Link to comment

Olisin kiinnostunut näkemään millaiset kartat tuo Garminin "vapaa-ajan kartta" todellisuudessa tarjoaa GPSään.

 

Metsästäjän Erätukku tarjoaa vastaavaa tuotetta, joskin siinä taitaa olla kuvattuna enemmän dataa, sillä yhden CD:n koko on pienempi kuin Vapaa-ajan kartan.

 

Ongelmana tällä hetkellä on vain se, että varsinaisten CD-tuotteisiin ei pääse tutustumaan missään...

 

Osaisitko joku paremmin asioista perillä oleva näiden tuotteiden osalta seuraaviin kysymyksiin:

 

1. vaatiko rekiteröitymistä, GPS:n sarjanumroa tms? => eli oleellista on, että voiko yhdeltä CD:ltä ladata useammalle GPS:lle karttoja?

 

2. Jos katsoo itse CD:n sisältöä tiedostonhallinnalla, niin löytyykö sieltä *.img tiedostoja - esim muotoa 10011002.img ja kokoluokkaa 1-5MB? Nämä ovat niitä tiedosta, joissa itse karttadata on kuvattuna-Garmin muodossa. ==> Jos näihin pääsee käsiksi, niin näitä voi kenties latailla käsin suoraan GPS:ään.

 

Vastauksista kiittäen,

NXS

 

P.s. Jos tuotteet eivät vaadi rekisteröimistä, niin olisin kiinnostunut kimppaan hankkimaan Etelä-Suomen kartat. Muita kiinnostuneita => yhteydet palstalle tai suoraan mulle emailina.

Link to comment
Olisin kiinnostunut näkemään millaiset kartat tuo Garminin "vapaa-ajan kartta" todellisuudessa tarjoaa GPSään.

 

Metsästäjän Erätukku tarjoaa vastaavaa tuotetta, joskin siinä taitaa olla kuvattuna enemmän dataa, sillä yhden CD:n koko on pienempi kuin Vapaa-ajan kartan.

 

Ongelmana tällä hetkellä on vain se, että varsinaisten CD-tuotteisiin ei pääse tutustumaan missään...

 

Osaisitko joku paremmin asioista perillä oleva näiden tuotteiden osalta seuraaviin kysymyksiin:

 

1. vaatiko rekiteröitymistä, GPS:n sarjanumroa tms? => eli oleellista on, että voiko yhdeltä CD:ltä ladata useammalle GPS:lle karttoja?

 

2. Jos katsoo itse CD:n sisältöä tiedostonhallinnalla, niin löytyykö sieltä *.img tiedostoja - esim muotoa 10011002.img ja kokoluokkaa 1-5MB? Nämä ovat niitä tiedosta, joissa itse karttadata on kuvattuna-Garmin muodossa. ==> Jos näihin pääsee käsiksi, niin näitä voi kenties latailla käsin suoraan GPS:ään.

 

Vastauksista kiittäen,

NXS

 

P.s. Jos tuotteet eivät vaadi rekisteröimistä, niin olisin kiinnostunut kimppaan hankkimaan Etelä-Suomen kartat. Muita kiinnostuneita => yhteydet palstalle tai suoraan mulle emailina.

Tuossa aiemmin tulikin jo ilmi, ettei Garminin maastokarttoja tarvinnut ihmeemmin rekisteröidä, mutta nuo metsästäjän erätukussa olevat kartat kiinnostaisivat ainakin minua noita Garminin karttoja enemmän, mutta niiden rekisteröintivaatimuksista ei ole mitään hajua - tietääkö kukaan niistä? Harmi vaan, että noiden toisten karttojen rajat kulkee omalta kannalta hiukan keljusti eli melkein välttämättä tarvitsisin kaksi palasta heti alkujaan.

 

T

Link to comment

Soittelin Erätukulle joku viikko sitten ja olin jo jättämässä tilausta, mutta matkaan tuli muutama yllätys:

 

- ensinnäkin tavaraa ei vielä ollut, vaan sanoivat että heinäkuussa alkaa toimitukset

- toisekseen sanoivat tarvitsevansa GPS:n sarjanumero rekisteröimistä varten. Ilmeisesti laittavat sen jotenkin sitten CD:lle ja siten koittavat estää karttojen käytön useammassa laitteessa.

 

No jos Erätukunkin karttoihin pääsee .img-muodossa käsiksi CD:llä, niin kyllä ne karta sitten saa laitettua useampaan laitteeseen sendmapilla.

 

Kiinnostuneita mahdollisesta yhteistilauksesta? Ostetaan yksi CD, tutkitaan miten homman laita on?

 

NXS

Link to comment

Jos kartat on sarjanumerolukittu johonkin GPSsään, ne voi ladata sendmapilla toiseenkin mutta ne eivät toimi siinä. Ainakin GPS V sanoo että "Cannot unlock regions", koska niitä ei ole mapsourcella unlockattu. En tiedä näistä suomen kartoista mutta näin on esim. Blue chart -merikorttien ja city select -tiekarttojen kanssa.

 

Voisi tietysti olla mahdollista vaihtaa noihin IMG tiedostoihin toinen sarjanumero sisälle HEX-editorilla jos sinne sellainen on syötetty jo polttovaiheessa, mutta se on jo taas toinen juttu ja varmasti laitonta :(

Link to comment

Sain käsiini TopoSuomi 2-CD:n, tutkiskelin tiedostoja heksaeditorilla, mutta en löytänyt mahdollisuutta Unit ID:n muokkaamiseen mistään. CD:n sisältö näyttää seuraavalta:

 

Volume in drive H is GPSTopo_GT2_alue

Volume Serial Number is 941C-0DBE

 

Directory of H:\

 

29.06.2004 10:54 <DIR> GPS_AT

14.05.2004 11:49 11 241 IDReporter.prc

29.06.2004 00:05 1 162 240 Setup.exe

26.06.1995 16:44 766 Setup.ico

18.07.2002 12:58 28 672 USBPort.dll

12.05.2004 20:20 41 autorun.inf

06.08.2002 14:17 34 568 data1.gar

25.06.2004 13:14 76 272 533 data2.gar

7 File(s) 77 510 061 bytes

1 Dir(s) 0 bytes free

 

Ja GPS_AT edelleen:

 

Volume in drive H is GPSTopo_GT2_alue

Volume Serial Number is 941C-0DBE

 

Directory of H:\GPS_AT

 

29.06.2004 10:54 <DIR> .

29.06.2004 14:21 <DIR> ..

15.06.2004 14:58 3 178 496 00000002.img

02.12.1998 14:12 511 424 40Comupd.exe

14.12.1998 16:31 51 AutoRun.inf

29.06.2004 10:54 <DIR> English

29.06.2004 10:54 <DIR> French

29.06.2004 10:54 <DIR> German

29.06.2004 10:54 <DIR> Italian

11.12.1998 04:10 1 078 MapSource.ico

05.09.2001 05:03 168 448 Setup.exe

14.10.2003 13:26 216 Setup.ini

29.06.2004 10:54 <DIR> Spanish

15.06.2004 14:59 49 autorun.dat

27.01.1999 16:46 118 784 autorun.exe

15.06.2004 14:59 148 992 basemap.img

14.10.2003 13:27 826 651 data1.cab

14.10.2003 13:27 24 069 data1.hdr

14.10.2003 13:27 3 383 951 data2.cab

25.07.2002 09:07 346 602 ikernel.ex_

14.10.2003 13:27 417 layout.bin

15.06.2004 14:59 85 mpc_inst.txt

15.06.2004 14:59 250 product.tdb

14.10.2003 13:26 176 963 setup.inx

17 File(s) 8 886 526 bytes

7 Dir(s) 0 bytes free

 

Ehdotuksia muokkauksen kohteiksi ja muokkaustyökaluiksi otetaan vastaan

:P Muuten erittäin asiallinen kartta, mutta laitesidonnaisuus pisti palauttamaan sen takaisin Erätukulle. Eivät pirulaiset kerro tuota selvästi etukäteen. Joku voisi kysyä kuluttajaviranomaisen kantaa asiaan.

Link to comment

Garminin vapaa-ajan kartat on suojattu securom-teknologialla.

 

Pelkän CD:n kopioimalla saa kyllä img-tiedostot, mutta itse asennusohjelma ei käynnisty securom-suojauksen havaitessa levyn olevan kopio.

 

Alcohol 120% varmuuskopio-ohjelmalla pitäisi pystyä luomaan "tarkka image" ko. CD:stä suoraan kovalevylle, jonka pikku kikkailun jälkeen sitten voi polttaa uudelle CD:lle.

 

Ohjeet securom-teknologialla suojattujen CD:den varmuuskopiointiin löytyy täältä:

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=78260

 

Voisiko joku jolla on alkuperäinen Garminin vapaa-ajankartta kokeilla tätä prosessia puhtaasta kirkasotsaisesta kokeilemisen innosta ja raportoida tulokset tänne...

 

Kiitän,

 

NXS

Link to comment

Ihan vain informaatioksi Magellanin käyttäjille! Genimapin asiakaslehti tiesi kertoa, että myös tällä laitteistoalustalle tulee syksyllä (Olettaisin jutussa tarkoitetun syksyä 2004 ;)) saataville maastokartta sarja. Mitään tarkempaa ajankohtaa siellä ei ollut mainittu.

 

***M@TeamMH

Edited by TeamMH
Link to comment

Nyt kun Garminista on sanottu tämän otsikon alla melkein kaikki mahdollinen, huomio siirtyy väkisinkin Magellaniin.

 

Esimerkiksi SporTrak ja Meridian ovat mielenkiintoisia vekkuleita. Basemapit ovat keskenään vaihtokelpoisia, jos vain laitteessa on riittävästi Flash-muistia että mahtuu. Esimerkiksi mikään ei estä tuhoamasta alkuperäistä ja lataamasta kahden megan basemappia SporTrak Prohon, jolloin käyttäjän muokattavaan karttamuistiin jää tilaa noin 30 megaa (flash-muistin koko on 32 Mt).

 

Erityisen mielenkiintoinen kokeilukohde olisi SporTrak Topo, jonka sisäänrakennettu flash-muisti vaikuttaa kovasti 128 megaiselta (käyttäjä 16, kartat 108). Mokomaa ei ole vain varsinaisesti viety Pohjois-Amerikan ulkopuolelle.

 

Kysymys kuuluu, onko joku hommannut Suomesta tai muualta Euroopasta SporTrakin/Meridianin, jolla voisi vilkaista paria juttua jossain Helsingin lähituntumassa? Olisin kiinnostunut tutkimaan moista tietokoneella tuhoamatta varsinaisesti mitään tai edes rikkomatta soveltuvia lakeja ja asetuksia..

Link to comment

;) Sain tänään ihanan kirjeen Garminin maahantuojalta NavCor Oy:ltä. Epäilevät minun rikkoneen lisenssisopimusta ja uhkailivat jopa oikeustoimilla. Onhan se ymmärrettävää että yksi aikaisempi viestini on tulkittavissa niin, että MYISIN kartta-aineistoa, vaikka näin en ole tehnytkään sillä sehän olisi piratismia! Kauhistus!

 

Eräs kyseisen firman työntekijä soitteli tekeytyen geokätkijäksi ja kysyi saisiko mahdollisesti aineistoa omalle laitteelleen!!!

 

Yllättävää natsismia. Ilmeisesti Garminin edustajat ovat huolissaan ylihintaisten kartta-aineistojensa menekistä. Mielestäni tilanne on sama kuin jos alko nostaisi kossupullon hinnaksi 50 euroa ja ihmettelisi, miksi ihmiset ostavat juomansa ulkomailta tai polttavat itse...

 

Minä ainakin boikotoin Garminin tuotteita tästä eteenpäin. Haluaako joku uuden GSPMap 60C:n kartta-aineistoineen...

 

Perkele!

Link to comment
Sain tänään ihanan kirjeen Garminin maahantuojalta NavCor Oy:ltä. Epäilevät minun rikkoneen lisenssisopimusta ja uhkailivat jopa oikeustoimilla. Onhan se ymmärrettävää että yksi aikaisempi viestini on tulkittavissa niin, että MYISIN kartta-aineistoa, vaikka näin en ole tehnytkään sillä sehän olisi piratismia! Kauhistus!

 

Ymmärrettävää Garminin suunnalta, jos olisi oma elinkeino kiinni noista kartoista niin emmeköhän me tekisi samalla lailla.

 

Toivottavasti ei mene oikeusistuimiin saakka sillä se ei tule olemaan kovin huokeaa...

 

Stargher, enkä halunnut **ttuilla yhtään...

 

Nyt kun Garmin lukee tätä foorumia niin meikä kysyy että miten Garmin aikoo turvata markkina-asemansa kun kämmenmikroihin on saatavilla GPS-palikoita ja karttoja (esim. TomTom) varsin huokeaan hintaan ?

Link to comment

Joo, NavCor Oy:lle vaan terveisiä, että olen suositellut jo sadoille ihmisille laitteen hankkimista suoraan USA:sta, mistä sen ostaminen vaikka postimyynnin kautta, maksaen tullit ja verot, tulee paljon halvemmaksi kuin ostaminen Suomesta.

 

Ja tuon Stargherin kuvaaman tempauksenne jälkeen taidan alkamaan suositella Magellania Garminin sijasta...

Link to comment

Niin Legend, GPSMAP76 kuin GPS V:kin on tullut ostettua USAsta työreissuilla. Suomen hinnoilla en ole ikinä edes ajatellut hankintaa... Sen verran pitää gepsien hinnoittelua puolustaa, että USA vs. muu maailma sisäänostohinnat on eri. Näin olen ainakin antanut itselleni kertoa että suomalainen tms. eurooppalainen diileri ei saa edes juuri sisään ostettua siihen hintaan mitä USAssa on ulosmyyntihinta. Jostain syystä(?) Garminin hinnoittelupolitiikka on tuo. Johtuuko sitten esim. pohjakartan lisenssihinnasta tai jostain muusta... tai sitten minulle on kerrottu satuja :) Jos kerta Garminin edustaja tätä foorumia lukee, nyt olisi loistava tilaisuus puolustautua ! :P

 

Tuo ei siltikään selitä törkeitä hintoja noille suomikartoille... niitten hinnasta varmasti iso osa menee taas suomen ikiomalle karttakeskukselle joka pyytää tarkoista digitaalikartoista sikahintaa.

Link to comment

Kirjoitin vaadittuun vastaukseeni NavCorille myös huomioni siitä, että Garmin saattaa vieraannuttaa suuren osan asiakaskunnastaan käyttämällä hyväkseen geokätkijöiden hyväntahtoisuutta ja solidaarisuutta :P . Me olemme GPS-teknologian uranuurtajia ja pioneerejä. Meitä pitäisi tukea ja kannustaa, eikä uhkailla ja kiristää. No joo. Mä petyin. Anteeksi tilitys...

Link to comment
Eräs kyseisen firman työntekijä soitteli tekeytyen geokätkijäksi ja kysyi saisiko mahdollisesti aineistoa omalle laitteelleen!!!

Muun voi vielä yrittää ymmärtää, mutta sitä en, että joku valehtelee olevansa jotain muuta kuin on soittaessaan sinulle. Erittäin erikoista. Ei kai piratismin estäminen sentään valehtelemaan oikeuta?

 

Hesarissahan on se Miksi-palsta. Ei kun vinkkiä sinne: "Miksi yrityksenne työntekijä tekeytyi joksikin muuksi kuin on?" :P

Link to comment

Myös EFFIlle voisi vinkata. Eikö nääs ole metkaa, että itse maahantuoja syyllistyy rikokseen yllyttämiseen, joka käsittääkseni on about samalla viivalla kuin rikos johon yllytetään - samaa luokkaa kuin rikoskumppanuus tai avunanto rikokseen.

 

Itse olen Aikuisten Oikeasti sitä mieltä, että tuollaisesta tarkasta GPS kartasta ja sen hyödyistä ei aivan oikeasti voi päästä käsitykseen näkemättä sitä livenä. Meillä on (tampereen jekspertilta wirallisesti Isolla Rahalla (€€€) hankittu) karttaohjelmisto magellan meridian goldiin - ja se on kyllä ihan oikeasti kätevä apu. Niin joo, ja GPS-vastaanotin on tosiaan Magellan. Ja sen kartaston saa vaikka täältä (siis rahalla, ei kopioihtemalla, vääryydellä, ahneudella tai muuten muiluttamalla) - sitä ei käsittääkseni tuo maahan tuo NavCor Oy - jota pikkaisen epäilen ohjelmistopiratismiin yllyttämisestä.

 

- dad @ teameimi

Edited by TeamEimi
Link to comment
Eräs kyseisen firman työntekijä soitteli tekeytyen geokätkijäksi ja kysyi saisiko mahdollisesti aineistoa omalle laitteelleen!!!

Muun voi vielä yrittää ymmärtää, mutta sitä en, että joku valehtelee olevansa jotain muuta kuin on soittaessaan sinulle. Erittäin erikoista. Ei kai piratismin estäminen sentään valehtelemaan oikeuta?

 

Hesarissahan on se Miksi-palsta. Ei kun vinkkiä sinne: "Miksi yrityksenne työntekijä tekeytyi joksikin muuksi kuin on?" :)

En minä näe tuossa tapauksessa rikoksen yllyttämistä. Se olisi sitä jos soitettaisiin henkilölle joka ei ole missään esittänyt kiinnostusta vastaavaan toimintaan.

Link to comment

Vajaa tuhat hienoa piraattikarttaa katseltavissa täällä!

 

Ohjelmistopiratismista olen samaa mieltä Erwastin kanssa. Vaikkakin tässä nimenomaisessa threadissa viitattu karttasoftien maahantuoja olisikin oman etunsa nimissä varmastikin voinut sanottavansa ilmoittaa tahdikkaamminkin - olisi jopa voinut ajatella, että tässä olisi ollut hyvä sauma uusien asiakkaiden hankkimiseksi.

 

Asiasta toiseen, olen käyttänyt ainakin kaksi synapsiyhteyttä siihen ajatukseen, että kun tämä suomi tässä pikkuhiljaa geokätköttyy tiheämmin ja tiheämmin ja harrastajien määrä toivottavasti lisääntyy, niin: voisi koittaa keksiä keinon & järjestelmän jolla vapaaehtoisvoimin kartoittasimme suomea - ja nimenomaan geokätköilijän näkökulmasta. Esim. nyt kun tässä lähivuosina varmaankin yleistyvät johonkin langattoman yhteyden sisältävään laitteeseen integroidut GPS-vastaanottimet, niin aina GPS:n päälläollessa voisi hyvinkin jollakin tarkoitukseen tekemällämme ohjelmalla valuttaa palvelimelle kaikenlaista GPS:n keräämää tietoa. Sitten tämän tiedon voisi lisäksi yhdistää vapaasti/ilmaiseksi saatavilla olevaan karttatietoon, jne. Lopputulos voisi olla ihan kiinnostava - tai vähintään ainakin taas yksi kiva ajatus, jota ei kukaan jaksa loppuun asti toteuttaa :(

 

EDIT: pari linkkiä ajatuksia herättämään mitä tämä yhteiskeruukartta voisi olla..:

 

* Amsterdam realtime

During two months (3 Oct to 1 Dec 2002) all of Amsterdam's residents are invited to be equipped with a tracer-unit. This is a portable device developed by Waag Society which is equipped with GPS: Global Positioning System. Using satellite data the tracer calculates its geographical position. Therse tracers' data are sent in realtime to a central point. By visualizing this data against a black background traces, lines, appear. From these lines a (partial) map of Amsterdam constructs itself

* GPS Drawing

Drawing over the landscape with satellite navigation technology.

* space.frot.org

This site is about annotating space with metadata; about building semantic models of places; about exchanging geospatial data in RDF.

 

- dad @ teameimi (jos tuo yllämainittu alkaa kiinnostaa, niin laita postia jukal at cyberian dot org, niin mietitään)

Edited by TeamEimi
Link to comment

Ohjelmien tekijät syyttävät piratismia korkeista hinnoista mutta väitän että tässäkin tapauksessa korkeat hinnat patistavat piratismiin :blink:

 

Esim. US Topo kartan ohjehinta n. 115$ ja tuossa on jo mukana Hawaiji ja Alaskakin itse mantereen lisäksi.. aika moninkertainen määrä neliökilometrejä suhteellisen edullisesti. Jos saan esim. koko Suomen (vaikka ilman ahvenanmaata) tuohon hintaan niin en edes mieti piraattivaihtoehtoja, mutta kyllä nykyinen hintapolitiikka pistää väkisinkin miettimään että mitä kannattaa ostaa ja mitä ei... <_<

Link to comment

Luin jostakin keskustelupalstalta aika mojovan uutisen:

 

Garminin Vapaa-ajan sekä Erätukun kartat joku on puukotettu ja löydettävissä netistä.

 

Homma meni jotenkin näin...

 

- eMule ohjelmalla (jokin peer to peer ilmeisesti) etsitään sanoilla "Garmin, vapaa-ajan, TOPO Suomi" tiedostoja.

- pitäisi löytyä sellainen 500MB paketti, jossa on kaikki Vapaa-ajan kartat.

- ladataan paketti koneelle.

- asentuu kuulemma helposti koneelle ilman mitään suojia.

 

Sinulla on MapSource jossa on koko Suomen kartat ja niitä saa latailtua mihin vain gepseihin. Saman voi ilmeisesti tehdä Erätukun vehkeille.

 

Eipä tuohonkaan näyttänyt kauaa menevän kun hakkerit puukottivat nuo.

Link to comment
Eipä tuohonkaan näyttänyt kauaa menevän kun hakkerit puukottivat nuo.

Paitsi, että kyse ei ollut hakkereista. Nehän saavat pääasiassa hyvää aikaan, Linux-kernelissä ja sitä rataa. Huhujen mukaan jotkut käyvät silloin tällöin jopa suihkussa!

 

Olisi paljon hyödyllisempää, jos joku viitsisi raapaista vanhasta ilmaisesta Suomen kartasta installerin MapSourceen. Ei tarvitsisi pelleillä AT-kartan kanssa, kun siitä ei ole oikeastaan mihinkään.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...